Gå til innhold

TES: Oblivion og level systemet. Les og gi din mening

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vanskelighetsgraden påvirker bare skade/helse-faktorer hos deg selv og fiender, ikke hvor fort skills øker.

5819160[/snapback]

jo indirekte gjor det det.

hvis du har på easy vil du derpe det meste med 1 skudd fra bua.

noe som gjør at man må drepe 100000 for å komme opp i marksman.

men hvis man har på normal bil det ta flere skudd. og man vil da gå fortere opp

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Siden denne tråden handler om Oblivion så posta eg det her.  men eg kan godt lage en ny tråd for det spørsmålet!

5819656[/snapback]

Lag deg en ny thread heller. Dette blir ikke helt riktig plass for dette :)

Skrevet

Jeg liker det på en måte, men liker det ikke på en annen måte.

Jeg får ikke følelsen av at jeg er mektig om jeg er på en høy "level". Er alltid like kjekt å gå inn i byer, knuse alt og alle, for så å dra med deg alle våpen/rustninger du vil.

Skrevet

Personlig liker jeg ikke dette systemet, viss det er sånn at man kan dra hvor som helst i lvl 1 er det jo ikke sånn som i WoW at man tenker "Fy fa*n jeg gleder meg til MC etc. Likte systemet i Morrowind med at du ikke kunne dra hvor some helst i lvl 1 selv om det er trist å få det syke armor sette i lvl 20.

Men har ikke fått testet det ennå, så skal ikke si så mye.

Skrevet (endret)

Grunnen til at oblivion har et annet level system, er vel kansje for at utviklerene av spillet, sa at dem skulle lage et nytt spill opp fra grunnen av....å da høres det jo mest logisk ut at dem da også finner på et nytt level system :roll:

Har ikke noe imot level systemet i oblivion, men, du kan si det er fordeler og ulemper :)

Endret av kt600
Skrevet
Grunnen til at oblivion har et annet level system, er vel kansje for at utviklerene av spillet, sa at dem skulle lage et nytt spill opp fra grunnen av....å da høres det jo mest logisk ut at dem da også finner på et nytt level system :roll:

Poenget er vel heller at spillet er laget for mainstream konsoll. Selve rpg-aspektet er tonet ned for at spillet kan nå et større publikum (og Bethesda tjener mer $). Spillet er rett og slett litt kjedelig i og med at du vet at du aldri vil møte på monstre som er fullstendig über i forhold til deg, og du må stikke av og bli sterkere før du kommer tilbake. Eneste grunnene til å lvl'e blir jo å se kul ut og 'unlocke' nye monstre.

Skrevet

Poenget er vel heller at spillet er laget for mainstream konsoll. Selve rpg-aspektet er tonet ned for at spillet kan nå et større publikum (og Bethesda tjener mer $). Spillet er rett og slett litt kjedelig i og med at du vet at du aldri vil møte på monstre som er fullstendig über i forhold til deg, og du må stikke av og bli sterkere før du kommer tilbake. Eneste grunnene til å lvl'e blir jo å se kul ut og 'unlocke' nye monstre.

5820740[/snapback]

Ja, altså de lager et nytt spill fra grunnen av, for å treffe et større publikum, å for å kunne lage et nytt spill fra grunnen av må man jo ha et nytt lvl system.

Men akkurat det med ingen ûbermoster er skikkelig leit :ermm: , men på et tidspunkt må man da treffe på noe som er litt ûberûber :!:

Skrevet (endret)

Levelsystemer som helhet i RPGs fjerner mye fra virkelighetsfølelsen. Når var det sist du våkna på morgenen og fant ut at du hadde gått opp en lvl IRL? (Ikke bursdag!)

Jeg syntes de burde fjerne hele lvlsystemet, og bare bruke den andre delen av karakterutviklingen de har i Oblivion, nemlig at du blir flinkere i en skill av å bruke den.

Slik kan vi si at en mob er for vanskelig for deg fordi du rett og slett ikke er flink nok ennå, i stedet for "ikke er høy nok lvl".

Endret av tofagerl
Skrevet
Levelsystemer som helhet i RPGs fjerner mye fra virkelighetsfølelsen. Når var det sist du våkna på morgenen og fant ut at du hadde gått opp en lvl IRL? (Ikke bursdag!)

Jeg syntes de burde fjerne hele lvlsystemet, og bare bruke den andre delen av karakterutviklingen de har i Oblivion, nemlig at du blir flinkere i en skill av å bruke den.

Slik kan vi si at en mob er for vanskelig for deg fordi du rett og slett ikke er flink nok ennå, i stedet for "ikke er høy nok lvl".

