Gå til innhold

TES: Negative ting ved Oblivion


Anbefalte innlegg

Øh, det er jo bare ikke sant i det hele tatt.

 

Er det klønete å spill Max Payne? Splinter Cell? Er hauger og lass av 3rd person perspective spill uten auto-target som ikke er klønete å spille. Problemet i Oblivion, eller, det er ikke noe problem, det er bare ikke lagd for å spilles i tredjeperson.

5848954[/snapback]

Du gløymte Gothic 2. :)

 

Kay

5849082[/snapback]

Og GRAW til 360. Men det kunne godt vært en crosshair i tredjeperson. Da hadde alt vært perfekt. Hadde jeg hatt det på pc hadde det vært førsteprioritet å fa tak i som mod.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg spiller på Xbox 360....

....2. Imponerende grafikk, men veldig få fps i spillet (jeg er veldig kresen på slikt, mindre enn 100fps er ekkelt. 60fps er akseptabelt.)

5847906[/snapback]

Får man i det hele tatt vist 100 fps fra en Xbox 360 i praksis? Holder ikke den seg til maksimalt 50/60fps eller noe sånt pga videostandardene med tanke på at den er ment for brukt mot TV? I såfall vil jo alle spill se "ekle" ut på Xbox 360. :p

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Er fullt klar over at man kan stille på vanskelighetsgraden i de fleste spill og jeg syntes det er utrolig teit. Hvis man skal kunne stille på vanskelighetsgraden i spill, så skal det være før man begynner spillet.

 

Problemet med at man kan gå å stille på vanskelighetsgraden i options, er at med en gang man møter en utfordring som er vanskelig å fullføre, vil man kanskje stille på vanskelighetsgraden, og det blir akkurat det samme som å bruke "cheats" (noe jeg IKKE bruker). Om dere ikke deler dette synet så er det helt greit, men ikke kom med respektløse kommentarer for det. Det er mange andre som deler akkurat samme syn som meg.

 

Når det kommer til fps i spill, så er det nok CS som er skylden i at jeg er så kresen på hvor glatt spillet går. 60fps er helt akseptabelt og jeg hadde vært storfornøyd med det i Oblivion, selv om det er en god del forskjell på 100fps og 60fps. 360en kan uansett ikke kjøre høyere enn 60fps og det vil ikke ha noe for seg heller, da den ikke støtter høyere enn 60 i oppdateringsfrekvens på skjermen). Men nå er det slik at spillet har alt fra 10fps til 40fps, utifra hva 360en må jobbe med. Dette går litt utover spillbarheten.

Lenke til kommentar

Du er klar over at du mener spillets funksjon til å stille på vanskelighetsgraden er dårlig fordi *du* ikke klarer å motstå trangen til å gjøre det så fort du syns det er litt vanskelig?

 

Tenk deg litt om. Det er du som har et problem, det er ikke spillet det er noe feil med.

 

Hva om man kunne velge vanskelighetsgrad før man begynte spillet? Du velger normal og tror det er passe for deg, men det viser seg at etter du har spilt 20 timer eller mer møter du en utfordring som er for vanskelig for deg, da hadde du kommet her på forumet og klagd fordi du måtte starte helt ny character med lavere vanskelighetsgrad og at du hadde kastet bort mange timer. Så hadde du sikkert kommet tilbake og klagd over at det er for lett, og ingen mellomting.

 

Hvis ikke du, så noen andre. Folk vil alltid finne meningsløse ting å klage over hvis de bare vil. Sutring kalles det.

Lenke til kommentar
Er fullt klar over at man kan stille på vanskelighetsgraden i de fleste spill og jeg syntes det er utrolig teit. Hvis man skal kunne stille på vanskelighetsgraden i spill, så skal det være før man begynner spillet.

 

Problemet med at man kan gå å stille på vanskelighetsgraden i options, er at med en gang man møter en utfordring som er vanskelig å fullføre, vil man kanskje stille på vanskelighetsgraden, og det blir akkurat det samme som å bruke "cheats" (noe jeg IKKE bruker). Om dere ikke deler dette synet så er det helt greit, men ikke kom med respektløse kommentarer for det. Det er mange andre som deler akkurat samme syn som meg.

