Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Engelsken første ukene var Ok, litt uvant da jeg aldri før hadde vært i statene, og folk går rundt og spør "how are you" hele tiden. Jeg stammet fram et "ehh....good i guess" ,men ting går fort og du lærer/blir vant med ting etter kort tid! Ikke noe å være redd for, men pass på å si ifra til folk at du ikke vil at de skal gjøre narr av hvordan du snakker, fordi det er kjedelig og hvis det blir rutine blir ting sure.

Lenke til kommentar
Engelsken første ukene var Ok, litt uvant da jeg aldri før hadde vært i statene, og folk går rundt og spør "how are you" hele tiden. Jeg stammet fram et "ehh....good i guess" ,men ting går fort og du lærer/blir vant med ting etter kort tid! Ikke noe å være redd for, men pass på å si ifra til folk at du ikke vil at de skal gjøre narr av hvordan du snakker, fordi det er kjedelig og hvis det blir rutine blir ting sure.

6227059[/snapback]

 

Man snakker vel bedre etterhvert? Når jeg snakker engelsk tror alle jeg er fra USA :blush:

 

Det værste jeg har hørt er en på xbox live fra Haugesund som snakket skikkelig skikkelig dårlig engelsk med den norske vrien OG skarre-R :!:

Lenke til kommentar
Ustedalen hvordan føler du Speak er? Jeg var på informasjonsmøtet med de i dag og de virket seriøse og flinke.

 

Hva skjedde på interjuvet?

Snakket dere mye engelsk på interjuvet?

Har du veldig gode karakterer?

6219308[/snapback]

 

Jeg føler Speak er veldig seriøse og bra. Har ikke opplevd noe negativt med med, og jeg er veldig fornøyd.

 

På intrervjuet fikk jeg bare spørsmål om hva jeg f.eks ville gjort hvis jeg fikk hjemlengsel, hva mine interesser er osv..

Vi snakket ca. 15 min engelsk på intervjuet.

Karakterene var greie. 4 i skriftlig og 5 i muntlig!

 

Skal forresten på informasjonsmøte for utvekslingsstudenter nå 10 juni :)

Lenke til kommentar
Engelsken første ukene var Ok, litt uvant da jeg aldri før hadde vært i statene, og folk går rundt og spør "how are you" hele tiden. Jeg stammet fram et "ehh....good i guess" ,men ting går fort og du lærer/blir vant med ting etter kort tid! Ikke noe å være redd for, men pass på å si ifra til folk at du ikke vil at de skal gjøre narr av hvordan du snakker, fordi det er kjedelig og hvis det blir rutine blir ting sure.

6227059[/snapback]

 

Hehe, kjenner meg skikkelig igjen i det. Husker jeg kom ut fra flyplassen første kvelden. Sto og venta på bilen fra skolen som skulle plukke meg opp, og en politikonstabel spankulerte rundt. Han gikk forbi, nikket og spurte "how you doin', son?". Jeg begynte å svare, på innmari dårlig engelsk at "eh i'm okai, had a long flight, from europe and...". Han kikka bare dumt på meg og sa "allright". De bryr seg ikke om hvordan du har det, det er bare sånn man sier. Man kan svare tilbake "how you doin", "thankyoudoin" eller "allright how you doin", og så ferdig med det.

 

Sørstatene for the win! :D

Lenke til kommentar

Jeg vurderer sterkt å ta andre året på videregående i USA, og har derfor noen spørsmål som jeg håper noen av dere som har reist før kan svare på. :)

 

Når det gjelder å få året godkjent, vist jeg får det, kan jeg begynne rett på den samme skolen og klassen i Norge etter at jeg har kommet tilbake? Eller må jeg søke på nytt? Er det sikkert at jeg kommer inn igjen på skolen når jeg er tilbake?

 

Jeg har sett igjennom alle hjemesidene til de respektive organisasjonene, og ut i fra det synes jeg Speak virker som den beste og mest seriøse av dem, jeg likte meget godt det at de kun sender av gårde 70 studenter hvert år, da det betyr at de får bedre kontakt med hver enkelt. Så, noen som har positive eller negative erfaringer med Speak? Ville satt veldig pris på om noen kunne komme med sine erfaringer fra selskapet.

