Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Du kan lese så mye om de som har vært ute, men tilslutt så må du stole på din egen magefølelse. Jeg kan si så mye positivt jeg vil om Speak (som jeg reiste med, og jobbet for), men om du ikke føler deg komfortabel med dem, så velger du dem bort. Det aller viktigste er at du og familien din føler at "hei, dette er en organisasjon jeg kan stole på igjennom hele prosessen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei

 

Aspect/Speak ringte for noen dager siden og sa at de hadde godtatt meg med forbehold. Idag har jeg mottatt alle papirer fra de begge og det er selvfølgelig en del papirarbeid å gjøre.

 

Etter å ha vendt meg til tanken på å reise med EF kom Apsect/Speak nyheten som et lite sjokk, selv om jeg fortsatt ventet svar derfra. Er det noen derimot som kan forklare meg linken mellom Speak og Aspect? Alt av papirer er identisk. Hvorfor ikke bare være et selskap?

 

Samtidig har Aspect og Speak tilbudt plass med forbehold. M.a.o er jeg ikke garantert plass. Det vil si at hvis de i England ikke finner en vertsfamilie innen 31. august (2013??) vil de refundere pengene. Problemet da er at tilbudet fra EF har dratt og jeg nødvendigivs må belage meg på å begynne en helt ny prosess. Noen som har noen tanker? Er sjansen stor for at jeg ikke får familie? Vil det at de søker etter familie som er tilpasset min allergi gå utover interessene mine slik at familien ikke vil matche meg? Vil jeg ikke få byttet vertsfamilie i utlandet om noe ikke stemmer?

Endret av FuckM
Lenke til kommentar

Er det noen derimot som kan forklare meg linken mellom Speak og Aspect? Alt av papirer er identisk. Hvorfor ikke bare være et selskap?

 

Samtidig har Aspect og Speak tilbudt plass med forbehold. M.a.o er jeg ikke garantert plass. Det vil si at hvis de i England ikke finner en vertsfamilie innen 31. august (2013??) vil de refundere pengene. Problemet da er at tilbudet fra EF har dratt og jeg nødvendigivs må belage meg på å begynne en helt ny prosess. Noen som har noen tanker? Er sjansen stor for at jeg ikke får familie? Vil det at de søker etter familie som er tilpasset min allergi gå utover interessene mine slik at familien ikke vil matche meg? Vil jeg ikke få byttet vertsfamilie i utlandet om noe ikke stemmer?

 

Aspect og Speak har samme eier, og holder til i samme kontorlandskap, men det er to sett med ansatte. Hender hvis du ringer at noen fra Speak tar telefonen til Aspect, men det er kun for at studentene/foreldre skal slippe å vente like lenge om det kun er snakk om enkle spørsmål. Men Speak og Aspect selger to forskjellige produkter. Speak har kun engelskspråklige land, og færre studenter, mens Aspect er endel av en mye større organisasjon og har et større nettverk med flere land og studenter.

 

Siste plasseringsdag for alle organisasjoner er 31. august, i ditt tilfelle 2014, ikke 2013 som du skriver, og det er korrekt som du sier; Om de ikke kan finne en vertsfamilie som kan ta i mot deg, grunnet allergien din så vil du få refundert pengene. Er litt overrasket at EF ikke gir deg forbehold også, uten at jeg kjenner til hele prosessen til EF, og hvor mange familier de har tilgjengelig.

 

Speak, Aspect og de aller fleste org. har en policy som sier at de vanligvis ikke sender folk med spesifike allergier, til familier hvor studenten ikke kan leve normalt uten større reaksjoner grunnet allergien. I noen tilfeller så hender det at man kan sende studenter til familier som har fks. katt, selv om man har katteallergi, men da må man ha riktig allerigimedisin slik at det ikke blir et problem i hverdagen, og definitivt ikke en aggresiv allergitype.

 

Hvilken allergi hadde du, og hvor kraftig reagerer du på det? Det er også ganske relevant. I de aller fleste tilfeller går det bra, og jeg kjenner ikke til noen tilfeller hvor enkle allergier har satt en stopper for å få familie. Men når du har allergi, så kan ikke en organisasjon love at du får familie, igjen fordi de ikke ønsker å sende deg til en familie hvor du ikke får til å leve normalt.

