Gå til innhold

TES: Oblivion - opplever det som dårlig...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At du synes Oblivion er dårlig, simalarion, forteller mye om hvor skyhøye forventninger du hadde til spillet. Du hadde visst forventet Morrowind 2, du. Slik blir det sjeldent med oppfølgere som kommer en del år senere. Dessuten hadde det ikke vært noe artig om spillet skulle være akkurat likens, bare med bedre grafikk. Vi får uansett sikkert mods som tar seg av den biten (teknisk oppdatert Morrowind, that is).

 

Jeg vil ikke si at det har blitt så fryktelig mye mer action enn rollespill. Alle elementene er da der, det er bare at spillet har blitt forenklet en del. Nå slipper man å lese gjennom ei hel bok med drittkjedelig dialog uten å høre stemmene. Nå slipper man å sitte og trykke på menyer i flere timer hver gang man går opp et nivå.

 

Personlig synes jeg nå at systemet de har gått over til nå er bedre, i og med at det ikke blir så jævlig kjedelig. Det var mange ganger i Morrowind at jeg praktisk talt holdt på å sovne av fordi det ikke skjedde noe i det hele tatt på lang tid.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Personlig synes jeg nå at systemet de har gått over til nå er bedre, i og med at det ikke blir så jævlig kjedelig. Det var mange ganger i Morrowind at jeg praktisk talt holdt på å sovne av fordi det ikke skjedde noe i det hele tatt på lang tid.

Det er her folk tydeligvis er forskjellige. :)

Jeg setter pris på å kunne grave meg dypt ned i TES universet, uten å måtte ha action hele tiden.

Det er nemlig litt av det jeg elsker med TES serien, nemlig at man ikke må involvere seg i halsbrekkende action hver gang man setter seg ned for å spille.

Kall meg gjerne rar, men liker å lese bøker, reise rundt og samle planter, og observere verdenen rundt meg, i tillegg til og sloss å kjempe.

 

Og dette med simplifiseringen av menysystemet er jeg helt uenig med deg i.

Jeg likte oppsettet som Morrowind kom med mye bedre en det som Oblivion nå kommer med, det blir så alt for enkelt og klumsete, man får ikke oversikt.

Den generelle simplifiseringen av spillet gjør at man mister litt av valgmulighetene som man har hatt tidligere, et aspekt som jeg mener er særdeles viktig i et slikt spill.

Føler nesten Oblivion er litt rollespill ”light” i forhold til sine forgjengere.

 

Og for å kverulere litt, TES IV er ingen oppfølger til TES 3.

Lenke til kommentar
Hmm, ikke mange valg i oblivion? Har jo ikke gjort mer en et par quests i Mainquesten, men allikevel har jeg spilt flere timer pr. dag siden slippet ble sluppet. :dontgetit:

5883393[/snapback]

 

Mente at selve MQ ikke gir mange valg. Ikke at det er få valg i spillet ellers :)

5884104[/snapback]

Litt enig her.. Personlig syntes jeg main quest var _ALTFOR_ kort. Main quest skulle og vært mye mer avhengig av andre vanlige quester som man finner rundt om. Main quest skulle man liksom aldri blitt ferdig med. Sitter igjen med en følelse av at alt det viktige i spillet forsvant etter man klarte main questet.

Lenke til kommentar
Det er nemlig litt av det jeg elsker med TES serien, nemlig at man ikke må involvere seg i halsbrekkende action hver gang man setter seg ned for å spille.

Kall meg gjerne rar, men liker å lese bøker, reise rundt og samle planter, og observere verdenen rundt meg, i tillegg til og sloss å kjempe.

Det liker da jeg også, og Oblivion tilbyr da det!

Morrowind var sånn at det omtrent ALDRI var noe action! Her kan man i det minste velge om man vil sitte og lese bøker, eller bevege seg ut i et stort slag mellom de gode og onde makter.

 

Oversikten i menyene skal jeg være enig i. Den er såpass idiotisk rotete laget til at man må begynne å spekulere hva i huleste det var de tenkte med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Spillet er da i hovedsakk prikk lik sin forgjenger, bortsett fra levelsystemet. Jeg vet ikke med dere andre men jeg liker utfordringer i spill jeg, å mestre disse er en del av selve spillopplevesen. Å stadig møte på pinglefiender slik som oftest er vanlig i rpg'er, spesielt morrowind er mer kjedelig. Eller så er det rett motsatt, man møter fiender man ikke har sjangs på å klare. Når det skjer, pleier jeg alltid å prøve en stund, men går det mot timer uten fremdrift, legges spillet på hylla. Jeg kaller slike tilfeller klassiske eksempler på dårlig spillutvikling. Dette fordi jeg har gjort alt spillet har bedt meg om, tatt alle fiender jeg har møtt på, likvel er jeg minst 10 nivåer under hva jeg må være for å ta sistebossen... Det er sjelden jeg fullfører slik spill som legges på hylla, og er det en del av en serie, har utviklerne tapt penger på meg... Dette er grunnen til at jeg aldri fullført FF7, og har heller aldri rørt ett FF-spill siden. I oblivion er hele dette problemet borte, man setter fokuset på gode spilloppleveser i stedet, jeg kaller det et fremskritt. Level-scalinga kan sikkert gjøres bedre, dette er første gangen det er i bruk, og dermed kan man ikke forvente at det er feilfritt heller. Jeg forventer at flere utviklere følger i Bethesda sinbe spor angående dette.

