Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har bestemt meg for å dra til utlandet som utvekslingsstudent skoleåret 2015/2016 (vg2). Ettersom min bror var utvekslingsstudent gjennom YFU, og trivdes meget godt, har jeg bestemt for at jeg også skal velge YFU. Etter å ha tenkt mye på mulighetene har jeg kommet fram til at jeg enten vil til USA, eller New Zealand/Australia (Kan ikke velge mellom de to sistnevnte med YFU som organisasjon, men det går fint for meg). Problemet er at jeg vil velge begge muligheten, jeg klarer rett og slett ikke å bestemme meg hva jeg aller helst vil..

Derfor lurer jeg på om noen kan dele sine erfaringer fra disse to mulighetene, med YFU som organisasjon. Jeg vil liksom ha deler av begge mulighetene, og trenger innspill for å bikke det den ene eller andre veien. Hadde vært flott om dere fortalte om blant annet hvordan skolen var, og andre ting som kan få meg til å velge/ikke velge det landet. :)

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å dra til utlandet som utvekslingsstudent skoleåret 2015/2016 (vg2). Ettersom min bror var utvekslingsstudent gjennom YFU, og trivdes meget godt, har jeg bestemt for at jeg også skal velge YFU. Etter å ha tenkt mye på mulighetene har jeg kommet fram til at jeg enten vil til USA, eller New Zealand/Australia (Kan ikke velge mellom de to sistnevnte med YFU som organisasjon, men det går fint for meg). Problemet er at jeg vil velge begge muligheten, jeg klarer rett og slett ikke å bestemme meg hva jeg aller helst vil..

 

Derfor lurer jeg på om noen kan dele sine erfaringer fra disse to mulighetene, med YFU som organisasjon. Jeg vil liksom ha deler av begge mulighetene, og trenger innspill for å bikke det den ene eller andre veien. Hadde vært flott om dere fortalte om blant annet hvordan skolen var, og andre ting som kan få meg til å velge/ikke velge det landet. :)

Flere norske utvekslingsstudenter har bodd hos meg fra YFU her i USA. Etter min erfaring er forhold mellom student og familien det som teller mest og det som skjer på skolen. Jeg ville undersøke forskjellene mellom australsk og new Zealand og USA high schools Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror jeg heller mot USA, ettersom skoleåret i Australia begynner i Januar, og de andre har dermed gått et halvt år når jeg kommer. Det går jo åpenbart fint, ettersom mange reiser til Australia, men tror jeg heller vil gå hele skoleåret fra starten av.

 

Jeg er frivillig i YFU, skal ikke være noe problem å komme midt i skoleåret. Dessuten får du 2 måneders sommerferie der :) Anbefaler deg å være tidlig ute med å søke, det er svært svært få plasser til Australia/NZ.

Har noen noe erfaring med å dra på utveksling i 2Vg til USA når man går på idrettslinja?

 

Virker som om de fleste tar opp samfunnsfag og geografi (de fagene man har på VG1 studiespes, men VG2 idrett/musikk, dans og drama), så hopper de inn i VG3 studiespesialiserende når de kommer hjem :)

Lenke til kommentar

Hvordan overtale foreldrene sine om å reise på utveksling?

 

Har du en plan med utvekslingsoppholdet? F.eks, tenker du å lære deg et fremmedspråk som du senere kan få bruk for i jobbsammenheng, eller er det bare for utvekslingens skyld du vil på utveksling?

 

Foreldrene dine er voksne mennesker, og voksne mennesker forstår praktiske grunner og fremtidsplaner mye bedre enn "Det ser så gøy ut med utveksling!" og "Alle andre skal!". Jeg dro til Japan for mange år siden, og det som avgjorde det for min far (jeg var avhengig av hans økonomiske støtte) var at jeg kunne lære meg Japansk, noe jeg gjorde, som igjen kunne komme godt med i jobbsammenheng i fremtiden, noe det har gjort.

 

Nettverk er en annen ting, selv om det er begrenset hvilken nytte du vil få av dette med en gang. Du blir kjent med jevnaldrende fra hele verden, ikke bare fra vertslandet. Om du står på og er flink til å holde kontakten har du plutselig kjente i alle verdenshjørner når du skal ut i jobb, og dette kan komme godt med så lenge du vet å bruke det.

Lenke til kommentar

Hvordan overtale foreldrene sine om å reise på utveksling?

 

Har du en plan med utvekslingsoppholdet? F.eks, tenker du å lære deg et fremmedspråk som du senere kan få bruk for i jobbsammenheng, eller er det bare for utvekslingens skyld du vil på utveksling?

 

Foreldrene dine er voksne mennesker, og voksne mennesker forstår praktiske grunner og fremtidsplaner mye bedre enn "Det ser så gøy ut med utveksling!" og "Alle andre skal!". Jeg dro til Japan for mange år siden, og det som avgjorde det for min far (jeg var avhengig av hans økonomiske støtte) var at jeg kunne lære meg Japansk, noe jeg gjorde, som igjen kunne komme godt med i jobbsammenheng i fremtiden, noe det har gjort.

