Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, det virker veldig fristende å ta et år i USA nå.

 

Jeg har vært i California 2 ganger, og vært innom Nevada og Death Valley (<3<3).

 

SF var også veldig gøy. Kunne tenkt meg å bo i Gilroy, en 30 minutter utenfor SF. Der har de sånn svært handlesenter med Factory Outlet på Billabong og Quiksilver. Dessuten er det ved vannet, og det ser fint ut der :)

 

Noen som har vært i Gilroy/SF?

Lenke til kommentar
Når det gjelder intervju, så har jeg lest hva du skrev angående det lenger bak i tråden, men hvor foregår intervjuet?

6235855[/snapback]

 

 

Jeg fikk vite på møtet at interjuvet helst skulle foregå hjemme hos deg, fordi de ville også snakke med foreldrene dine

6235910[/snapback]

Helst ja, men i Oslo og sånn synes de det er likegreit å ta det på kontoret sitt. Jeg hadde ikke med mor eller far.

Lenke til kommentar
Ble litt usikker her nå, Aspect anbefaler 2.000-2.500 kr i lommepenger hver måned, mens Speak anbefaler 6.500 kr, hva er grunnen til det? Hva mener dere?

6236213[/snapback]

Oi? :shrug:

 

Tror det står 250-300 dollar på en sånn greie til visumsøknaden fra Aspect. De som er klart er at om du har et høyt forbuk i Norge, vil du også ha det i US...

 

6500 hørtes mye ut sånn generelt... Men skal ikke se bort i fra at jeg bruker både det og mere til... :blush:

Lenke til kommentar
Skolelunsj må man vel betale selv? Da kan jo det fort gå en del lommepenger der. I tillegg til reiser med familien, skolebøker  osv.

6236283[/snapback]

Ja, det må du betale selv. Er jo snakk om kanskje 2,5 dollar(på min private skole som skryter av fantastisk sunn(!) lunch) dagen, så er jo ikke den største utgiften.

 

Den siden du henviser til viser hva du koster å ha i Norge, ikke i US. Sjekk FAQ på speak-siden, så ser du at de anslår 2500 i lommepenger.

Lenke til kommentar
Engelsken første ukene var Ok, litt uvant da jeg aldri før hadde vært i statene, og folk går rundt og spør "how are you" hele tiden. Jeg stammet fram et "ehh....good i guess" ,men ting går fort og du lærer/blir vant med ting etter kort tid! Ikke noe å være redd for, men pass på å si ifra til folk at du ikke vil at de skal gjøre narr av hvordan du snakker, fordi det er kjedelig og hvis det blir rutine blir ting sure.

6227059[/snapback]

 

Hehe, kjenner meg skikkelig igjen i det. Husker jeg kom ut fra flyplassen første kvelden. Sto og venta på bilen fra skolen som skulle plukke meg opp, og en politikonstabel spankulerte rundt. Han gikk forbi, nikket og spurte "how you doin', son?". Jeg begynte å svare, på innmari dårlig engelsk at "eh i'm okai, had a long flight, from europe and...". Han kikka bare dumt på meg og sa "allright". De bryr seg ikke om hvordan du har det, det er bare sånn man sier. Man kan svare tilbake "how you doin", "thankyoudoin" eller "allright how you doin", og så ferdig med det.

 

Sørstatene for the win! :D

6232944[/snapback]

 

 

Bare sånn kjapt før jeg hiver meg ut døra:

 

Vertsfaren min var fra NYC, hvor alt skal gå kjapt. Ved flere anledninger så bare gikk han inn i rommet og svarte "Fine, you?" helt på akkord. Sært. Ikke at de er overlegne eller ikke bryr seg, men det blir en vane. Gjorde det ved flere anleninger selv.

 

ØL!

Lenke til kommentar
Når jeg får stipend, får jeg det hver måned, men Speak skal ha penger allerede 2 uker etter jeg har fått plass, hvordan skal jeg ordne dette?

Og finnes det andre, uavhengie organisasjoner som gir pengestøtte til utvekslingsstudenter?

6236723[/snapback]

Du får vel stipend to ganger i året.

 

At speak må ha hele programavgiften før du drar, gjør at du/dine foreldre må legge ut en del penger. Om du ikke betaler hele programavgiften før du drar, får du ikke visum, fordi Speak ikke kan garantere for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...