Gå til innhold

TES: Noen som spiller mage i Oblivion?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er mage og har begynt på nytt etter å ha tilegnet meg litt mer kunnskap om hvordan Oblivion funker. Hadde enorme problemer med 2 stk goblins som level 11. Hadde stort sett hatt 2-3 bonus på Intelligence og Willpower ved hver level-up. Heretter skal jeg prøve å få +5. :p Litt synd at man må passe på dette. Som oftest i RPG kan man jo bare gå opp level, ettersom verdenen rundt deg er statisk. Ettersom mange rare folk og dyr i Oblivion går opp level sammen med deg, er det viktig å få med seg så mye som mulig med hver level, ellers blir du hengende etter og vil sannsynligvis få problemer senere (etter min erfaring så langt).

Lenke til kommentar
Forresten, andre som synes det er for få hotkeys når man er magiker? Jeg er litt frustrert over å måtte inn og bla igjennom lista over spells stadig vekk. Spesielt irriterende er dette når lista begynner å bli lang.

Jeg bruker ikke så mye variasjon i spellsene jeg bruker. Jeg har tatt en liten "permisjon" fra Mages guild for å jobbe litt som tyv, og da måtte jeg utvikle Alteration til 50 for å få opp alle Average (nivå 3) låsene jeg møter. Så den er en av de jeg har på hotkeys. Så har jeg en med Shock, en med Fire, Summon Skeleton, og Restore Health. Har også brukt litt Detect Life for å se når det er trygt å snike med mine middelmådige Sneak skillz. Siste jeg fant på var å legge RestoreHealth potion på en av tastene - går raskere å få helsa tilbake og bruker ikke mana. Siden jeg er så god på alkemi, så har jeg rimelig god tilgang på potions.

 

Nesten OT: Det går sammenligning med Gothic her og der. Jeg savner faktisk "potion keys" fra Gothic 2.

Lenke til kommentar
Er mage og har begynt på nytt etter å ha tilegnet meg litt mer kunnskap om hvordan Oblivion funker. Hadde enorme problemer med 2 stk goblins som level 11. Hadde stort sett hatt 2-3 bonus på Intelligence og Willpower ved hver level-up. Heretter skal jeg prøve å få +5. :p Litt synd at man må passe på dette.

5842208[/snapback]

Får man noe indikasjon på hvor mye bonusen er på? Så man vet om man skal legge seg for å gå opp en level? Jeg har sååå driti meg ut på dette, var ikek klar over det før igår ettermiddag :(

Lenke til kommentar

Det får du først vite når du går opp level (etter å ha sovet). Du kan holde oversikten ved å notere deg poengene du har for alle ferdighetene, men det ødelegger bare moroa. Vil du likevel prøve så gjør du følgende:

 

Etter du går opp level, noter deg tallene for alle ferdighetene som hører til attributtene du vil øke. For å få +5 i bonus for en attributt, må du få til sammen 10 poeng i ferdighetene for nettopp den attributten.

 

Eks: For +5 Intelligence må du gå opp til sammen 10 steg i Alchemy, Conjuration og Mysticism. Har du 9, rundes dette ned til 8.

 

Kort sagt: +1 i bonus per 2 poeng i ferdigheter, eventuelt rundet ned.

 

Jeg har nå innsett at det å holde oversikten er bare håpløst. Det skal ikke være nødvendig.

 

Problemet er at hvis du har mange av disse som Major Skills har du ikke mulighet til å få +5 på tre attributter. Hvis du har alle magi-skolene som Major Skills, så er det ingen igjen å ha som Minor for Intelligence og Willpower. Dvs at du må gå opp 20 poeng i skills for de to alene for å få +5. I tillegg kommer Personality med Illusion. Der har du riktignok Mercantile og Speechcraft som Minor, men det hjelper så lite når du med 20 poeng i ferdigheter for Intelligene og Willpower allerede har gått opp to levels (siden 10 poeng i Major Skills = 1 level). Da må du ha noen som Intelligence/Willpower-ferdigheter som Minor Skills, men det medfører som kjent at du starter med 5 i stedet for 25. Slitsomt? Ja. Moro? Nei.