Lenke til kommentar

 

Aspect og Speak har samme eier, og holder til i samme kontorlandskap, men det er to sett med ansatte. Hender hvis du ringer at noen fra Speak tar telefonen til Aspect, men det er kun for at studentene/foreldre skal slippe å vente like lenge om det kun er snakk om enkle spørsmål. Men Speak og Aspect selger to forskjellige produkter. Speak har kun engelskspråklige land, og færre studenter, mens Aspect er endel av en mye større organisasjon og har et større nettverk med flere land og studenter.

 

Siste plasseringsdag for alle organisasjoner er 31. august, i ditt tilfelle 2014, ikke 2013 som du skriver, og det er korrekt som du sier; Om de ikke kan finne en vertsfamilie som kan ta i mot deg, grunnet allergien din så vil du få refundert pengene. Er litt overrasket at EF ikke gir deg forbehold også, uten at jeg kjenner til hele prosessen til EF, og hvor mange familier de har tilgjengelig.

 

Speak, Aspect og de aller fleste org. har en policy som sier at de vanligvis ikke sender folk med spesifike allergier, til familier hvor studenten ikke kan leve normalt uten større reaksjoner grunnet allergien. I noen tilfeller så hender det at man kan sende studenter til familier som har fks. katt, selv om man har katteallergi, men da må man ha riktig allerigimedisin slik at det ikke blir et problem i hverdagen, og definitivt ikke en aggresiv allergitype.

 

Hvilken allergi hadde du, og hvor kraftig reagerer du på det? Det er også ganske relevant. I de aller fleste tilfeller går det bra, og jeg kjenner ikke til noen tilfeller hvor enkle allergier har satt en stopper for å få familie. Men når du har allergi, så kan ikke en organisasjon love at du får familie, igjen fordi de ikke ønsker å sende deg til en familie hvor du ikke får til å leve normalt.

 

Allergien min er veldig mild og jeg reagerer aldri med noe mer enn røde/kløende øyne, nysing o.l. Ikke noen alvorlige symptomer der altså. Jeg tar heller aldri noe mer enn zyrtec for å fjerne symptomene. Med andre ord er det ikke noe alvorlig.

 

Jeg begynner å bli tvilende til hele opplegget nå, hvis absolutt organisjasjoner kommer til å måtte se bort i fra en familie som passer meg m.t.p interesser og lignende og heller bare vil finne en familie uten husdyr. Da er jeg skeptisk til. Tar jeg en større risiko ved å dra enn f. eksempel en uten allergi?

Lenke til kommentar

Allergien min er veldig mild og jeg reagerer aldri med noe mer enn røde/kløende øyne, nysing o.l. Ikke noen alvorlige symptomer der altså. Jeg tar heller aldri noe mer enn zyrtec for å fjerne symptomene. Med andre ord er det ikke noe alvorlig.

 

Jeg begynner å bli tvilende til hele opplegget nå, hvis absolutt organisjasjoner kommer til å måtte se bort i fra en familie som passer meg m.t.p interesser og lignende og heller bare vil finne en familie uten husdyr. Da er jeg skeptisk til. Tar jeg en større risiko ved å dra enn f. eksempel en uten allergi?

Da burde det nok løse seg. De aller, aller fleste med allergier får familie, spesielt om det er snakk om en mild allergi. Vil tro du ga den informasjonen på intervjuet, så da vet de vel like mye som meg. Men når du har allergi, så kan de ikke garantere deg en plass, så enkelt er det. Det er derfor jeg lurer på hvordan EF kan garantere deg plass. Det er åpenbart at folk med allergi tar en større risk enn de uten, men igjen hvis den allergien er mild og du bare tar Zyrtec, så går det som regel greit. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at denne tråden stort sett er for folk som utveksler på videregående, men jeg har nylig fått bekreftet at jeg skal utveksle til Universität Mannheim i Tyskland høsten 2014, altså 5. semester på bachelornivå. Det blir artig.

 

Hva studerer du til bachelor i?

