Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å ta matte i USA er veldig annerledes, siden alle klassene er delt inn etter hvert sitt felt (trigonometri, algebra, etc), så erru nødt til å ta en helvetes mye matteklasser for å få det godkjent/klare å henge med når du kommer hjem. Men det går, det gjør det.

Lenke til kommentar
så erru nødt til å ta en helvetes mye matteklasser for å få det godkjent/klare å henge med når du kommer hjem. Men det går, det gjør det.

6271007[/snapback]

Noen som vet om man må ha matte 3 året på vgs?

6271036[/snapback]

Man trenger ikke matte i andre klasser enn GK for å få generell studiekompetanse

Lenke til kommentar
så erru nødt til å ta en helvetes mye matteklasser for å få det godkjent/klare å henge med når du kommer hjem. Men det går, det gjør det.

6271007[/snapback]

Noen som vet om man må ha matte 3 året på vgs?

6271036[/snapback]

Man trenger ikke matte i andre klasser enn GK for å få generell studiekompetanse

6271061[/snapback]

 

Er dette noe du er 100 % sikker på? Er du helt sikker på at det ikke blir endret på til neste år? Dette må jeg vite! :innocent:

Lenke til kommentar
Er dette noe du er 100 % sikker på? Er du helt sikker på at det ikke blir endret på til neste år? Dette må jeg vite! :innocent:

6271156[/snapback]

Hvordan kan jeg vite det da? jeg er ikke synsk.

Spør rådgiver om neste år, i år er det slik som ovenfor.

Man kommer inn ed fleste steder med generell studiekompentanse

Lenke til kommentar
Må man ikke ha matte andre året hvis man går vanlig allmen? :hmm:

 

Jeg leste i infoheftet vi fikk da vi skulle søke til vgs, der står det at man må ha matte i vk1 også

6270748[/snapback]

Født i 1990? I såfall følger du jo kunnskapsløftet, og da tror jeg faktisk det er noe matte i andre klasse også. Kan jo faktisk gjøre hele godkjenning av utvekslingsår mye vanskeligere...

 

 

Å ta matte i USA er veldig annerledes, siden alle klassene er delt inn etter hvert sitt felt (trigonometri, algebra, etc), så erru nødt til å ta en helvetes mye matteklasser for å få det godkjent/klare å henge med når du kommer hjem. Men det går, det gjør det.

6271007[/snapback]

De har fag som f.eks. pre-calculus, som ligner vår matte.
Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg vite det da? jeg er ikke synsk.

Man kommer inn ed fleste steder med generell studiekompentanse

 

Siden du sier det så antar jeg at du vet det! Men det gjør du tydligvis ikke.

 

 

Man kommer inn ed fleste steder med generell studiekompentanse?

 

..Hva har det med saken å gjøre? Vi snakker om utveklsing og om man må ha matte på vk1 :roll:

Lenke til kommentar
Ja JoachimR jeg er født i 1990. Søren heller så da må jeg virkelig ha matte i USA eller ikke ta godkjent skoleår?

6271577[/snapback]

Spørs om det går an å få godkjent skoleår da.. :p

 

Tviler egentlig litt, kan faktisk hende du slipper. :p

 

Snakk med studieinspektør/rådgiver på skolen din... Eller, da går du ikke på vgs enda heller... Snakk med studieinspektør/rådgiver på den skolen du skal gå på fra høsten da.

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg vite det da? jeg er ikke synsk.

Man kommer inn ed fleste steder med generell studiekompentanse

 

Siden du sier det så antar jeg at du vet det! Men det gjør du tydligvis ikke.

6271559[/snapback]

Det er slemt med kryssklipping selv om jeg er irritabel...

 

Man kommer inn ed fleste steder med generell studiekompentanse?

 

..Hva har det med saken å gjøre? Vi snakker om utveklsing og om man må ha matte på vk1 :roll:

6271559[/snapback]

Ja, og det som bestemmer hvor man kommer inn er om de krever generell eller spesiell studiekompetanse.

Lenke til kommentar
For å få generell studiekompetanse må man ha 1MXY.

 

Jeg hadde  1MX på GK og 1MY på VK2 om jeg ikke tar helt feil, men på almenn er jeg ganske sikker på at man har 1MXY på Grunnkurs, og så kan man velge selv om man vil ha mer matte på 2. og 3. året

6272729[/snapback]

 

Ikke nå lenger, etter kunnskapsløftet må man ha to år matte.

Lenke til kommentar
Ikke nå lenger, etter kunnskapsløftet må man ha to år matte.

6274719[/snapback]

Jeg har hørt om det, og det er jo blandt tingene som kan gjøre det vanskeligere å få skoleår i utlandet i andre klasse godkjent. Men det er jo skolen selv som velger om de vil godkjenne sånt, så det må du disklutere med dem..

6275496[/snapback]

 

 

Hvorfor skulle det by på vanskeligheter? Man kan jo ta like mye matte i USA som her, så å ta matte der som blir godkjent skulle vel ikke være noe problem?

Lenke til kommentar

Fordi, som jeg sa, at matteklassene der borte er delt opp etter emner. Det kan by på problemer ettersom at det er meningen å ta matte over 4 år (algebra som fresh, algebra 2 som soph, trig som junior og calculus som senior - ikke nødvendigvis denne rekkefølgen på alle skoler), og det kan hende at disse klassene går på samme tidspunkt, osv, osv.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle det by på vanskeligheter? Man kan jo ta like mye matte i USA som her, så å ta matte der som blir godkjent skulle vel ikke være noe problem?

6275643[/snapback]

Fordi de fagene som per i dag avsluttes i andre klasse, ikke kreves for å få generell studiekompetanse(med unntak av samfunnslære - som de fleste utvekslingsstudenter derfor må ta som privatister). Matten vil jo derfor trengs(ettersom den er et krav for studiekompetanse - såvidt jeg har forstått), og det er mulig du da må gå opp som privatist i matte om det skal gå.

 

Jeg har ikke satt meg så veldig inn i Kunnskapsløftet da jeg skal "fullføre utdanningsløpet" etter gammel modell, men vil jo by på vanskeligheter å fritas for fag som kreves for generell studiekompetanse. Vil jeg tro.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...