 

I respectfully disagree. Jeg personlig liker å sette difficulty til en fast lvl (vanligvis det som er default "normalt") gjennom hele spillet, men kjæresten min *hater* å sitte fast på vanskelige sloss-sekvenser i samme spill, og vil derfor ha muligheten til å skru den ned og opp etter behov. Ser ikke hvordan dette er cheating (ødelegger ikke for andre mennesklige spillere), eller hvorfor det opprører deg sånn! Igjen: DU kan jo bare ignorere den instillingen, ingen grunn til å kreve at alle andre spillere skal låses av det.

 

EDIT: BTK sa det best og først. Finn noen reelle ting å klage over, dette blir for dumt.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Du er klar over at du mener spillets funksjon til å stille på vanskelighetsgraden er dårlig fordi *du* ikke klarer å motstå trangen til å gjøre det så fort du syns det er litt vanskelig?

 

Tenk deg litt om. Det er du som har et problem, det er ikke spillet det er noe feil med.

 

At det er en dårlig funksjon har jeg aldri sagt. Feil vinkling fra din side. Jeg sier at funksjonen ikke skulle vært der i det hele tatt.

 

Hva om man kunne velge vanskelighetsgrad før man begynte spillet? Du velger normal og tror det er passe for deg, men det viser seg at etter du har spilt 20 timer eller mer møter du en utfordring som er for vanskelig for deg, da hadde du kommet her på forumet og klagd fordi du måtte starte helt ny character med lavere vanskelighetsgrad og at du hadde kastet bort mange timer. Så hadde du sikkert kommet tilbake og klagd over at det er for lett, og ingen mellomting.

 

Ingen utfordringer er umulige, og slitet er hva som gjør holdbarheten på spillet bedre. Dessuten, så er utviklerenes jobb å gjøre spillet balansert i vanskelighetsgrad. Du vil kanskje si dette er individuelt, men det handler det ikke lenger om, når det blir så lett så det blir i Oblivion på den laveste vanskelighetsgraden.

 

Jeg sutrer ikke. Jeg framstår med en mening, som sier at spill ikke skal ha muligheten til å stille på vanskelighetsgraden når man spiller. Dere forsvarer denne funksjonen med irrelevante argumenter.

 

Syntes det er et paradoks at dere forsvarer muligheten til å stille på vanskelighetsgraden, når dere selv gir uttrykk for at dere ikke vil stille på den.

 

Å stille på vanskelighetsgraden midt når man spiller er akkurat det samme som å bruke en kode av et eller annet slag, for å gjøre at man får et bedre våpen eller levler opp. Det er bare to forskjellige måter å gjøre det enklere for seg selv, og ødelegge alt som er av utfordringer.

 

Så det dere egentlig forsvarer, er retten/ meningen med å jukse i et spill.

Lenke til kommentar

Hehe, fint med litt underholdende krangling når man sitter på jobb-beredskap og kjeder seg... :)

 

Irrelevante argumenter, you say?

 

En ting er at jeg ikke har samme definisjon som deg av å "cheating". Med mindre man gjør det i spill mot andre mennesker så tar da ingen skade av det? Ikke alle er like "hardcore" som deg. Jeg personlig liker å tvinge meg selv til å komme gjennom et spill på en satt vanskelighetsgrad. Kjæresten min liker det IKKE. Hvorfor skal hun ikke få muligheten til å spille som hun selv vil (om det nå innebærer å justere vanskelighetsgraden underveis og derfor "jukse"i dine øyne?). Det berører da vitterlig ikke deg?

 

Men ok! Da får jeg bare logisk forsvare retten min til å "jukse", siden det nå er det du forstår det som. Prøv å se logikken min:

 

Scenario A - Difficulty-slider er tilstede under spillet.

 

- Jeg kan "jukse". Dette berører ikke deg. Jeg får en bra spillopplevelse.

- Du KAN jukse, men lar selvfølgelig være og har forøvrig en bra spillopplevelse.

 

Scenario B - Difficulty-slider er ikke tilstede under spillet.

 

- Jeg kan ikke "jukse", og blir derfor lei meg og får en dårlig spillopplevelse. Status endret til det verre for meg.

- Du kan ikke jukse, men hadde ikke gjort det uansett og har derfor samme bra spillopplevelse. Status uendret for deg.