 

Jeg ønsker å søke på skoleåret 2007/2008, som da er året jeg går andre trinn på vgs (Går 10. nå), jeg la merke tilt at de allerede har åpnet for søk, er det nødvendig å søke allerede? Har det noe å si på hvilken vertsfamilie og hvilken stat du kommer i? Når søkte dere?

 

Angående valg av stat, siden Speak har så få studenter har de åpent for valg a stat og region, men her ønsker jeg å være forholdsvis åpen til alt, bortsett fra sørstatene. Vet ikke hva det er, men jeg liker bare ikke tanken av å ende opp i en fattig kristenfundamentalistisk bondefamilie som bor flere timer fra nærmeste butikk. Så noen som har noen tips angående dette? Florida og California er jo sikkert fint med tanke på været, men jeg har forstått det slik at det er veldig stor pågang i disse statene, og at det derfor kan være lurt å velge andre. Stemmer dette? Ellers har jeg tenkt på South carolina, Nevada og Massachusets, noen som har noe å si om de?

 

Tjener vertsfamilien noe som helst bortsett fra penger til mat og losj? Liker ikke tanken av at de skal tjene penger på å ha meg der, da det kan føre til at familier søker om studenter på feil motiv.

 

Hvor lang tid tok det for dere å intergrere dere i samfunnet og på skolen? Har skjønt det slik at det anbefales å starte på sportsaktiviteter, og det er jeg egentlig positiv til, selvom jeg ikke driver med fotball her, kunne jeg tenkt meg å starte med det der, hovedsaklig for å gjøre intergreringen lettere.

 

Vist jeg går tilsvarende VK1/vg2, blir jeg da senior på min High School? Og hvilke fag må jeg ta for å kunne henge meg på igjenn når jeg kommer hjem?

 

Huff, ble litt masse spørsmål her, håper noen kan ta seg tid til å svare. :)

Lenke til kommentar

Skal svare litt på spørsmålene dine i en slags rekkefølge...

 

Vertsfamiliene tjener absolutt ingenting - heller ikke kost og losji for deg. Du er dermed en ren utgift for dem - overhodet ingen økonomisk inntekt. Ingen familier søker derfor av økonomiske grunner(for å tjene på det).

 

Om du blir Senior eller Junior er opp til skolen - men har ingen ting å si for godkjennelsen av året. Du kan jo velge de samme fagene uavhengig av junior/senior-trinn stort sett.

 

Sport er jo viktig og fint, så sikkert fint om du spiller fotball.

 

Angående Speak i Norge, er de representert via Language Education Norway AS, samme som Aspect. Både Speak og Aspect sender få studenter, og re representert av samme kontoret. Det er bare "apparatet" i US som er forskjellig.

 

Godkjennelse av året er opp til skolen din... Stort sett er det eneste de krever at du tar samfunnslære som privatist når du kommer hjem, og leser norskpensumet på egenhånd for å fortsette i tredje.

 

Fagvalgene du gjør i Statene bør jo også passe med studieretningsfag hjemme i Norge.

 

Jeg vet ikke hvilken årgang du er? Begynner du på vidregående til høsten er jo en ny reform som ikke er like "fri" som den gamle, og det kan gjøre godkjennelse vanskeligere, kanskje? Jeg vet ærlig talt ikke.

 

Speak og Aspect ønsker ikke lenger å sende elever til Fla. pga faren for orkaner og ligende - og det er kjempepågang på California, så det er riktig oppfattet. South Carolina er jo strengt tatt en sørstat. :p

 

Nevada kan sikkert være ok det og, men her må du selv velge litt.

