Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

OK. Da har vi vidt ønsker for hvordan vi bruker vår fritid. Jeg reiser knapt noe sted om det er for bare to dager.

 

Slik sett er Las Vegas genialt. Planla 2-3 dager, bare for å finne ut at det ble for dyrt. Det samme med 4 eller 5 dager. Å fly inn og ut av Vegas på onsdager er billig. Hotell er dyrt i helgene, mens man får rom kastet etter seg på hverdager. Ei uke i syndens by er i overkant, men med feriedager som må brukes og godt hotelltilbud blir det denne gangen. Regner dog med at jeg lengter hjem til mer tempererte Northwest før det har gått 48 timer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hawaii står på lista over steder som skal besøkes før jeg vender nesen hjemover, men ender alltid opp med å bli utsatt. Forholdsvis dyrt sammenlignet med mye annet, i tillegg til at jeg ikke akkurat verker etter 6 timer lange flyturer.

 

Ble mett av reising i 2009. Endte vel opp med ca 100 timer ombord i diverse fly og drøye 60 hotellovernattinger. Ikke ekstremt mye, men nok til at jeg er fornøyd med at det har blitt mye mindre i år. I tillegg har jeg en tur over Atlanteren i vente som jeg allerede har begynt å grue meg til.

 

I tillegg er jeg veldig kjedelig. Typiske turistattraksjoner o.l. intresserer meg lite. Vil jeg se slikt, kan jeg begynne med de i min egen hjemby. Også når det gjelder det å se og oppleve nye steder er jeg kjedelig. Reiser jeg nå, er det stort sett bare for å komme meg bort og få et avbrekk i hverdagen. Og etter å ha vært noen turer i Las Vegas og begynt å få eksklusive tilbud om å komme tilbake, vender jeg nok en gang nesen dit. Kort reisevei. Uteliv. Fantastisk mat. Veldig god verdi når det kommer til hotellrom. Værgaranti. En uke. Jeg skal ikke se noe. Jeg har ikke planlagt noen aktiviteter. Men jeg er sikker på at oppholdet blir bra.

Lenke til kommentar

Du trenger bare 3, max 4 dager for å se topp 7-8 sights i en storby. Slik er det i hvertfall for meg. Var i Barcelona i mars, og der fikk jeg sett "alt" på 4 dager.

Jeg tar det nok litt raskere, men det er viktig å få tid til å oppleve stedet og atmosfæren også utenom de kjente severdighetene. Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Du trenger bare 3, max 4 dager for å se topp 7-8 sights i en storby. Slik er det i hvertfall for meg. Var i Barcelona i mars, og der fikk jeg sett "alt" på 4 dager.

Jeg tar det nok litt raskere, men det er viktig å få tid til å oppleve stedet og atmosfæren også utenom de kjente severdighetene.

 

Selvfølgelig. Sights sett i Barcelona på 4 dager:

 

Picassomuseet

La Sagrada Familia.

Museo Gaudi

Parc Guell

Palau Guell

Barcelona Zoo

L`aquarium

Montjuic-høyden.

Parc de Ciutadella med det Katalanske parlamentet.

Nou Camp (FC Barcelonas fotballstadion, Europas største).

La Rambla.

 

I tillegg var det nok av tid til å sitte på Cafè, nyte livet og ta en Paella eller to.

Lenke til kommentar

Hva vil dere si er den beste ruten til Fiji:

 

Ps: Når jeg skriver Europa tenker jeg på store internasjonale flyplasser som Schphol, Heathrow og Frankfurt.

 

A)

 

Oslo -> Europa -> Hong Kong -> Fiji.

 

Dette er den jeg heller mest mot. Med Cathay Pacific og Air Pacific virker denne meget spennende, med stopover i HKG.

 

B)

 

Oslo -> Europa -> Seoul -> Fiji.

 

Her er det Korean Air fra Frankfurt og helt til Nadi. Dette kan være mer behagelig enn å måtte bytte flyselskap underveis (Rute A bytter flyselskap i Hong Kong). Korean Air tilbyr Stopover i Seoul.

 

C)

 

Oslo -> Heathrow -> Los Angeles -> Fiji.