 

Attributtbonusene er det som ødelegger alt her.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Jeg har nå innsett at det å holde oversikten er bare håpløst. Det skal ikke være nødvendig.

 

Problemet er at hvis du har mange av disse som Major Skills har du ikke mulighet til å få +5 på tre attributter. Da må du ha noen som Minor Skills, men det medfører som kjent at du starter med 5 i stedet for 25. Slitsomt? Ja.

 

Attributtbonusene er det som ødelegger alt her.

5843334[/snapback]

 

Men trenger man virkelig å min\max'e karakteren sin til å få +5 på hvert bidige lvl for å å takle senere deler av spillet?

Lenke til kommentar

Jeg får inntrykket av at med 2-3 i snitt blir man hengende etter, mens med 5 så blir man overmektig. Så det er nok ikke nødvendig. :) Men man må likevel jobbe som en gærning for å få +4 for én attributt. Jeg prøvde meg på dette. Endte opp med +4 i Willpower (ettersom det styrer Destruction, og en magiker vil bruke det til å ta knekken på fiender), og +2 for Intelligence og Personality. Det er 2,67 i snitt det. Eller 2-3 om du vil.

 

Så lenge man har alle magi-skolene som Major Skills, noe man gjerne har som ren magiker, vil man ikke få rare bonusene jevnt over.

 

Da må man heller kanskje holde seg til 1-2 ferdigheter fra hver attributt som Major Skill, slik at man kan kompensere for bonusen med Minor Skills. Men blir du stående igjen med 5 i stedet for 25 fra starten av i den eller de ferdighetene, og det er ganske mye.

 

Men det ser ut som det er sistnevnte man må gjøre, så får man heller jobbe litt ekstra for å få opp ferdighetspoengene for magien man har som Minor Skills. Det kan faktisk fungere.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

En ting som jeg nettopp kom på er Endurance - det er det som kan være årsaken til at noen sliter med Mage. Jeg vet ikke 100% hvordan det er i Oblivion, men i Morrowind var Endurance det parameteret som bestemte hvor mye max health økning men fikk per level. 3 poeng for 30 i Endurance, men 10 poeng for 100. Dette gir forskjell på 70 poeng i løpet av 10 levels. Jeg har fremdeles ikke brukt noe som helst armor, fordi jeg leste at spells blir mindre effektive med armor på. Så jeg har ikke fått økning i noen skills som drives av Endurance verken naturlig eller gjennom trening. Er det kanskje derfor magikere blir lett å drepe?!

Lenke til kommentar
En ting som jeg nettopp kom på er Endurance - det er det som kan være årsaken til at noen sliter med Mage. Jeg vet ikke 100% hvordan det er i Oblivion, men i Morrowind var Endurance det parameteret som bestemte hvor mye max health økning men fikk per level. 3 poeng for 30 i Endurance, men 10 poeng for 100. Dette gir forskjell på 70 poeng i løpet av 10 levels. Jeg har fremdeles ikke brukt noe som helst armor, fordi jeg leste at spells blir mindre effektive med armor på. Så jeg har ikke fått økning i noen skills som drives av Endurance verken naturlig eller gjennom trening. Er det kanskje derfor magikere blir lett å drepe?!

5843392[/snapback]

Health går opp med 10 % av Endurance hver level, så det har nok endel å si. :)

Lenke til kommentar

Her fant jeg en del tips om hvordan man skal lage karakter:

UESP

Som vanlig, noen ganger funker UESP siden, og noen ganger ikke.

 

Men hovedideen er det at du bør nesten sette til Minor største delen av de skillsene du planlegger å bruke mest. Da får du tid til å akkumulere bonusen først, før du gjør en planlagt overgang til neste level (høres nesten ut som planlagt graviditet). I hvert fall skal ikke ALLE magi-skillsene være i Major, du må ha noen i Minor òg, slik at du får pumpe opp Intelligence og Willpower samtidig. Annen anbefaling er å bruke tid på å trene / pumpe opp Endurance så tidlig som mulig i spillet, som jeg hintet til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...