Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Open jaw er jo to enveis-billetter, dvs enveis oslo - philly og enveis seattle - oslo?

 

Enveis er ofte en del dyrere enn roundtrip.

 

Ja, enveis er dyrere enn roundtrip, men når det gjelder open-jaw, er også min erfaring den samme som Joddleif sin: Man tar roundtripprisen til hver av de t byene man ønsker å fly open-jaw til og fra, halverer de, og legger de sammen.

 

I Januar i år, fløy jeg open jaw med British Airways, Oslo-London-Seattle//Houston-London-Oslo. I utganspunktet kostet tur-retur Oslo-Seattle litt mindre enn tur-retur Oslo-Houston. Jeg ble da faktisk litt overrasket når prisen min ble enda litt lavere enn den billigste av disse to prisene.

 

Det kan jo også være et tips til Evenrud: British Airways er et selskap som flyr både til Philadelphia og Seattle, og ville i hvertfall for meg vært et logisk valg, om jeg skulle flydd samme strekning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enveis er ofte en del dyrere enn roundtrip.

Ikke med KLM/Delta. Flyr alltid med open jaw-billetter fra de over Atlanteren, og det har hendt mer enn en gang at open jaw har vært billigere enn vanlig tur/retur for de aktuelle dagene.

 

Gleder meg over at det er Delta som flyr AMS-SEA. Uten at jeg helt skjønner hvorfor, er det stort sett engelskspråklige ombord på Deltas flyvninger over dammen, mens AMS-SFO med KLM virker å være fyllt til randen av nederlendere. Merkelige greier, men det kan kanskje ha noe med sesong å gjøre. Man gir jo gjerne katta i hva folk rundt seg snakker om, men skjer det på et språk man ikke skjønner noe av, blir det for støy å regne.

 

Edit: Ser det ble litt rot i qouten, legg godviljen til så ser dere hva jeg mente.

Endret av knutaj
Lenke til kommentar

Noen spesielle erfaringer du ønsker å dele?

Litt overilt reaksjon i dag kanskje, men det skyldes tidligere erfaringer. Droppet FlyingBlue og KLM sålangt det er mulig tidligere i år etter at de langt på vei ødela en ferieuke for meg. Dessverre er det dårlig med gode alternativer til KLM/Delta når jeg skal ut å reise, så jeg får ikke gjennomfært noen full boikott.

 

For tre uker siden fløy jeg Seattle - Amterdam - Norge. Første strekning med Delta, før KLM Cityhopper opererte siste biten. Billettene var bestilt gjennom et reisebyrå som hadde FlyingBlue-kontoen min registrert på profilen. Så selv om jeg spesifiserte at jeg ville bruke Alaska Airlines milage program, ble billetten kjørt opp mot FlyingBlue. Ikke noe problem, tenkte jeg. Fant billetten min på Deltas nettsider og oppdaterte med riktige kontoopplysninger.

 

Sist fredag fikk jeg en mail om at det var på tide å sjekke inn for returreisen. Til min store forskrekkelse kommer FlyingBlue-medlemsnummeret mitt opp og når jeg forsøker å endre det til Alaska Airlines, fikk jeg bare feilmelding. Jeg prøver en gang, to ganger, mange ganger. Samme feilmelding. Et fristende sete har dukket opp, så jeg ender opp med å sjekke inn som normalt som FlyingBlue-reisende. Samtidig sender jeg en mail om at det er et problem på nettsiden deres og ber om at billetten min manuelt oppdateres med Alaska Airlines kontonummeret mitt asap.

 

Jeg blir litt stressa resten av dagen og glemmer egentlig hele greia. Og med kø og 6.15 avgang neste morgen ble det heller ikke nevnt på flyplassen. Jeg tror dog at dette vil ordne seg. Om ikke automatisk, så i ettertid. Helt til jeg fikk følgende mail i dag:

 

We regret to inform you that we cannot change the Frequent Flyer number to your Alaska Airlines number XXXXXXXXXXXXX.

 

We are pleased, however, to inform you that your recent KLM flights have been credited to your Flying Blue account.

 

Flying Blue-miles er og blir verdiløse i min mening. I tillegg ville jeg fått fire ganger flere miles gjennom Alaska Airlines, noe som fort kan bli avgjørende for hvorvidt jeg når neste tier level i år.

