Gå til innhold

Blir metal diskriminert?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor gamle dere som opplever denne "diskrimineringen" er, men slike fordommer har jeg ikke sett noe til siden ungdomsskolen. Selv der var de ikke spesielt tilstedeværende. Gjennom videregående var det få som brydde seg om hva folk hørte på, selv om det kanskje ble litt bruduljer om noen absolutt skulle høre på f. eks. Blood Red Throne i gymmen. Noe som forsåvidt er ganske forståelig, svart metal er jo ikke akkurat den mest tilgjengelige musikken her i verden. Personlig forstår jeg ikke dette sjanger-hysteriet. Å ikke like en sang kun fordi den beveger seg innenfor en spesiel sjanger er idiotisk. Jeg hører på god musikk, uavhengig av om musikken er skrevet med saueblod mens de jaktet på ulver med sverd og ringbrynje i de svarteste skoger eller med kulene de lirket ut av kroppen etter det siste gjengoppgjøret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går på ungdomsskolen, og det er folk som ser på folk som hører på metall/rock/punk som satanister. Noen jenter som hører på Ramones, Iron Maiden osv. blir sett på satanister. Jeg får ikke høre det selv, men jeg tror folk tror det om meg også. Grunn: Spilte Dimmu Borgir i klasse :) Det var ganske så morsomt.

 

Men ja, folk er fordomsfulle, en som jobber nede på en platebutikk her i byen har langt svart hår, går i svarte klær og hører på black-metal. Jeg tror folk blir skremt av han, men han er en kjempehyggelig fyr. Av "satanister" (Det folk kaller personer som hører på BM) jeg har møtt, så er det ofte mye hyggeligere enn fordomsfulle idioter som skal heve seg over andre... Hvis jeg skal gjøre som de og feie alle under samme kost så kan jeg jo kalle Dag-Erik for en fordomsfull, gladkristen, techno-salme-fanboy med blondt hår. Men gjør jeg det? Nope...

Lenke til kommentar

Det er ingenting som sjokkerer lenger. Alt er gjort før. Hvordan skal man gjøre opprør mot noe som ikke finnes? Jeg snakker om musikkstiler etc. Om Charlotte Schjøstedt går fra blond og vakker ballerinarikmannsdatter som hører på Britney Spears til å bli svarthåra liksminkeemogother som hører på Darkthrone er en annen sak.

Lenke til kommentar
Hva hadde dere tenkt om meg hvis jeg sa at jeg bare hører på rock?

Fløtepus som prøver å virke tøff.

Fortell meg da hva en satanist er?

Ikke skyt meg nå, men satanisme er igrunn survival of the fittest og at man skal være seg selv. Egoisme er også en stor del av det også, men dette er bare det jeg har fått for meg, det er sikkert ingenting der som er rett :)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Satanisme

 

_________________

 

 

Selv ser jeg ikke på megselv som satanist, men innser at jeg har mange felles trekk med "filosofisk satanisme".

Lenke til kommentar

Til dere som mener svarmetall høres ut som miksmasteren så kan jeg tilføye at denne musikksjangeren er noe med det mest krevende å spille.

Det krever mange års trening og god fysisk for for å kunne spille så fort.

Bare for å ta for seg trommesettet som brukes i svartmetall, det er digre greier med symbaler i en halvsirkel, to stortrommer og mye mere.

Alt dette skal spilles helvetes fort med rytme.

Gitarspillet er også unikt da ogse dette skal holde samme tempoet som trommisen.

Og det er heller ikke bare en gitarist men gjerne tre stykker som spiller for å danne et helhetlig inntrykk.

 

Det er faktisk de færreste av de som spiller denne typen musikk som faktisk tilber satan, det handler mere om antireligiøse tekster og om å sjokere.

Når det er sagt så er det faktisk noen som tenner lys rundt pentagrtammet og tilber mørkets fyrst.

Lenke til kommentar
Til dere som mener svarmetall høres ut som miksmasteren så kan jeg tilføye at denne musikksjangeren er noe med det mest krevende å spille.

