Gå til innhold

Blir metal diskriminert?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Ja, kommet litt ut av det siden sist jeg kikket innom ser jeg :roll:

 

Men tror aldri vi finner en løsing på det her, og i alle fall ikke på denne måten. Tror de som ikke er vant til å høre på metal, ikke takler vreng på gitaren. For mange metal låter er ikke VRÆÆL i vokal. Det er mye vakker sang til gitar med vreng, og det høres ikke riktig ut for en som er vant til pop og rock.

Har jo så klart vært innom de fleste av sjangerne. Som -> 16 år hørte jeg på pop,trance/tekno og rap, men så møtte jeg noen nye venner og da var jeg plutselig over på Dimmu mm. Aldri vært galdere, aldri vært satanist, og savner ikke den gamle musikken i det hele tatt. Men som nevnt over, jeg rakker ned på pop, rap og trance så det holder. Så tror det er hovedproblemet, at alle disser alle!

 

Om det er vanskelig å lage i forhold til andre sanger vil jeg ikke prøve å se på engang, siden jeg aldri har laget noe(Annet en proff E-jay trance som 15 åring...) Fikk meg akustisk gitar til jul, og det er faktisk gøy å prøve metal låter som jeg kjenner, selv om det er nett umulig å få til mye av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har faktisk begynt å vende meg til kommersielle rap/hip hop/pop/fest-låter, og jeg synes enkelte av dem er ganske greie. Jeg kan fint gå på fest uten å presse på min egen musikk, og uten å klage på musikken. Den funker faktisk ikke like bra å danse til. Men hva slags musikk jeg hører på for musikkens skyld er fortsatt den samme gamle.

Lenke til kommentar
Igjen, av alle sjangre, så er det nok gruppen som hører på Metall/Hardrock som blir diskriminert mest.

 

Nja, det er jeg på langt nær enig i. På forumet er det ikke de som blir dikrimert, her er det i mye større grad de som hører på rap og techno som blir det.

Og de jeg kjenner som hører på metall blir sett på som kule siden de gjør det. Ja, du hørte riktig, metall og kule.

 

Jeg digger noe av metall selv, selvom jeg for det meste synes rock er best, men jeg føler meg ikke diskriminert på noen som helst måte.

 

Det er på ingen som helst måte vanskeligere å lage en god metallåt enn det er å lage en god raplåt, eller en god technolåt, for de som lurte på det.

 

Og ja, metall blir diskrimert. Hvor blir det av dere i ute stedene i Oslo? Jeg lurer på dette: Er det vanskelig å finne ute steder der dere liker musikk

 

Det er ikke diskriminering, det er det som kalles å spille det massene vil ha. Grunnne til at det kan være vanskelig å finne utesteder som spiller metall, kan jo være at det ikke er så mange som tar å starter steder hvor man skal spille metall, stedene dukker ikke opp fra intent vet dere.

 

Men, viss det er diskriminering, så er det klart dere blir diskriminert.

 

Hilsen en som elsker det meste.

 

:)

Endret av warpig
Lenke til kommentar
I Hip Hop trenger man like mye teknikk og flyt som i Metall. Du kan godt prøve, hva syns du blir vanskeligere av å finne på ting i tillegg til at man skal rime fort, og venne seg i å spille gitar/trommer?

 

Dagens! :!:

 

 

EDIT: Beklager feilquote (Var trøtt)

Endret av Sitronade
Lenke til kommentar

Jesus! Det det hele tråden bunner ut i er usikkerhet.. "Min musikk faller ikke så godt i smak hos andre... "La oss snakke sammen og fortelle hverandre hvor mye bedre smaken vår er enn den dritten dew andre liker!"

Liker man en sjanger, så er det jo fullstendig likegyldig hva andre liker! Har man lyst å spille en låt i en gymtime på ungdomsskolen, men resten av klassen syns det er kjipt, hva i all verden er problemet med å slå av/bytte til en annen låt? Er det fordi man vil få resten av klassen til å innse at den musikken de hører på er tanketom pop, og metal er den tøffeste musikkstilen som er?

