Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Mchansern: Når skal du til Fiji? Vi har planlagt en stopp der i sommerferien vår også. Vi flyr forresten via London med en uke i Hong Kong før vi fortsetter til Fiji (via Auckland).

Hadde kun et par dager i Auckland og det lureste vi gjorde var å være med på en heldags utflukt på nordøya. Fikk med oss Waitimo Cave med falsk himmel av glødeormer, "saueklippeland", zorb, kiwier og Roturoa med boblende kilder og maorikultur, og andre rariteter.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er kanskje lettere å fly til SEA, og så innenriks ned til PDX? SAS hadde jo direkteruter fra CPH før, men sluttet dessverre med de. Tror dog at dette kan være et godt alternativ, vi fløy til SEA når vi skulle til Portland, og så leiebil ned.

Dessverre? For nordmenn flest er det nok både enklere og billigere å fly via Amsterdam og fly videre med Delta til SEA. Da slipper man jo også SAS.

 

Får meg til å tenke på Avinors reklamekampanje som listet opp alle de amerikanske byene man kjapt og enkelt kunne nå med IcelandAir. For mitt tilfelle betydde det flere timer lengre reisetid, verre fly og høyere pris enn det eksisterende tilbudet fra KLM/Delta. Hurra!

 

Horizon flyr vel hver halvtime fra Seattle til Portland. Billetter for under $100, men det er nok lurt å sjekke betingelsene for bagasje. De er neppe de samme som for turen over Atlanteren og uansett ikke gratis. Regner med Horizon kjører noe tilsvarende av hva søsterselskapet Alaska Airlines gjør, de tar $20 for første koffert.

 

Ser forresten at Delta flyr direkte til Portland fra Amsterdam, så da er det ingen grunn til å rote seg hit opp (selv om Seattle i strålende sommervær er fantastisk).

Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet var jeg ute å reiste med Ryainair i helgen (og fordi det passet godt økonomisk). Jeg skulle besøke familien i danmark og det passet finfint.

 

Ruten var RYG(Moss,Rygge)-AAR(Århus, Danmark)

 

På veien ned har vi med oss 1 koffert til innsjekking og 1 liten koffert til håndbagasje. Vi sjekket kofferten inn uten problemer, men håndbagasjen skulle både måles og veies ved innsjekk. Når dette var gjort gikk vi til security, hvor vi skulle strippes og de skulle se boardingkort & pass igjen(!) (i tillegg til innsjekk altså).

 

Når vi skulle boarde flyet skulle de se boardingkort og pass igjen selvsagt (Her måtte jeg også måle og veie håndbagasjen nok engang) og inne på selve flyet skulle de også se boardingkort (aldri noensinne opplevd før). De spilte traurig Mozart-etterligning over høytalern og flyet var under halvfullt begge veier. De fantes ingen oppbevaringslomme i stolryggen foran deg, og inflight magasinet lå på setene og ble hentet inn før landing. De spilte en fanfare om at de landet on-time/før schedule, men det hjalp jo lite når vi sto på rullebanen i 15min slik at vi kom senere enn schedule ut av flyet. Maten testet jeg ikke. De var veldig ivrige på at vi skulle kjøpe lodd også, gikk frem og tilbake flere ganger med noe lodd hvor vi kunne vinne biler og greier.

 

Alt i alt, et merkelig flyselskap.

 

 

Noen grunn for at de er så hissige på sikkerheten? Sjekket billetten 4 ganger og passet 3 ganger tror jeg. På en flight...

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Jepp, det måtte gjøres hele to ganger. En ved innsjekk og en ved gate. Merkelige saker.

 

Apropos å se ærlig og redelig ut Robertaas: Jeg er jo ganske lyshåra nordboer som ikke ser ut som den jevne terrorist, men foran meg i køen var det en araber eller noe lignende, og han ble "tilfeldigvis" tatt ut til en ekstra scan i security sjekken.

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Kan jo være tilfeldig det.

 

Husker ikke det eksakte tallet, men mener det var noe sånt som 20 prosent av passasjerene som ble plukket ut tilfeldig. Og da er det visst en datamaskin som bestemmer hvem som skal kontrolleres.