5823924[/snapback]

Dette er jeg helt enig i.

Jeg syntes det er viktigere å utvikle skilsene sine og få perks enn å gå opp i lvl. Jeg vurderer å starte på nytt med sneak og alchemy som minor så jeg kan trene opp disse til et høyt nivå uten at det går utover lvl på karakteren min. (det kommer til å ta tid..)

En god alchemyst kan faktisk klare seg ganske bra. Snike seg rundt og ha poison på pilene, da detter ofrene i bakken før de merker hva som treffer.. ;)

Skrevet
For de uvitne så er ikke dette et nytt system. Det var derimot Morrowind som gikk bort fra det systemet som ble brukt i alle tidligere spill i The Elder Scrolls-serien.

Og så til topic:

Dette er genialt. Med fast lvl på mobs på forskjellige steder i verden, så blir det som alle andre spill, maange steder man ikke har interesse av å besøke på nytt. Man hadde da bare løpt rundt i high-lvl stedene og gått glipp av mye potensiell moro. Diablo 2/WoW anyone?

Slik som det er i Oblivion nå, så er det derimot utfordringer overalt i verden, uavhengig av lvl på character. Man vil man alltid ha interesse av å løpe rundt i alle ruiner, slott og huler, da mobsa som er der til enhver tid har loot som er av interesse og som man faktisk må jobbe for å få tak på. Man kan løpe rundt i skog og mark på måfå, uten fare for at man møter de samme kjedelige og lette monstrene.

Det som selvsagt kan oppfattes negativt hos noen er at man på denne måten fort går glipp av mange forskjellige monstre ved første gjennomspilling, ganske enkelt fordi man går opp i lvl fortere enn man utforsker verden, spesielt som thief-type, da man kan gå opp mange lvl's kun på å løpe rundt i byer og stjele ting. Men dog, dette er igjen med på å øke gjennspillbarheten betraktelig, så lenge man ikke absolutt skal spille igjennom på samme måte som før.

Ergo: en verden som skaleres etter spilleren > en forhåndsbestemt verden.

5819088[/snapback]

Bra skrevet, er helt enig i det du sier.

Uansett i et spill så vil det altid være noen som ikke liker noe, er vel så og si umulig å gjøre alle fornøyde.

Skrevet

Jeg har akkurat møtt på noen slemme troll som jeg ikke hadde en sjangs i havet mot. Jeg klarte et par med min 6 dmg + 5 fire damage claymore, men når charges gikk tom så gikk det rett til helvete. Hvordan fyller du opp igjen charges?

Skrevet

Det er nok noen uber folk/monstere der ute i verdenen, for det er neppe noen til nå som har gått igjennom alt og utforsket alt.

Jeg har værtfall allerede møtt på en uber NPC, i en hule SW for Imperial City, ei dame, jeg tok nemlig å kitet henne til Imperial city og gjett om hu var sterk hu greide å knerte 7 vakter for hu i det hele tatt møtte på 2 elite vakter og en magiker som endelig greide å drepe hu.

Jeg prøvde å drepe henne alene men det var umulig, prøvde med pil og bue, sverd og litt magi(noe jeg ikke er spesielt god i) du så ikke at hu mista liv en gang.

Har lagt ut "historien" i denne "morsomme hendelser" tråden som er ligger på forumet her et sted.

Skrevet

Selv om Lvl er viktig, har utstyret egentlig spillt en vanvittig stor rolle i de to siste TES spillene. Jeg har tro på at hvis du ikke klarer monsteret den ene dagen, kan du komme tilbake neste dag (samme lvl, men med mye bedre utstyr) også knuse han

Skrevet

Jeg har bare sett spillet noen timer hos en kamerat, men det som umiddelbart slo meg var at det hele virket svært statisk. Slik jeg har forstått det som er skrevet i denne tråden vil jo det nesten være meningsløst å gå opp i level da det meste rundt deg levler tilsvarende? Vurderte å kjøpe spillet, men etter det jeg har sett og lest ble jeg svært usikker.

Muligens et spørsmål litt på siden hva angår level systemet, men jeg tar sjansen. Det inntrykket jeg satt igjen med fra de såkalte Gates of Oblivion var at det var det samme som hendte i nesten alle sammen? I alle fall inni den gaten jeg så var det de samme fiendene som dukket opp gang etter gang. Dersom man kombinerer dette med et skalerende level system blir det vel fort ensformig og kjedelig?

