Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Det er svært dyrt å dra på et utvekslingsår, men det er jo som sagt et år man aldri får igjen!

Det blir totalt opp mot en 100.000 å dra på en 10 måneders tur. Så det er ikke for alle desverre. Men hvis man vil overbevise foreldrene må man egentlig bare vise en utrolig stor lyst, og være veldig aktiv rundt emnet hjemme. Og en sommerjobb er en fantastisk mulighet til å tjene opp store deler summen, du har tross alt to ferier på deg. Jeg har vært/er i samme situasjon og mine sa ja. Tror nok de fleste foreldre lar barna sine dra et år, men det er jo selfølgelig ingen regel uten unntak. Får bare ønske deg lykke til Candy Juice!

Endret av Sortlandjr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:) Hei.

 

Jeg går i tiende nå, og har veldig lyst til å dra... Jeg fikk lov da jeg spurte for 2 mnd siden, men nå sier mor og far at det er for dyrt. Hadde tenkte å reise med explorius for de er billigst. Da hadde det blitt 60 000 og 40 000 i stipend. Far innbiller seg at slik koster 80 000, han har "sjekket" på nettet..

 

Poenget mitt, jeg har sinnsykt himla lyst, og får jeg ikke dra kommer jeg til å savne det og drømme om det forever.

 

Noen argumenter jeg kan bruke/ tips til hva jeg kan gjøre? Føler meg litt stuck i en vanskelig situasjon :(

 

Takk på forhånd ^^

Dette er noe veldig mange tenker på, og jeg tror også veldig mange, spesielt foreldre, ikke skjønner at det ikke er "dyrere" å sende barnet til USA et år, enn å ha de hjemme. Som Sortlandjr skriver så kommer det nok opp i en 100 000 totalt, om man regner omtrent slik:

 

Programavgift - 60 000,-

Diverse utgiter - 10 000,-

Lommepenger (Ca. 3 000,- X 10 mnd) - 30 000,-

Totalt ca. - 100 000,-

 

Trekker du fra stipendet på 40 til 50 000,- så kan denne summen nærmest halveres, og det er bare i stipend! Riktig nok vil du måtte betale hele programavgiften får du reiser (og får delene av stipendet), men det er nå så. Når vet jeg ikke hvor gammel du er, men sånn 16-ish tipper jeg? Da har du lov til å jobbe. Se i avisen, se om du finner noen bedrifter som søker ekstrahjelper i sommer. Husk, du går i 10. klasse. Da har du to sommere hvor du kan jobbe og tjene penger. Hvis du får deg en jobb i si fire fulle arbeidsuker (37,5 timer), og du får ca. 90 kroner i timen, så er dette 13 500,- på fire uker, disse er skattefrie om du har frikort (opp til ca. 40 000). Hvis du setter av 10 000 av dette i år, og gjør det samme året etter, så er det godt og vel 20-25 000 på to sommere. Da blir regnestykket slik plutselig:

 

Totale utgifter ca. - 100 000,-

- Stipend ca. - 40 000,-

- Inntekt sommerjobb ca. 20 000,-

- Diverse innteker (bursdag, jul) ca. 5000,-

= Kostnad ca. - 35 000,-

 

Merk at alt dette er overslag, og det kan både være mindre og høyere summer, men du ser at nå blir kostnaden rundt 35 000,-. Dette er BILLIGERE enn det dine foreldre må ut med i utgifter på deg om du skulle bodd hjemme i Norge. Mat, klær, losji, diverse utgifter på en gjennomsnittsungdom i Norge er godt og vel 50 000,-.

 

Så argumentet foreldre kommer med, at alt er så dyrt, den funker ikke lenger. Her må foreldre slutte å være trangsynte og se på fordelene både for deg som vil reise, og for seg selv. Alle vinner på dette her, og hvis du er villig til å arbeide for det selv, så blir den reelle summen foreldre kan hjelpe med, mye mindre.