 

Stemmer, metalldetektoren velger selv ut tilfeldige passeringer, og lyser "QUOTA" eller lignede slik at også sikkerhetskontrollørene vet hva de skal gjøre - og det er vel et sted mellom 10 og 20 % av alle som går gjennom som skal etterkontrollores manuelt.

 

inne på selve flyet skulle de også se boardingkort (aldri noensinne opplevd før).
AirFrance gjør det samme. Mener også bestemt at British Airways gjør det.
Lenke til kommentar

 

inne på selve flyet skulle de også se boardingkort (aldri noensinne opplevd før).
AirFrance gjør det samme. Mener også bestemt at British Airways gjør det.

 

Opplevd det mange ganger, spesielt på større fly hvor man kan bli henvist til venstre eller opp trappen.

Lenke til kommentar

Jeg skal fly "Longhaul" i Ryanair forstand på fredag. Tror det er en av de lengste flightene de har? Rygge - Palma de Mallorca.

 

Blir sikkert fullt fly, skrikerunger & the works. Gud forby.

Trodde ikke du var en av dem som reiste til "syden". :tease:

 

Joda litt sol på kroppen er ikke å forakte. Jeg har aldri vært på Mallorca før, så det blir spennende. Billettene var faktisk også veldig billige til å være høysesong. Er det noe spennende å se på Mallorca, bortsett fra solbrente engelskmenn og rølpete skandinaver?

Lenke til kommentar

 

inne på selve flyet skulle de også se boardingkort (aldri noensinne opplevd før).
AirFrance gjør det samme. Mener også bestemt at British Airways gjør det.

 

Opplevd det mange ganger, spesielt på større fly hvor man kan bli henvist til venstre eller opp trappen.

 

Selvsagt skjønner jeg det om du flyr interkontinentalt på f.eks 747-400. Men her er det snakk om en liten 737-800 (tror jeg det var), mindre enn halvfullt fly og en flyreise på knappe 40min :tease:

Lenke til kommentar

KLM viste seg å ikke være fryktelig strenge på å sjekke boardingkort en gang jeg skulle fra Amsterdam til Athen.

 

Var en dame som kom på flyet, og som satte seg på "sin" plass - 10D. Litt senere kom det en kar og fortalte henne at hun satt på plassen hans, men hun mente hardnakket at hun satt i rett sete. Da dro hun frem boardingkortet, og viste ham at det sto 10D. En flyvertinne kom for å hjelpe til, og etter et par minutter sier hun: Ja, men dette er jo boardingkortet ditt fra Genenve...

 

- Du mener vel til Geneve?

 

Flyvertinnen tar en nærmere kikk på boardingkortet, og skjønner at dama er på feil fly. Hun skulle fra Amsterdam til Geneve. Hadde hun hatt et annet sete (flyet var omtrent halvfullt), kunne hun fort ha endt opp i Athen. Det ville vært bummer.

Lenke til kommentar

KLM viste seg å ikke være fryktelig strenge på å sjekke boardingkort en gang jeg skulle fra Amsterdam til Athen.

 

Var en dame som kom på flyet, og som satte seg på "sin" plass - 10D. Litt senere kom det en kar og fortalte henne at hun satt på plassen hans, men hun mente hardnakket at hun satt i rett sete. Da dro hun frem boardingkortet, og viste ham at det sto 10D. En flyvertinne kom for å hjelpe til, og etter et par minutter sier hun: Ja, men dette er jo boardingkortet ditt fra Genenve...

 

- Du mener vel til Geneve?

 

Flyvertinnen tar en nærmere kikk på boardingkortet, og skjønner at dama er på feil fly. Hun skulle fra Amsterdam til Geneve. Hadde hun hatt et annet sete (flyet var omtrent halvfullt), kunne hun fort ha endt opp i Athen. Det ville vært bummer.

 

 

Hehe en god historie, men dama burde ha sett nøyere etter på gatenummer osv for å forsikre seg at man havner riktig. Uansett så er det sløvt av bakkepersonalet i Amsterdam og ikke sjekke boardingkortet så nøye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...