 

Jeg ser nå at du går i tiende klasse(orker ikke endre ovenfor i innlegget). Du kan nok søke i sommer ja, det er nok like greit, også tar du intervjuet tidlig i høst. Det er masse papirarbeid og du må også til lege å få en et par vaksiner, så det er greit å være ute i god tid. Hvis du vet at du vil, synes jeg godt dui kan søke med en gang. vertsfamilieletingen begynner vel i jan-februar, og du er jo ikke garantert vertsfamilie før avreisedato... Men det er jo klart at jo lengre tid, jo bedre. Statsvalg gjør jo også at de kan lete innen et bestemt område.

 

Jeg høres sikkert veldig overlegen ut og sånt, og har selv ikke gjort noe lignende. Skal dog bo i statene et år nå, og reiser rent offisielt via Aspect pga godkjennelse av år, visum etc.

Lenke til kommentar

Takker for gode svar. :) Fortsatt fint om andre kan komme med sine erfaringer.

 

Angående godkjent år, så er det riktig at jeg begynner under den nye reformen, får da ikke håpe det skaper vanskeligheter.

 

Viste ikke at South Carolina regnes som en sørstat, men så er det vel vitterlig ikke en ren bondestat med lite sivilisasjon. Selvfølgelig en stor fordel vist jeg havner på kystlinjen i SC.

Lenke til kommentar

Det er faktisk opp til skolen din om du får året godkjent eller ikke, men det skal igrunn ikke være noe problem. Husk at du må gå på en linje som har generel studiekompentase, helst allmenn, ellers vil ikke året bli godkjent.

 

Må si at jeg er veldig fornøyd med Speak. Når jeg ringer, kjenner de meg igjen med en gang, istedenfor å måtte lete gjennom en database slik som de større selskapene gjør. Har riktig nok ikke hørt noe negativt om Speak og Aspect, derimot har jeg gjort det med både STS, EF og AFS.

 

Jeg søkte i april for ett år siden. Altså nesten ett og et halvt år før jeg reiste. Bare søk nå med en gang, og bli intervjuet så fort som mulig.

 

Jeg råder deg til å søke over hele USA, noe som er bedre med tanke på at det er lettere å finne en familie som faktisk passer deg. Kan nesten si deg med en gang at du ikke kommer til California hvis du ikke bruker statsgaranti. Det er såpass stor pågang på den staten, og da kan det godt hende at du blir til slutt bare plassert i en familie du ikke passer inn i. Du vil mest sannsynelig komme til en kristen familie uansett, og du kommer ikke til en strørre by (jeg ble fortalt at Bismarck, der jeg skal, var en av de største byene de hadde sendt utvekslingsstudenter til. Bismarck har ca. 60 000 innbyggere).

 

Vertsfamilier tjener ingenting med å ha deg der! Du blir bare en ren utgift for familien.

 

Tror det ikke er så vanskelig å bli kjent med folk i USA. Amerikanere er ofte mer åpne enn oss Nordmenn, men det skal tenkes at du må jobbe litt for å virkelig bli kjent med dem. Å starte med en sport på skolen er en fin ting, som du mest sannsynelig kommer til å få gode venner ut av. Selv skal jeg starte med friidrett!

 

Om du blir senior eller junior er opp til skolen din å bestemme! Det eneste faget (for allmenn) du må ta som privatist er samfunnskunnskap. Men husk at det kan bli et problem å ta inn c-språk på VKII uten at du har hatt det samme språket i USA!

 

Jeg prøver også få mine fag der borte godkjent som studierettningsfag her i Norge. Håper på at American Government går som Samfunnsfag, Computer Programming går som Informasjonsteknologi (IKT), og Economic som Bedrivftsøkonomi (hvis ikke tar jeg BEDØK som privatist uansett. Alt for å slippe fransk!).

Engelsk som studierettningsfag får du uansett i tredjeklasse.

 

Håper dette hjalp deg, og gjerne spør mer hvis du lurer på noe.-Jeg vet hvordan det er, og hvor mange spørsmål du har nå!