Lenke til kommentar

Hei, har noen spørsmål jeg ønsker svar på.

 

Jeg begynte i år på vg1, og alt er bra så langt. Jeg har gjennomsnittlige karakterer, men sliter litt i matte. Hadde 4.5 ut av ungdomskolen. Drømmen min er å reise på utveksling neste år, men ingen av mine venner kunne tenke seg det. Er det noen som har erfaring om hvordan det er å utveksle alene? Går det fint? Kunne tenke meg å utveksle i England, i Manchester/Liverpool området så jeg kan trene MMA og se favorittlaget mitt Liverpool :)

 

Trenger også noen tips om hvordan jeg evantuelt kan overtale mine foreldre, hvor mye koster dette? Har ikke tenkt meg til USA, det blir litt for langt. Går studiespesialisering.

Lenke til kommentar

Du reiser alene uansett, så om du har flere venner som vil reise betyr ikke så mye. Jeg hadde ingen venner som reiste samme året, men ble kjent med en hel haug på nettet.

 

Man kann heller ikke velge hvor du skal bo, så det å satse på å havne i Liverpool-området er ikke noe vits. Vet ikke hvoerdan det er hos alle organisasjonene, men fks. Speak hadde flest familier i en time eller tos radius fra London.

 

Det koster rundt 100 000,-, hvorav nesten 40 000,- kan bli dekket av Lånekassen om man tar året som VG2 og går det godkjent. I de 100k, er har jeg også regnet med lommepenger på en rundt 30 000,-. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, ok. Takk for svar. 100.000 er jo ganske mye, men 60.000 er jo ikke så aller værst. Med litt sparing i år skal nok det gå bra. Satser på England, er ganske fotball interessert. Så uansett hvor i England jeg havner vil det alltid være mulighet for å se et bra lag. Er det slik at når jeg skal ta vg3 i Norge må jeg ta noen fag opp igjen? Foreksempel Norsk? Dette vil jo da være litt stress.

Lenke til kommentar

Vanligvis sier skolene at man har selv ansvar for norskopplæringen i utlandet, slik at man er klar for VG3 når man kommer hjem. Lån en bok fra skolen som du leser litt i sommeren du kommer hjem, bare så du vet hva de jobbt med.

 

Men det er skolen din i Norge som bestemmer hvilke fag du må ta, evt. ta opp når du kommer hjem. Anbefaler at du tar en tur til rådgiver på mandag og hører hva h*n kan fortelle deg. Anbefaler å søke så fort som mulig, da organisasjonene har begrenset plasser til England, og det er allerede blitt september. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for svar. Skal gjøre det neste uke, så får jeg oppdatere her hva som skjer :)Den vanskeligste parten blir nok å overtale foreldre, men jeg er klar for kampen! Dette er noe jeg virkelig vil....

 

Trodde det samme. Fikk heller svar tilbake; Det tror jeg ikke du tør.

 

Vel... :)

Lenke til kommentar

Fristen er vel ikke før i slutten av mars eller noe, men det er ikke noe å utsette. Når du finner ut at du vil, og får lov, så søker du. Det er begrensede plasser hos alle organisasjonene, og det er bedre å være ute i god tid.

 

Dette er ikke noe skolene må informere om. Noen skoler har selvølgelig mer infomateriale på utveksling, men det er ikke noe de er nødt til og gjøre.

Lenke til kommentar

Submission: Nå er det på ingen måte klart om jeg skal på utveksling eller ei, men jeg har vært på diverse intervjuer og møter på rådgiver, så kan jo fortelle deg det jeg har fått vite. Jeg har også søkt England, men du kan ikke velge Liverpool/Manchester området som du selv vil til. Du kan ønske, men det langt ifra sikkert at det går i oppfyllese. Når det kommer til fag på skolen, skal du ikke måtte trenge på ta noen fag som privatist når du kommer hjem. Rådgiveren min sa at dette er likt for landet. Gym og historie er fagene med avgangskarakter i VG2 og de regner med at det er to fag du skal ta mens du er i utlandet så det skal gå bra. Det er hvertfall det jeg er blitt fortalt, men det kan jo hende at det ikke gjelder for din skole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...