Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men utvekslingsorganisasjoner har egne regler. Gjør man all jobben på egenhånd, kan man bo hos "hvem man vil" og følge de reglene de selv vil. Men det er en helt annen jobb som må gjøres i forkant.

Utvekslingsorganisasjoner ønsker deg å erfare noe annet enn å bo med slektninger fordi du lærer mye mer når du bor hos en som ikke snakker norsk og ikke vet hva bløtkake er

 

Likevel ble det ikke så vanskelig å gjør det uten organisasjonen. Det sier flere utenlandske studenter jeg kjenner til her i USA, i hvertfall, særlig de som har amerikanske slektninger

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-0BI3DS

Jeg er også ferdig med søknaden :)

 

Det er utrolig lite aktivitet her i år ja. Andre år har det jo vært mye innlegg både fra folk som skal reise, og som er på utveksling nå.

Lenke til kommentar

Er nå ferdig med søknaden og kan snart begynne å vente på familie:)

 

Andre som skal dra i år?

(Kjedelig med så lite aktivitet:/)

Hvor har du lyst å gå?

Jeg er også ferdig med søknaden :)

 

Det er utrolig lite aktivitet her i år ja. Andre år har det jo vært mye innlegg både fra folk som skal reise, og som er på utveksling nå.

Hvor vil du hen?
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig å tjene på å reise på utveksling, bortsett ifra språk og en ny opplevelse?

 

Det er mye man tjener på et skoleår i et fremmed land. Du lærer selvfølgelig språket flytende og får mange nye opplevelser som du sier. I tillegg lærer du også mye om seg selv og hvordan du takler og reagerer på ulike situasjoner. Du får nye venner, blir kjent med en ny familie, blir tilpasningsdyktig og ser verden fra et litt annet perspektiv.

Til framtidige jobber vil også et år i Utlandet ta seg bra ut på CV-en.

Tenker du på å dra til USA er det også mulig å ta Bil lappen billig.

 

 

Dette er bare kort oppsummert :D

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig å tjene på å reise på utveksling, bortsett ifra språk og en ny opplevelse?

Du lærer hvor sneversynt du er og hvor lite du vet om verden, at det finnes mange andre perspektiver du ikke hadde tenkt på før og hvis det går bra, et forhold med familien som varer hele ditt liv. Min vertsfamilien besøkte jeg ofte i Norge helt til de siste dagene før de døde
Lenke til kommentar

 

Er nå ferdig med søknaden og kan snart begynne å vente på familie:)

 

Andre som skal dra i år?

(Kjedelig med så lite aktivitet:/)

Hvor har du lyst å gå?

 

 

Du mener hvilken stat jeg vil til?

 

Jeg har ikke gjort noen statvalg eller noe sånt. Håper vel på og komme til kysten, gjerne med et litt varmt klima. Hadde ikke takka nei for Florida, Arizona, California, Texas osv...

men tror også Alaska ville være en opplevelse for den del. Kult å havne i et klima litt ulikt Norge, tenker jeg.

USA har jo flere interessante steder, men først og fremst vil jeg jo få tildelt en fin familie!

Lenke til kommentar

 

 

 

Er nå ferdig med søknaden og kan snart begynne å vente på familie:)

 

Andre som skal dra i år?

(Kjedelig med så lite aktivitet:/)

Hvor har du lyst å gå?

 

Du mener hvilken stat jeg vil til?

 

Jeg har ikke gjort noen statvalg eller noe sånt. Håper vel på og komme til kysten, gjerne med et litt varmt klima. Hadde ikke takka nei for Florida, Arizona, California, Texas osv...

men tror også Alaska ville være en opplevelse for den del. Kult å havne i et klima litt ulikt Norge, tenker jeg.

USA har jo flere interessante steder, men først og fremst vil jeg jo få tildelt en fin familie!