Som sagt er musikk og smak subjektivt; liker DU en musikksjanger, betyr ikke det at man greier å få en annen person til å plutselig "se lyset", uanset hvor mye av "godmusikken" man spiller for han/henne. Personen må ha en interesse/oppsøkende vilje for å bli interessert. Klart, har man en kompis/venninne som liker noe lignende, så kan man foreslå noe som "ligger i samme gate", men hele musikkmisjonsgreia blir rett og slett for fanboyaktig til at det har noe konstruktivt for seg.

Konklusjon: "Så lenge man selv liker hva slags helst form for musikk, så kan andre bare drite og dra."

Lenke til kommentar

Det jeg kriver nå har egentlig ingenting med denne diskusjonen og gjøre men å quote meg feil for deretter og mobbe ut fra utsagn jeg ikke har kommet med vil jeg ha meg frabedt. :mad:

Det under kommer ikke fra min post men er noen andre som har skrevet.

I Hip Hop trenger man like mye teknikk og flyt som i Metall. Du kan godt prøve, hva syns du blir vanskeligere av å finne på ting i tillegg til at man skal rime fort, og venne seg i å spille gitar/trommer?

5891263[/snapback]

 

Dagens! :!:

5891725[/snapback]

 

Min post såg slik ut og står midt på side 3.

Til dere som mener svarmetall høres ut som miksmasteren så kan jeg tilføye at denne musikksjangeren er noe med det mest krevende å spille.

Det krever mange års trening og god fysisk for for å kunne spille så fort.

Bare for å ta for seg trommesettet som brukes i svartmetall, det er digre greier med symbaler i en halvsirkel, to stortrommer og mye mere.

Alt dette skal spilles helvetes fort med rytme.

Gitarspillet er også unikt da ogse dette skal holde samme tempoet som trommisen.

Og det er heller ikke bare en gitarist men gjerne tre stykker som spiller for å danne et helhetlig inntrykk.

 

Det er faktisk de færreste av de som spiller denne typen musikk som faktisk tilber satan, det handler mere om antireligiøse tekster og om å sjokere.

Når det er sagt så er det faktisk noen som tenner lys rundt pentagrtammet og tilber mørkets fyrst.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Jesus! Det det hele tråden bunner ut i er usikkerhet.. "Min musikk faller ikke så godt i smak hos andre... "La oss snakke sammen og fortelle hverandre hvor mye bedre smaken vår er enn den dritten dew andre liker!"

Liker man en sjanger, så er det jo fullstendig likegyldig hva andre liker! Har man lyst å spille en låt i en gymtime på ungdomsskolen, men resten av klassen syns det er kjipt, hva i all verden er problemet med å slå av/bytte til en annen låt? Er det fordi man vil få resten av klassen til å innse at den musikken de hører på er tanketom pop, og metal er den tøffeste musikkstilen som er?

Som sagt er musikk og smak subjektivt; liker DU en musikksjanger, betyr ikke det at man greier å få en annen person til å plutselig "se lyset", uanset hvor mye av "godmusikken" man spiller for han/henne. Personen må ha en interesse/oppsøkende vilje for å bli interessert. Klart, har man en kompis/venninne som liker noe lignende, så kan man foreslå noe som "ligger i samme gate", men hele musikkmisjonsgreia blir rett og slett for fanboyaktig til at det har noe konstruktivt for seg.

Konklusjon: "Så lenge man selv liker hva slags helst form for musikk, så kan andre bare drite og dra."

5891840[/snapback]

 

Det innlegget har vel ikke så mye med topicen? Eller? Poenget er vel ikke hvilken musikk sjanger som er best, men hvordan folk generelt oppfatter og "behandler" folk som hører på metal ol. Utrolig hvor mange som ikke klarer holde seg til topicen

:tease:.

