Gå til innhold

TES: Noen som spiller mage i Oblivion?


Anbefalte innlegg

Her fant jeg en del tips om hvordan man skal lage karakter:

UESP

Som vanlig, noen ganger funker UESP siden, og noen ganger ikke.

 

Men hovedideen er det at du bør nesten sette til Minor største delen av de skillsene du planlegger å bruke mest. Da får du tid til å akkumulere bonusen først, før du gjør en planlagt overgang til neste level (høres nesten ut som planlagt graviditet). I hvert fall skal ikke ALLE magi-skillsene være i Major, du må ha noen i Minor òg, slik at du får pumpe opp Intelligence og Willpower samtidig. Annen anbefaling er å bruke tid på å trene / pumpe opp Endurance så tidlig som mulig i spillet, som jeg hintet til.

5844061[/snapback]

 

Men en ting jeg ikke har fått klart for meg; blir spillet uoverstigelig vanskelig (på normal vanskelighetsgrad) dersom man ikke gjør sånne ekstreme grep for å få opp stats? Får man *garantert* problemer dersom man ikke følger en magisk formel med minor\major\lvl oppskrifter?

 

Er det noen høynivå, flink magikere (med magi i alle major skills) her som kan kommentere?

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp begynt på nytt som tenkt ren magiker, men med kun Destruction (Willpower) og Conjuration (Intelligence) som Major Skills av magien, resten er ferdigheter jeg sjelden eller aldri vil bruke. Dermed kan jeg bruke Minor Skills til å få opp bonuser, og ikke bekymre meg over å gå opp level for raskt. Tror jeg nærmer med den magiske oppskriften for magikerkarakterer nå. :)

Lenke til kommentar
Men en ting jeg ikke har fått klart for meg; blir spillet uoverstigelig vanskelig (på normal vanskelighetsgrad) dersom man ikke gjør sånne ekstreme grep for å få opp stats? Får man *garantert* problemer dersom man ikke følger en magisk formel med minor\major\lvl oppskrifter?

 

Jeg postet et spm om akkurat dette på det offisielle forumet. Fikk svar fra minst en annen som spilte pur magiker uten å bekymre seg om å få maxing av stats, skal gå helt greit. Han var lvl 27 eller noe sånt.

 

Tror ikke dette er noe å bekymre seg om med mindre man ikke spiller karakteren sin godt nok - i så fall er det jo bare å skru ned vanskelighetsgraden...

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Jeg vet bare at jeg fikk store problemer når jeg hadde alle magi-skolene som Major Skills, og fikk 2-3 i bonus hver level up. Nå har jeg kun to som Major og har fått, med litt hjelp fra gamle quicksave/load, +5 på alle tre.

 

Spør du meg så har det mye å si, både hvordan du organiserer ferdighetene, og selvsagt hvordan du spiller.

 

Mitt tips er å bruke stort sett ferdigheter du ikke bruker som Major Skills, men f.eks. to som du bruker, slik at du får benyttet deg av det faktum at Major Skills går raskere opp og du får i tillegg en pen bonus fra starten. Samtidig har du bedre kontroll på hva du vil trene av Major Skills, uten å måtte overvåke det hele tiden. Et slags kompromiss om du vil.

Lenke til kommentar
Jeg vet bare at jeg fikk store problemer når jeg hadde alle magi-skolene som Major Skills, og fikk 2-3 i bonus hver level up. Nå har jeg kun to som Major og har fått, med litt hjelp fra gamle quicksave/load, +5 på alle tre.

 

Spør du meg så har det mye å si, både hvordan du organiserer ferdighetene, og selvsagt hvordan du spiller.

 

Mitt tips er å bruke stort sett ferdigheter du ikke bruker som Major Skills, men f.eks. to som du bruker, slik at du får benyttet deg av det faktum at Major Skills går raskere opp og du får i tillegg en pen bonus fra starten. Samtidig har du bedre kontroll på hva du vil trene av Major Skills, uten å måtte overvåke det hele tiden. Et slags kompromiss om du vil.

5844514[/snapback]

 

Jeg skal fortsette å kjøre pur mage, magi i alle majors, og bare nøye meg med det jeg nå får (+2, +3) hvert lvl. Skal gi rapport om hvordan det går. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Mage har aldri vært det enkleste i rpg-spill. I morrowind var det nesten uholdbart å spille som mage, og dette er blitt fikset på nå.

Etter hva jeg har fått inntrykk av(jeg spiller ikke mage selv, så) blir Mage'ene mye sterke på høyere levels. Skulle ikke forundre meg i en sammenliking med en mage og fighter der alle majorskillen er makset, er makigern den som er sterkest i en kamp...