 

 

Ser du problemet? Dersom du har viljestyrke til å la være å "jukse" selv, så er din opplevelse uendret, mens scenario B medfører at du ikke merker forskjell mens jeg får det kjipere.

 

Sitter du virkelig på rommet ditt og tenker "Somewhere, somehow, someone is cheating at this game! DAMN THEM!" Bare lurer! :)

 

Et konkret argument til forresten: Dersom jeg og dama mi spiller på samme maskin, så vil vi ha mulighet til å justere vanskelighetsgrad oss mellom. 'Easy' når hun spiller og 'normal' eller 'hard' for meg, vanligvis. Slik holder vi på når vi spiller Jade Empire for eksempel, der vi spiller roughly annenhver gang på samme konsoll. Der må du i det minste se nytten av å kunne stille difficulty underveis? :)

 

 

EDIT Sjekket post-historien din.

 

Denne exploiten har stått på gameFAQs lenge.

 

Selv syntes jeg det er helt greit å bruke den. Har 2 millioner nå. :)

5841895[/snapback]

link

 

Du har åpenbart ikke noe imot å bruke rene exploits når det passer deg selv. Kanskje greit å holde kjeft om å begrense andres muligheter i spillet da?

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Nei, akkurat den exploiten har jeg absolutt ingen problemer med å bruke etter 50 timer med spilling. Desverre finner jeg det ikke særlig givende å samle opp talentløse våpen for så å selge dem og ser ikke på det som en spennende utfordring i spillet. Det jeg derimot ser på en utfordring, er å kunne bekjempe mektige fiender. Som du allerede har kritisert meg for, om jeg har muligheten til å gjøre det enklere for meg selv, så gjør jeg det.

 

Du fortsetter å ignorere argumentene mine, så jeg kan ikke gjøre annet enn å spørre deg hva som er forskjellen på å cheate og bruke funksjonen for å stille vanskelighetsgraden i spillet? Å cheate, handler ikke bare om å jukse mot andre menneskelige motstandere, det handler like mye om å jukse for å gjøre ting enklere for deg selv i et spill. Ved å ha en slik funksjon i spillet, gjør utviklerene det greit for spilleren å gjøre det enklere for en selv. Dette mener jeg man ikke skal ha muligheten til, enten man er dårlig eller god i spillet. Cheating skal ikke forekomme i det hele tatt, men her får man det servert gratis.

 

Er ikke litt av vitsen med å spille, at man skal drive med noe utfordrende?

 

Dere er tydeligvis ikke tilhengere av darwinismen forstår jeg...

Lenke til kommentar
Nei, akkurat den exploiten har jeg absolutt ingen problemer med å bruke etter 50 timer med spilling. Desverre finner jeg det ikke særlig givende å samle opp talentløse våpen for så å selge dem og ser ikke på det som en spennende utfordring i spillet. Det jeg derimot ser på en utfordring, er å kunne bekjempe mektige fiender. Som du allerede har kritisert meg for, om jeg har muligheten til å gjøre det enklere for meg selv, så gjør jeg det.

 

Du fortsetter å ignorere argumentene mine, så jeg kan ikke gjøre annet enn å spørre deg hva som er forskjellen på å cheate og bruke funksjonen for å stille vanskelighetsgraden i spillet? Å cheate, handler ikke bare om å jukse mot andre menneskelige motstandere, det handler like mye om å jukse for å gjøre ting enklere for deg selv i et spill. Ved å ha en slik funksjon i spillet, gjør utviklerene det greit for spilleren å gjøre det enklere for en selv. Dette mener jeg man ikke skal ha muligheten til, enten man er dårlig eller god i spillet. Cheating skal ikke forekomme i det hele tatt, men her får man det servert gratis.

 

Er ikke litt av vitsen med å spille, at man skal drive med noe utfordrende?

 

Dere er tydeligvis ikke tilhengere av darwinismen forstår jeg...

5849918[/snapback]

 

Nei, jeg er ikke tilhenger av TVUNGEN sosialdarwinisme i spilldesign.

 

Det grunnleggende problemet her er at du vil at det å spille og more seg med bra spill skal være et privilegium, ikke en rett for folk flest. Folk flest har imidlertid et liv, og begrenset antall timer å senke i å overvinne spill med statisk vanskelighetsgrad. Derav ønsket om å kunne justere vanskelighetsgrad selv.

