Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Eneste jeg grubler over er LOT langdistanse. Ser for meg en del polakker som fester og herjer.
Det kan jo bli en god historie.

 

http://www.airlinequality.com/Forum/lot.htm

 

La oss ikke håpe at det blir det.

 

Jeg har lest litt rundt og det er jo alltid noen som klager på noe, slik er det jo. Som oftest blir dette firmaet sammenlignet med LH og SK, og de er jo respektable. Gleder meg litt til å fly med de ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, sjekket akkurat inn for morgendagens flytur fra Seattle til Norge på delta.com og fikk beskjed om at flyvningen var oversold og at var på utkikk etter frivillige med fleksible reiseplaner som kunne ta en annen eller senere flyvning mot kompensasjon. Spennende. Delta kompenserer ofte godt og jeg skal uansett "bare" ha en drøy uke ferie når jeg kommer frem.

 

Men en ting er litt rart, min flyvning til AMS er en DL-flight, mens flyet videre er en KL-flight ifølge billetten jeg endte opp med (tror det var muligheten for å få skvist ut mest mulige miles). Gjør jeg et par kjappe søk, ser jeg de fortsatt selger SEA-AMS mens direktefly fra AMS til min destinasjon i Norge ikke er tilgjengelig lenger. Så det ligger vel i kortene hvilken flyning som er oversold. Uansett er det interessant at Delta opplyser om dette ved innsjekking.

 

Jeg kommer vel neppe til å få noe lukrativt tilbud, men jeg blir nok å fiske litt når jeg ankommer flyplassen. $1000 voucher og en upgrade, så venter jeg gjerne et døgn. ;)

Lenke til kommentar

To (av to) Delta-flighter innenlands i USA var oversold når vi skulle fly med dem, mener å huske at de i de tilfellene tilbudte en voucher på $300. Men det kan jo være annerledes på en lang internasjonal reise.

 

Mens vi er inne på temaet, hvor vanlig er det å overselge fly? Jeg har kun opplevd de to Delta-flightene og en Lufthansa-flight hvor det har blitt annonsert at flyet er oversolgt og at man tilbyr noen goder hvis noen kan vente. Men slik jeg har forstått er det vel egentlig ganske vanlig?

Lenke til kommentar
Jeg kommer vel neppe til å få noe lukrativt tilbud, men jeg blir nok å fiske litt når jeg ankommer flyplassen. $1000 voucher og en upgrade, så venter jeg gjerne et døgn. ;)
Jeg vet ikke hvordan det er med Delta, men jeg kjenner til folk som har latt seg lure til å ta imot vouchere fra andre flyselskaper og det viste seg at det var umulig å bruke dem til noe fornuftig.

 

En trodde på påstandene om at voucheren kunne bli brukt som delbetaling på en ny reise, men etter mye ringing og flere fakser måtte han bare kaste det verdiløse papiret. Tror det var hos KLM.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Det er nok veldig vanlig. De fleste flyselskap selger en viss prosentandel for mange seter da de regner med at alle med billett ikke dukker opp. Grunnen til at man ikke veldig ofte får tilbud om kompensasjon er vel at de ferreste flyvninger er utsolgt/oversold, samt at flyselskapene har god greie på hva de gjør ang. "no shows".

 

Kompensasjonen er jo ofte bra og man kan i mange tilfeller få voucher på større verdi enn hva billetten kostet i utgangspunktet. Likevel spekulerer de i dette, så da må det jo være god butikk for flyselskapene når man ser på bunnlinja.

 

Hvilke flyvninger som overselges og hvor mye, er nok godt bevarte forretningshemmeligheter. Jeg vil anta at det varierer mellom ulike strekninger, andel non-refundable billetter som er solgt og kanskje også litt med tanke på hvor lenge før avgangsdato brordelen av billettene er solgt.

 

Om jeg har forstått ting riktig, skal jeg om jeg melder meg frivillig dra til flyplassen som vanlig, sjekke inn bagasjen og først ved gaten melde fra om at jeg har mulighet til å ta et senere fly. Først når flyet er omtrent fyllt opp vil jeg få vite om jeg drar eller ikke.