 

Jeg kan forstå mange liker gamlemåten bedre, det er vel slik at radikale endringer aldri blir godt mottatt, men uten de vill ikke verden forandre seg. Jeg har liten respekt for de som mener at dette er hva som er ødleggende for spillet. Vi snakker om noe som banalt som vansklighetsgraden på fiendene. Å klage på at den er for lett eller vanskleig kan jeg forstå, men å klage på at den er akkuratt passe, er som å klage på at middagen er akuratt passe varm...

 

Var egentlig ikke meningen å lange ut om level-sacalinga på den måten, så for å ta opp poenget mitt igjen; oblivion er så likt sin forgjenger at de som liker morrowind, vil nok også sette pris på oblivion også. Motsatt gjelder også, de som ikke liker oblivion, finner nok mest sannsynlig ingen glede i morrowind heller, TES er rett og slett ikke deres typer spill. Personlig gjør alle de små forbedrelsene i Oblivion det spillbart for min del, jeg klarte ikke å spille morrowind noe særlig...

Lenke til kommentar

Poenget med klaginga er at level-systemet er så utrolig følsomt - jeg velger å kalle det ubalansert. Jeg har ikke spilt Morrowind (noe særlig iallfall), eller WoW (i det hele tatt), så ikke skyld på at jeg sammenligner. Tanken med skalering er god; skaleringa i seg selv er til og med kanskje bra nok, men i kombinasjon med level-systemet slik som det er, så er balansegangen så ufattelig fin for å bli passe god at det er utrolig fort gjort å bli hengende etter, og da sliter man. Man må passe bruken av ferdigheter hele tiden, for at ikke verden skal rase forbi deg.

 

Det er i alle fall min erfaring; jeg har prøvd noen ganger nå, riktignok med noe bedre resultat etter at jeg fikk det klart for meg hvordan systemet fungerte (hvilket sier en del i seg selv), men totalt og generelt sett er det altfor vrient å skulle finne denne balansegangen. Det går ikke an å holde på og få +5 på tre attributter hver level i lengden; enten fordi det ikke er mulig, eller fordi du blir gørr lei av å passe på. Men det skal heller ikke være nødvendig. Det er bare det at hvis man ikke passer på, så får man +2 hver gang, kanskje +3 hvis man er heldig, og jeg fikk da store problemer etter hvert. Det er vanskelig nok å få +4 én gang, om man ikke skal være nødt til å få det både to og tre ganger for å kunne henge med.

 

Bare det at man trenger å vurdere det sier nok i seg selv.

 

Gamlemåten gjorde det mulig for folk å bli god i sitt eget tempo, ettersom verden var statisk. Klarte man ikke å slå fienden, så ventet man litt lenger til man hadde blitt enda litt bedre. Selvfølgelig gjorde dette at man kunne gå gjennom spillet som mer eller mindre overmektig, men dette var et valg man gjorde, og det gjorde utviklingen av spillet mye enklere vil jeg tro.

 

I Oblivion har man ikke lenger et slikt valg. I stedet blir man tvunget ut i en verden der man enten henger med, eller ikke. I sistnevnte tilfelle ødelegger det spillopplevelsen i mine øyne.

 

Er det realistisk at kun noen få klarer å kjempe seg helt til toppen? Ja, for all del. Men her er det snakk om underholdning, og man vil helst appellere til flest mulig. Så burde det være så realistisk i et PC-spill? Absolutt ikke. Dessuten tviler jeg på at det var det Bethesda ville med dette.

 

Det er ingen tvil om at skalering var en god ide. Men det er heller ingen tvil om at kombinasjonen skalering og level-systemet som brukes fungerer dårlig sammen slik det er nå. Bethesda gjorde rett og slett en dårlig jobb med den biten i mine øyne.

Lenke til kommentar

Jeg var en av dem som satt trollbundet av Morrowind i måneder. Men Oblivion er ikke noe å rope hurra for. Fikk det dagen det kom ut, og etter en uke la jeg det på hylla. Var rett og slett skuffende... :( Synd....