 

Jeg sendte et pissed svar på mailen, før jeg ringte Flying Blue. Jeg kom selvsagt ingen vei, men etter mye om og men godtok de å gjenåpne min tidligere complaint fra februar i år. På tross av at de da ikke gadd å svare på mailhenvendelser og det var umulig å finne noen som var serviceinnstilte via telefon.

 

Jeg prøver noen telefoner til, denne gang direkte til KLM. Noe som skulle vise seg å være alt annet enn enkelt. Når jeg først ringte nummeret oppgitt på nettsiden deres, ble det gitt beskjed om at jeg måtte ringe reservasjonsnummeret deres for alt annet enn spørsmål rundt bruk av nettsiden deres. Jeg ringer reservasjonsnummeret og ender opp hos Delta, som igjen henviser meg til Flying Blue (som jeg akkurat hadde snakket med i 45 minutter). Jeg sier at Flying Blue fraskrev seg alt ansvar og ba meg kontakte KLM, så jeg ender igjen opp med nettside-supporten hos KLM. Mens jeg venter på å komme gjennom, logger jeg inn på Alaska Airlines kontoen min for å ha kundenummeret tilgjengelig, bare for å se at jeg allerede har fått miles godskrevet på kontoen.

 

Dette er jo egentlig litt interessant. Ved innsjekking stod Flying Blue-nummeret mitt og det var også det som var skrevet på boarding passet. Likevel fikk jeg miles inn på konto hos Alaska Airlines. Det blir spennende å se om jeg får miles hos Flying Blue i tillegg.

 

Jeg har fortsatt voldsomme problemer med å forholde meg til både KLM og Flying Blue. Men tross alt fikk jeg snakket med en som så problemet mitt i dag - og som gjerne vil eskalere mine erfaringer fra februar til "upper management" for å se om det er grunnlag for kompensasjon. Får jeg det, vurderer jeg nesten å godta de som et seriøst program igjen. Men de får meg uansett ikke tilbake så lenge Alaska Airlines gir meg fire ganger flere miles for samme flyvning og billett.

Lenke til kommentar

Kan jo dele mine gode erfaringer med KLM også...

 

I sommer skulle jeg fly AMS-EWR på standby med enten Continental eller Delta. Prøvde først CO som bruker Menzies som handling agent på AMS. Var ikke listet men det var ikke noe problem, det kunne CO gjøre i check-in. Kom ikke med flyet og vi ble da opplyst om alternativene og hvor vi skulle gå for å hente bagasjen.

 

Prøvde så DL, som bruker KLM som handling agent, var ikke listet her heller. Det kunne vi ikke gjøre i check-in så vi ble sendt til en informasjonsskranke som ga oss et tlf nr så vi kunne selv ringe Delta for å liste oss. Kom ikke med på flyet nå heller men ikke noe informasjon ble gitt. Fant ikke ut at vi ikke kom med før vi så at flyet dro fra gate. Måtte selv gå å spørre hvordan vi skulle få tilbake bagasjen. Det kunne vi gjøre ved å gå til bagasjehallen og rapportere tapt bagasje. Så fikk vi beskjed om at det kunne ta 20-120 min før den kom.

 

 

Endte med at vi dro via CPH og ZRH til Miami, som var det endelige målet for reisen. (det var pga fulle fly og ikke KLM)

Lenke til kommentar

Jeg har flydd Southwest, halvannet år siden riktignok. Helt greit. Litt morsom boarding-prosedyrer. Ellers er de vel omtrent alene om å ikke ta ekstra betalt for innsjekket bagasje for innenlandsflyvninger i USA. De er vel også langtmer fleksible når det gjelder endringer av billetter enn flyselskap flest.

Lenke til kommentar

Får benytte anledningen til å få ut litt irritasjon på KLM og Flying Blue jeg også..

 

Reiste mye med KLM/AF en periode, og hadde samlet opp ca 180 000 miles.. Fortsatte å fly KLM etter dette også, for å fylle på kontoen. Plutselig er alle poengene borte. Fikk kontakt med Flying Blue, og de forteller at det har vert en policy change; poeng blir slettet etter en periode uten reising. Nå har det aldri vært mer enn ett år mellom mine reiser med KLM men det ville de ikke høre.