 

Det er kult at noen spilltitler er unntak på dette området (Ninja Gaiden Black f.eks), men jevnt over synes jeg at spill skal være TILGJENGELIGE for folk flest, ikke en eksklusiv klubb for de som er "hardcore nok".

 

Igjen: problemet er at DU ikke har viljestyrke til å la være å jukse, ikke at muligheten er der for andre.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Men helt kort, et spørsmål til deg for å klare opp her:

 

Du synes det er greit at man selv kan stille vanskelighetsgrad under installasjon av spillet, dvs kun EN gang. Det er derimot ikke greit å kunne justere underveis, sier du videre.

 

Hva gjør man dersom man senere finner ut at man har tatt feil vanskelighetsgrad ved install? Kryper til korset, reinstallerer og gjør alt om igjen? Do tell.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at spill skal nå ut til de fleste brukergrupper, og ikke være så vanskelig at man må bruke evig mye tid på å sette seg inn- og bli god i spillet.

 

Vi har tydeligvis vidt forskjellige syn. Jeg mener utviklerene ødelegger mye av utfordringene i spillet ved å ha en funksjon som gjør det mulig å stille på vanskelighetsgraden. Det skal være like vanskelig for alle og det blir bare teit å spille på den høyeste vanskelighetsgraden og samtidig vite at man kan gjøre det enklere for seg selv å bare ved å gå inn i menyen og skru vanskelighetsgraden lavere. Det skal ikke være mulig å jukse!

 

Ja, jeg er svak. Jeg bøyer meg for det. Når jeg vet at å stille på vanskelighetsgraden vil gjøre det lettere å bekjempe fiender, så gjør jeg det. Akkurat som jeg vil lete etter det bedre våpen i spillet for å slå ned fienden. Forskjellen er at jeg får en opplevelse av progresjon og at jeg oppnår noe ved å finne bedre våpen.

 

Utviklerene skal bestemme vanskelighetsgraden, ikke spilleren. Det er hovedpoenget.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i at spill skal nå ut til de fleste brukergrupper, og ikke være så vanskelig at man må bruke evig mye tid på å sette seg inn- og bli god i spillet.

 

Vi har tydeligvis vidt forskjellige syn. Jeg mener utviklerene ødelegger mye av utfordringene i spillet ved å ha en funksjon som gjør det mulig å stille på vanskelighetsgraden. Det skal være like vanskelig for alle og det blir bare teit å spille på den høyeste vanskelighetsgraden og samtidig vite at man kan gjøre det enklere for seg selv å bare ved å gå inn i menyen og skru vanskelighetsgraden lavere. Det skal ikke være mulig å jukse!

Ja, jeg er svak. Jeg bøyer meg for det. Når jeg vet at å stille på vanskelighetsgraden vil gjøre det lettere å bekjempe fiender, så gjør jeg det. Akkurat som jeg vil lete etter det bedre våpen i spillet for å slå ned fienden. Forskjellen er at jeg får en opplevelse av progresjon og at jeg oppnår noe ved å finne bedre våpen.

 

Utviklerene skal bestemme vanskelighetsgraden, ikke spilleren. Det er hovedpoenget.

5850153[/snapback]

Det synes ikke jeg, et RPG burde vere noe RPG folk burde sikle ekstea etter.

Enig!

Det er jo bare brukervennelig, hvist du liker mere utfordring kan du bare skru opp vanskelighetsgraden. Ca alle spill kan man velge vanskelighetsgrad på i starten eller midt i spillet, så du kan jo si at vist du synes det er for lett er det bare å stille den opp. Det kommer ann på hva du ser etter i spill tror jeg, jeg spiller først å fremst for historien sin skyld, men det er mange som spiller for "rollespillingen" sin skyld, eller gameplayet.

Utviklerene vil jo selvfølgelig at det skal være brukervennelig å at ikke vansklighetsgraden skal skremme vekk folk.

Lenke til kommentar
Jeg spiller på Xbox 360....

....2. Imponerende grafikk, men veldig få fps i spillet (jeg er veldig kresen på slikt, mindre enn 100fps er ekkelt. 60fps er akseptabelt.)

