Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

5: Jeg skal flytte til Bismarck, North Dakota

 

5880426[/snapback]

 

Der var jeg fem uker sommeren 2002! Veldig fin (på størrelse med Stavanger) by! Litt synd at det ikke er hav i mils omkrets, men er jo masser av andre ting å gjøre der. Lærte mye av å bo der, for eksempel hvor mye penger vi har i Norge i forhold til "over there" ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5: Jeg skal flytte til Bismarck, North Dakota

 

5880426[/snapback]

 

Der var jeg fem uker sommeren 2002! Veldig fin (på størrelse med Stavanger) by! Litt synd at det ikke er hav i mils omkrets, men er jo masser av andre ting å gjøre der. Lærte mye av å bo der, for eksempel hvor mye penger vi har i Norge i forhold til "over there" ;)

6039704[/snapback]

 

Tell me more, tell me more :dribble:

Lenke til kommentar
Jeg er med i en kunkuranse hvor jeg nå har store sjansjer å dra som utveklingsstudent til USA neste skoleår. Så er interesert.

5888494[/snapback]

 

Er det en konkurranse på nettet eller på skolen din eller noe? Skulle gjerne ha meldt meg på en slik konkurranse jeg og :p

5936287[/snapback]

 

En konkuranse i Serbia&Montenegro. Bor der nå byw. =)

Endret av Sitronade
Lenke til kommentar
Visumet ditt krever at du ikke har lavere C...

Dette tviler jeg sterkt paa, i saa fall burde noen ha informert meg om dette naa! Har ikke hort et ord om det enda, og vaert borte i nesten 9 mnd.

6042862[/snapback]

Du har da et J-1 visum?

 

I følge "United States Information Agency Regulations Governing Exchange Visitor Programs" av March 19, 1993 skal du holde en C i alle fag...

Lenke til kommentar

5: Jeg skal flytte til Bismarck, North Dakota

 

5880426[/snapback]

 

Der var jeg fem uker sommeren 2002! Veldig fin (på størrelse med Stavanger) by! Litt synd at det ikke er hav i mils omkrets, men er jo masser av andre ting å gjøre der. Lærte mye av å bo der, for eksempel hvor mye penger vi har i Norge i forhold til "over there" ;)

6039704[/snapback]

 

Tell me more, tell me more :dribble:

6040234[/snapback]

 

Vel, det er jo mye norsk-ættede folk derfra (fra den store utvandringen), så du blir garantert "populær" blant gamle damer som skal fortelle deg om sin tipp-oldefar Gunnar som kom i fra Bæverdalen, 3 mil uttafor Haukeli ;-)

 

Men ellers så er det mye fin historie om Lewis & Clark og Indianere, du kommer sikkert til å dra vestover på landet der det ligner på Rocky Mountains. Fargo kommer du sikkert til å besøke og, sammen med Canada. Må egentlig oppleves :) Jeg var jo der bare i fem uker, så fikk ikke så veldig mye kontakt med venner, da han jeg bodde hos var en Star-Trek geek med venner som var "tapere". Men foreldrene viste meg mye rundt og det var generelt en fin by :D

 

Husk : Finn ut hvor de selger grovbrød og noe ordentlig pålegg fort, det kommer du til å savne med en gang ;-)

Lenke til kommentar

1. Jeg reiste med EF. Det var jeg veldig fornøyd med, alt gikk greit med søknad og intervju, jeg hadde to kjempefine uker på Language and Culture Camp utenfor Boston (anbefales på det sterkeste som en forberedelse til selve året dersom du har mulighet!), og den kanskje viktigste grunnen til at oppholdet med EF gikk så smertefritt var at jeg hadde en veldig driftig IEC som tok jobben sin seriøst og var opptatt av både studentene og vertsfamilienes velferd.

 

2. Mamma og pappa betalte, jeg fikk ikke stipend (det var helt nytt når jeg dro..) og jeg hadde ca 3000 kr i måneden til lommepenger.

 

3. Skolen min var veldig liten (120 elever, 11 utvekslingsstudenter) så grupperingene var på en måte veldig definerte. Det lureste du gjør er å være med på så mye som mulig. Selv var jeg med på alle de 5 idrettene som skolen tilbød (høst: cross-country running og volleyball, vinter: basketball, vår: track og softball). Hvis du havner på en stor skole er det jo mye mer å velge mellom, også ikke-sportslige aktiviteter. Men dette fører hvertfall til at du lettere får kontakt med de andre elevene, gjerne før skolen starter på høsten. Min erfaring var at vi utveksllingsstudentene hang mye sammen, særlig første halvdel av året. Det har gitt meg to kjempegode venninner i Tyskland og Nederland som jeg fortsatt ser en gang i året. Amerikanerne på min skole var veldig vant til utvekslingsstudenter så jeg var ikke så spennende og eksotisk som jeg hadde forventet. Det var som om de måtte bli kjent med meg ordentlig før de ville være venn med meg, men når våren kom og jeg skulle hjem hadde jeg en haug med amerikanske venner jeg ikke vill reise fra!

 

4. Skolen min hadde et skremmende lavt nivå, jeg fikk A i samtlige fag i to semestre, og jeg fikk ikke rene 6'ere på videregående her i Norge, og jeg valgte heller ikke akkurat "lette" fag (hadde Math Analysis, Computer Design, World History, Senior English, Spanish1, Physics, Latin American Culture, Annual, American History og Contemporary World Problems).

 

5. Jeg bodde helt sør i Washington, på grensen til Oregon (Columbia River). Det var ca en times kjøretur fra Portland i Oregon.