 

Poenget her i skole situasjonen er følgende: Vanlig musikk(pop trance og slikt som blir spilt på radio ol) er akkseptert i klassen, og av lærere, mens rock metal ofte blir ikke akkseptert og folk klager og musikken blir skrudd av = Diskriminering. Men viss en kristen person hadde sagt ifra etter å ha hørt på teksten til en viss kull sort metal sang at hun\han fant dette støttende osv, så hadde det vært HELT greit i mitt tilfelle å skrue av å respektere personen. Men hylekor og sutring om at iron maiden og sentenced eller hva det skulle være er satanistisk og at de ikke liker det og ikke akksepterer å høre på det, hva med oss som ikke liker pop? Eller trance? Selv om vi kanskje er i mindretall skal vi pokker ha litt og si vi også!

 

Hvertfall her i område er det så mye uvitendhet, hadde besøk av 2frelste personer, snakket litt om Metallica og Iron Maiden, de fikk ikke vondt i sjela og klikket når jeg snakket om bandene, eller satte de på, men de omtalte de som satanistisk og at det ikke var "låv" og høre på slikt, og at de fleste flipper når slik musikk blir spilt. HELT OK så lenge det gjelder grusomme forferdelige grim vokaler og tekster alla burzum(det bandet gir til og med vondt inni meg:P) osv, men koselige Iron Maiden? Makan :(

Endret av Crispin
Lenke til kommentar
Poenget her i skole situasjonen er følgende: Vanlig musikk(pop trance og slikt som blir spilt på radio ol) er akkseptert i klassen, og av lærere, mens rock metal ofte blir ikke akkseptert og folk klager og musikken blir skrudd av = Diskriminering. Men viss en kristen person hadde sagt ifra etter å ha hørt på teksten til en viss kull sort metal sang at hun\han fant dette støttende osv, så hadde det vært HELT greit i mitt tilfelle å skrue av å respektere personen. Men hylekor og sutring om at iron maiden og sentenced eller hva det skulle være er satanistisk og at de ikke liker det, hva med oss som ikke liker pop? Eller trance? Selv om vi kanskje er i mindretall skal vi pokker ha litt og si vi også! Hvertfall her i område er det så mye uvitendhet, hadde besøk av 2frelste personer, snakket litt om Metallica og Iron Maiden, de fikk ikke vondt i sjela og klikket når jeg snakket om bandene, eller satte de på, men de omtalte de som satanistisk og at det ikke var "låv" og høre på slikt.

 

Men, har du tenkt på hvorfor folk klager da?

 

Jo, fordi det er relativt få som liker metall, svartmetall, dødsmetall og slikt.

Det er slikt et demokrati funker, det som flest liker blir hørt på, når flest liker trance og pop, så blir det hørt på.

 

Men, det er ikke diskriminering, men demokrati.

 

:)

Lenke til kommentar
Poenget her i skole situasjonen er følgende: Vanlig musikk(pop trance og slikt som blir spilt på radio ol) er akkseptert i klassen, og av lærere, mens rock metal ofte blir ikke akkseptert og folk klager og musikken blir skrudd av = Diskriminering. Men viss en kristen person hadde sagt ifra etter å ha hørt på teksten til en viss kull sort metal sang at hun\han fant dette støttende osv, så hadde det vært HELT greit i mitt tilfelle å skrue av å respektere personen. Men hylekor og sutring om at iron maiden og sentenced eller hva det skulle være er satanistisk og at de ikke liker det, hva med oss som ikke liker pop? Eller trance? Selv om vi kanskje er i mindretall skal vi pokker ha litt og si vi også! Hvertfall her i område er det så mye uvitendhet, hadde besøk av 2frelste personer, snakket litt om Metallica og Iron Maiden, de fikk ikke vondt i sjela og klikket når jeg snakket om bandene, eller satte de på, men de omtalte de som satanistisk og at det ikke var "låv" og høre på slikt.

