Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

" I USA er det sjelden at man finner tilsvarende fag. Derfor vil elevene bli nødt til å ta fremmedspråk som privatist når de kommer hjem"

 

Det der gir ingen mening. Det er kun tysk som KAN være et problem, selv om veldig, veldig mange skoler i USA også tilbyr tysk. Spansk og fransk er ikke et problem, for det er noe så godt som alle skoler tilbyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0BI3DS

Legger inn søknad hos Speak nå, og får først spørsmål om jeg vil delta på forberedelseskurs, og deretter et nytt spørsmål om jeg vil være med på camp i NY. Er dette det samme? Og er det bindene?

Lenke til kommentar

Legger inn søknad hos Speak nå, og får først spørsmål om jeg vil delta på forberedelseskurs, og deretter et nytt spørsmål om jeg vil være med på camp i NY. Er dette det samme? Og er det bindene?

Dette er nok det samme ja, campen i NY er forberedelses kurset for de som skal til USA

om det er bindene vet jeg ikke, men kunne vært greit å få vite :)

Endret av hallopådo
Lenke til kommentar

Kan hende du ikke kommer så langt med det, men hva kan man gjøre da?

Må du bare håpe på at skolen du har fått tildelt i USA også har Tysk. Hvis ikke må du ta det opp som privatist?

 

Er det siste året ditt med tysk eller har du tysk i VG3 å? Om det blir ditt siste år med tysk, er det ikke noe krav at du har det. Hadde en venn som utvekslet og skulle ha tysk VG3 han fikk lov å ta eksamen når han kom tilbake til Norge.

Lenke til kommentar

 

Er det siste året ditt med tysk eller har du tysk i VG3 å? Om det blir ditt siste år med tysk, er det ikke noe krav at du har det. Hadde en venn som utvekslet og skulle ha tysk VG3 han fikk lov å ta eksamen når han kom tilbake til Norge.

Jeg har spansk(ikke tysk) i de to første årene på videregående. Tidligere ble du fritatt fra fremmedspråk siden du bodde i et fremmedspråklig land.

Om du ser en side tilbake i tråden finner du en link til en ny ordning fra utdannings-direktoratet. Du må nå ha tilsvarende språk i utlandet. Hvis dette ikke er å få til må du ta opp faget som privatist i VG3. Dette skal helst gjelde Tysk da ikke alle skoler har dette faget :wee:

Lenke til kommentar

Jeg tok bil-lappen i Washington. Var ingen problem, tok det gjennom et kurs på skolen. tok meg rundt 5 timer teori og 4 kjøretimer og kostet meg en tusenlapp totalt. :)

 

Hva som går an i USA varierer så mye fra stat til stat at du nesten bare må se hvor du får familie. Vet at Michigan ikke lar utvekslingsstudenter ta lappen, men mange stater gjør det. Må også sjekke om organisasjonene lar deg ta lappen, mange av studentene jeg møtte på Hawaii sa at organisasjonen de reiste med ikke tillot det. Speak lar deg ta lappen, men ikke kjøre utenom det.

Lenke til kommentar

Hva som går an i USA varierer så mye fra stat til stat at du nesten bare må se hvor du får familie.

 

Kan variere mye fra fylke til fylke i en stat også... Så det er klin umulig å si om folk kan få tatt lappen eller ikke. Og som du sier, man må evt. velge en organisasjon som lar deg gjøre det, og samtidig må du ha en underorg. som også lar det gjøre det.

Lenke til kommentar

Nei, hvordan det?

If you did, it would be easier. Getting a car to drive may be more problematic regardless of the various laws and rules. Not all host families trust their exchange students to drive responsibly let alone their own children

 

The norwegian exchange students I have had drank to excess every chance they got. With no mass transportation or taxi service in large parts of the country teenagers and driving can be a dangerous combination

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...