5888773[/snapback]

Spiller da vel ingen rolle så lenge det bare låter som "RKÆRKREÆKREÆKREÆEEKÆÆÆUGH!" i enkeltes ører.

Lenke til kommentar
Som endrebjorsvik sier, så er ikke metal så veldig mye verre en rap, som har ett image med å skyte ned folk, gå på dop, og drive gangstervirksomhet.

5888338[/snapback]

Du veit tydeligvis ikke mye om rap og hiphop heller?

5888358[/snapback]

Eldre hip-hop (old school og 90-tallet) og mer ukjent undergrunnsmusikk har nok de klassiske rap-elementene om problemer i dagliglivet, men den populære hip-popen (som jeg faktisk skrev) handler veldig mye om damer, stoff, kriminalitet, bling-bling osv.

Flere av "rapperene" som herjer VG-lista nå for tiden har vel ikke vært reint lite i kontakt med politiet.

Lenke til kommentar
Jeg mener disse gutta skal ha respekt for den musikken de lager, er tross lat mye mere imponerende å høre Dimmu spille en Snoopdog.

5888807[/snapback]

Jeg tror ikke alle er enige med deg der.

 

Ja, jeg kan si meg enig i at metal krever litt mer dyktighet enn rap, i og med at det jevnt over er flere instrumenter involvert, og at disse skal samkjøres. Men med det argumentet, burde kanskje klassisk musikk vært langt mer respektert. Det er da tross alt enda vanskeligere, for det er en langt større gruppe mennesker. Dessuten trakterer noen av dem instrumenter som er teknisk vanskeligere å spille. F.eks. er fiolin vanskeligere å spille enn gitar. Der skal man ha minst den samme presisjonen på strengen, men uten bånd til hjelp.

 

Så hvorfor er ikke klassisk musikk på VG-lista?

Lenke til kommentar
Jeg mener disse gutta skal ha respekt for den musikken de lager, er tross alt mye mere imponerende å høre Dimmu spille en Snoopdog.

5888807[/snapback]

Hvorfor skal de ha mer respekt enn Snoop Dogg? Det hjelper ikke meg noe om de har trent hardt hele livet når jeg fremdeles liker f.eks. Snoop Dogg bedre.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke alle er enige med deg der.

 

Ja, jeg kan si meg enig i at metal krever litt mer dyktighet enn rap, i og med at det jevnt over er flere instrumenter involvert, og at disse skal samkjøres. Men med det argumentet, burde kanskje klassisk musikk vært langt mer respektert. Det er da tross alt enda vanskeligere, for det er en langt større gruppe mennesker. Dessuten trakterer noen av dem instrumenter som er teknisk vanskeligere å spille. F.eks. er fiolin vanskeligere å spille enn gitar. Der skal man ha minst den samme presisjonen på strengen, men uten bånd til hjelp.

 

Så hvorfor er ikke klassisk musikk på VG-lista?

5888859[/snapback]

 

Jeg tror hip hop krever litt mer dyktighet enn metal når det kommer til det å kunne rappe. Alt har sine kvaliteter.

Lenke til kommentar

Teknisk vanskelig musikk bør ikke avfeies med at det er bråk.

En ting er at man ikke liker musikken men å kalle det bråk er bare dumt.

Klassisk er imponerende men jeg liker det ikke, er ikke bråk men det er ikke min smak.

Fortfort krever nødendigvis ikke respekt men avansert musikk som i tillegg går fort gjør det.

Hadde de som sier sånn musikk er bråk satt seg inn i hvordan slik musikk lages hadde nok pipa fått en annen låt.

Derimot så er det meste at Hip hop, pop og rap "easy come easy go" og basert på fengende enkle rytmer.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Jeg tror hip hop krever litt mer dyktighet enn metal når det kommer til det å kunne rappe. Alt har sine kvaliteter.

5888878[/snapback]

 

Fint du får tro det men virkeligheten er en annen.

 

EDIT:

Når det kommer til VG lista så er det den dårligste målestokken for musikk som finnes, Lørdagspizza ligger jo på første plass!

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...