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. :)

 

Når jeg sa at jeg ikke ville til en kristenfundamentalistisk bondefamilie, mente jeg ikke at jeg ikke vil til en kristen familie, og ikke at jeg vil bo i en by. Men jeg vil helst unngå å bo langt ute på landsbygden og de mest konervative religiøse. Selv om jeg er ateist skjønner jeg at kirken er viktig for folket i USA, og jeg vil nok prøve å være som åpen som mulig til det, det siste jeg ønsker er at jeg skal komme i konflikt med vertsfamilien på grunn av noe sånt, så jeg vil nok gå i kirken vist familien forventer det av meg.

 

Er det sånn i Speak at du velger hvilke 5 stater du helst vil komme til, også er du sikret plass i en av de statene? Eller kan du også velge helt åpent? Jeg er egentlig ganske åpen, men som sagt har jeg av en eller annen grunn en forrakt for bondestater som Alabama. Har fått følelese av at de bor en del skrudde mennesker og ekstremister der.

 

Kunne du ta kontakt med Speak når som helst? Og hvordan er det med mobiltelefon, man kan vel ikke bruke norske telefoner der?

 

Jeg føler at jeg må tenke mer igjennom det før jeg bestemmer meg, så tror ikke jeg skal søke helt enda, er liksom ikke en ting man bør gjøre på sparket.

 

Er det noe form for krav på minstelønn hos vertsfamilien? Jeg kommer fra en familie som har under gjennomsnittet inntekter her i Norge, så er ikke kresen, men vil gjerne være sikker på at familien har penger nok til å betale alle utgifter som de faktisk krever.

Lenke til kommentar

Altså, Ustedalen har ikke vært der han heller.(Altså, ikke noe negativt mot ustedal!)

 

Mobiler må være "trippelbånd", altså GSM 1900. Du bør jo tegne et abonnement over der uansett, norsk mobil blir dyrt i lengden..

 

Vet ikke hvordan speak har det med stater, men mot prisen for Statsvalg kan du godt velge deg "fem stater" å søke i, tenker jeg.

 

Det er ingen krav til inntekt, men familien må kunne opprettholde sin levestandard også med deg der. Dermed må de kunne vise til litt intekt/formue.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Velger du en region du vil komme til, så kommer du til den regionen. Vil fortsatt anbefale deg og IKKE gjøre det. Alle er nok ikke slik som du ser dem som, og jeg tror du ville lært mye av å komme til sørstatene.

 

Det er bare å ringe eller å sende mail til Speak! De hjelper deg så fort som mulig :)

Du kan bruke en mobiltelefon du har i Norge hvis den har triband, og er åpen (ikke bindt til noen opperatør).

 

Søk nå, og kom deg på intervju! Blir du godttatt der, har du fortsatt mulighet til å trekke deg. Du taper ingenting av å søke nå!

 

Tror ikke det er noen krav til minstelønn, men jeg kan ganske sikkert si at du ikke kommer til en familie som kan karaktiserers som fattig!

Lenke til kommentar

Takker for svar, begge to. Dere gjør dette mye lettere for meg, da det er godt å kunne få svar på alle de spørsmålene jeg har. :)

 

Når det gjelder intervju, så har jeg lest hva du skrev angående det lenger bak i tråden, men hvor foregår intervjuet?

 

Det jeg er mest usikker på er egentlig det sosiale aspektet og intergreringen i skolesamfunnet, vist jeg ender opp ensom og uten en familie som bryr seg om meg, kan det gi en psykisk knekk. Og det er egentlig det jeg frykter mest.

 

Speak betaler kun bøker til obligatoriske fag, vil det beyt at de kun betaler til Engelsk og Amerikansk historie(Tror det var de obligatoriske), hva vil da bøker til de andre fagene koste?

Lenke til kommentar
Søk nå, og kom deg på intervju! Blir du godttatt der, har du fortsatt mulighet til å trekke deg. Du taper ingenting av å søke nå!

6235800[/snapback]

 

Jeg var på informasjonsmøte med Speak denne uken, og der sa de at første innbetaling kom to uker etter at du var godtatt. Så å si Kom deg på interjuv... før du har tengt deg godt om er ikke så lurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...