Gå til innhold

Vista trenger hardware!


Anbefalte innlegg

Tatt fra Microsoft's webside:

 

System Requirements

 

Minimum system requirements will not be known until summer 2006 at the earliest. However, these guidelines provide useful estimates:

 

• 512 megabytes (MB) or more of RAM

 

• A dedicated graphics card with DirectX® 9.0 support

 

• A modern, Intel Pentium- or AMD Athlon-based PC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Folkens, ta en titt på "physical memmory" tallene på skjermbildet.

 

totalt 1047448 Kbytes

minus 643248 Kbytes ledig

er lik 404200 Kbytes brukt.

 

Med andre ord der det faktisk bare i underkant av 395MB av det fysiske minnet som er i bruk! Pagefile commit er ikke nødvendigvis den samme størrelsen som det som brukes av ditt fysiske minne må man huske på. Akkurat hvorfor det ikke er sånn i windows har jeg desverre ikke nok innsikt til å kunne forklare, men det er et kjennt faktum fra XP.

 

Hvis man da tar med i beregningen at dette systemet nok kjører aeroglass + absolutt alle standardprosessene (og kanskje noen til?), så er ikke under 400meg så ille i mine øyne. En utweaket XP installasjon bruker da ikke noe velig mye mindre minne... mellom 200-300 meg er vel ikke uvanlig i det hele tatt.

 

-Stigma

5726053[/snapback]

 

My point exactly :)

Lenke til kommentar
Innebærer dette at spill/programmer vil kjøre dårligere på vista, pga minnesluket?

5725889[/snapback]

Du må nok regne med lavere FPS i forhold til XP ja, siden systemet og GUIet tar mer av systemressursene.

5726916[/snapback]

 

du må huske at i vista avsluttes De fleste OS prosesser når du starter et spill

5726939[/snapback]

 

 

Denne påstanden har jeg sett før, men jeg har ennå ikke fått en god forklaring på hva som er en viktig og uviktig prosess, og hvordan Vista bestemmer dette.

 

AtW

5727077[/snapback]

Jeg tror det ikke før jeg ser det. Hvordan skal Vista kunne skille mellom at et spill blir startet eller om du starter et tegneprogram? Det vil bli irritérende om Vista avslutter mine program i bakgrunnen fordi jeg starter et spill. Nei dette tror jeg ikke på. Så pass må M$ vite!
Lenke til kommentar
Jo, men så er Win XP spesifisert til minimum 64mb å da.

Har du noengang prøvd å starte Win XP med 64MB?

det tar LANG tid.

5727108[/snapback]

Jeg har prøvd med 32MB (fikk feilmelding) og med 96MB, og det tok sin tid ja!

 

Jeg tror nok at kravet på 800MB minne er overdrivet for Vista, men jeg tviler ikke på at sløsingen i Vista blir mye større enn i XP.

Lenke til kommentar
Tatt fra Microsoft's webside:

 

System Requirements

 

Minimum system requirements will not be known until summer 2006 at the earliest. However, these guidelines provide useful estimates:

 

• 512 megabytes (MB) or more of RAM

 

• A dedicated graphics card with DirectX® 9.0 support

 

• A modern, Intel Pentium- or AMD Athlon-based PC.

5727087[/snapback]

 

Ja, dvs at minimumskravene antakelig er lavere enn det (la meg tippe 256 MB ram), og at man ikke trenger 1024 MB for å kjøre Vista, som påstått tidligere i tråden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hmmm. WinXP bruker da vitterlig ca 500mb ram her hos meg uten annet enn firefox oppe + noe småtteri som starter automatisk (antivirus o.l).

post-81568-1141912868_thumb.jpg

Da synes jeg ikke 800MB for vista er så ille, jeg...