 

Den eneste grunnen til at denne er på bunnen er at vi da er bundet til Heathrow, som vi gjerne vil unngå. Her er det Air New Zealand som styrer skuta, som iogforseg er det rimelig spennende flyselskap, men ser heller Cathay, Korean og Air Pacific som mer spennende. Også kan det bli problematisk med mellomlanding i junaiten har jeg hørt.

 

 

Hvilken hadde dere gått for? Hvorfor?

Lenke til kommentar

Brukte selv C til Fiji og vil advare mot den ruten. Kaos, køer og springing på Heathrow og 2 innsjekkede kofferter som ikke kom med flyet videre. I LA var det lang kø i immigration som alle i transit måtte gjennom. Og så var det full utsjekking og innsjekking igjen.

 

Ellers bør du se om det er mulig å få et par dager stopover i Auckland. Mener jeg klarte få det uten tillegg i pris. Å få inn LA-Las Vegas-LA på turen tilbake kostet derimot noen hundrelapper ekstra.

Lenke til kommentar

Hehe, reisebyrået prøvde å selge meg rute C, men der satt jeg grensen :whistle: . Blir nok høyst sannsynlig A med 2 dagers stopover i HKG eller B med det samme i Seoul. Ellers blir det 2 netter på Beachcomber, 1 natt på Manta Ray Island. Tilsammen 14 netter på Fiji. Prøver å unngå Nadi og Suva mest mulig og tilbringe dagene ute på de små øyene.

 

Du som har vært der Robert: Vi er ganske interessert i fiske, er det mulig å dra ut med en båt å dra "big game fishing" der? Snakker hai, sverdfisk osv.

 

Ellers er vel et par timer på havets bunn iført dykkerdrakt obligatorisk når en tar turen til Fiji :!:

 

noen som har hørt om Travelpartner+ er de trygge?

 

Travelpartner.no? Ja, de er trygge å bestille hos. Nå har jeg bare bestilt fly der, og ikke hotell men hos oss gikk det fint,

Lenke til kommentar
noen som har hørt om Travelpartner+ er de trygge?
Har ikke hørt at de er utrygge, men liker ikke måten de driver. Helt på slutten av en bestilling la de på et gebyr på 89,- som de ikke hadde informert om. Både av prinsipp og da de ikke lengere var billigst ønsket jeg derfor bare å stoppe reserveringen hos dem. Det var ingen opsjoner for å stoppe reservasjonen eller ikke godta deres skjulte gebyrer. De maste på meg i flere dager om å gjøre ferdig bestillingen.

 

Styr unna.

Lenke til kommentar
Ellers blir det 2 netter på Beachcomber, 1 natt på Manta Ray Island. Tilsammen 14 netter på Fiji. Prøver å unngå Nadi og Suva mest mulig og tilbringe dagene ute på de små øyene.
Manta Ray Island ligger helt sør i Yasawa-gruppen. Var litt lengere nord i gruppen og dro på en "Manta Ray Excursion" med svømming med disse fiskene. Da vi kom dit og ikke så noen slike fisker spurte jeg hvor lenge det var siden de sist så dem der. "Over ett år". :roll:

 

Ellers har Nadi og Suva som er vanskelig tilgjengelig lite å tilby for reisende i forhold til småøyene utenfor.

 

Du som har vært der Robert: Vi er ganske interessert i fiske, er det mulig å dra ut med en båt å dra "big game fishing" der? Snakker hai, sverdfisk osv.
Sjekk med resortene hva de har. Ett sted haddde de en knøttliten robåt til gratis benyttelse. :p

 

Ellers er vel et par timer på havets bunn iført dykkerdrakt obligatorisk når en tar turen til Fiji :!:
Var på fire forskjellige småøyer på Fiji og alle hadde så gode forhold for snorkling at jeg faktisk ikke tenkte på å dykke.
Lenke til kommentar

Tja, ingen av oss har dykkersertifikat. Mulig vi prøver å ta det der, evt holde oss til snorkling, noe jeg tror vi gjør.

 

Forøvrig, til de som er interesserte kan jeg legge ved PDF fil av turen. Det er "Tropical awegasm" vi har falt for (merkelig navn på turen, i know).