 

Men, har du tenkt på hvorfor folk klager da?

 

Jo, fordi det er relativt få som liker metall, svartmetall, dødsmetall og slikt.

Det er slikt et demokrati funker, det som flest liker blir hørt på, når flest liker trance og pop, så blir det hørt på.

 

Men, det er ikke diskriminering, men demokrati.

 

:)

5892887[/snapback]

 

Ja jeg har tenkt på hvorfor folk klager, fordi metal er stilt i et så forferdelig dårlig lys. Det er ikke snakk om demokrati når en person har blitt utpekt til at han skal bestemme, men samme pokker hva som skjer så blir slik musikk forkastet og folk flipper. Det er snakk om diskriminering og uvitenhet, og ikke engang gi musikken en sjanse, for de fleste har allerede hatt en urettferdig dom i hode sitt :) Det er slik det er hvor jeg bor hvertfall :)

 

Husker også på hotel og næring, så ble vi delt inn i grupper, gruppene fikk faste oppgaver gjennom dagen, feks en gruppe var i oppvasken. Da var vi 3gutter på en gruppe som tilfeldigvis likte rock og metal, og i oppvask rommet var den en cd spiller som vi fikk høre på, og de som var i oppvasken bestemte musikken. Da det var våres tur gikk de andre gruppa med på å høre på vår musikk, men folk som kom innom klaget og gikk til lærerne og "beset" og musikken ble fjernet. Jeg skulle likt å sett at vi fikk samme rettigheter viss det var pop vi klaget på. Men som alltid må jeg ta sånt noe med et smil, og lager ikke noe oppstyr av det.

 

Jeg klager ikke, men jeg er hvertfall av den oppfatningen at metal blir mer diskriminert en andre sjangere. Og hva andre folk her synes om metal, pop og hva som er "best" er vel ganske urelevant? :)

 

Håper flere kommer med episoder der deres musikk har blitt bannlyst og fjernet, jeg synes egentlig det er morsomt, og hver gang jeg har fått ansvar for musikken, ler jeg inni meg og lurer på hvor lenge det går før jeg blir fjernet :D

Lenke til kommentar

Crispin:

 

Nå skal ikke jeg si hvordan det er der hvor du bor, for alt jeg vet så kan det du sier være riktig.

 

Men, her hvor jeg bor blir ikke folk osm liker metall diskriminert, og en god del av de som hører på det blir sett på kule siden dem gjør det.

Jeg skal være enig i at mange har fordommer mot litt mørkere sjangere innenfor musikk, slik som metall, men igjen, er de som hører på metall så mye bedre?

 

Jeg skal ikke så hvordan dere metallyttere er der hvor du bor, men her hvor jeg bor og her på forumet, er de ikke det.

Her er det dere som kommer med de største fordommene mot pop og trance, og skjønner ikke at folk kan kalle det musikk, er det rart andre igjen får fordommer mot metall?

Lenke til kommentar

JA du har sikkert helt rett, MEN jeg sier ikke at metal folk ikke er slemme igjen, men som jeg sa tidligere, alle diskriminerer alle for musikk er et slikt viktig tema. Men hvilken gruppe får høre det mest? og er minst akkseptert her i samfunnet? :) Men den graven har vi som liker metal kanskje gravt selv? Men sånt jeg ser det er det liten tvil om at metal ol sjangeren er minst akkseptert.