 

Nettverk er en annen ting, selv om det er begrenset hvilken nytte du vil få av dette med en gang. Du blir kjent med jevnaldrende fra hele verden, ikke bare fra vertslandet. Om du står på og er flink til å holde kontakten har du plutselig kjente i alle verdenshjørner når du skal ut i jobb, og dette kan komme godt med så lenge du vet å bruke det.

Lenke til kommentar

Takk for grundig svar, Niuromian!

 

Som jeg har forstått så er det jo mange grunner til å reise bort et helt år. Nye opplevelser, ny kultur og komme bort fra foreldrene et helt år. Men ingen av disse er hovedgrunnen til at jeg vil utveksle. Hovedgrunnen må være den utenlandserfaringen som jeg da fårsom du selv har erfart, kan hjelpe meg veldig i fremtiden med jobbsøknader. Planen for fremtiden er for øyeblikket å utdanne meg innen økonomi, helst NHH. Jeg har ett søskenbarn som gikk andre året på VGS i Ohio som utvekslingsstudent. Hun fikk seg jobb i en av de største internasjonale drilling selskapene ett år før hun var ferdig med masteroppgaven i Petroleumsteknologi i Stavanger. I morgen begynner hun i ny-jobben i Italia.

 

Det eneste jeg vet om hvor jeg vil utveksle er at det skal være et engelsktalende land. Tenker da hovedsaklig på England og USA. England er et land jeg bare har gode erfaringer med fra flere ferieturer og familiebesøk. USA har jeg selv aldri besøkt. Kjenner Kina/Japan kunne vert interessant men jeg føler ikke jeg gidder å lære meg ett nytt språk som du gjorde .

 

Akkurat nå er planen å bestille en utvekslingkatalog fra forskjellige selskaper som EF, Explorius osv.. Håper dette setter foreldrene mine inn på ideen uten at jeg har presset den på dem. :)

 

Helt til slutt: Hvilken organisasjon er best? Vet dette er et helt umulig spørsmål å svare på men innspill er hjelpelig.

Lenke til kommentar

Takk for grundig svar, Niuromian!

 

Som jeg har forstått så er det jo mange grunner til å reise bort et helt år. Nye opplevelser, ny kultur og komme bort fra foreldrene et helt år. Men ingen av disse er hovedgrunnen til at jeg vil utveksle. Hovedgrunnen må være den utenlandserfaringen som jeg da fårsom du selv har erfart, kan hjelpe meg veldig i fremtiden med jobbsøknader. Planen for fremtiden er for øyeblikket å utdanne meg innen økonomi, helst NHH. Jeg har ett søskenbarn som gikk andre året på VGS i Ohio som utvekslingsstudent. Hun fikk seg jobb i en av de største internasjonale drilling selskapene ett år før hun var ferdig med masteroppgaven i Petroleumsteknologi i Stavanger. I morgen begynner hun i ny-jobben i Italia.

 

Det eneste jeg vet om hvor jeg vil utveksle er at det skal være et engelsktalende land. Tenker da hovedsaklig på England og USA. England er et land jeg bare har gode erfaringer med fra flere ferieturer og familiebesøk. USA har jeg selv aldri besøkt. Kjenner Kina/Japan kunne vert interessant men jeg føler ikke jeg gidder å lære meg ett nytt språk som du gjorde .

 

Akkurat nå er planen å bestille en utvekslingkatalog fra forskjellige selskaper som EF, Explorius osv.. Håper dette setter foreldrene mine inn på ideen uten at jeg har presset den på dem. :)

 

Helt til slutt: Hvilken organisasjon er best? Vet dette er et helt umulig spørsmål å svare på men innspill er hjelpelig.

 

Jeg må bare få si dette, og dette er absolutt ikke ment for kritikk. Det virker ikke helt som om du har satt deg inn i hva utveksling går ut på. Grunnen til at det hele startet, var for å minske avstand mellom mennesker på tvers av ulike kulturer. Det er kjempeflott at du tenker på fremtiden, men om du bare er der for å få bedre karrieremuligheter, kan det møte utfordringer. Et utvekslingsår er veldig mye, du kan komme bort i mange nye mennesker og masse nytt du må forholde deg til. Jeg vet selv at de frivillige organisasjonene som AFS og YFU vil verdsette mer "jeg vil oppleve en annen kultur" enn "jeg vil ha bedre karrieremuligheter" under intervjuet.

 

Anbefaler deg forøvrig å reise med en frivillig organisasjon, framfor de kommersielle. Det er mer personlig, masse gøy på forberedelsesleir og du blir kjent med mange andre fra hele verden når du kommer deg i vertslandet :)

Lenke til kommentar

Takk for grundig svar, Niuromian!