 

Så nå har jeg gitt opp, og lagt KLM i skuffen sammen med Ryanair; de jeg kun reiser med hvis jeg MÅ eller de er veldig mye billigere enn alle andre...

Lenke til kommentar

Må vel også si noe negativt om KLM:

-Har flere ganger fått varmmat som var dypfryst inni, og det på business.

 

-En jeg kjenner fikk en voucher ved overbooking og trodde på løftet om at den kunne brukes på en ny reise. Det viste seg å være umulig å få brukt voucheren til noe fornuftig og han stod virkelig på for å få brukt den.

 

 

Ellers har jeg lagt ut denne testen:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1090733

Lenke til kommentar

Litt usikker på om jeg har nevnt det før i denne tråden, men hva som trigget mitt sinne mot KLM og Flying Blue tidligere i år var krøll med bonusbilletter. Hadde planlagt en velfortjent ferie en stund. Tatt fri fra jobb, booket hotell etc. Selv om reisemålet er forholdsvis billig å reise til, valgte jeg med å bestille award tickets. Tur/retur for 25k miles + $10 i tax. Billettene ble bestilt lenge før avreise. I ettertid vet jeg at jeg burde stusset på at jeg ikke mottok noen e-ticket pr mail, men jeg trodde alt var i sin skjønneste orden når jeg mottok en mail som sa at poengene var trukket fra kontoen min. I tillegg stod reisen listet som min neste reise når jeg logget inn på klm.com.

 

Overraskelsen ble stor når jeg ankom flyplassen for avreise. Jeg skulle fly med Delta, betalte for bagasjen og så kofferten forsvinne ned samlebåndet, bare for å plutselig få høre at jeg ikke hadde noen billett. Fyren bak skranken hos Delta løper etter kofferten min, han var sågar ombord på flyet og fikk hentet den ut, mens jeg ble stående som et spørsmålstegn i skranken. Lenge. Omsider kommer han tilbake, men uten å kunne hjelpe meg. Ifølge systemet deres, har jeg en reservasjon, men ingen billett. Etter mye frem og tilbake, 4-5 Delta-ansatte prøvde å finne ut hva som var galt uten å lykkes, får jeg beskjed om at KLM visste ikke hva som var galt, og siden det siste flyet for dagen var gått, kunne jeg like gjerne dra hjem. Med meg fikk jeg en post-it lapp med telefonnummer til Flying Blue med beskjed om å ringe de neste dag, da de var stengt for dagen.

 

Så der satt jeg på flyplassen. Uten å ane hva jeg skulle gjøre. Å avbestille hotell for de første nettene var for sent. Rådvill tar jeg frem laptopen og sjekker Alaskas nettside. De har en avgang om en knapp time. Billetten var alt annet enn billig, den kostet sannsynligvis mer enn hva en returreise med Alaska ville kostet meg om jeg bestilte 6-8 uker i forveien når mine Flying Blue award tickets ble bestilt. Jeg tar en sigarett for å tenke på hva i all verden jeg skulle gjøre, men det var jo egentlig en no-brainer. Jeg bestiller billett og løper til gaten.

 

I løpet av ferien tar jeg kontakt med Flying Blue for å finne ut hva i all verden som hadde gått galt. Jeg får aldri noe godt svar, men de kunne opplyse meg om at betalingen ($10!!!) ikke hadde gått gjennom, sannsynligvis pga en hickup i systemet deres. Videre får jeg gang på gang spørsmål om hvorfor i all verden jeg ikke hadde ringt de et par dager i forveien for å forsikre meg om at alt var i orden med bestillingen min. Det er kanskje bare meg, men tror jeg at jeg har flybilletter i boks, ringer jeg ikke flyselskapet i forkant for å forsikre meg om at alt er som det skal med billettene.

 

I etterkant var jeg en rekke ganger i kontakt med Flying Blue. E-mail svarte de sjelden på og på telefon fortsette de å mene at jeg hadde meg selv å takke. Etterpåklok ser jeg at jeg burde gjort ting annerledes, men det får da være måte på. Vatr det noe feil med bestillingen (som jeg hadde betalt for i form av poeng), regnet jeg med at de lot høre fra seg.