Men mage krever kanskje mer arbeid, men slik har det alltid vært... Dessuten, selv om det er syv skill'er, er det beste å kun konsentrere seg om 2-3 av de, ihvertfall den man bruker til angrep. Bruker ma nalle syv like mye, kan jeg forstå at det kan bli vanskelig til tider.

Lenke til kommentar
Mage har aldri vært det enkleste i rpg-spill. I morrowind var det nesten uholdbart å spille som mage, og dette er blitt fikset på nå.

Etter hva jeg har fått inntrykk av(jeg spiller ikke mage selv, så) blir Mage'ene mye sterke på høyere levels. Skulle ikke forundre meg i en sammenliking med en mage og fighter der alle majorskillen er makset, er makigern den som er sterkest i en kamp...

Men mage krever kanskje mer arbeid, men slik har det alltid vært... Dessuten, selv om det er syv skill'er, er det beste å kun konsentrere seg om 2-3 av de, ihvertfall den man bruker til angrep. Bruker ma nalle syv like mye, kan jeg forstå at det kan bli vanskelig til tider.

5844639[/snapback]

Nettopp. Tok bare litt tid å finne ut akkurat det ;) Det var egentlig ikke det at man bruker alle like mye, men spredningen ble uansett for stor. Dessuten var det en periode snakk om å flytte alle ferdighetene man bruker til vanlig - her da magien - over til Minor Skills. Det ble bare knotete.

 

Dette med at det er jevnt over vanskeligere å være magiker, det er jeg utmerket godt klar over; slik har det alltid vært i spill som jeg har spilt, og jeg føler meg komfortabel i rollen. I lav level skulle ikke en fighter ha særlig problemer med en mage, ettersom en mage har minimalt med liv og et meget begrenset utvalg av magi å bite ifra seg med. I høyere level vil en mage ha både beskyttelse og slagkraftig magi som utmerket om ikke overveldende kompansasjon for mindre liv.

 

Som magiker vil jeg si at Destruction hører hjemme blant Major Skills, deretter en representant for Intelligence; jeg valgte, som nevnt tidligere, Conjuration. Alchemy eller Alteration fungerer like bra vil jeg tro, smak og behag. Kanskje kunne man ha hatt én ferdighet til som Major, men personlig synes jeg to er nok - det er bedre å beholde de øvrige som Minor Skills, så har man mer å gå på angående det å gi bonusen en dytt i ryggen før level up.

 

Jeg var bare såvidt borti Morrowind, så TES-systemet er heller nytt for meg. ;) Derfor føler jeg ytterligere trang til å kartlegge hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar

Blunt, Hand to Hand, Heavy Armor, Light Armor og Marksman. Kort sagt skills jeg ikke ser for meg blir brukt, og dermed øker kontrollen jeg har over leveling. I utgangspunktet er det kun Destruction og Conjuration som øker level. Når det nærmer seg level up, pøser jeg eventuelt på med mer Intelligence/Willpower-magi samt Personality-ferdigheter (pga Illusion) for å få +5 på alle tre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Det kjedelige med slikt oppsett er at man bruker minor skill'ene mer, og minor skill stiger tregere opp i nivå enn om skillen var plassert som major...

 

EDIT:Dessuten siden du kun bruker 2 major skill til å levle opp, vil du ved level 15 ha makset disse. Skal du sitge yttligere i level må du ta i bruk de andre major-skillene dine, som du hittil ikke har brukt. Du må da starte å bruke bue eller økser o.l., men siden du ikke har trent disse skill'ene før, og grunnet leve-scaling, vil du få det vanskelig med å drepe fienden ved å bruke disse skill'ene...

Endret av qoutor
Lenke til kommentar

Det eneste som suger skikkelig med dette systemet er at man ikke får noe nytte av startbonusene man får på sine majorskills. Er man flink å sette sammen kan man får to-tre skills med 45 i starverdi, dette blir klin umulig hvis man skal putte sine mest brukte skille i minor.. :(

 

På karakteren jeg har idag (og som avgår med døden ikveld) valgte jeg ting jeg brukte mye; sneak og atlethics. I og med at jeg løper hele tida og sniker meg rundt hele natta spratt levelene opp. Jeg sov ikke og trente opp alt annet, til ingen nytte..

 

Det kan da ikke ha vært betesha's intensjon at skills vi bruker mest skal havne i minor haugen, det er jo helt på trynet. Nå bruker vi jo mer tid på å finne ut hvordan karakteren skal settes sammen enn å spille..

