Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Hm, jeg har nå sendt to mailer til Speak de siste to månedene, men ingen av mailene har blitt besvart, synest dette var litt dårlig service når de faktisk har denne e-mail adressen på "Kontakt oss"-sidene. Ikke blir det noe bedre av at dette var spørsmål jeg må ha svar på før jeg går videre med bestilling og intervju. :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Goz, er du sikker på at du har sendt mailene? Eller at de ikke har havnet i søppelkurven? Speak er tross alt veldig flinke til å besvare det du lurer på, men du må huske på at det er mye styr med oss som drar nå. En gruppe er allerede i New York nå, og neste gruppe (den som jeg er med på) drar om under 2 uker.

 

Gosh, det er under to uker til jeg flytter til USA :dontgetit:

Lenke til kommentar

Da var mailene kommet, og jeg fikk svar på alle spørsmål. :)

 

Det viste seg altså at man ikke får stipend før man har reist, og siden jeg ikke har 50 000 for hånden må jeg da ta opp lån, og med rentene over nesten to år før stipendet er ferdig utbetalt, vil det bli ganske dyrt. Skjønner ikke hvorfor det ikke er mulig å få stipendet utbetalt med en gang.

Lenke til kommentar
Da var mailene kommet, og jeg fikk svar på alle spørsmål.  :)

 

Det viste seg altså at man ikke får stipend før man har reist, og siden jeg ikke har 50 000 for hånden må jeg da ta opp lån, og med rentene over nesten to år før stipendet er ferdig utbetalt, vil det bli ganske dyrt. Skjønner ikke hvorfor det ikke er mulig å få stipendet utbetalt med en gang.

6615150[/snapback]

 

Det er bare slik det er. For min del har jeg tømt sparekontoene mine for å betale dette, men nå har jeg fått inn 22 000 kr på den ene, og jeg får resten etter jul. Dette blir ikke brukt til lommepenger.

 

Lommepengene mine blir rundt 13 000 kr jeg har tjent i sommer, og ca 3 000 kr i måneden av mine foreldre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Selv foretrekker jeg østkysten, og kommer nok til å velge det som region vist jeg i det hele tatt skal benytte meg av regionsvalget. Høyest gjennomsnittslønn i USA, Lav krimminalitet(Vist man ser bort i fra storbyene, som Speak ikke sender til uansett) og et klima som ligner veldig på det norske.

Lenke til kommentar

Ikke velg region, og for all del ikke ha California og Florida på 1 og 2 plass. Alle velger de statene, og det er store sannsynligheter for at du ikke havner i en god familie. Søk over hele landet. Det er større sannsynlighet for at du havner i en by, og i en familie som passer deg.

Søker du i California kan jeg nesten love deg at du havner på en ranch langt uti landet, langt vekk fra Los Angeles og San Fransico.

Lenke til kommentar
Selv foretrekker jeg østkysten, og kommer nok til å velge det som region vist jeg i det hele tatt skal benytte meg av regionsvalget. Høyest gjennomsnittslønn i USA, Lav krimminalitet(Vist man ser bort i fra storbyene, som Speak ikke sender til uansett) og et klima som ligner veldig på det norske.

6675938[/snapback]

 

Vet om flere som var i california ett år! Alle sa de kom til en bra familie !

Lenke til kommentar
NB! Vi kan på ingen måte garantere at du vil komme til en skole i USA som kan tilby deg spesielle fag du eventuellt måtte trenge for å få året ditt godkjent i Norge!

 

Fra Speak sin side. Betyr dette at det er mulig jeg plutselig finner ut at jeg ikke får året godkjent når jeg kommer frem, og da ikke får stipend(som krever at året er godkjent)?

Lenke til kommentar
Ja da var tiden kommet for interjuv med Speak. Jeg gruer meg enormt ettersom å komme med betyr utrolig mye for meg. Er det noen som har noen tips om før og under interjuvet?

6719586[/snapback]

 

Hver moden. Ikke oppfoer deg som en komplett idiot, og ikke si at du liker aa drikke alkohol i helgen. Bare oppfoer deg mer voksen enn andre paa din alder.

Lenke til kommentar
Ja da var tiden kommet for interjuv med Speak. Jeg gruer meg enormt ettersom å komme med betyr utrolig mye for meg. Er det noen som har noen tips om før og under interjuvet?

6719586[/snapback]

 

Hver moden. Ikke oppfoer deg som en komplett idiot, og ikke si at du liker aa drikke alkohol i helgen. Bare oppfoer deg mer voksen enn andre paa din alder.

6744542[/snapback]

Hvorfor det? I AFS så forventer vi at folk er ærligepå dette...

Lenke til kommentar
Ja da var tiden kommet for interjuv med Speak. Jeg gruer meg enormt ettersom å komme med betyr utrolig mye for meg. Er det noen som har noen tips om før og under interjuvet?

6719586[/snapback]

 

Hver moden. Ikke oppfoer deg som en komplett idiot, og ikke si at du liker aa drikke alkohol i helgen. Bare oppfoer deg mer voksen enn andre paa din alder.

6744542[/snapback]

Hvorfor det? I AFS så forventer vi at folk er ærligepå dette...

6745468[/snapback]

Hver saa aerlig som mulig, men tror du virkelig at de aksepterer en som er total umoden? Det beste tipset paa et intervju er aa vaere moden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Babumpibump

 

Har tenkt ganske lenge på dette nå, og begynner å bli tid for å søke. Er fortsatt ikke helt sikker på om jeg skal velge EF eller Speak..Meninger?

Var møte på skolen i går for de som har lyst til å studere i utlandet, men typisk nok var alle studiespesialiserende vg1 klassene på UngForsk i Oslo den dagen.

Angående område hadde jeg tenkt på Vestkysten, men er veldig usikker.

Lurer også på hvordan det blir med norsken. Er det mulighet for å ta den som privatist, eller må man ta det neste år?

 

Fredik,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...