 

Mest pga leveling systemet, er ikke slik det skal være. Der va Morrowind sterkt!

Lenke til kommentar

Jeg er på level 15 nå med en Nord Scout. Har kun gjort noen få side quests utenom mainquesten, og sleit som f*** med en enkel clannfear før jeg la inn NPC Static Level mod'en.

 

Så for å si det slik; planen om å utforske resten av spillet etter mainquest funka rett og slett ikke pga dette, med mindre jeg hadde stilt ned vanskelighetsgraden. Men det burde ikke vær nødvendig, det blir som sagt for ubalansert. Savner slik det var i Morrowind på den delen.

Endret av Istapp
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL
Det er bare det at hvis man ikke passer på, så får man +2 hver gang, kanskje +3 hvis man er heldig, og jeg fikk da store problemer etter hvert. Det er vanskelig nok å få +4 én gang, om man ikke skal være nødt til å få det både to og tre ganger for å kunne henge med.

For å være ærlig med deg, mener jeg du har overanalysert hele greia. Får man +2 og +3 gjør man som spillutviklerne har ment du skal gjøre. Man blir ikke hengende etter om man spiller normalt, ved å angripe alle fiender ma nmøter på en vanlig måte. Jeg har nå spilt nærmer 50 timer til sammen med to karakterer, en fighter med mye vekt på stealth, og en tyv med magiske evner. Begge har nå fått noen attributes opp på 100, aldri møtt på de problemen du skisserer her. Aldri har jeg fått mere en en +3 bonus ved level up.

 

Bare det at man trenger å vurdere det sier nok i seg selv.

Igjen, du har tydelig overanalysert hele rpg-systemt...

]

Gamlemåten gjorde det mulig for folk å bli god i sitt eget tempo, ettersom verden var statisk. Klarte man ikke å slå fienden, så ventet man litt lenger til man hadde blitt enda litt bedre. Selvfølgelig gjorde dette at man kunne gå gjennom spillet som mer eller mindre overmektig, men dette var et valg man gjorde, og det gjorde utviklingen av spillet mye enklere vil jeg tro.

 

Dette fungerer greit så lenge fienden har samme nivå/level som deg. Når du er blitt uendelig mye sterkere er det ikke gøy å møte fiende lenger. Motsatt er det heller ikke gøy å reloade hundre ganger for å ta en fiende som er mye sterkere enn deg. Disse problemene har vi nå hatt helt siden rpg.sajngeren startet, og det er/var dypt på tide å finne en løsning på problemet.

Ja, det er befriende nå man endelig klarer en über-boss, men det veier ikke opp for all irritasjon man opplever før den tid.

 

Dessuten slik som du beskriver, at man heller må vente og gjøre andre ting for å bli sterkere, jeg gjør ikke det. Jeg syens å gå rundt å ta vilkårlige finder bare for å bli sterkere ikke er engasjernede i det hele tatt, jeg setter rett og slett spillet på hylla.

 

 

 

I Oblivion har man ikke lenger et slikt valg. I stedet blir man tvunget ut i en verden der man enten henger med, eller ikke. I sistnevnte tilfelle ødelegger det spillopplevelsen i mine øyne.

Som sagt, verden henger hele tiden med, du får ikke noen über-boss, dog det er bosser som er sterker enn en tilfeldig fiende. Dette gjør at det aldri blir kjedelig å møte en fienden, man holder på konsentrasjonen og morroa så lenge man spiller

 

Det er ingen tvil om at skalering var en god ide. Men det er heller ingen tvil om at kombinasjonen skalering og level-systemet som brukes fungerer dårlig sammen slik det er nå. Bethesda gjorde rett og slett en dårlig jobb med den biten i mine øyne.

Det var nå hyggelig at ve er enige i at skalering er en god ide. Jeg kan se et forbedringspotensiale, men mener likevel slik Bethesda har løst det gir en bedre spillopplevesen enn hva tradisjonen ville gi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL
Jeg er på level 15 nå med en Nord Scout. Har kun gjort noen få side quests utenom mainquesten, og sleit som f*** med en enkel clannfear før jeg la inn NPC Static Level mod'en.

 

Så for å si det slik; planen om å utforske resten av spillet etter mainquest funka rett og slett ikke pga dette, med mindre jeg hadde stilt ned vanskelighetsgraden. Men det burde ikke vær nødvendig, det blir som sagt for ubalansert. Savner slik det var i Morrowind på den delen.

5885114[/snapback]

 

Men hva om man hadde gjort som morrowind i dette tilfellet, og hadde satt en grense på denne fienden hvor du burde være over level 25 før du prøvde å slå ham. Du ville fortsatt slite og banne likemye, og problemet ditt er ikke løst.

