Gå til innhold

Diskett-erstatter fra Verbatim


Anbefalte innlegg

Dette er jo ikke ment som et produkt som nerder som oss skal kjøpe for å kopiere mp3'er av hverandre. Det er ment som en erstatter for det disketter faktisk er idag (med unntak av windowsinstallering), nemlig en rimelig måte å gi noen andre personlig data, i tilfeller hvor det ikke er ønskelig eller mulig å bruke internett. Innlevering av oppgaver på skoler, utveksling av dokumenter på et kontor. Og grunnen til at den skal være billig, er at du ikke nødvendigvis forventer å få den tilbake. Akkurat som med disketter for en tid tilbake. Men også den gangen var det god folkeskikk å gi tilbake disketter du fikk med ting på, og det bør vel bli slik med denne også.

5762749[/snapback]

 

ord!

 

er en av grunnene til at jeg holdt øye med HImd formatet fra sony (som desverre ser ut til å forsvinne ut i pro audio miljøet). billig media med god kapasitet. faktisk så billig at det ikke svir om en mister en eller to. også får du dem kjøpt som 10-pakke eller ligende...

 

150 kr, 3-4 enheter, hver på 16 mb. perfekt for å legge drivere og annen programvare på som en kan gi bort til en kompis eller annet som trenger en driver eller noe sånt. greit nok, en kan bruke cd-r til slikt. men husk, med en minnepinne er det ekte plug and play, trenger ikke rote med brenneprogram eller lignende. bare kopier filene ned på usb-ikonet eller noe i den dur...

 

en annen ting er at disse er fullt gjenskrivbare. altså at en kan tømme dem og dytte inn noe nytt. dette er ikke mulig med en cd-r.

 

nåja, kansje jeg skulle tatt en titt på formaterte cd-rw igjen? problemet der er vel at når en sletter så frigjør en ikke plass. eneste måten å gjøre det på er å "formatere" platen på nytt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har set usb pener som kan emulerer en disketstasjon

5763953[/snapback]

 

ifra bios? isåfall vil jeg ha en slik. genialt til sata drivere, boot discer osv

5763977[/snapback]

 

Man kan vel egentlig velge emulering av forskjellige enheter i BIOS på de fleste nye hovedkort. Man kan emulere en minnepinne både som harddisk og diskett.

5764384[/snapback]

 

Er du sikker? Har aldri sett noen slik funksjonalitet og jeg kjøpte nettopp splitter nytt HK.

Lenke til kommentar
Dette er jo ikke ment som et produkt som nerder som oss skal kjøpe for å kopiere mp3'er av hverandre. Det er ment som en erstatter for det disketter faktisk er idag (med unntak av windowsinstallering), nemlig en rimelig måte å gi noen andre personlig data, i tilfeller hvor det ikke er ønskelig eller mulig å bruke internett. Innlevering av oppgaver på skoler, utveksling av dokumenter på et kontor. Og grunnen til at den skal være billig, er at du ikke nødvendigvis forventer å få den tilbake. Akkurat som med disketter for en tid tilbake. Men også den gangen var det god folkeskikk å gi tilbake disketter du fikk med ting på, og det bør vel bli slik med denne også.

5762749[/snapback]

 

ord!

 

er en av grunnene til at jeg holdt øye med HImd formatet fra sony (som desverre ser ut til å forsvinne ut i pro audio miljøet). billig media med god kapasitet. faktisk så billig at det ikke svir om en mister en eller to. også får du dem kjøpt som 10-pakke eller ligende...

 

150 kr, 3-4 enheter, hver på 16 mb. perfekt for å legge drivere og annen programvare på som en kan gi bort til en kompis eller annet som trenger en driver eller noe sånt. greit nok, en kan bruke cd-r til slikt. men husk, med en minnepinne er det ekte plug and play, trenger ikke rote med brenneprogram eller lignende. bare kopier filene ned på usb-ikonet eller noe i den dur...