Lenke til kommentar
Poenget her i skole situasjonen er følgende: Vanlig musikk(pop trance og slikt som blir spilt på radio ol) er akkseptert i klassen, og av lærere, mens rock metal ofte blir ikke akkseptert og folk klager og musikken blir skrudd av = Diskriminering. Men viss en kristen person hadde sagt ifra etter å ha hørt på teksten til en viss kull sort metal sang at hun\han fant dette støttende osv, så hadde det vært HELT greit i mitt tilfelle å skrue av å respektere personen. Men hylekor og sutring om at iron maiden og sentenced eller hva det skulle være er satanistisk og at de ikke liker det, hva med oss som ikke liker pop? Eller trance? Selv om vi kanskje er i mindretall skal vi pokker ha litt og si vi også! Hvertfall her i område er det så mye uvitendhet, hadde besøk av 2frelste personer, snakket litt om Metallica og Iron Maiden, de fikk ikke vondt i sjela og klikket når jeg snakket om bandene, eller satte de på, men de omtalte de som satanistisk og at det ikke var "låv" og høre på slikt.

 

Men, har du tenkt på hvorfor folk klager da?

 

Jo, fordi det er relativt få som liker metall, svartmetall, dødsmetall og slikt.

Det er slikt et demokrati funker, det som flest liker blir hørt på, når flest liker trance og pop, så blir det hørt på.

 

Men, det er ikke diskriminering, men demokrati.

 

:)

5892887[/snapback]

 

Nå er ikke poenget at vi metalheads ikke får spilt musikken vår på offentlige steder bla. radio of tv, men at folk har fordommer som f.eks. at alle som hører på metall er satanister, flamer kirker og drikker blod.

 

Folk for høre på hva de vil så lenge de ikke tvinger andre til å høre på musikken sin.

Lenke til kommentar
Crispin:

 

Nå skal ikke jeg si hvordan det er der hvor du bor, for alt jeg vet så kan det du sier være riktig.

 

Men, her hvor jeg bor blir ikke folk osm liker metall diskriminert, og en god del av de som hører på det blir sett på kule siden dem gjør det.

Jeg skal være enig i at mange har fordommer mot litt mørkere sjangere innenfor musikk, slik som metall, men igjen, er de som hører på metall så mye bedre?

 

Jeg skal ikke så hvordan dere metallyttere er der hvor du bor, men her hvor jeg bor og her på forumet, er de ikke det.

Her er det dere som kommer med de største fordommene mot pop og trance, og skjønner ikke at folk kan kalle det musikk, er det rart andre igjen får fordommer mot metall?

5893125[/snapback]

 

Der hvor jeg bor er det andre folk som kommer med fordommer mot metalheads, er det rart vi har fordommer mot trance,rap of techno folk?

 

Kommer aldri frem til hvem som begynnte hvis du skjønner hva jeg mener..

Lenke til kommentar
Nå er ikke poenget at vi metalheads ikke får spilt musikken vår på offentlige steder bla. radio of tv, men at folk har fordommer som f.eks. at alle som hører på metall er satanister, flamer kirker og drikker blod.

 

Nå var det poenget i det innlegget han skrev nettopp det.

 

Og enkelte har fordommer mot metall, det har jeg sagt hele tiden, men det finnes ikke en eneste musikksjanger som ikke har noen med fordommer mot seg, og det er noe vi må leve med.

 

Alle mennesker er forskjellige, og mange takler ikke at andre har forskjellig smak enn seg selv, men igjen, slik er den fantastiske skapningen vi kaller menneske.

 

Og når det dreier seg om musikk så mener jeg at vi faktisk må tåle at folk har fordommer mot den musikken vi hører på. Jeg mener at popfolket ikke diskriminerer oss som hører på metall, mer enn vi diskriminerer dem.

 

Der hvor jeg bor er det andre folk som kommer med fordommer mot metalheads, er det rart vi har fordommer mot trance,rap of techno folk?

 

Viss det virkelig var viktig for deg at folk ikke hadde fordommer mot din musikksmak så hadde du ikke slengt dritt tilbake.

 

Uansett hvem som startet så mener jeg at vi i metallverdenen har en god del av skylden for alle fordomme selv, akkuratt som jeg mener at mange at de som hører på rap og trance har en god del av skylden for fordommene mot seg selv.