 

Videre er det vel ganske tilfeldig hvordan utvelgelsen av frivillige foregår. Avhengige av hvor mange for mange seter de har solgt, hvorvidt man trenger hotellovernatting i tillegg til kompensasjon osv. Reiser man mye med selskapet og har høyere status i deres bonusprogram sniker man også ofte i køen.

 

Kun en gang kan jeg huske å ha blitt tilbudt kompensasjon. En sen søndagskveld på Kastrup for en flyvning til Finland. Jeg skulle jobbe tidlig mandag morgen, så kunne ikke melde meg frivillig (selv om sjefen min kalte meg en idiot når han hørte hvilket tilbud jeg hadde takket nei til). Tror tilbudet var hotell med transport til og fra, middag, frokost og et gavekort på $400. Med fly kl 6.30 neste morgen. Det gikk faktisk såpass langt at de måtte plukke ut "frivillige" for hotell og kompensasjon den kvelden.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det er med Delta, men jeg kjenner til folk som har latt seg lure til å ta imot vouchere fra andre flyselskaper og det viste seg at det var umulig å bruke dem til noe fornuftig.

 

En trodde på påstandene om at voucheren kunne bli brukt som delbetaling på en ny reise, men etter mye ringing og flere fakser måtte han bare kaste det verdiløse papiret. Tror det var hos KLM.

Delta Dollars are transportation vouchers that can be used to compensate customers who have given up their seats on overbooked flights. Every airport location has information on Delta Dollars and on compensation for denied boarding. The Delta Dollar transportation vouchers:

 

* Are good toward the purchase of any published fare on Delta Air Lines' domestic or international flights, Delta Shuttle®, Connection Carriers, and Delta designated codeshare flights. (Vouchers have no cash value and are not valid toward the purchase of a one-time admission to the Delta Sky Club™, Air Cargo services, previously-issued tickets, or tour packages and air/sea cruises.)

* Are eligible for our SkyMiles program mileage and SkyMiles upgrades on applicable fares.

* Are transferable. To transfer an Delta Dollars to someone else, you'll need to give them the original 13 digit voucher number and complete name as printed on the voucher receipt.

* Must be redeemed at delta.com, any Delta Air Lines Ticket Office, or airport ticketing location.

* Are good for one year from the date of issuance.

http://www.delta.com/help/faqs/suspended_travel/index.jsp#dldol

 

Det ser forsåvidt greit ut. Ikke sikker på at jeg hadde stolt på KLM dog, har ikke veldig gode erfaringer med de.

 

Jeg syns problemstillingen rundt oversolgte avganger er interessant, og har man muligheten til å være fleksibele er det garantert en del å hente.

 

Men jeg finner både økonomi- og businessbilletter for SEA-AMS, samt ingenting for neste flyvning. Så det ligger nok i kortene at jeg ikke vil bli tilbudt noe som helst. Iallefall ikke før jeg er på plass i Amterdam, og da er fet ikke like fristende eller aktuelt lenger.

Lenke til kommentar

Fant en kopi av "liten skrift" terms and conditions som kommer med vouchere fra Delta. Ser ut som om de i all hoedsak kan benyttes kun for flyvninger med Delta. Men det vil uansett ikke være noe problem. Et kjapt billettsøk gir meg f.eks. Hawaii tur/retur for $340. I tillegg drar jeg til Las Vegas noen ganger i året, kan fly Delta dit med mellomlanding i Salt Lake City. For ikke å snakke om at Delta flyr SEA-AMS, ikke KLM.

 

Hadde jeg bodd i Norge, hadde jeg nok vært mer skeptisk. Og muligheten til å kjøpe miles, har liten verdi i seg selv. Stort sett er miles veldig overpriset.

Lenke til kommentar

Vi bestemte oss for å bli bumpet på CPH-SEA. Fikk vel voucher på 800 euro hver hos SAS, hotell etc. Vi sa dog at vi måtte ha strøm sånn at vi kunne jobbe på veien over, siden vi ble en dag forsinket, så vi fikk booket om billetten til Economy Extra og fikk dermed flere miles.