5726374[/snapback]

 

Du har 54 prosesser, uten at du faktisk har noe du gjør på maskina bortsatt fra Firefox. Windows lager 1Mb "stack" til hver prosess og hver thread, og bytter mellom prosessene hele tiden, for å sjekke om de trenger ressurser osv. Hvis et program er bra skrevet, unngår den å bruke ressurser, f.e. ved å spesifisere lavest kjøre prioritet, da får den prosessor tid kun når CPU er ledig. Men det er få programmer som er så bra skrevet. Og alle programmer må ha minne. Derfor har du 500Mb RAM optatt. Jeg har ~120Mb ved oppstart. 20 prosesser. Sånt merkes :)

Lenke til kommentar

Jeg tror det ikke før jeg ser det. Hvordan skal Vista kunne skille mellom at et spill blir startet eller om du starter et tegneprogram? Det vil bli irritérende om Vista avslutter mine program i bakgrunnen fordi jeg starter et spill. Nei dette tror jeg ikke på. Så pass må M$ vite!

5727113[/snapback]

Vista har en egen Game Performance Tweak etellerannet. Det er vel denn du evt kan skru på for å avslutte andre prosesser når du spiller. Mao kan man tilpasse Vista etter hvilke type applikasjoner man skal bruke.

Lenke til kommentar
Nysgjerrig på Vista, men jeg ble litt redd når jeg leste om DRM-kommentarene. Er det noen egen tråd på dette, eller kan noen fort og greit forklare hva DRM-sakene i Vista vil føre til?

5726516[/snapback]

det gjenstår jo å se hvordan DRM vil bli implementert i vista (og vistas oppdateringer). Noe lesestoff om mulig framtid:

http://it.slashdot.org/article.pl?sid=06/0...149257&from=rss

http://hybernaut.com/intel-tc

http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=06/02/19/070202

http://linux1.no/node/1548

Lenke til kommentar

Jeg tror det ikke før jeg ser det. Hvordan skal Vista kunne skille mellom at et spill blir startet eller om du starter et tegneprogram? Det vil bli irritérende om Vista avslutter mine program i bakgrunnen fordi jeg starter et spill. Nei dette tror jeg ikke på. Så pass må M$ vite!

5727113[/snapback]

Vista har en egen Game Performance Tweak etellerannet. Det er vel denn du evt kan skru på for å avslutte andre prosesser når du spiller. Mao kan man tilpasse Vista etter hvilke type applikasjoner man skal bruke.

5727145[/snapback]

Det er vel heller snakk om stoppe prosessene midlertidig? Men uansett må slikt innstilles manuellt om det skal fungére. Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Tatt fra Microsoft's webside:

 

System Requirements

 

Minimum system requirements will not be known until summer 2006 at the earliest. However, these guidelines provide useful estimates:

 

• 512 megabytes (MB) or more of RAM

 

• A dedicated graphics card with DirectX® 9.0 support

 

• A modern, Intel Pentium- or AMD Athlon-based PC.

5727087[/snapback]

 

Ja, dvs at minimumskravene antakelig er lavere enn det (la meg tippe 256 MB ram), og at man ikke trenger 1024 MB for å kjøre Vista, som påstått tidligere i tråden.

 

AtW

5727135[/snapback]

 

Alt er relativt, XP krever heller ikke mer enn minimium men de fleste ønsker at alt går smooth likevel... ;)

Lenke til kommentar
Tatt fra Microsoft's webside:

 

System Requirements

 

Minimum system requirements will not be known until summer 2006 at the earliest. However, these guidelines provide useful estimates:

 

• 512 megabytes (MB) or more of RAM

 

• A dedicated graphics card with DirectX® 9.0 support

 

• A modern, Intel Pentium- or AMD Athlon-based PC.

5727087[/snapback]

 

Ja, dvs at minimumskravene antakelig er lavere enn det (la meg tippe 256 MB ram), og at man ikke trenger 1024 MB for å kjøre Vista, som påstått tidligere i tråden.

 

AtW

5727135[/snapback]

 

Alt er relativt, XP krever heller ikke mer enn minimium men de fleste ønsker at alt går smooth likevel... ;)

5727408[/snapback]

 

"Faktisk så har Microsoft sakt at for at du skal kunne kjøre vista så trengte du minnimum 1024MiB, DX9, høyere enn 3Ghz / 3000+"

 

Altså kjøre, ikke kjøre smooth

 

Vista kjører fint på under 1024, hva som er å kjøre bra er jo såklart noe som kan diskuteres, men jeg ville tro det går dint og smooth med 1 gb.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd med 32MB (fikk feilmelding) og med 96MB, og det tok sin tid ja!

