Gå til innhold

Utfordring: Dine favoritter på min iPod


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Ny låt fra Mogwai's nye album The Hawk is Howling.

Låta heter Scotland's Shame.

Er ikke så tent på instrumentaler for tiden. Men takk for forslaget. :cool:

 

Har du hørt noe på Suede? På nittitallet falt jeg veldig for dette glamrockbandet, som tok musikken sin til de største høydene på det dystre, melankolske og episke storverket Dog Man Star. "Indre motsetninger" ødela bandet, og siden var de aldri det samme (og ble verre for hver utgivelse). Folk er forskjellige, men i meg skaper denne musikken et slags "behagelig ubehag", en melankoli som resonnerer med min egen.

Jeg vil foreslå en av de mest umiddelbare låtene på Dog Man Star, singlen We Are The Pigs. Et grandiost, mørkt og slyngende popmesterverk!

Bowie møter Peter Gunn i refrenget der. Joa, det lar seg høre. Den kjøpte jeg. :thumbup:

 

Mer Steely Dan:

Album: Two against nature

Sang: Jack of speed

En utrolig grisete gitar/blås-figur kombinert med sedvanlig tromme/bass-feinschmeckervirksomhet - i bilen blir dette som å kjøre i 25 varmegrader midt på vinteren.

Den nådde ikke helt opp, desverre. Men alttid hyggelig med et ghenhør med Steely Dan. :cool:

 

Off topic warning:

Vet det er unødvendig å anbefale Jackson Browne, men fant det naturlig å spørre her om du skal på konserten? Jeg spekulerer hardt.....

Jeg går med skam å melde sjelden på konserter mere. Men Jackson Browne er det ikke utenkelig at jeg gjør et unntak for. Skjønt det koster jo litt da, med turen til Oslo og hotell og det hele. Vi får se.

 

For ikke så alt for lenge siden kom det en feiende flott samling med låter fra St.Thomas. Selv om boksen bør kjøpes, du støtter da trossalt en god sak, nemlig et bedre psykisk helsetilbud for barn og unge, så kan du kose deg med enkelte av de største lyspunktene i St. Thomas' karriere. Låten jeg anbefaler er nemlig "An Artist With A Brilliant Disguise". Denne finnes da altså i iTunes Plus-format, så alt er på stell. Låta har etter min mening et av tidenes mest fengende refreng.

Den har jeg alt. :cool:

 

Tenkte eg ville anbefale ei låt av min store favorittartist Dio.

Albumet er Sacred heart, og sangen heiter Rock 'n' roll children. Sangen i seg sjølv er magisk, og er lett gjenkjenneleg blant alt Dio har laga. Eg elsker riffet og med stemma til "the grand wizard of rock'n roll" på toppen blir det heile til ein av mine favorittlåtar innan rock.

Som nevnt tidligere: Jeg vokste opp med de opprinnelige hardrockbandene, rundt 1970. Led Zep, Deep Purple, Sabbath med flere. Ikke noe galt med Dio og de andre som kom etter, men jeg klarer meg godt med minnet om originalene. Takk for forslaget. :cool:

 

Jeg vil anbefale "Are You There?" av Anathema, en sang som best kan beskrives som atmofærisk rock. Den er i utgangspunktet ganske trist, men av en eller annen grunn blir jeg alltid i bedre humør av å høre den. Dette gjelder dog mest versjonen fra det nyeste albumet, Hindsight, den andre versjonen er betydelig mer nedstemt. Uansett, en utrolig behagelig sang.

Den kjøpte jeg. :thumbup:

 

Macaco - Moving

Bare jeg som blir i godt humør av denne sangen?

Det er ikke godt å si. Desverre fant jeg ikke låta på iTunes, så jeg vet ikke om jeg hadde blitt i godt humør av den. :cool:

 

Vet ikke om den er nevnt, men; Steve Harley & Cockney Rebel med Make me smile ,

man har da ikke ha en verdi spilleliste uten denne glad-sangen her :!:

Gammel klassiker. Hadde LP'en. Skal se om jeg fortsatt har den. Hvis ikke er den vel verd å spandere 8 kroner på... :cool:

 

Jeg kan anbefale "Take it as it comes" av The Doors. Fantastisk låt :D Så vidt jeg har forstått er det ikke en av de mest kjente sangene deres, men heller ikke helt ukjent. Uansett gå ikke glipp av denne juvelen. Teksten, melodien, stemningen, alt klaffer rett og slett :yes:

The Doors regnes blant klassikerne. Den har jeg. Men det er alltid hyggelig å bli minnet på gamle favoritter. :cool:

 

Nå i dag kan jeg anbefale låta "Dashboard" av det eminente bandet Modest Mouse, som har den tidligere Smiths-gitaristen Johnny Marr med i bandet.

Modest Mouse har blitt anbefalt før i tråden, og den og et par andre har jeg alt kjøpt. :cool:

 

Peter Green - Slabo Day

*edit - leif

God gammel årgang, det der. men som sagt er jeg ikke så opptatt av instrumentaler for tiden. Takk for forslaget. :cool:

 

Er denne tråden fortsatt aktiv?

I natt anbefaler jeg

Jens Lekman med I Don't Know If She's Worth 900 kr.

Håper den er mulig å finne i iTunes, for det er en gjemt perle fra Lekman.

Denne tråden lever like lenge som jeg gjør, og så lenge dere kommer med nye forslag. Om det går noen uker mellom hver gang spiller ingen rolle.

 

De hadde en del Lekman på iTunes, men jeg fant ikke den låten, desverre. :cool:

 

The Dø - On My Shoulders.

Mitt tips :)

Den fikk en sjanse. :thumbup:

 

Spander ellers gjerne på dere en begrunnelse samt en beskrivelse av musikken, så dette blir mer enn en telletråd.

