Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så får dere lov til å reise litt rundt i usa og regionen eller er dere bundet til å være under oppsyn av vertsfamilien? Forventes dere til å hjelpe til hos vertsfamilien? ta oppvasken, vaske hulv og klær? Kan dere bli omgjort til slavearbeidere for en fattig familie? Er vertsfamilien pålagt å mate dere? Eller forventes dere å kjøpe mat sjøl?

Er det andre utenlandskestudenter i nærheten? eller blir dere helt alene?

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare for hvordan det er i de andre organisasjonene, men i AFS så er i hvertfall svarene som følger:

 

Så får dere lov til å reise litt rundt i usa og regionen eller er dere bundet til å være under oppsyn av vertsfamilien?

6954986[/snapback]

Man er bundet til familien, og man må høre på hva familien sier, man kan reise rundt sammen med familien eller skole, det er i hvertfall regelen,

 

Forventes dere til å hjelpe til hos vertsfamilien? ta oppvasken, vaske hulv og klær? Kan dere bli omgjort til slavearbeidere for en fattig familie?

6954986[/snapback]

Man forventes å hjelpe til i familien som et vanlig familiemedlem, men det skal heller ikke være veldig mye man skal gjøre, men hvis det er vanlig i familien at alle vasker sine klær eller at alle hjelper til med å ta oppvasken så skal man gjøre det.

Man kan ikke bli gjort om til slavearbeidere, prøver familien seg på det så må man si i fra til sin lokale kontakt og det blir ordnet med løsninger enten i familien man er i eller med en annen familie som man da flytter til.

 

Er vertsfamilien pålagt å mate dere? Eller forventes dere å kjøpe mat sjøl?

6954986[/snapback]

Vertsfamilien er pålagt å mate dere.

 

Er det andre utenlandskestudenter i nærheten? eller blir dere helt alene?

6954986[/snapback]

Man er sjelden alene i forhold til andre utenlandske studenter, men det hender, men uansett så skal man ha en lokal kontaktperson, og det er vanligvis andre lokale utvekslingsstudenter i nærområdet.

Lenke til kommentar
Babumpibump

 

Har tenkt ganske lenge på dette nå, og begynner å bli tid for å søke. Er fortsatt ikke helt sikker på om jeg skal velge EF eller Speak..Meninger?

Var møte på skolen i går for de som har lyst til å studere i utlandet, men typisk nok var alle studiespesialiserende vg1 klassene på UngForsk i Oslo den dagen.

Angående område hadde jeg tenkt på Vestkysten, men er veldig usikker.

Lurer også på hvordan det blir med norsken. Er det mulighet for å ta den som privatist, eller må man ta det neste år?

 

Fredik,-

6947842[/snapback]

 

Helt klart speak. Selv har jeg hort mye negativt om EF.

For min del tar jeg ikke norsk som privatist. Starter bare rett paa tredjeklasse norsken. Blir vel litt hardt det.

 

Så får dere lov til å reise litt rundt i usa og regionen eller er dere bundet til å være under oppsyn av vertsfamilien? Forventes dere til å hjelpe til hos vertsfamilien? ta oppvasken, vaske hulv og klær? Kan dere bli omgjort til slavearbeidere for en fattig familie? Er vertsfamilien pålagt å mate dere? Eller forventes dere å kjøpe mat sjøl?

Er det andre utenlandskestudenter i nærheten? eller blir dere helt alene?

6954986[/snapback]

 

Det er vel en regel om at du ikke faar lov til aa forlate byen uten tilsyn av vertsfamilien, kirken eller skolen. Det er noen ganske teite regler her, men hei; regler er til for aa brytes.

Det forventes at du hjelper litt, men ikke blir omgjort til en slave. F.eks aa ta ut av oppvaskmaskinen, baere ut soppelet.

Organisasjonene sender ikke studenter til fattige familier.

Ja, familien er paalagt aa mate deg. Nei, det forventes ikke at du kjoper mat selv annet enn paa skolen og lignende.

Her hvor jeg bor er det vel 6-7 utvekslingsstudenter til sammen (paa to skoler). Riktig nok ingen norske, men jeg har ei svensk jente paa skolen.

 

Raader deg forresten til aa lese paa bloggen min. Du kan lese om hvordan jeg har det osv. Jeg virkelig anbefaler dere dette. Det er helt genialt og fantastisk :D

Lenke til kommentar
Er det mange ekstrautgifter forbindet med oppholdet, skjulte utgifter og gebyrer eller andre ting som tar på lommeboken?

 

Ingen skjulte gebyrer som jeg merket i alle fall. En ting er at det er saa ufattelig billig her, saa du vil mest sannsynlig kjope mer enn du ville gjort i Norge.

 

Hva var det dere mislikte ved utenlandsoppholdet?

 

Hittil har det bare vaert at det er litt strenge regler paa visse ting.

 

Hvordan er undervisningen lærer dere noe? Er dere nødt til å være uber høflig med læreren og bruke mr, miss ?

 

Hardt! Ja, du laerer noe, men du maa ogsaa betale for det. Lekser er mye mer verdsatt her enn i Norge. Ja, du maa vaere hoffelig. Ikke ban, ikke bruk ord som Retarded, gay, fuck, damn. Laerere er ikke saa stor fan av det. Du maa ogsaa kalle laerene med mr. miss osv.

Lenke til kommentar

Jeg er i USA nå på utveksling, jeg bor i collorado, det er veldig lett å få venner, eneste er at du må jobbe litt med det men slik er det i norge også,

 

eneste tingen er RØYK er du under 18 er det litt vansklig å få tak i, (letter å få tak i hasj),

 

jeg bruker EF og jeg trives jeg har litt hjemlengsel men hvem har ikke.

 

betalings planen er slik jeg får stipend for det er godkjendt som et 2 år VG2 somdet så pent kalles nå. jeg får 67k med studie lån turen koster 50k.

 

største problemet er at de 50k må betales før du får ut stipendet så det kan vere en fordel å ha 1 av disse 2 enten jobbe/spare en del eller ha rike foreldre jeg har/hadde ingen av de men vi fikk det till så det går rimelig greit uansett.

Lenke til kommentar
Er det mange ekstrautgifter forbindet med oppholdet, skjulte utgifter og gebyrer eller andre ting som tar på lommeboken?

6955200[/snapback]

Ingenting, den prisen man ser i prislisten hos AFS er prisen man betaler.

 

Hva var det dere mislikte ved utenlandsoppholdet?

6955200[/snapback]

At det ble opprør i Venezuela mens jeg var der og jeg måtte reise hjem av sikkerhetsgrunner, fikk reise ut igjen like etterpå da.

 

Hvordan er undervisningen lærer dere noe? Er dere nødt til å være uber høflig med læreren og bruke mr, miss ?

6955200[/snapback]

Jeg lærte mye av undervisningen men høflighetskravene er strenger overalt ellers i verden enn Norge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...