Lenke til kommentar

Jeg får vel ta de litt innimellom også da. :p Poenget er vel egentlig å ta utvalgte ferdigheter hver for seg, slik at man får +5 i bonus. Om jeg gjør dette for øvrige ferdigheter nå og da skulle det gå greit for seg vil jeg tro?

 

Dessuten vil jeg fremdeles ha magien min, og kan sørge for en myk overgang. Ikke ødelegg optimismen min nå. :p

 

Edit: Nå tenkte ikke jeg så mye over hver enkelt ferdighet forøvrig, bortsett fra magien. Kanskje må jeg se over de andre også og sørge for at det samme fungerer med disse.

 

Det er mulig det gjør seg bedre med Armorer, Sneak, Security, Mercantile og slikt som øvrige Major Skills, slik at man ikke må angripe noen for å gå videre opp i level. Det blir uansett et kompromiss mellom ferdigheter man bruker sjelden eller aldri og det å sannsynligvis måtte benytte seg av øvrige Major Skills senere for å gå opp level.

Det kan da ikke ha vært betesha's intensjon at skills vi bruker mest skal havne i minor haugen, det er jo helt på trynet. Nå bruker vi jo mer tid på å finne ut hvordan karakteren skal settes sammen enn å spille..

5845279[/snapback]

Systemet er helt på trynet.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Hva med å velge en skill fra hver attributt som major? Velge den minst sansynlige å bruke fra hver. Da har man i alle fall muligheten til å velge når man skal levle, MEN man bør ha goood tid til å spille i og med at det tar ukesvis å komme opp på en anstendig nivå.. ;)

 

Det aller beste er vel å velge syv majors som dekker de tre attributsa man ønsker å heve mest, da slipper man å tenke på noe som helst, bare spille ivei og levle når det dukker opp. Jeg er så i villrede etter å ha lest på forumet at jeg ikke får spilt noe som helst..

Lenke til kommentar

Eg prøver å ikkje legge for mykje tankar i korleis eg velger major og minor skills, eller korleis eg skal trene for å få maksimale bonusar ved level up. Eg synest at å tenke på sånne ting øydelegg spel. Kva so om eg ikkje får +5 ved level up? Det er jo ikkje ei konkurranse.

 

For min del er hensikta med rollespel å rollespele. Eg utforskar spelverda, og gjer dei tinga eg ønsker å gjere i dei situasjonane eg hamnar i. Når eit rollespel handlar om å få maksimale stats og optimalt utstyr, er det ikkje moro lenger. Ikkje for min del i alle fall.

 

Det eg prøver å seie her er: Prøv å ikkje tenke for mykje på stats og slikt, so får du kanskje meir glede av spelet. :)

 

Forresten, meiner å ha sett ein mod som gjer slik at atributtane går opp automatisk når du går opp i skill. Det er mange som meiner at dette er betre, kan vere verdt å sjekke ut for dei som ikkje likar Bethesda sitt system. Trur modden ligg på TESSource.

 

Kay

Lenke til kommentar
Forresten, meiner å ha sett ein mod som gjer slik at atributtane går opp automatisk når du går opp i skill. Det er mange som meiner at dette er betre, kan vere verdt å sjekke ut for dei som ikkje likar Bethesda sitt system. Trur modden ligg på TESSource.

5845686[/snapback]

Det er et system jeg liker tanken på, da blir personen flink i akkurat det man vanligvis gjør. På den annen side ødelegger vel det hele oplegget med scalinga, det måles vel direkte mot level man er på. Har du noe navn på den moden? Lite bekrivende og gode navn på de som ligger på nett. Ikke like lett å finne det man er ute etter :)

Lenke til kommentar
Forresten, meiner å ha sett ein mod som gjer slik at atributtane går opp automatisk når du går opp i skill. Det er mange som meiner at dette er betre, kan vere verdt å sjekke ut for dei som ikkje likar Bethesda sitt system. Trur modden ligg på TESSource.

5845686[/snapback]

Det er et system jeg liker tanken på, da blir personen flink i akkurat det man vanligvis gjør. På den annen side ødelegger vel det hele oplegget med scalinga, det måles vel direkte mot level man er på. Har du noe navn på den moden? Lite bekrivende og gode navn på de som ligger på nett. Ikke like lett å finne det man er ute etter :)

5847199[/snapback]

Her.

 

Kay

Lenke til kommentar
Noen?

 

er ikke det sykt vanskelig?  :ohmy:

5841775[/snapback]

Niks, so langt er det ganske enkelt. Er på level 11 og spelar på standard vanskegrad. Er ein reser på Destruction. :)

 

Kay

5842381[/snapback]

 

VI prøvde mage i går skjønnte ikke hvordan vi brukte speels en gang....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...