5847906[/snapback]

Får man i det hele tatt vist 100 fps fra en Xbox 360 i praksis? Holder ikke den seg til maksimalt 50/60fps eller noe sånt pga videostandardene med tanke på at den er ment for brukt mot TV? I såfall vil jo alle spill se "ekle" ut på Xbox 360. :p

5849139[/snapback]

 

 

Oblivion til 360 er låst på 30fps leste jeg en plass. Har ikke link akkurat nå. Men er ganske sikker på dette er tilfellet.

Lenke til kommentar
Utviklerene skal bestemme vanskelighetsgraden, ikke spilleren. Det er hovedpoenget.

5850153[/snapback]

 

Vanskelighetsgraden i de fleste spill passer ikke alle spillere - jeg og kjæresten min har f.eks vidt forskjellige forutsetninger for å spille samme spill. Skal hun måtte sitte og senke dobbelt så mange timer i samme spill bare fordi hun ikke er like dreven i dataspill som deg og meg? Hun har jo bedre ting å ta seg til.

 

Ergo må det være lov til å skru på vanskelighetsgraden.

 

Skjønner fremdeles ikke hvorfor det ødelegger for deg at andre kommer gjennom samme spill enklere. Hvorfor er de nødt til å "jobbe for det" og komme opp på ditt nivå, bare fordi du er for svak til å unngå å skru på evt diff settinger selv?

 

Er imidlertid fint det er noen få unntak fra regelen, som f.eks Team Ninja.

(Ja, jeg runnet Ninja Gaiden Black på default vanskelighetsgrad. And proud of it, too!)

Slike hardcore spill er dog bare greit fordi de er nettopp er UNNTAK, ikke regelen.

 

Tror bare vi må bli enige om å være uenige her!

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Finally, en ting jeg glemte å svare på (beklager):

 

Er ikke litt av vitsen med å spille, at man skal drive med noe utfordrende?

 

5849918[/snapback]

 

Selvfølgelig! Men poenget er at det skal være passe utfordrende for meg.

Viktig distinksjon!

 

I noen tilfeller tar jeg meg tid til å "spille meg opp" til å takle motstanden i et spill, enten fordi spillet har det nivået som default og jeg syns det er verdt det (Ninja Gaiden f.eks) eller fordi jeg selv aktivt setter vanskelighetsgraden opp av vilkårlige årsaker (ved gjenspilling av Thief-spillene f.eks). Normalt har jeg (og de fleste andre) derimot begrenset tid til overs, og da er det fint at det er mulig å tweake spill til å være gjennomførbare uten at det går ut over jobb/familieliv/hobbyer.

 

Ble mye skriving idag. Snart ferdig med vakta her heldigvis. :)

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Syntes aa er blitt så hypa opp, fordet om et spill har hdr og aa, så betyr det ikke at det er best grafikk. tekstur oppløsning, antall polygoner og lys/skygge har mer med bra grafikk å gjøre enn aa. aa er bare en erstatning for folk som ikke får kjørt høy oppløsning slik at det ser mye mindre "hakkete" ut.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke imot forskjellige vanskelighetsgrader i spill. Jeg er imot at man kan stille på vanskelighetsgraden mens man spiller.

 

Hvis jeg møter en vanskelig utfordring i et spill, vil jeg ikke at det skal være mulig å jukse/ stille på vanskelighetsgraden for å klare den utfordringen. Det er her hele problematikken ligger. Man får rett og slett servert egen juksemeny.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke imot forskjellige vanskelighetsgrader i spill. Jeg er imot at man kan stille på vanskelighetsgraden mens man spiller.

 

Hvis jeg møter en vanskelig utfordring i et spill, vil jeg ikke at det skal være mulig å jukse/ stille på vanskelighetsgraden for å klare den utfordringen. Det er her hele problematikken ligger. Man får rett og slett servert egen juksemeny.

5850972[/snapback]

 

Vil du altså virkelig pålegge alle andre spillere å starte helt på nytt for å få justert vanskelighetsgraden fordi DU er svak? Det var jo spørsmålet mitt til deg da.

 

Tror egentlig det som trengs er barnesikring på option-menyen sånn at DU klarer å holde pailabbene dine unna difficulty-settingen. :p

 

 

 

Ohh, en time til på jobb nå...

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...