 

Jeg synes det er en OK pris når du tenker at alle måltider er inkludert, sammen med overnattinger.

sta-travel-brochure-australasia-fiji-and-south-pacific.pdf

Lenke til kommentar
Forøvrig, til de som er interesserte kan jeg legge ved PDF fil av turen. Det er "Tropical awegasm" vi har falt for (merkelig navn på turen, i know).
Dere ble ikke fristet av pakkene "Ultimate Lai" eller "A lazy Threesome"? :D

 

Var blandt annet på "Botaira Beach" som var et veldig stille sted på Naviti og knøttlille og enkle "South Sea Island" hvor det vokste noni-frukter. På Malolo spilte de inn realityserien "Temptation Island".

 

Ellers er det bra å avslutte med Beachcomber som da jeg reiste var den best organiserte øya. Jeg tok øyene i feil rekkefølge. :hm:

Lenke til kommentar

Det å kjøpe en pakke passet seg bra. Slipper egentlig å tenke så mye på transport og overnatting (selv om jeg gjerne oppgraderer noen av overnattingsstedene der, skal høre med reisebyrået).

 

Nå er det jo litt annerledes å kjøpe en pakke til Mallorca enn Fiji :whistle:

 

Forøvrig ser jeg at aktivitetstilbud og opplegg er så og si helt identisk på de fleste øyene. Det er kayaking, snorkling og diving som står i fokus på 90% av øyene. De resterende 10% er for honeymooners som holder seg i bassenget eller spaet eller Beachcomber, for de som vil feste hele natten. Synd det med Manta Ray Island, kunne tenkt meg å svømme med de :cool: Vel vel, får vel heller ta en tur til Sting Ray City da.

 

Vel vel, leste at et par av resortene kan tilby fisking, det lyder spennende.

 

 

Nå står valgets kvaler mellom et par øyer. Så jeg får ta et nærmere dypdykk :!: i flere av de jeg kan velge mellom.

Lenke til kommentar
Synd det med Manta Ray Island, kunne tenkt meg å svømme med de :cool: Vel vel, får vel heller ta en tur til Sting Ray City da.
Er ikke sikkert på at det er akkurat samme sted som jeg var, det er godt mulig det er mere mantaer andre steder i området.

 

Ellers så er Stingray og manta ray veldig forskjellige. Stingray ser man jo nesten overalt. Mantaer er virkelig en opplevelse.

Lenke til kommentar

Etter å ha sjekket litt rundt på tripadviser er jeg litt i villrede. Det virker som om noen "dorms" / sovesaler på norsk har noe dårlig standard. Dvs "bedbugs", ingen A/C, dårlige sanitærforhold and the list goes on. Så derfor tenker jeg på å betale litt ekstra for en slik "bure", dvs en hytte på stranden/litt utenfor. Det som kan være litt problematisk med det er at vi mister noe av det sosiale aspektet.

 

Kjenner jeg meg selv rett så ender jeg vel opp med en bure. Vi kommer nok uansett til å bo på dorms ved Beachcomber, da hovedpoenget med å besøke den øya er pga. det sosiale og festingen.

 

Så noen som har bodd på dorms eller bures kan hjelpe? Trenger ikke ha vært på Fiji, men sånn generelt.

 

 

Edit: øh vel. Nå har jeg lest om Beachcomber også, og det ser ut som om det også har problemer med bedbugs osv.

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Bodde på bure på småøyene, men i Lodge som var billigere på Beachcomber.

 

Dere vil se de andre folkene hele dagen så dere får nok av tid til å være sosiale. Husk at dette er små øyer. Forskjellen er at dere får sovet skikkelig og får ha sakene deres i fred. Jeg kunne aldri klart å sove på en sovesal med snorking, snakking, knirking, stønning, fliring og dører som går i ett sett.

 

Da jeg var der hørte jeg om bedbugs på dorms på andre øyer, men ikke på Beachcomber. Aner ikke om det var et unikt tilfelle eller en generell senking av standarden siden jeg var der.

 

Snakket også med andre reisende for helt oppdatert info om de forskjellige øyene. Noen var det for eksempel for lite og dårlig mat på eller dårlig hygiene og mange som ble syke. Og man har ikke andre steder å gå når man først er på øyene, butikker er det heller ikke der og med dårlig planlegging kan de gå tomme for både det ene og det andre. Basert på info fra de reisende ble noen bookinger endre mens reisen gikk rundt blandt øyene, men det kostet som oftest litt ekstra.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...