Gå til innhold

Diskett-erstatter fra Verbatim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Minnepinner er akkurat like billig i store kvanta, så det er fremdeles helt poengløst.

5776285[/snapback]

Prisguiden her sier noe annet... det er stor forskjell på 35 kr. og over 104 kr.

 

Det er faktisk nesten 3 ganger prisen det.... og da har man ikke etiketten som er fint å ha på skoler og man trenger ikke mere enn 16 mb på en skoleoppgave.

Lenke til kommentar

Les hva jeg skriver da. I store kvanta. Verbatim har ikke gjort noe magisk her, det er akkurat samme type flashminne som er i andre minnepinner, og det kan skaffes fra andre kilder enn Verbatim.

 

Og hvem har sagt at man ikke trenger mer enn 16Mb?

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Les hva jeg skriver da. I store kvanta. Verbatim har ikke gjort noe magisk her, det er akkurat samme type flashminne som er i andre minnepinner, og det kan skaffes fra andre kilder enn Verbatim.

 

Og hvem har sagt at man ikke trenger mer enn 16Mb?

5776359[/snapback]

Vel, si at en skole trenger 50 stk. hvor får man kjøpt 50 stk. til en pris av under 40 kr. stykket?

 

Store kvanta er vel ofte 300++ eller noe...

 

EDIT: En skoleoppgave i word uten bilder på 10 sider tar kanskje 500 kb!?

Si at han legger ved 10 bilder, i gjennomsnitt er et bilde på godt under 1 mb, men vi kan godt si 1,3 mb - hele oppgaven da kommer på 13,5 mb og 10 bilder er veldig mye i en slik oppgave, og små bilder tar jo mye mindre plass...

Endret av datating
Lenke til kommentar

Jeg skrev særoppgave på ungdomsskolen i 1995 som tok 18Mb.

 

Men poenget mitt er som du sikkert skjønner at det er lite vits i å sette begrensingen så lavt som 16Mb når vi lever i 2006 og det koster så lite for mer kapasitet.

 

Og veldig mange skoler har 100+ elever, mange har 300 også. Uansett så kan flere kjøpe inn sammen. Eller kommunen kan gjøre det. Tror uansett at en mindre skole vil få en god avtale hvis de tar kontakt med leverandørene.

 

Nei, det er rett og slett ikke noe vits i å velge en dårlig deal, og det er det disse pinnene er...

Lenke til kommentar

haha, den minnepoennen der må være den styggeste jeg har sett i hele mitt liv :wee:

mange som sier at 16MB er for lite..

ja det kan kansje være for lite, jeg har en selv som er på 16MB som jeg bruker hele tiden nesten, jeg har bare noen få word dokumenter og kansje noen få bilder, den bruker jeg i forbindelse med skolen..

men jeg syntes den minnepennen der fra verbatim kunne sett MYE bedre ut utsendemessig...

og hvem gider å betale for en minnepenn på 16MB den dag i dag? :dontgetit:

får jo mye mer lagring for ikke mange kronene ekstra

minnepennen min fikk jeg i et blad mutteren abonerte på for ca 3 år siden

http://www.home.no/firesky667/minnepenn1.JPG

http://www.home.no/firesky667/minnepenn2.JPG

som dere ser så har den fått nytt utsende etter deksetet på den knakk :p

tømte bare resten av tuba med epoxy lim over den :wee:

Lenke til kommentar

genstanden er ikke ment for folk som bærer med seg store mengder data fra A til B. det er en floppyerstatter. altså en billig liten sak du kan gi fra deg uten å bry deg om prisen...

 

ja, omtrent den samme jobben som cd-r har fått. bare at med en flash-enhet så er det plug and play for alle penga. ikke noe rot med brenneprogrammer eller lignende, bare plug inn enheten, dra over filene og gi enheten til den som skal ha filene.

 

greit nok, xp skal vist ha en innebygget brennerfunksjon. men jeg har ikke gått meg på mange som kjenner til den, langt mindre bruker den. de fleste bruker nok nero eller hva det nå var som fulgte med brenneren/pcen.

 

perfekt for å gi folk drivere og annet når nettverk og lignende ikke er en option...

Lenke til kommentar
Jeg tror det er mange som ikke ser målgruppen her...

På en skole der man har eksamen f.eks. pleier man å ha med en del bilder i oppgaven, da blir fort en diskett på 1,44 mb for lite.

 

Det å dele ut en cd til hver og så må alle inn i et cd-brenningprogram på slutten som tar mange lang tid eller må få hjelp til (ikke alle som er 1337 på data...).

 

Hvis skolen da kjøper inn disse fra Verbatim kan alle enkelt bare putte den i en usb-port å overføre (for det er jo akkurat likt som å behandler en diskett eller en "ordinær" minnepinne).

 

Skolen kan bruke disse om og om igjen i mange år og vil derfor også være mer økonomisk enn å kjøpe cd'er.

 

Si at skolen har en slik minnepinne i 5 år.

Prisen er 35 kr. (som vil såklart synke...) På et år får 20 elever brukt den, det blir 100 stk. på de 5 årene som gir en pris på 0,35 kr. pr. elev, noe som er langt billigere enn cd-r.

 

Jeg tror flere burde få med seg at det ikke er nerdene som laster ned spill og pron som disse er beregnet for... :p

 

1. Ofte (obs! jeg sier ofte, ikke alltid) deler ikke skolene ut disketter etc. Elevene stiller med det selv.

 

2. De flest av oppgavene leveres inn skriftlig.

 

3. Og det viktigste: De aller aller fleste oppgaver som leveres inn digitalt i dag leveres inn over nettet. Her tenker jeg på løsninger som itslearning og fronter.... I alle fall på videregående/ høgskoler. Ungdomsskolen/ barneskolen begynner det å bli noe år siden jeg gikk på ;)

 

 

 

Og angående å dele ut drivere etc: Hvis denne skal bli noen suksess i denne målgruppen må de i alle fall gjøre to ting:

 

1. Forminske formatet DRASTISK!

2. Senke prisen MYE. For at dette skal bli noen suksess tror jeg de da bør ned mot 5 kr/ stykket. DA snakker vi om at det er alright å gi bort.

 

Uten disse to endringene har jeg NULL tro på produktet for dette formålet. Og angående skoler mener jeg altså at det ikke finnes noe særlig marked pga. løsninger som itslearning og fronter.

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Det hadde jo vært genialt med små minnepinner til drivere. ATI og Nvidia får sikkert spesialbestillt egne versjoner med 32MiB eller hva de nå måtte trenge i et kompakt format med deres logo på. Og prisen de må betale blir nok langt lavere enn den estimerte utsalgsprisen på diskett-erstatteren til Verbatim.

 

Markedsprisen på 32MiB flashbrikker er for tiden rundt 7 kroner i kvanta på 10.000 stk. Legg til et ørlite kretskort, USB-pluggen, en plastinnkapsling med logo og noen minutter kinesisk arbeidstid så tror jeg slike kan koste ATI og nvidia under 20 kroner per stk.

 

Hovedkortprodusenter kunne sikkert også gitt med noe tilsvarende. F.eks en USB minnepinne som har innebygget diskettstasjon-simulator slik at man får innstallert Raid-drivere til Windows XP uten å måtte bruke en dinosau.. err .. diskettstasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...