Forhold til familien kan være den viktigst. Vi har hatt flere norske utvekslingsstudenter hos oss her i USA. Det som kan være vanskelig for norske utvekslingsstudenter er strengere regler generellt. Ønsker du å gå på fester og drikke/ ha mye sex så kan de strengere mer konservativte amerikansk foreldrene skape mye konflikt. Det kan ta tid å lære disse reglene og må respekteres hvis du ikke ønsker å reise tilbake til Norge

 

Jeg anbefale også å vise nysgjerrighet og interesse til det nye og prøve å ikke klage på det du mener er dumt med hvordan ting gjøres. Vi alle mener vi bor i det beste landet i verden og ønsker å vise utlendinger, selv om vi vet lite hvor godt utlendingen har det hjemme. Både nordmenn og amerikanere mener de har overlegne samfunn

Lenke til kommentar

 

 

 

Er nå ferdig med søknaden og kan snart begynne å vente på familie:)

 

Andre som skal dra i år?

(Kjedelig med så lite aktivitet:/)

Hvor har du lyst å gå?

 

Du mener hvilken stat jeg vil til?

 

Jeg har ikke gjort noen statvalg eller noe sånt. Håper vel på og komme til kysten, gjerne med et litt varmt klima. Hadde ikke takka nei for Florida, Arizona, California, Texas osv...

men tror også Alaska ville være en opplevelse for den del. Kult å havne i et klima litt ulikt Norge, tenker jeg.

USA har jo flere interessante steder, men først og fremst vil jeg jo få tildelt en fin familie!

Forhold til familien kan være den viktigst. Vi har hatt flere norske utvekslingsstudenter hos oss her i USA. Det som kan være vanskelig for norske utvekslingsstudenter er strengere regler generellt. Ønsker du å gå på fester og drikke/ ha mye sex så kan de strengere mer konservativte amerikansk foreldrene skape mye konflikt. Det kan ta tid å lære disse reglene og må respekteres hvis du ikke ønsker å reise tilbake til Norge

 

Jeg anbefale også å vise nysgjerrighet og interesse til det nye og prøve å ikke klage på det du mener er dumt med hvordan ting gjøres. Vi alle mener vi bor i det beste landet i verden og ønsker å vise utlendinger, selv om vi vet lite hvor godt utlendingen har det hjemme. Både nordmenn og amerikanere mener de har overlegne samfunn

 

 

Det er fint å høre synspunkter og råd fra en som faktisk bor i USA :)

 

Har også hørt fra tidligere utvekslingstudenter som reiser til statene, at det ofte er lite frihet der borte og man kan bli lei av å spørre familien om å kjøre dem til venner, aktiviteter osv...

Skal prøve å ha et åpent sinn, prøve nye ting og lære om deres kultur. Jeg tror også at jeg vil respektere deres synspunkter med mindre regler og slikt blir altfor sært; da må jeg heller ta det opp med familien og prøve å finne en løsning:)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Er nå ferdig med søknaden og kan snart begynne å vente på familie:)

 

Andre som skal dra i år?

(Kjedelig med så lite aktivitet:/)

Hvor har du lyst å gå?

 

Du mener hvilken stat jeg vil til?

 

Jeg har ikke gjort noen statvalg eller noe sånt. Håper vel på og komme til kysten, gjerne med et litt varmt klima. Hadde ikke takka nei for Florida, Arizona, California, Texas osv...

men tror også Alaska ville være en opplevelse for den del. Kult å havne i et klima litt ulikt Norge, tenker jeg.

USA har jo flere interessante steder, men først og fremst vil jeg jo få tildelt en fin familie!

Forhold til familien kan være den viktigst. Vi har hatt flere norske utvekslingsstudenter hos oss her i USA. Det som kan være vanskelig for norske utvekslingsstudenter er strengere regler generellt. Ønsker du å gå på fester og drikke/ ha mye sex så kan de strengere mer konservativte amerikansk foreldrene skape mye konflikt. Det kan ta tid å lære disse reglene og må respekteres hvis du ikke ønsker å reise tilbake til Norge

 

Jeg anbefale også å vise nysgjerrighet og interesse til det nye og prøve å ikke klage på det du mener er dumt med hvordan ting gjøres. Vi alle mener vi bor i det beste landet i verden og ønsker å vise utlendinger, selv om vi vet lite hvor godt utlendingen har det hjemme. Både nordmenn og amerikanere mener de har overlegne samfunn

Det er fint å høre synspunkter og råd fra en som faktisk bor i USA :)

 

Har også hørt fra tidligere utvekslingstudenter som reiser til statene, at det ofte er lite frihet der borte og man kan bli lei av å spørre familien om å kjøre dem til venner, aktiviteter osv...