 

Dette ble et ganske langt innlegg, men det er litt sånn man må tenke. Selv så fikk jeg ikke stipend, da jeg reiste etter to år på yrkesfaglig, men mine foreldre så foredelen med å la meg reise, samt at jeg brukte noen tusen fra fondsparing jeg hadde, pluss at jeg jobbet 6 uker fulltid med ok lønn, gjorde at de sa ja til å hjelpe til med det som manglet.

 

Utvekslingsår er ikke billig, men det du får igjen kan ikke måles i penger. Jeg ville reist igjen om jeg får muligheten, og om mine barn noen gang vil gjøre det samme, så kommer jeg ikke til å nøle et sekund med å hjelpe de, så de kommer seg over. La gjerne dine foreldre lese dette innlegget, så slipper du å forklare alt jeg har skrevet så langt. :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen :) Har nå søkt på sommerjobb fra slutten av juni og i hele ferien, samt helher og ettermiddager frem til 25. september. Får jeg den jobben, har jeg 35 000 i lomma..

 

I just have to keep pushing :yes: , og se om jeg kommer noen vei med dette

 

Jeg kan fortelle deg at du har du muligheten til fet sommerjob er du meget heldig. Her i Trondheim finner man nesten ikke en dritt. Takk studenter.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen :) Har nå søkt på sommerjobb fra slutten av juni og i hele ferien, samt helher og ettermiddager frem til 25. september. Får jeg den jobben, har jeg 35 000 i lomma..

 

I just have to keep pushing :yes: , og se om jeg kommer noen vei med dette

 

Jeg kan fortelle deg at du har du muligheten til fet sommerjob er du meget heldig. Her i Trondheim finner man nesten ikke en dritt. Takk studenter.

 

Hehe, litt bedre på Vestlandet da. Men jeg er jo ikke garantert jobben heller. Likevel, et sted må jeg begynne..

Endret av Candy Juice
Lenke til kommentar

Fuck.. Så i dag er det akkurat 2 mnd til jeg tar turen over atlanteren, igjen. Skulle ønske jeg ikke måtte. Denne gangen er turen over atlanteren en dårlig ting. Det var det ikke 4. August 2009. Jeg har ikke lyst til å dra herfra i det hele tatt. I dagfikk jeg tårer i øynene når jeg tenkte på det. Skulle ønske jeg var en Junior og kunne bli et år til. Men det går jo ikke da. Jeg har noen helt utrolig vennskap her, som jeg aldri har hatt i Norge, og ingen kommer til å bli som disse vennskapene. Og familien. De har gjort så himla mye for meg. Altid stilt opp for meg. Jeg har virkelig ikke lyst å reise. Det er masse som er bra med Norge, men akkurat nå foretrekker jeg Vegas. Selvfølgelig savner jeg venner og familie i Norge kjempe masse. Gleder meg masse til å se de igjen, men skulle ønske det bare var sommerferie i Norge for så å gå senior year her, Igjen. Jeg føler at jeg svikter for hjemme og Norge når jeg sier det, men sånn er det. Jeg savner mamma og pappa og hele familien, så det jeg føler nå er utrolig rart. Dette har vært det beste året I mitt liv. Det er noe av det mest utrolige jeg noen gang har gjort. Og igjen, kan ikke beskrive følelsen jeg sitter med nå. Prom var helt fantastisk. Hadde det utrolig gøy. Annie musikalen jobber vi med nå. Har planer hver eneste helg i en mnd nå. nesten litt dobbelt opp.. Vennskap som jeg faktisk skulle ønske ble til noe mer, men har trekt meg litt tilabke pga jeg drar om TO MÅNEDER.. Sykt

 

 

Jeg vil bare si, lurer du på om du skal dra eller ikke. DRA.. Det er verdt å ta sjansjen, så kanskje ditt år blir like flott som mitt. Bedre blir det ikke, men du kan kommer like høyt opp. For bedre enn dette kan det ikke bli!

 

Takk for meg.. hehe..