 

en annen ting er at disse er fullt gjenskrivbare. altså at en kan tømme dem og dytte inn noe nytt. dette er ikke mulig med en cd-r.

 

nåja, kansje jeg skulle tatt en titt på formaterte cd-rw igjen? problemet der er vel at når en sletter så frigjør en ikke plass. eneste måten å gjøre det på er å "formatere" platen på nytt...

5764396[/snapback]

 

CD-rw kan vel skrives til ganske lett i XP, med mount rainer eller hva det heter. Og de har jo såpass mye mer plass enn en USB-brikke at det med plassen du "mister" når du sltter de sjeldent er et problem. Billig er det også.

 

Men personlig bruker jeg nett til denslags.

 

AtW

Lenke til kommentar
Dette er jo ikke ment som et produkt som nerder som oss skal kjøpe for å kopiere mp3'er av hverandre. Det er ment som en erstatter for det disketter faktisk er idag (med unntak av windowsinstallering), nemlig en rimelig måte å gi noen andre personlig data, i tilfeller hvor det ikke er ønskelig eller mulig å bruke internett. Innlevering av oppgaver på skoler, utveksling av dokumenter på et kontor. Og grunnen til at den skal være billig, er at du ikke nødvendigvis forventer å få den tilbake. Akkurat som med disketter for en tid tilbake. Men også den gangen var det god folkeskikk å gi tilbake disketter du fikk med ting på, og det bør vel bli slik med denne også.

5762749[/snapback]

 

ord!

 

er en av grunnene til at jeg holdt øye med HImd formatet fra sony (som desverre ser ut til å forsvinne ut i pro audio miljøet). billig media med god kapasitet. faktisk så billig at det ikke svir om en mister en eller to. også får du dem kjøpt som 10-pakke eller ligende...

 

150 kr, 3-4 enheter, hver på 16 mb. perfekt for å legge drivere og annen programvare på som en kan gi bort til en kompis eller annet som trenger en driver eller noe sånt. greit nok, en kan bruke cd-r til slikt. men husk, med en minnepinne er det ekte plug and play, trenger ikke rote med brenneprogram eller lignende. bare kopier filene ned på usb-ikonet eller noe i den dur...

 

en annen ting er at disse er fullt gjenskrivbare. altså at en kan tømme dem og dytte inn noe nytt. dette er ikke mulig med en cd-r.

 

nåja, kansje jeg skulle tatt en titt på formaterte cd-rw igjen? problemet der er vel at når en sletter så frigjør en ikke plass. eneste måten å gjøre det på er å "formatere" platen på nytt...

5764396[/snapback]

 

Vil påstå at dette er et rimelig smalt marked.. brenne ut en cd til et par kroner, sende en e-mail, eller rett og slett hive det over på ei "normal" usb penn, mp3 spiller, eller whatever er i fleste tilfeller en mye bedre, billigere og enklere løsning.

Lenke til kommentar

Verbatim har jo hatt så gode produkter innen CD/DVD-brenneplater så lenge jeg kan huske... Dumt av dem å komme opp med noe så kostbart og udugelig.

Skolesammenheng og den slags kan det jo kanskje ligge en mulighet i, men så igjen: formen på den er jo så utrolig upraktisk!

 

EDIT: Problemet jeg ville merke meg at det er stor risiko for å bøye eller skade USB-porten/pluggen når den er så svær og kanskje må presses til på steder hvor den ikke får skikkelig kontakt engang... uffa meg :no:

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Jeg syntes det ser ut som et rimelig praktisk produkt.

 

16MB er nok til mye, men de største fordelene er:

-Billig (35,- stykket. En pris som nok kommer til å synke)

-Tåler tøff behandling. (både fordi det er mye plast og fordi du ikke er redd for å skade den)

-Ikke så liten at den forsvinner.

-Forskjellige farger og med etikett.

