Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Føler vi må ta opp denne tråden igjen. Er det noen andre enn meg Goz som skal til USA til neste år?

7345004[/snapback]

Hvorfor tredje året? Og hva skal du tredje året?

7347606[/snapback]

Fordi andre året går jeg på enelleranen elektrolinje, og da får jeg ingenting ut av året utdanningsmessig hvis jeg drar da. Venter jeg til tredje året derimot kan jeg snappe med meg studiekompetanse. :)
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvis man tar tredjeåret i utlandet får man ikke stipend fra statens lånekasse, og sliter litt...

 

Vet noen av dere hvordan det er i de forskjellige statene? Hvor det er superkristent, osv.? Klimaet?

 

Hvilken organisasjon anbefaler dere? Hvilken er billigst bortsett fra rotary? Vil prøve å komme meg på forberedelseskurs.

 

Therese

Endret av Theresese
Lenke til kommentar

Nei, man får IKKE stipend ved å ta 3 året i utlandet! det er kun 2 året hvor du får stipend.. Grunnen til dette er fordi; statens lånekasse gir kun stipend til de som får året godkjent!

Å få året godkjent betyr at du kan fortsette på skole i Norge 3 året! og av en eller annen grunn så er det dermed bare de som tar 2 året som får godkjent skoleåret sitt! Så det er kun de som får stpend!

 

jeg skal forresten til USA neste år! =) spent ja! Jeg reiser foresten med speak, har hørt andre anbefale dem..

 

Karoline=)<3

Lenke til kommentar
Føler vi må ta opp denne tråden igjen. Er det noen andre enn meg Goz som skal til USA til neste år?

7345004[/snapback]

Hvorfor tredje året? Og hva skal du tredje året?

7347606[/snapback]

Fordi andre året går jeg på enelleranen elektrolinje, og da får jeg ingenting ut av året utdanningsmessig hvis jeg drar da. Venter jeg til tredje året derimot kan jeg snappe med meg studiekompetanse. :)

7352300[/snapback]

 

må bare legge til at andreåret på VG er senior USA så du må nok gå college, så det er like greit å ta andre året og komme hjem og så ta ingeniør-forkurs eller studiekompetanse

Lenke til kommentar
Hei..

 

Er det noen på dette forumet som har vært utvekslings student i USA? Jeg har i lengre tid vurdert om jeg skal ta et års pause det andre året på videregående og heller ta et år på High School. Derfor lurer jeg på om det er andre på forumet som vil eller har vært utvekslings student i USA?

 

Hvem ordnet oppholdet for deg(EF, AFS osv.)?

Hvem betalte og hvor mye betalte du/dere?

Var det lett å få venner?

Hvordan var det på skolen?

Hvor i USA bodde du?

Trivdes du?

Er det noe du vill gjort igjen?

 

:cool: Det er visst nok spørsmål nå :tease:

 

Et til: Vil dere som har vært der anbefale å ta et år der borte?

5879506[/snapback]

 

Det er ikke noe vits i å dra til USA hvis du ikke skal studere på et universitet.. Bortkastede penger..

Du har vel sett litt mye på amerikanske high-school filmer slash serier tenker jeg, og har en drømt deg litt bort.. voks opp!!

Var selv på ferie i LA, Las Vegas pluss en del småsteder i sommer og kan ikke si at jeg likte den overflatiske mentaliteten der.. nei, huff for et samfunn det er der.. Glad i Norge jeg! :yes:

Endret av mrPactoddy
Lenke til kommentar

 

Vet noen av dere hvordan det er i de forskjellige statene? Hvor det er superkristent, osv.? Klimaet?

 

North-Dakota er den mest religiøse staten, Vermont er den minst religiøse. Gennerelt sett er det minst kristne i de liberale statene, altså nord-østkysten og California.

 

Det er naturligvis varmest i sørstatene, men der er også mest religion og mye fattigdom. California er ikke så verst heller. Tviler på at klimaet vil bli så stort problem egentlig, den eneste staten som kan by på forandring i form av kulde er Alaska.

 

Hvilken organisasjon anbefaler dere? Hvilken er billigst bortsett fra rotary? Vil prøve å komme meg på forberedelseskurs.

 

Jeg reiser selv med Speak, og er godt fornøyd med alle erfaringer så langt. Det er en av de dyreste organisasjonene, men jeg føler det er verdt det. De har forberedelseskurs i New York.

Lenke til kommentar
North-Dakota er den mest religiøse staten, Vermont er den minst religiøse. Gennerelt sett er det minst kristne i de liberale statene, altså nord-østkysten og California.