 

Dette var med SAS, og man kunne bruke voucheren på billett, eller få halvparten i cash.

 

Ble også oppgradert til Business fra Economy Extra ved gaten på returen, så det ble en bra jobbtur.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Sakset om visum til Vietnam:

 

Vietnam har visumfritak for skandinaviske borgere for opphold intill 15 dager. Skal du oppholde deg i Vietnam 16 dager eller mer trenger du visum.[/Quote]

 

Saken er den at jeg ankommer Vietnam 30 Juni, og drar den 17 Juli, så dette er over 15 dager. Men, jeg skal både til Kambodsja og Thailand innenfor disse dagene. Vil det by på problemer ved grensen i Vietnam at jeg har en t/r reise som overgår den visumfrie grensen tror dere? Jeg kan prøve å vise flybilletter eller hotellreservasjoner i de andre landene til grensevakter.

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Sakset om visum til Vietnam:

 

Vietnam har visumfritak for skandinaviske borgere for opphold intill 15 dager. Skal du oppholde deg i Vietnam 16 dager eller mer trenger du visum.[/Quote]

 

Saken er den at jeg ankommer Vietnam 30 Juni, og drar den 17 Juli, så dette er over 15 dager. Men, jeg skal både til Kambodsja og Thailand innenfor disse dagene. Vil det by på problemer ved grensen i Vietnam at jeg har en t/r reise som overgår den visumfrie grensen tror dere? Jeg kan prøve å vise flybilletter eller hotellreservasjoner i de andre landene til grensevakter.

 

Det jeg har gjort da jeg var i Vietnam, så har jeg bare bestilt flybiletter til andre land iløpet av oppholdet jeg er i Vietnam. For når du skal fly ut av landet, så får du en stempel på passet når du dro ut av landet. Så kan du bare dra tilbake til Vietnam, så har du 15 nye dager. På den måten vil du da spare visum og kostnader som dette medfører, men på en annen side så koster nok flybilletter og opphold mer enn visum til det landet du har bestilt til da.

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/article3775523.ece

At SAS siden 2006 har flydd 10.000 ganger med fly som ifølge internasjonale regler skulle stått på bakken pga. manglende kontroll/service er meget graverende. Spesielt når man har så gamle fly som SAS så er det viktig om man skal kunne si "safety first". Er det ikkke denslags som gjør at useriøse flyselskaper får flyforbud i EU?

Lenke til kommentar

Nå, til noe helt annet.

 

http://www.aftenposten.no/reise/article3768069.ece

 

Det Ukrainske selskapet AeroSvit starter opp ruter til OSL.

 

Det jeg stusser over er at det er hele 5 ganger i uken? Det virket for meg meget voldsomt, men det kan bli en god feeding rute for AeroSvit som bl.a har flyvninger til Peking, Bangkok, Delhi og USA.

 

Eller kanskje Kiev som nytt reisemål for reiseglade nordmenn? Ukraina er billigere enn feks Polen. Nordmenn trenger heller ikke visum til Ukraina lengre for opphold opp til 90 dager så er bare å dra. Men 5 dager er kanskje litt mye til å begynne med. WizzAir flyr to ganger i uka fra Torp. Det er iallefall viktig at man promoterer ruta for hvis ikke gidder ingen å fly dit.

Lenke til kommentar
Eller kanskje Kiev som nytt reisemål for reiseglade nordmenn? Ukraina er billigere enn feks Polen. Nordmenn trenger heller ikke visum til Ukraina lengre for opphold opp til 90 dager så er bare å dra. Men 5 dager er kanskje litt mye til å begynne med. WizzAir flyr to ganger i uka fra Torp. Det er iallefall viktig at man promoterer ruta for hvis ikke gidder ingen å fly dit.
Yalta som jeg besøkte sist sommer er det eneste som har potensiale til litt turisme fra Norge, men det blir neppe noen stor slager. Landet er ikke så lett tilgjengelig for de som ikke snakker russisk.

http://wikitravel.org/en/Yalta

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...