 

Jeg tror nok at kravet på 800MB minne er overdrivet for Vista, men jeg tviler ikke på at sløsingen i Vista blir mye større enn i XP.

5727128[/snapback]

 

Akkurat som jeg vil anbefale 512MB RAM for XP SP2, vil jeg anbefale 1GB ram for Vista.

 

Og det kan godt hende mye i Vista er helt unødvendig bloat.

 

http://jooh.no/root/text/Microsoft/bloat.htm

Remember all those stories about how surgeons in the old days just threw their rubber gloves inside the patient's stomach before sewing them back up again? Well here you had it. There were humungoid bitmaps never used. There were dozens of icons never referenced. There were tens of kilobytes of entries in the string table that had no meaning for the application whatsoever.

 

Bloat is not a technical issue, but verily a way of thinking, a "state of mind". Its cure is a simple refusal to accept, and a well directed, resounding "clean up your act and clean up your code!"

 

 

http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=404285&hl=

Here Vista Beta1 takes 15 minutes to copy only 600MB files and configure the boot, then another two hours of install.

 

How long can it take to copy over 1500MB, install devices and configure the system? Does it really need to configure every program? Doesn't it use write-caching?

 

And as Windows usually deteriorates with use people are forced to do a clean install often, this turns out to steal a lot of our time.

 

 

 

Jeg ville bare ha et super-responsivt hardware accellerert skrivebord hvor antialiasede 32bit ikoner, gjennomsiktige menyer, skygger og avspilling/scalering av film ikke pådro noe arbeid til CPU'en som det gjør i dag. For ikke snakke om å slippe flimring og MASSE 100% CPU bruk når du flytter rundt or resizer vinduer.

 

http://jooh.no/root/Vista_Report/window_th...ia_playback.jpg

Endret av Gambler FEX online
Lenke til kommentar
Jeg synest utansett at systemkravene er alt for høye. Tenk på alle de skolene, bedriftene og privatpersonene som skal bruke pcene til kontorarbeid, men som må bytte ut store mengder maskinvare for å kjøre Vista.

5727819[/snapback]

Det er vel ingen som tvinger folk til å skifte til Vista.

Lenke til kommentar
Jeg synest utansett at systemkravene er alt for høye. Tenk på alle de skolene, bedriftene og privatpersonene som skal bruke pcene til kontorarbeid, men som må bytte ut store mengder maskinvare for å kjøre Vista.

5727819[/snapback]

Det er vel ingen som tvinger folk til å skifte til Vista.

5727925[/snapback]

Nei det er forhåpentligvis ikke det. Men jeg vet at en del skoler, bedrifter og ikke minst en del privatpersoner bevisst oppgradérer til nyeste Windows, bare fordi den er den nyeste.

 

2g minne koster ikke så mye....de fleste har vell 1gb alikevell....

5727960[/snapback]

De fleste med gode maskiner ja, men totalt av alle med pc så er det nok langt flere med mindre enn 1GB enn med 1GB eller mer.
Lenke til kommentar
Tatt fra Microsoft's webside:

 

System Requirements

 

Minimum system requirements will not be known until summer 2006 at the earliest. However, these guidelines provide useful estimates:

 

• 512 megabytes (MB) or more of RAM

 

• A dedicated graphics card with DirectX® 9.0 support

 

• A modern, Intel Pentium- or AMD Athlon-based PC.

5727087[/snapback]

 

Tatt av vinden også, se her:

1,5 GB ledig plass på harddisken*

http://www.microsoft.com/norge/windowsxp/p...ion/sysreq.mspx

 

XP PRO med siste oppdateringer og maskinvaredrivere opptar minst 1,7GB plass i dag( med swapfilen)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Vista vil kreve DirectX 9.0c (for å utnytte grafikken fullt ut) - ikke bare DirectX 9, som det står i artikkelen.

 

Når det gjelder RAM- og annen ressursbruk i Vista, er jeg ikke overrasket. Hver ny Windows-versjon krever mye mer ressurser enn forrige. Det virker på meg som om Microsoft aldri egentlig har brydd seg om å forsøke å gjøre ting mindre og raskere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...