 

Curtis Mayfield - Here, but I'm gone

Mayfield har laget mye bra. Denne nådde ikke helt opp. Takk for forslaget. :cool:

 

Takk som alltid til dere alle. Flere forslag mottas med takk.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg kan gjerne foreslå noen sanger (ikke i ett innlegg, nei ...), men jeg fortsatt usikker på hva du har fra før og hvor grensen for de "opplagte klassikerne" går. Så jeg tenkte jeg kunne skrive noen sjangere og/eller artister, og du svarer bare "Har" eller "Har ikke". :p

 

70-talls progressiv rock som Camel, Yes, Rush, Caravan, Van Der Graaf Generator, Gentle Giant, Genesis, King Crimson, Emerson, Lake & Palmer, Jethro Tull osv.?

 

Jazz Fusion (kan vel defineres som progressiv rock, men jeg synes forskjellen på mye av det er for stor fra "vanlig" progressiv rock) som Mahavishnu Orchestra, Al Di Meola, Weather Report, Return To Forever osv.?

 

Mange av de jeg har sagt nå har lange (for lange?) og sanger uten vokal. Jeg skal prøve å unngå det ...

 

Nick Drake? Neutral Milk Hotel? Blind Faith? Traffic? Jefferson Airplane? Love? Lynyrd Skynyrd?

 

Greit, vi stopper der ...

 

/Fjerner linken til last.fm-profilen så folk ikke kan se hvor lite jeg har hørt på disse bandene. :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg kan gjerne foreslå noen sanger (ikke i ett innlegg, nei ...), men jeg fortsatt usikker på hva du har fra før og hvor grensen for de "opplagte klassikerne" går. Så jeg tenkte jeg kunne skrive noen sjangere og/eller artister, og du svarer bare "Har" eller "Har ikke". :p

 

70-talls progressiv rock som Camel, Yes, Rush, Caravan, Van Der Graaf Generator, Gentle Giant, Genesis, King Crimson, Emerson, Lake & Palmer, Jethro Tull osv.?

Yes, Genesis, King Crimson, ELP og Jethro Tull har jeg kontrollen på. De andre har jeg hørt, men de var ikke favoritter den gangen. Og blir det neppe idag, det teatralske står ikke sterkest hos meg lenger. Det betyr ikke at det ikke er lov å prøve.

 

Jazz Fusion (kan vel defineres som progressiv rock, men jeg synes forskjellen på mye av det er for stor fra "vanlig" progressiv rock) som Mahavishnu Orchestra, Al Di Meola, Weather Report, Return To Forever osv.?

Hørte mye på det en periode, og synes fortsatt det er bra saker. Om noen ønsker å vekke den sjangeren til live igjen ved hjelp av vel gjennomtenkte forslag, er det ikke meg imot.

 

Mange av de jeg har sagt nå har lange (for lange?) og sanger uten vokal. Jeg skal prøve å unngå det ...

Jeg er i grunnen på jakt etter den perfekte poplåt. Kanskje har jeg funnet den alt, men det vet jeg jo ikke. ;) Instrumentaler blir for mye "flinkt" og det synes jeg ikke er så spennende for tiden. Nå finnes det en del rufsete instrumentalmusikk også, men det stiller ikke først i konkurransen. Lange sanger er i og for seg greit, men blir de for lange får man ikke kjøpt dem løse på iTunes, og dermed faller de utenfor rammene for denne tråden.

 

Nick Drake? Neutral Milk Hotel? Blind Faith? Traffic? Jefferson Airplane? Love? Lynyrd Skynyrd?

De to første kan dere godt foreslå mer av. Resten har jeg kontrollen på.

 

Husk: Jeg er over 50 år gammel. Musikk mellom 1965 og '85 "kan" jeg. Hvilket ikke betyr at det ikke er uoppdagede perler, eller at det er musikk jeg ikke hadde sansen for den gangen som treffer bedre idag. Det gjelder for eksempel country.

 

Edit: Jeg skriver denne posten med litt blandede følelser: Litt av vitsen med tråden er jo at jeg skal bli overrasket av forslag. Hvis jeg forteller dere hva jeg vil høre og ikke høre så kommer dere ikke til å overraske meg lenger...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

"Edit: Jeg skriver denne posten med litt blandede følelser: Litt av vitsen med tråden er jo at jeg skal bli overrasket av forslag. Hvis jeg forteller dere hva jeg vil høre og ikke høre så kommer dere ikke til å overraske meg lenger..."

 

Hehe, jeg skjønner. Uansett ga du meg et veldig godt svar!

 

Nå må jeg nesten foreslå noe ...

 

Artist: Neutral Milk Hotel

Album: In The Aeroplane Over The Sea

Sang: In The Aeroplane Over The Sea

 

Grunnen til at jeg velger akkurat den sangen er at det er en av de mest tilgjengelige på det geniale albumet ItAOtS, samtidig som teksten holder minst like høy kvalitet som resten og du (jeg ...) ikke blir lei av den.

 

EDIT:

Endret av TanTheMan
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne få anbefale en låt fra mitt favoritt band; Better Than Ezra.

 

BTE har virkelig et flott utvalg av utrolige låter så her kan jeg velge og vrake i perler, jeg kunne valg en hvilket som helst sang fra deres mesterlige "Friction, Baby". Men jeg går for en liten perle fra "Deluxe" kalt "Porcelain".

 

"Porcelain" er en rolig akustisk pop/rock låt med at lavmeldt og harmonisk arrangement som fremviser Kevin Griffin sin flotte stemme og talent for å skrive vakre melodier.

 

Håper den faller i smak og ikke var anbefalt tidligere. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...