Skrevet

Når man levler øker som sagt også level på fiender, men det er selvfølgelig relativt sett. Er man litt lur når man lager karakter og dyrker de rette skills/attributter når man går opp i level kan man bli ganske ûbersoldat. Trener man seg opp i flere våpenklasser, magi, armor, sniking osv vil man aldri bli skikkelig god på noe og man vil kanskje oppleve at fiendene blir overveldende. Tenk deg godt om før du går opp i level, før du lager karakter og hva du ønsker å bli god på (gjerne i omvendt rekkefølge ;) ).

Jeg er lvl2 og har trent opp sniking og alchemy til 50+, nå er det ganske kult å snike seg inpå en goblin og sette en velrettet forgiftet pil i bakskallen hans..

Skrevet

Eg har no tenkt lenge og hardt på dette, og komt til at eg vil bruke mod-en, og andre mod-ar for å justere balansa i framtida. Eg synest det at NPC-ar og til ein del monster følgjer deg når du får level up, er berre tull. Det har ei positiv side, i det at du får ei utfordring tilpassa ditt nivå heile tida. Og det er bra for ei action-spel. Men ikkje for ein RPG. Poenget med å stige i nivå i ein RPG er å bli mektigare i høve til resten av verda. I byrjinga er du svak, og du får bank ofte. Du møter ting i skogen som du berre må springe frå, fordi du rett og slett ikkje er sterk nok enno. Slik var det til dømes i Gothic 2. Møtte du ein Shadowbeast tidleg, kom du snart anten til å vere daud, eller i stor fart på veg UT av skogen. Det var gøy. Etter kvart blir ein sterkare. Då blir tidlegare umoglege kampar jamne, og tidlegare jamne kampar blir enkle. Du må då søke større utfordringar. Mot slutten er du ei av dei mektigaste skapningane i spelverda. Der er fortsatt dei som kan utfordre deg, men dei fleste har ikkje ein sjanse.

Dette er det eg kallar karakterutvikling.

Ting eg meiner IKKJE bør gå an på level 7:

* Klatre til topps i arenaen.

* Bli sjef for eit guild. Ein level 7 magikar som Arch-Mage? Idiotisk.

* Runde spelet. Eg veit ikkje kva som skjer på slutten av hovudhistoria, men eg tippar det ikkje er noko ein lavnivå karakter burde klare.

* Gå inn i ein kva som helst dungeon, og overleve.

Ting eg meiner IKKJE bør gå an på level 42:

* Få bank av landevegsrøvarar.

* Møte simple bandittar med Glass Armor.

Ting eg meiner BØR gå an på level 42:

* Alle dei tinga som ikkje gjekk an på level 7. ;)

* Å angripe legionar av fiendar åleine, og vinne.

* Møte lavnivå skapningar. Vanlege ulvar, mudcrabs, og rotter bør fortsatt eksistere i spelverda.

Vel, det er i alle fall slik EG vil ha det. Eg er klar over at folk har forskjellige preferansar. Takk og lov for at TES-spela er so enkle å mod-e . :)

Kay

Skrevet
Kom på enda et aspekt. 

Et mulig problem man får med det skalerende lvl-systemet er at man kan komme til å lvl'e opp basert på å bruke mye ikke-combat orienterte skills, slik at monstrene blir  vanskeligere fordi de blir tøffere mens du kanskje bare har blitt flinkere til å blande potions. Har lest noen innlegg på det offisielle forumet der folk klaget over at karakteren deres hadde blitt "ødelagt" ved å lvl opp feil ting.

Dette er jo faktisk ganske realistisk! Hvis man bruker all sin tid på å sitte hjemme og perfeksjonere alkemi-ferdighetene sine så er det jo naturlig at man får et problem når man skal ut på huleeventyr igjen! :)

5819557[/snapback]

Ikke glem at du kan bruke potions også i combat. Kanskje ikke direkte i angrep, men hvis man regenererer helsa veldig fort, er man nesten uslåelig. Så hvis man bruker alchemi bare for å levle og tjene penger, da har man et problem. Men så kan man da bruke pengene for å kjøpe bedre våpen / spells / rustning, så det er heller ikke så enkelt å totaltødelegge karakteren sin ved hjelp av overbruk av alchemy.

Jeg har enda tilgode å lage noen uber-potions (for eksempel, fortify intelligence, for å få ubegrenset mana), men det må gå an.

Skrevet

Jeg har ikke spesielt gode fighterskills enda, men begynner å få litt taket på lage forgitede våpen. Med litt eksperiemntering med potions kan man lage endel spennede ting. Har man et par buer og noen daggers kan man forgifte alle sammen og legger de fortløpende på hurtigtastene. Jeg har ikke vært i så mye intens kriging enda, men det er veldig effektiv å ha fire-fem våpen med poisen på som er kjappe å bytte mellom..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...