Gå til innhold

Utfordring: Dine favoritter på min iPod


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mono - The Kidnapper Bell

Stemningsfull låt fra mitt favorittband for tida. Insrumentalt, dynamisk og gripande. Likar du låta kan eg gjerne anbefale å skaffe heile "Under The Pipal Tree"-plata. Den er mykje meir nedpå i forhold til det nye. Den siste "Hymn To The Immortal Wind" er meir storslagen og suggererande og har henta mykje meir klassisk inspirasjon. Med full strykerekke og massiv produksjon er jo berre den miksturen nødt til å bli bra. Jazzmaster, delay, reverb og massiv overdrive i ei herleg tidvis støysuppe. Anbefalast.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye du har hørt av Alison Krauss (med eller uten Union Station), og om du i det hele tatt liker det, men jeg elsker stemmen til Krauss og låtene hennes. Det varierer fra det vakreste acapella til fengende pop-låter og egen tolkning av folkesanger. Dama synger rett og slett strålende i mine ører.

Dette var forretten, og så over til sangen jeg skal anbefale deg:

 

Borderline er hentet fra albumet Lonely Runs Both Ways (som forøvrig er et meget godt stykke musikk)av Alison Krauss and Union Station. Dette er sangen jeg hører på om jeg skal slappe av og bare nyte stemmeprakten hennes. Jeg tror nok også jeg anbefaler deg akkurat denne sangen i dag fordi den appellerer sterk til min personlige situasjon for tiden, men sangens tekst er uansett lyrikk som absolutt ikke skjemmer ut sangeren. Flott låt fra en vakker stemme. Håper du vil høre :)

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar
Angående begrunnelse sier førsteposten "Forslaget må beskrive musikkstilen og gjerne hvorfor dere synes akkurat den låta er så fantastisk." Det setter jeg pris om dere tar dere tid til.

Okei, får komme med en til da, selv om jeg er litt skeptisk til om du kommer til å like den. Kanskje noen andre setter pris på det, i det minste.

 

TV on the Radio - Wolf Like Me (fra albumet Return to Cookie Mountain)

 

En ganske underlig låt - jeg skal ikke hevde at hverken den eller bandet er "unik", siden jeg tross alt ikke har brede musikalske horisonter heller, men TV on the Radio skiller seg en del fra musikk jeg hadde hørt fra før da jeg fant dem. En slags merksnodig flerstemt indie-psych-gospel-drone-alt-pop med knallsterke, om enn litt utradisjonelle melodier. Vakkert, bittelitt sært, og om du liker Wolf Like Me er det mer på albumet den kommer fra. Mye annet - låta er ikke så veldig representativ, og selv om du kanskje ikke synes den er en innertier så anbefaler jeg noen lytt på andre TV on the Radio-greier. Sjekk dem gjerne ut på Spotify, om du har.

Lenke til kommentar

"Mount Sims - How We Do" fra plate "UltraSex".

 

Electronica med rolig og fengende rytme. Teksten er absurd, meningsløs, morsom og ekte.

Hørte denne første gang i sammenheng med en snowboardfilm, så sangen minner meg om sommer, sol og brettkjøring på isbre, noe som for meg gir utelukkende gode følelser. Pleier sette på låten når jeg vasker, føler meg litt deppa, skal på fjellet eller er klar for fest - den passer til så mangt.

 

Her har du filmsnutten jeg så den i:

.
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale If I Ever Feel Better av det franske tidligere backing-bandet til Air, Phoenix. Om du har sett Lost In Translation, kan det være at du kjenner igjen noe av den melodiske musikken fra filmen i denne sangen. Vil absolutt anbefale å sjekke ut litt mer av sangen Youtube, da jeg ikke synes at snutten som er tilgjengelig på iTunes yter sangen rettferdighet.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Artist: Interpol

Låt: Evil

Album: Antics (2004)

Fra: New York, USA

 

Bra indie-rock band bra USA. Siden indie betyr så mangt nå for tiden kan jeg vel si at de har noen likheter med Joy Division, men litt mer "rockete". Smakebiten fra Itunes rettferdiggjør ikke sangen helt i mine øyne.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Mr Bungle - Air-conditioned Nightmare

 

Fra plata "California". Mike Patton (fra Faith No More) viser atter en gang hvorfor han er min absolutt favorittvokalist. Låten er hovedsaklig rock, men mikser sjangrer i hytt og pine. Egentlig vanskelig å finne en absolutt favoritt blant Mr Bungle låtene, men jeg synes denne er kanskje den mest stemningsfulle.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Flight of the Concords - Hurt Feelings

 

 

Musikk/komikk duo fra New Zealand. De har herlig standup og mange rare sanger. Hurt Feelings synes jeg skiller seg ut som en av de bedre; beaten er enkel og fengende, og refrenget setter seg på hjernen. Det første verset i denne sangen er gull verdt: "I make a meal for my friends, try to make it delicious. Try to keep it nutritious, make wonderful dishes. Not one of them thinks about how I feel, no one compliments the meal."

 

Dette kunne vært en hitt om ikke teksten var så herlig bisarr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...