 

Det er naturligvis varmest i sørstatene, men der er også mest religion og mye fattigdom. California er ikke så verst heller. Tviler på at klimaet vil bli så stort problem egentlig, den eneste staten som kan by på forandring i form av kulde er Alaska.

7615595[/snapback]

Helt klart at North Dakota er veldig religiøst. Det merker jeg ekstremt mye! Allikevel er menneskene her veldig snille og generøse. De er langt fra frekke, og meget hyggelige. Det er noe jeg ser veldig posetivt med USA.

North Dakota kan også by på kulde, bare for å nevne det. Vi hadde over -30 celius i begynnelsen av desember.

 

Jeg reiser selv med Speak, og er godt fornøyd med alle erfaringer så langt. Det er en av de dyreste organisasjonene, men jeg føler det er verdt det. De har forberedelseskurs i New York.

7615595[/snapback]

Reiser selv med Speak. Meget fornøyd, og forbredelseskurset i New York er fantastisk og er et MUST!

Lenke til kommentar
Du har vel sett litt mye på amerikanske high-school filmer slash serier tenker jeg, og har en drømt deg litt bort.. voks opp!!

Jeg er forresten i Ottumwa Iowa> Midt i et ganske kristen sted. Men Intrykket jeg har er at Usa er akkuratt som paa film, og spesielt high schoolfilmer. Det er faktisk som paa film. Den fineste cheerleader dater den beste basketballspillern, den fineste fotball cheerleadern dater den fineste fotballspillern osv.

Festene er like.

Skoledanser er det ofte, slik som paa film

Boller, og populare fotball spillere.

Det er ikke noe vits i å dra til USA hvis du ikke skal studere på et universitet.. Bortkastede penger..

 

Faar meg var det verdt det, selv uten stipendet.

 

må bare legge til at andreåret på VG er senior USA så du må nok gå college, så det er like greit å ta andre året og komme hjem og så ta ingeniør-forkurs eller studiekompetanse
Paa skolen min er alle foreign kids seniors. Selv om du er 19 aar.

 

Hvilken organisasjon anbefaler dere?
Jeg dro med aspect, nesten samme som speak. Noe som er en allright greie.

 

 

Selv maa jeg foye til, at et menneske er ikke lagd faar a bli plassert inn i en helt ny kultur, med helt nye mennsker. Saa det blir oftes litt problemer av det.

 

Venner er lett aa faa, om man skal henge, maa man ta ininativ, hverfall litt.

Jeg har enmort masse venner her naa. Men bare en 10 stykker jeg henger med.

 

Ikke dra, hvis ikke du er toff nokk.

Lenke til kommentar

Det med godkjenning av år er det egentlig bare skolen din som kan bestemme! For det kommer helt ann på hvilke fag du får tatt der borte.. men i hovedsak så er det bare folk som går almen og kanskje de som går idrett/formgivning med almen som får godkjenning av år!

 

Her i Norge har vi et helt annerledes skolesystem enn det de har i USA..! Selv om de har veldig mange forskjellige fag du kan ta i USA så tror jeg ikke de har noe som passer inn for elektro og andre yrkesfag! de har mer almenfaglige fag.. som mange forksjellige språk, matteklasser, OSV..

 

Og som sagt så er det KUN de som går sitt andre år på videregående som får året sitt godkjent OG som får stipend..Men du må også huske på å velge fag i USA som du kan fortsette på i Norge.. Veldig viktig..! snakk med rådgiver;)

 

Om du eventuelt kan ta college eller noe, har jeg ikke peiling på! Men high school er det bare å spørre meg om!

 

Karoline<3

Lenke til kommentar
Jeg går flyfag nå, og kunne godt tenke meg å ta et år utenlands. Har jeg noen som helst sjangs på å få noe som helst godkjent? Jeg har tatt GK elektro og tar nå VK1 elektro. Jeg er født i 89.

7672944[/snapback]

Nå har jeg et veldig godt tips til deg, noe som jeg tror du skal bli glad for å høre.

Søk deg inn på UND (University of North Dakota). Dette er faktisk den beste flyskolen i verden (mener jeg). Grand Forks (der UND er) ligger under topp 20 av de flyplassen med flest avganger pågrunn av de som har flyfag der (North Dakota har veldig få mennesker). Derfor råder jeg deg til å sjekke litt rundt dette.

UND campusen er også utrolig fin, og de har et fantastisk Hockey team du kommer til å bli forelsket i. De har også verdens fineste og dyreste Hockey arena. Tror du ville trives.

Den ene vertsbroren min har faktisk gått aviation på UND, og jeg er ganske sikker på han han trives. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...