Faktisk burde du jo like denne finden, for å møte på fiender som er mye mer sterker enn deg var jo slettes ikke uvanlig i morrowind, spesielt de første spilletimene. Det var jo akkuratt da man måtte stille på vanslkilghetsgraden for å komme videre. Det kaller jeg ubalansert det. Man møter fortsatt på fiender som er vansklige i oblivion, men det er ihvertfall mer balanse enn hva som er tilfelle i morrowind.

Lenke til kommentar

Jeg har nok analysert ganske grundig, men det er bare en kombinasjon av at jeg ble pent nødt til å finne ut hvordan systemet fungerer, samt at når jeg gjør slike ting generelt, så gjør jeg det ordentlig. :p Jeg har også tidligere sagt at det virker som det er stor forskjell på å være fighter-type og ren magiker. Det har mye å si hvilke ferdigheter du velger som Major, altså kombinasjonen, samt hvordan du bruker dem.

 

Det blir vel sånn når folk må ha det inn med pinsett for å forstå hva jeg mener når jeg klager på systemet. Jeg kan da umulig være så dårlig til å forklare. :p Men nå begynner jeg å bli lei av dette, fører ingen vei uansett. :hrm:

Lenke til kommentar
Blah blah blah

 

...

 

Skuffendet.

5875285[/snapback]

 

Det som irriterer MEG mest er anne nubsene som klager og skriker. Hva vil dere oppnå? Vi som faktisk liker spillet har ikke tenkt å avinstallere det fordi noen slasker der ute av en eller annen grunn ikke har annet å gjøre enn å klage sin nød i forum.

 

SLUTT Å LAG TRÅDER HVOR DU KLAGER OVER LEVEL-SYSTEMET! INSTALLER EN MOD ELLER AVINSTALLER SPILLET, MEN UANSETT HVA DU GJØR: HOLD KJEFT!

 

Edit: Etter å ha lest siste siden i denne tråden ser jeg mange som er enig med meg, og ikke syter og bærer seg etter å ha spilt lenge. Hvis spillet blir for vanskelig etter at du har spilt 50 timer, er det faktisk DEG det er feil med, ikke spillet!

Endret av ToMcLaNcY
Lenke til kommentar

Jo, du må jo gjerne ytre dine meninger. Ytringsfriheten gjelder alle. På samme måte som du sier er det vel ingen som vil slutte å si hva de mener om dette fordi du irriterer deg over det. Hvis du ikke liker det, la være å les da vel. Du vet hva denne tråden inneholder. Dette er et diskusjonsforum, man diskuterer, så får hver og én avgjøre hva en vil lese.

Lenke til kommentar

Levelsystemet, meir actionprega (player skills vs character skills) og "dumbed down" system er mine største klagepunkt. Spelet er alikevel kongebra, og eg speler det fortsatt, over 100 timar gametime etter eg fekk det, men venter spent på mods.

 

WoW er nesten ikkje eit roleplaying game. Eg kallar den typen spel "fantasy game" fordi dei er i ein fantasiverden.

Lenke til kommentar

Er ferdig nu i Thieves guild og Dark Brotherhood og da synes jeg spillet ble litt mindre interessant:/

savner alle oppdragene der:(

og å starte ny char for å gjøre dem på nytt så får jeg ikke 1% nytelse jeg hadde av å gjøre dem første gang:(

håper de som lagde oblivion fikser slik at alle slike guildquest osv kan gå til de uendelige med nye mods:D feks extended DB quest mod:D

 

Noen som er enig?

 

osv

 

og at når man er liksom lvl 20 at da har man fått tak i det beste spillet har å by på?

sånn ca da:/

det er litt for dårlig:/

men ellers så elsker jeg spillet til de graaaaaaaader!

sjøl om det hakker som ei **** på radeon 9550 SE (ja vet LoL)

 

beste spillet jeg har hatt i det siste :thumbup:

Endret av Ironmann
Lenke til kommentar
SLUTT Å LAG TRÅDER HVOR DU KLAGER OVER LEVEL-SYSTEMET! INSTALLER EN MOD ELLER AVINSTALLER SPILLET, MEN UANSETT HVA DU GJØR: HOLD KJEFT!

Hvorfor skal vi ikke få ytre vår mening i et diskusjonsforum, hvor temaet omhandler TES?

Skal vi bare lage tråder om positive ting med spillet da eller?

Det må da være en grunn til at mange ikke synes det nåværende levelsystemet i Oblivion ikke fungerer så bra?

Lenke til kommentar

Jeg er nå snart level 25. Og har ikke startet på MQ. Mener dere som sutrer at jeg skal kunne nå gå igjennom hele MQ uten en skramme siden jeg bestemte meg for å ikke gjøre MQ , men masse annet?

 

Hvordan skal level systemet være?

 

Grinde 1000 monstre for å gå opp i lvl og så plukke STR, INT osv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...