 

Og nei, det er kanskje ikke så rart, men igjen, viss det var viktig for deg at folk ikke hadde fordommer så hadde du kvittet deg med dine.

 

 

:)

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Dere må forstå meg rett. At folk sier at de ikke liker metal, og jeg blir fortalt at det er drittmusikk, så bryr jeg meg ikke. Vil ikke anse det som "diskriminering". Alle har sine egne meninger. At jeg mener at rap, trance og hip hop er elendig musikk, og at Ola Normann mener at metal og rock er dårlig, så bryr det meg ikke. Alle har sine meninger, og det skal man få lov til å ytre uten problem :) Men det er alltid morsomt å diskutere musikk :tease:

 

Det jeg mener med diskriminering er f.eks alle fordommene. Ved at jeg hører på Iron Maiden, så er jeg satanist o.l.

Ved at når vi spiller vår musikk, så blir det en enorm demonstrasjon, mens vi skal tåle dems musikk, noe som jeg ikke liker i det hele tatt!

Lenke til kommentar

De historiene som trådstarter, eller hvem det var, kom med, fra skolen; at man ble "utstøtt" for at man hørte på "satanmusikk", ble nesten litt i meste laget for meg.. Oppriktig talt; det at læreren nektet to elever å lage et foredrag om Dimmu Borgir tar virkelig kaka! Det er latterlig og uprofesjonelt!

 

Er ingen black/death/osv -metal -fan selv, da jeg ikke har så sansen for den "growlinga" i mikrofonen, da jeg liker "klarere" vokal, men jeg har veldig sansen for My Dying Bride, for eksempel (selv om de har litt "growling" i seg..) ..men jeg hører mer enn gjerne på "mykere" metal.. Såkalt Heavy Metal (uten at jeg er noen sjanger spesialist); Metallica, Iron Maiden.. Liker "goth" metal også! Within Temptation, Theatre of Tragedy, Nightwish, osv.. slike grupper.. og Rock; Guns N' Roses, osv..

 

Har faktisk veldig sansen for Eminem, men han er vel den eneste av "rapperene" jeg liker også, da jeg føler (uten å være ekspert) at han har noe å "komme med".. Er klar over at det er noen andre der ute også, som ikke bare synger om (slik jeg "Hører" det); bitches, hoes, og blingbling, som Public Enemy og Tupac(?) og andre, men de har jeg liksom aldri hørt på noe særlig.. de kom litt før min tid, før jeg i hele tatt nærmet meg den sjangeren..

 

Men, en ting vil jeg bare ha sagt sånn avsluttningsvis.. Jeg kan ikke FATTE eller BEGRIPE at RAP & CO (generelt sett) skal være like avansert (på langt nær) som Metall å spille / fremføre!??!!

 

Å ha et par på gitar, en på bass, en på trommer, en annen på synth og en siste på vokal, og sette alt sammen i sving til en låt, som i tillegg ofte går veldig fort og raskt (JA! man må være en dyktig musiker for å klare å spille fort, uansett om DU synes det høres bråkete ut, eller ikke).. så kan jeg ikke skjønne det at å rappe til en rytmeboks kan sammenlignes, kvalitetsmessig!? Selv om rap er aldri så bra..

 

Mulig jeg ikke har hørt så mye på rap, men allikevel ..

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestemt meg for å dele mitt syn. Mest fordi jeg vil få dette emnet inn i mine innlegg, men allikevel.

 

Selv har jeg ikke så mye imot metal. Jeg liker bare ikke all skrikingen og alt bråket (Jada, organisert bråk), men at jeg går glipp av noe ved å ikke høre på det, vil jeg ikke utelukke. Men at folk skal begynne å være elitister helt blottet for andres syn på musikk, og ta vekk CD'en man satt på i klasserommet til fordel for en annen gangstashit-CD, er rett og slett tåpelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...