 

Jeg kommer ikke på en annen datacontainer som har samme egenskaper.

(Utenom diskett selvsagt)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

hrmf, ser det er på tide jeg virkelig sjekker hva forskjellig media kan gjøre.

dvd+rw ser ut til å kunne håndtere sletting av data midt i plata uten å måtte totalformatere (om wikipedia er til å stole på)...

 

nåja, jeg vet ikke hvor nisje denne verbatim-løsningen er. greit nok at en kan bruke nett og annet, men det er tider hvor en ikke har tilgang på nett osv...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Du kommer ikke på noe bedre? Hva med en hvilken som helst minnepinne? De finnes i alle fasonger, farger, og ikke minst de finnes i størrelser som kan brukes til noe...

5766729[/snapback]

Jeg sa ikke at jeg ikke kommer på noe bedre, jeg sa at jeg ikke kommer på noe annet med de egenskapene.

Den billigeste minnepinnen jeg finner ligger på ~120,- som er et stykke fra 35,- introduksjonspris. Jeg syntes også Verbatimdiskene ser mer solide ut.

Lenke til kommentar

en ting vi ikke må glemme er at disse blir solgt i pakker på 3-4, så selv om du roter vekk, gir bort eller på annen måte mister noen, så har du fortsatt flere. dette er en av dem positive tingen med disketter og cder, du kan kjøpe dem i bulk. så langt er det vel bare denne løsningen her som gjør det mulig med minnepinner (hvor en upraktisk dem er designet)?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Med tanke på at de stakkarene som eventuelt kommer til å bite på dette blir tvunget til å kjøpe seg en kabelforlenger til USB-porten for i det hele tatt å få plugget den inn samtidig med noe annet (or even standalone), så er jo dette et totalt håpløst produkt. :thumbdown:

 

- Dyrt

- Ekstremt klumpete

 

Man får jo 128MB i en vanlig pinne for rundt hundringsen..

Lenke til kommentar

men jeg skulle likt å se noen gi fra seg en gjenstand til 100 kr uten å si fra om at dem må ha den igjen snarest...

 

altså sekvenser lik den i starten av matrix hvor neo gir fra seg ett stk lagringsmedia til en person (minnet forresten mistenkelig om en minidisc).

 

forresten, det ser desverre ikke slik ut, men kansje den hadde blitt bedre mottatt om en kunne fjerne plasten rundt selve minneenheten?

 

hmm, engadget hadde en artikkel om gjenstanden forresten. men de snakker om msystems, ikke verbatim:

 

http://www.engadget.com/2006/03/16/msystem...he-floppy-user/

 

og jeg sporet det firmanavnet til denne siden:

http://www.m-systems.com/site/en-US

Lenke til kommentar

Jeg tror det er mange som ikke ser målgruppen her...

På en skole der man har eksamen f.eks. pleier man å ha med en del bilder i oppgaven, da blir fort en diskett på 1,44 mb for lite.

 

Det å dele ut en cd til hver og så må alle inn i et cd-brenningprogram på slutten som tar mange lang tid eller må få hjelp til (ikke alle som er 1337 på data...).

 

Hvis skolen da kjøper inn disse fra Verbatim kan alle enkelt bare putte den i en usb-port å overføre (for det er jo akkurat likt som å behandler en diskett eller en "ordinær" minnepinne).

 

Skolen kan bruke disse om og om igjen i mange år og vil derfor også være mer økonomisk enn å kjøpe cd'er.

 

Si at skolen har en slik minnepinne i 5 år.

Prisen er 35 kr. (som vil såklart synke...) På et år får 20 elever brukt den, det blir 100 stk. på de 5 årene som gir en pris på 0,35 kr. pr. elev, noe som er langt billigere enn cd-r.

 

Jeg tror flere burde få med seg at det ikke er nerdene som laster ned spill og pron som disse er beregnet for... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...