 

Veldig interessant syns jeg det var at for å komme i kontakt med de via mail, kunne jeg kun bruke kontaktskjemaet. Som hadde en begrensing hva antall tegn gjelder, så jeg aldri fikk fortalt min historie. Derfor skrev jeg en klage, lastet det opp på internett, og sendte de en link. Nyttesløst selvsagt, fordi de påstod hardnakket at de ikke hadde intternettilgang. Selv en supervisor på kundesenteret deres kunne ikke åpne annet enn nettsider som tilhører KLM, Air France, eller Flying Blue.

 

De maste om fax eller vanlig post, men for meg var det aldri noe alternativ. Jeg fant et bedre fordelsprogram for meg og bestemte meg for å la resterende miles forfalle. Det skal nemlig en del til før jeg igjen stoler nok på de til å bestille noen ny billett.

 

På telefon med de i dag, understreket jeg at for meg, har Flying Blue miles absolutt ingen verdi og at jeg hadde håpet å slippe å forholde meg mer til de. For en gangs skyld pratet jeg med en ansatt som i det minste viste et snev serviceinnstilling. Han skal nå gjenåpne saken min og få sjekket om jeg har grunnlag for noen form for kompensasjon. Forventningene er lave, men jeg syns ærlig talt jeg burde få noe. Ferien min ble i stor grad preget/ødelagt av problemene med nettsiden deres. Ekstra skremmende syns jeg det var at jeg fikk inntrykk av at slike problemer er langt fra uvanlige.

 

Jeg burde vel egentlig skjønt tegninga for lenge siden. Da jeg rotet med bestillingen og bestilte billetter til Norge fra SFO med 12 timers venting i Amsterdam. Når det gikk et fly 10 timer tidligere for samme pris. Jeg sjekket hva det ville koste å endre billetten, men det var ikke veldig aktuelt når jeg fant ut at endringen kostet 65-70% av hva returbilletten kostet.

 

Dagen før avreise ringte jeg KLM og spurte hvilke alternativ jeg hadde for å slippe ventingen i Amsterdam. Jeg fikk høre at flyet jeg heller ville ta hadde masse ledige plasser, så sannsynligvis var det ikke noe problem. Jeg fikk beskjed om å sjekke bagasjen kun til Amsterdam, hente ut den og gå til KLMs skranke å be om å få stå på stand-by. Jeg ble optimistisk. Å sjekke bagasjen kun til Amsterdam var problemfritt. Overraskelsen var derimot stor når jeg kom til Amsterdam. Beskjeden var klokkeklar - KLM gjør ikke standby ved europeiske flyplasser. Burde ikke KLMs representanter i USA vite slikt?

 

Så, der stod jeg i Amsterdam med bagasjen. Med billett til Norge samme kveld, mens de har et tidligere fly som var ca halvfullt. Det måtte da gå an å få snakket seg med den tidligere avgangen? Eller å få en OK pris. Neida, nesten €1000 skulle de ha for å fly med tidligere hjem. Jeg prøver, men fatter ikke hvordan det går an å være så forbanna firkanta. Å fly meg tidligere hjem ville knapt kostet de en kalori utover blekket for et nytt boarding pass. Til gjengjeld ville de fått en fornøyd kunde. Men neida...

 

Irriterende hvor bra KLM/Delta er for mine reiser over Atlanteren. Jeg vil ikke fly med de, men gode alternativer finnes ikke.

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål her, reknar med at det er fleire her som er erfarne innan bookingsystemet til SAS. Eg har nyleg bestilt meg Economy Flex-billettar slik at eg faktisk kan tjene poeng, i staden for å få 25% av poenga på flyturen. Likevel har eg her havna i billettklasse W, som er lavprisklasse Economy non-flex og som då fører til at eg kun får 25% på turen. Nokon som kjenner billettklassereglane til SAS? Det virkar jo litt merkeleg om ein vilkårleg skal kunne havne mellom f.eks. M og W, sjølv om ein har betalt det same.

 

Har nokon erfaringar med dette?

Lenke til kommentar

Har bestilt en tur til Riga kommende helg..

Bestillingen står ikke i midt navn, men kan jeg sjekke inn for meg selv via nettet, men de 2 andre f.eks gjør det i skranke.? Eller blir det kluss ?

 

Har reservasjonsnummer, men må jeg bruke bestillers etternavn, eller kan jeg sjekke inn med mitt etternavn siden det finnes i bestillingen ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...