 

Du kan jo komme hjem til Norge, bli ferdig med vgs og så flytte tilbake for å gå på college? Vet selvsagt ikke om dette er aktuallt for deg, men det er jo alltids et alternativ :)

Lenke til kommentar

Er det flere en med på denne tråden som skal til USA skoleåret 2011/2012? :D Har dere i såfall kommet i gang med søknadsprosessen? Og hvilken organisasjon har dere valgt/tenker dere på å velge?

Kjekkt å ha kontakt med andre i samme situasjon og så vite hvordan det går fremmover med andre organisasjoner i forhold til den jeg reiser med. Skulle ønske vi som drar 11/12 kunne hatt et sånnt lite fellesskap som oppstod en stund etter denne tråden begynnte. Alle kom med updates om hvordan det går og fremskritt i søknadsprosessen og slikt Det var koslig å lese :)

Lenke til kommentar

Nicla: Jeg har veldig lyst til USA skoleåret 11/12, men må se litt hvordan ting går. Føler AFS, ef og Explories er mest aktuelle, men nå har jeg ikke tenkt så mye over dette enda da. Hovedproblemet for meg med å reise er vel egentlig at jeg har en hest her hjemme som ikke akkurat klarer seg selv og som jeg ikke minst har lyst å satse litt med, men får se hvordan ting utvikler seg mot høsten.

Lenke til kommentar

Noen som har noe erfaring med hvilke blogger som er best?

Jeg vil gjerne ha en med så lite reklamer og ads som mulig + at den skal være så enkel som mulig :)

 

Når er det vanlig å begynne å blogge?

 

Føler det er veldig vanlig å begynne å blogge ja, for å informere venner og familie hjemme om hvordan det går, og ha et sted å smale bildr og opplevelser på :) Men personlig så blogger jeg hele tiden uansett :)

 

Nicla: Jeg har veldig lyst til USA skoleåret 11/12, men må se litt hvordan ting går. Føler AFS, ef og Explories er mest aktuelle, men nå har jeg ikke tenkt så mye over dette enda da. Hovedproblemet for meg med å reise er vel egentlig at jeg har en hest her hjemme som ikke akkurat klarer seg selv og som jeg ikke minst har lyst å satse litt med, men får se hvordan ting utvikler seg mot høsten.

 

Lurt å sette i gang søknadsprosessen selv om du ikke er helt sikker. Intervjuene er ikke forpliktende :) Desto tideligere du søker desto raskere får du vertsfamilie viss du velger å reise :) I tillegg er det grusomt masse papirer å fylle ut, og 4 vaksiner å ta :)

Lenke til kommentar

Noen som har noe erfaring med hvilke blogger som er best?

Jeg vil gjerne ha en med så lite reklamer og ads som mulig + at den skal være så enkel som mulig :)

 

Når er det vanlig å begynne å blogge?

Blogger/Blogspot har null reklame og er enklere enn enklest. Du begynner å blogge når du vil. Selv blogget jeg over et år før jeg reiste.

Lenke til kommentar

Noen som har noe erfaring med hvilke blogger som er best?

Jeg vil gjerne ha en med så lite reklamer og ads som mulig + at den skal være så enkel som mulig :)

 

Når er det vanlig å begynne å blogge?

Blogger/Blogspot har null reklame og er enklere enn enklest. Du begynner å blogge når du vil. Selv blogget jeg over et år før jeg reiste.

 

Jeg ville ha annbefalt Wordpress :) Full kontroll, enkelt å jobbe med, mange fine tema, og ting går nesten av seg selv :) I tillegg reklamerer de ingen ting på siden din :)

Lenke til kommentar

Det er lurt å søke så tidlig som mulig fikk jeg beskjed om :)

Send en mail til rådgiveren på skolen du har tenkt å gå på, og spør om hvordan de pleier å gjøre det med utvekslingsstudenter, de fleste har em slags ordning. Hvis du har det, trenger dere ikke ta det før neste år, men ellers får du spørre om det er muligheten til å samarbeide om en ordning, så du vet at det er muligheten til å få det godkjent.