Skal prøve å ha et åpent sinn, prøve nye ting og lære om deres kultur. Jeg tror også at jeg vil respektere deres synspunkter med mindre regler og slikt blir altfor sært; da må jeg heller ta det opp med familien og prøve å finne en løsning:)

Det du må huske på er at buss og tog nesten ikke finnes utenfor storbyene og alle blir avhengige av biler. For det andre er kriminalitet høyere i USA og det betyr mindre frihet for våre barn.

 

Det betyr ikke at ungdom ikke går på fester, drikker for mye eller har sex. Det betyr at måten de gjør det på er annerledes. Det du merker kanskje de største forskjellen blir high school, mye mer å gjøre og morsommere for de fleste utvekslingsstudenter

Lenke til kommentar

Noen som vet eller har noen tanker om hva kjønn har å si når man får vertsfamilie? Velger flest vertsfamilier jenter f.eks?

Om man skal være vertsfamilie tenker nok mange at de vil ha en snill og rolig jente. At det er et sikrere valg. samtidig som at om det er jenter i huset vil ikke verts-mor-far at utvekslingseleven skal få et altfor godt forhold til døtrene deres osv...

 

Vet jo at dette er veldig individuelt for hver familie og deres valg, og både gutter og jenter får jo vertsfamilie til slutt. Men om dette likevel har noe å si.

 

Gutte- og jente miljøet kan jo også være forskjellig. At det er vanskeligere å komme inn i Jente gjenger enn gutte- gjenger eller omvendt. Noen som har noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-0BI3DS

Da har jeg fått vertsfamilie allerede, som aller første student i CETUSA i år! Jeg fikk en mormoner-familie i Boise, Idaho. Jeg var i utgangspunktet åpen for alle stater, kun Idaho som var den jeg ikke håpet på. Men allikevel, jeg får se det positive i det!

 

Det er en stor familie med mor (35), far (38), datter (16), gutt (15), gutt (12), gutt (12), gutt (5), gutt (4). To av barna er adoptert. De er interessert i musikk og sport, noe som passer meg bra, og de har også et stort og fint hus.

Jeg er ikke religiøs i det hele tatt, men var forberedt på å komme til en kristen familie. Er det noen som har erfaring med en mormoner familie, eller som har vært i området jeg skal?

Endret av Slettet-0BI3DS
Lenke til kommentar

Da har jeg fått vertsfamilie allerede, som aller første student i CETUSA i år! Jeg fikk en mormoner-familie i Boise, Idaho. Jeg var i utgangspunktet åpen for alle stater, kun Idaho som var den jeg ikke håpet på. Men allikevel, jeg får se det positive i det!

 

Det er en stor familie med mor (35), far (38), datter (16), gutt (15), gutt (12), gutt (12), gutt (5), gutt (4). To av barna er adoptert. De er interessert i musikk og sport, noe som passer meg bra, og de har også et stort og fint hus.

Jeg er ikke religiøs i det hele tatt, men var forberedt på å komme til en kristen familie. Er det noen som har erfaring med en mormoner familie, eller som har vært i området jeg skal?

Jeg kjenner mange mormoner her I Usa. De er velkjente som de snilleste folk i verden. Det varierer selvsagt men religion tar de fleste på alvor og generellt er ganske konservativ(ingen sex før mann blir gift, ingen alkohol). De pleier ikke å bli mye sammen med andre ikke mormoner fordi kirken står sentralt i deres liv

 

Håper det går bra. En vakkert delstat

Lenke til kommentar

Ja, familien virker utrolig koselig! Jeg skal gå på Borah High School som har rundt 1300 elever, og de har også soccer, noe jeg er veldig glad for :)

Flott! Håper du lærer også noe om football basketball og baseball. Idrett spiller en mye større rolle på high school enn på norske skoler. Greier du å utkonkurrerer amerikanerne og spille på fotball laget, blir du kjent som "jock" og få en gruppe å bli med uten problemer

 

Jenter blir også intersert i deg som utlendinger. Den siste utvekslingsstudent som var hos meg fant kona si på high school ! Hun bor nå i Lillestrøm.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...