 

6. Jeg trivdes generelt veldig godt. Jeg fikk tildelt familie i januar før jeg skulle dra, og var først litt skuffet over at jeg ikke kom til California, men det tenkte jeg aldri på siden! Familien sendte bilder og fakta om området. Det var veldig fint for meg, men helt på eget initiativ fra deres side. Tror kanskje EF også sendte noen bilder av skolen og familien når jeg tenker meg om.. De hadde ingen hjemmeboende barn, men jeg fikk en vertssøster fra Finnland. Vertsforeldrene mine ville (krevde) at jeg skulle kalle de Mom og Dad, noe jeg aldri var helt komfortabel med. De bodde ganske isolert, og mislikte at jeg skulle få besøk hjemmefra fordi jeg liksom skulle være en del av deres familie. De hadde også en regel om at hvis jeg sov hos en venninne, måtte den venninnen sove hos meg før jeg kunne sove der igjen. Rett etter (en skikkelig trist) jul flyttet jeg til IEC'en min. Da kom jeg til en helt annen familie, barn som bodde hjemme, besteforeldre i nabohuset, helgeturer, gangavstand til venner og en herlig morellhage.

 

7. Jeg ville definitivt gjort det igjen! Og jeg vil anbefale det til andre, men man må virkelig være innstilt på å skape seg et fint år og tilpasse seg til familien, skolen og alt annet, ikke forvente at det skal tilpasse seg dine behov og vaner!

 

Hvis du/ andre lurer på noe mer, kan du gjerne sende en PM..

 

Hilsen linekaro

Lenke til kommentar

Må nesten takke for alle de innleggene fra tidligere utvekslingsstudenter og jeg vil gjerne dra med en gang, men desverre :p

 

Bare lurer på om det finnes noen andre plasser å få stipend? Andre enn statens lånekasse? De krever at det skal tas som andre år og da må jeg gå allmenn, men jeg søkte media :( Har sett mye på speak nå og 60 000 pluss lommepenger er utrolig mye så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå :tease: Skal på møte med EF den 22. Mai så får vi høre hva de har å si

 

EDIT: 100 innlegg, btw :thumbup:

Endret av Martins90
Lenke til kommentar

Det er kanskje litt sent ja, men ring rundt og hør hos de forskjellige selskapene. Søknadsfristen er vanligvis februar-mars.

 

Edit: Misforstod deg! Det er helt fint å søke selv om du blir 18 i år, men du er jo som sagt kanskje litt sent ute dersom du vil reise fra høsten av. Og til neste år er det kanskje for sent. Hmm. Du får ringe rundt og høre ;).

Endret av Serqevx
Lenke til kommentar
Det er kanskje litt sent ja, men ring rundt og hør hos de forskjellige selskapene. Søknadsfristen er vanligvis februar-mars.

 

Edit: Misforstod deg! Det er helt fint å søke selv om du blir 18 i år, men du er jo som sagt kanskje litt sent ute dersom du vil reise fra høsten av. Og til neste år er det kanskje for sent. Hmm. Du får ringe rundt og høre ;).

6055155[/snapback]

 

 

Jeg ville ringt rundt og forhørt meg, venninnen min bestemte seg for å dra til New Zealand omtrent på denne tiden, så hvis du virkelig vil burde du ikke la det stoppe deg! Men det bør jo ikke være en impulsiv handling det å dra til utland et år, så jeg råder deg til å tenke godt igjennom det før du bestemmer deg og evt melder deg på.

 

Når det gjelder stipend så var det hvertfall for noen år siden noen private stiftelser som ga stipend til utvekslingsstudenter, det er mulig de også krever at du får året godkjent som VK1, men det er også mulig de legger mest vekt på søknaden din og evt intervju, er ikke sikker, kanskje noen andre her som har fått sånt stipend? For å komme i kontakt med slike stipendutdelere ville jeg spurt et av selskapene som tilbyr utenlandsopphold. Det finnes også en bok som er full av sånne private stipend, men det er mulig den bare gjelder forskjellige studier etter videregående. Den heter Legathåndboken, og jeg tror de har den på bibliotekene..

Lenke til kommentar

Om du drar med EF får du nesten garantert plass, selv om du melder deg på nå. Blodsugerene tenker bare på penger. Det samme gjelder om du har dårlige karakterer. Det er nesten ikke sjangse for at de ikke godkjenner deg pga for dårlige karakterer i Norge, eller sender deg hjem.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Speak og Aspect representeres av Language Education Norway AS her i Norge. Det er de samme menneskene som gjør intervjuer for begge, og de har kontorfellesskap.

 

Selv reiser jeg i utgangspunktet med Aspect. Intervjuet foregikk i stor grad på norsk, kanskje et kvarter engelsk. Engelsk-delen var mest "causual" hvor vi blandt annet snakket om kinofilmer og annet, bare for å høre hvordan språket var.

 

Ellers er intervjuet slik at du svarer på spørsmål om hvordan du "er", hvordan du ville reagert på ulike ting, om familien din her i Norge og forholdet ditt til andre familiemedlemmer, skole og fritid, hvorfor du vil reise osv. Ganske greit.

 

Tror store deler av de som er på intervju "kommer igjennom", er vel mest for å sile ut folk som er direkte uegnet.

 

Har ikke akkurat inntrykk av at karakterene behøver å være så veldig gode nei, men kan jo være en ide med fire i snitt.. Har selv langt over det, men det er intet must.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...