 

Når det gjelder jobber dere som snakker om det, er det bare å søke flere steder. Der det blir utlyst stillinger er det ofte mange som søker, derfor vanskeligere å få. Hvis du søker overalt der det er aktuelt for deg er det bare timingen som må passe, om du har flaks trenger de en akkurat når du søker, og du får jobben :) Hos meg trenger vi ansatte innimellom, men siden vi får inn søknader fortløpende har vi ikke behov for å sette ut annonser i avisa, butikken osv. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Nicla: Men er det ikke litt dumt å søke allerede nå, sånn med tanke på rådgiveren på vgs. Men ser poenget med å være tidlig ute ja;)

 

Absolutt IKKE dumt å søke nå. Nesten alle underskriftene du trenger må du ha fra folk fra ungdomsskolen. Du skal ha underskrift fra en lærer som har hatt deg i mer enn 1,5 år og det samme med engelsklærer. I tillegg er det karakterene fra ungdomsskolen du skal sende inn, og først ettersende fra vgs. Dessuten blir du blant de første som får vertsfamilier, så du får i januar/februar i steden for en uke før du drar :) Det er foresten begrenset anntal plasser også.

 

I tillegg trenger du masse tid til forberedelser! Det er vaksiner å ta som skal tas over flere måneder (Hepatitt A og B, og B har tre doser som har par måneders mellomrom), MASSE papirer som skal fylles ut, visum som skal søkes om og intervju som skal møtes på.

 

Alt i alt: masse jobb med søkingen, og det er lurt å starte tidelig. Det sa de faktisk på tlf ti meg når de ringte meg om at de hadde fått søknaden min. Større sjangse for å bli godtatt i utvekslingsprogrammet, og jeg står i første rekke når vertsfamilier skal velge studenter :)

Lenke til kommentar

Nicla: Men er det ikke litt dumt å søke allerede nå, sånn med tanke på rådgiveren på vgs. Men ser poenget med å være tidlig ute ja;)

 

Absolutt IKKE dumt å søke nå. Nesten alle underskriftene du trenger må du ha fra folk fra ungdomsskolen. Du skal ha underskrift fra en lærer som har hatt deg i mer enn 1,5 år og det samme med engelsklærer. I tillegg er det karakterene fra ungdomsskolen du skal sende inn, og først ettersende fra vgs. Dessuten blir du blant de første som får vertsfamilier, så du får i januar/februar i steden for en uke før du drar :) Det er foresten begrenset anntal plasser også.

 

I tillegg trenger du masse tid til forberedelser! Det er vaksiner å ta som skal tas over flere måneder (Hepatitt A og B, og B har tre doser som har par måneders mellomrom), MASSE papirer som skal fylles ut, visum som skal søkes om og intervju som skal møtes på.

 

Alt i alt: masse jobb med søkingen, og det er lurt å starte tidelig. Det sa de faktisk på tlf ti meg når de ringte meg om at de hadde fått søknaden min. Større sjangse for å bli godtatt i utvekslingsprogrammet, og jeg står i første rekke når vertsfamilier skal velge studenter :)

 

Glemte forresten å nevne rådgiveren :p Han/hun skal ikke inn i bildet enda i søknadsprosessen, så det går supert an å søke nå. Men som sagt før i tråden så er det ikke verre enn å maile litt med personen viss det trengs, og om du vet hvilken skole du skal på, hvilket du sannsynligvis ikke gjør såpass tidelig, men det er heller ikke nødvendig å kontakte rådgiveren enda. Og viss du går Studiespesialisering så er du (nesten) garantert å få det godkjent, du må bare skrive under en kontrakt med skolen om hvilke fag du MÅ ta. Ellers null stress med den saken :) Med mindre du går på yrkisen, og dermed ikke har sjangs å få året godkjent :)

Endret av Nicla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...