 

Som jeg har forstått så er det jo mange grunner til å reise bort et helt år. Nye opplevelser, ny kultur og komme bort fra foreldrene et helt år. Men ingen av disse er hovedgrunnen til at jeg vil utveksle. Hovedgrunnen må være den utenlandserfaringen som jeg da fårsom du selv har erfart, kan hjelpe meg veldig i fremtiden med jobbsøknader. Planen for fremtiden er for øyeblikket å utdanne meg innen økonomi, helst NHH. Jeg har ett søskenbarn som gikk andre året på VGS i Ohio som utvekslingsstudent. Hun fikk seg jobb i en av de største internasjonale drilling selskapene ett år før hun var ferdig med masteroppgaven i Petroleumsteknologi i Stavanger. I morgen begynner hun i ny-jobben i Italia.

 

Det eneste jeg vet om hvor jeg vil utveksle er at det skal være et engelsktalende land. Tenker da hovedsaklig på England og USA. England er et land jeg bare har gode erfaringer med fra flere ferieturer og familiebesøk. USA har jeg selv aldri besøkt. Kjenner Kina/Japan kunne vert interessant men jeg føler ikke jeg gidder å lære meg ett nytt språk som du gjorde .

 

Akkurat nå er planen å bestille en utvekslingkatalog fra forskjellige selskaper som EF, Explorius osv.. Håper dette setter foreldrene mine inn på ideen uten at jeg har presset den på dem. :)

 

Helt til slutt: Hvilken organisasjon er best? Vet dette er et helt umulig spørsmål å svare på men innspill er hjelpelig.

 

Jeg er dessverre biased i dette spørsmålet da jeg har vært frivillig for AFS i årevis. Vi er en frivillig organisasjon, og våre vertsfamilier i utlandet gjør det de gjør på frivillig basis.. På den måten slipper du å havne hos noen som bare tar deg inn pga økonomiske grunner.

 

AFS fyller 100 år i år og er den eldste organisasjonen som driver med utveksling i Norge. Vi er også den største, og på verdensbasis utveksler AFS ca 10 000 ungdommer hvert år. Av disse er ca. 200-250 fra Norge. Dersom du vil vite mer om AFS så kan du sende meg en PM, og jeg svarer så godt jeg kan. :) Kan også sette deg i kontakt med en venn som er frivillig i YFU om ønskelig.

 

Som Auroraboreal sier, så er det greit å tenke fremtidsmuligheter og karriere når man skal overbevise foreldre, men for å komme inn som utvekslingsstudent (spesielt til USA, der er konkurransen knallhard i samtlige organisasjoner!) så er det viktig at du har satt deg inn i hva et utvekslingsår egentlig innebærer.

 

Et utvekslingsår er hva du selv gjør det til. Du vil få mange muligheter til å bli kjent med vertslandets kultur, språk, mat og særegenheter, men alt dette er akkurat hva du selv gjør det til. Et utvekslingsår på VGS-nivå er et skoleår, og de aller fleste land har krav om at eleven skal delta i alle fag på lik linje med de andre elevene for å oppfylle betingelsene til studentvisum. Det er ikke ment som en kjempelang ferie der man reiser rundt i vertslandet. De fleste organisasjonene har regler rundt dette.

 

Du må også tenke på om du vil ha skoleåret godkjent eller ikke her hjemme i Norge. Om du vil det kommer det til å kreve en del ekstra av deg mens du er ute. Det kan være at du må ta med deg norske skolebøker (spes. norsk, samfunnsfag o.l som ikke har tilsvarende fag i utlandet) og jobbe med disse fagene samtidig som du tar fag på den utenlandske skolen. Dette vil som regel kreve at du går opp til eksamen som privatist når du kommer tilbake om det er snakk om avsluttende fag. Snakk med din skole for å få vite mer om hva akkurat de krever.

 

USA er et enormt populært valg for nordmenn, så om du tenker CV og sånn så vil ikke en utveksling til USA skille seg nevneverdig ut. Det er nemlig et par hundre andre som gjør akkurat det samme hvert år across the board. Jeg er veldig tilhenger av det å lære seg språk når man er på utveksling, siden det kan åpne dører du ikke engang kunne forestille deg i fremtiden... mange jeg har snakket med i ettertid sier at de nok hadde fått bedre utbytte av å velge et ikke-engelsktalende land. (Men, dette krever innsats, og er du ikke motivert så er du ikke motivert!)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kunne kanskje nevne for han om du vil anbefale han det eller om du ikke ville gjort det igjen.

 

Det er stort sett bare Norge som gir oss muligheten til å gjøre utvekslingstur til et godkjent år, alle jeg møtte i usa måtte ta skoleåret om igjen når de kom tilbake, men det virket som det absolutt var vel verdt det for dem. Uvurderlig opplevelse som sterkt anbefales.

 

edit: siden du spør regner jeg med du går yrkesfag, hvis du har muligheten til å gjøre året tellende gjør du selvfølgelig det. Karakterene du får har ingen innvirkning på snittet ditt, du vil bare få "godkjent". Eneste minuset hvis det er usa du har i tankene er at skolen er latterlig lett der borte, så du vil kanskje ikke ha lært like mye som de andre når du begynner på tredje året.

Endret av Naiits
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...