Gå til innhold

Vista trenger hardware!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg synest utansett at systemkravene er alt for høye. Tenk på alle de skolene, bedriftene og privatpersonene som skal bruke pcene til kontorarbeid, men som må bytte ut store mengder maskinvare for å kjøre Vista.

5727819[/snapback]

Det er vel ingen som tvinger folk til å skifte til Vista.

5727925[/snapback]

Nei det er forhåpentligvis ikke det. Men jeg vet at en del skoler, bedrifter og ikke minst en del privatpersoner bevisst oppgradérer til nyeste Windows, bare fordi den er den nyeste.

Vel, det er jo deres problem...

Lenke til kommentar
Har nylig oppgradert til xp på skolen, fra win95. de fleste pc'ene på skolen har 256MB RAM og gamle celeron prosessorer. blir nok en stund til de oppgraderes til Linux...

5728139[/snapback]

 

Fixed.... ;)

5728147[/snapback]

 

Hadde faktisk vært spennende om vi hadde fått linux på skolen :) hatt lyst til å prøve det en stund nå.

bytta fra Word til OpenOffice i fjor, det er vel en start :p

Lenke til kommentar
og jeg som kjøper ny pc til komfen... blir nok en del dyrere nå :(

5728263[/snapback]

en 10 000kr pc kjører vista utmerket:

Ta denne som eksempel:

 

Disse er ifra komplett

Raidmax Scorpio 868 Sølv, Sidevindu (Uten strømforsyning)

Varenr.: 316306 398kr

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316306&s=sc

I229841.jpg

 

Sapphire Radeon X1800XT 256MB GDDR3, PCI-Express,ViVo,Dual-DVI-I,Full-Retail

Varenr.: 317149 3095kr

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317149&s=sc

I394258.jpg

 

 

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte

Varenr.: 309861 2995 kr

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309861&s=sc

I342313.jpg

 

De er ifra shg

350892

Dual Channel 2x1024 MB PC3200 DDR400 - KVR400X64C3AK2/2G

057237EHY9_150_107.jpg

 

420485

250,0 GB – SATA300 (Fluid) - 7200/16MB cache, Native Command Queuing (NCQ) - DiamondMax 10 QuickView

FWRNFNHZ4V_150_127.jpg

310774

A8N-E, nVidia nForce4 Ultra, Socket 939, 8 Channel Audio, GLAN, SATA RAID, SATA 3Gb/s, PCI-Express, Dual DDR400

U4NMLWE6WH_150_150.jpg

 

750699

ND-3550 DVD±RW, DVD±Rx16, Internal, Dual Layer DVD-R DLx6, 2MB, Black, Bulk

OPPPGWTN4V_150_60.jpg

 

820156

SCP500LN-2x PSU 500Watt, Lownoise 17 db, 20/24 pins, 120mm f

ST1VSLMM7M_150_112.jpg

 

Totalt kommer alt på 10 339kr

Lenke til kommentar
Hihi. Vista krever mer minne enn forgjengeren (WinXP hadde minimum 128MB, Vista bør en vel ikke kjøre med mindre enn 512?), mens Ubuntu Linux 6.04 krever mindre og er raskere enn forgjengeren. Way to go, MS! :D

5726612[/snapback]

Inneholder Ubuntu Linux alt mulig rart av features/ bra spillplattform /nettleser/ mediaavspiller osv++++++?

 

MS' strategi er å levere en totalpakke fullspekket med alt mulig rart. Ja, mye er unødvendig for veldig mange, men allikevel. Sammenlignngsgrunnlaget er meningsløst. Skal du legge inn all funksjonalitet som Vista har i Ubuntu slipper du ikke unna med 64mb og en PII cpu. Jeg kan være enig i at Linux sikkert har sine fordeler, med Linux folk er f**n meg som fanatisk religiøse. ;)

5726854[/snapback]

 

Ja, Ubuntu linux kommer default med alt mulig rart av features.

 

Bra spillplattform? Tja, alle spill er stort sett laget for windows, så ikke helt enda, nei. Likevel finnes det mange spill for linux allerede, og via Wine er det mulig å kjøre det aller meste. Om du virkelig vil tyne flest FPS ut av spillet ditt, kan du også drepe hele skrivebordssystemet, og kjøre spillet direkte fra konsollet (en heftigere variant av den "nye" Vista-featuren)

Nettleser? Firefox er selvfølgelig forhåndsinstallert.

Medieavspiller? Totem, VLC og mplayer er vel preinstallert? Samt rythmbox, xmms og amaroK om du vil høre musikk.

Andre features? Følger faktisk med en office-pakke, et alternativ til photoshop, brenneprogrammer, bittorrent-klient, mailklient m.m. Dessuten kan man i Ubuntu oppdatere hele maskinen (og oppgradere til neste versjon (enda en "ny" Vista-feature)) uten å måtte gå ut på internett og hente det ned. Programvareinstallasjon gjøres også like enkelt. :)

Annen vista-funksjonalitet: Tja, enorme mengder eyecandy på en 3d-desktop via XGL er definitivt med i 6.04 (kommer om noen uker).

 

Problemet med Windows er at du får en pakke, og den er du stuck med. Om jeg vil bruke Ubuntu med en 400Mhz-boks med 64MB ram, kan jeg velge å bruke et skrivebordsmiljø som ikke spiser like mye ressurser, eventuelt kan jeg kjøre alt direkte fra kommandolinjen om jeg har en farlig dårlig maskin. Med Ubuntu kan du få alt fra 3d-rendret desktop med masse features og rimelig høye systemkrav, til en vanlig win2000-style desktop med de samme features og mye mindre systemkrav. Det dreier seg om fleksibilitet. ;)

 

Jo, men så er Win XP spesifisert til minimum 64mb å da.

Har du noengang prøvd å starte Win XP med 64MB?

det tar LANG tid.

 

WinXP har minimumskrav på 128MB, kanskje enda litt mer når SP2 kom. Jeg har kjørt WinXP med 128MB ram på en 500Mhz-boks. Det gikk ikke fort, egentlig. Ca. like god ytelse av WinXP @ 500Mhz og 128MB ram, som jeg fikk av Vista @ 2.4GHz og 1024MB ram.

Lenke til kommentar
WinXP har minimumskrav på 128MB, kanskje enda litt mer når SP2 kom. Jeg har kjørt WinXP med 128MB ram på en 500Mhz-boks. Det gikk ikke fort, egentlig....

5728628[/snapback]

 

Hvorfor plage seg selv, en 500MHz box fyrer opp XP helt greit med mer minne,

hiv inn en 256Mb brikke til og be happy....

Lenke til kommentar
Hihi. Vista krever mer minne enn forgjengeren (WinXP hadde minimum 128MB, Vista bør en vel ikke kjøre med mindre enn 512?), mens Ubuntu Linux 6.04 krever mindre og er raskere enn forgjengeren. Way to go, MS! :D

5726612[/snapback]

Inneholder Ubuntu Linux alt mulig rart av features/ bra spillplattform /nettleser/ mediaavspiller osv++++++?

 

MS' strategi er å levere en totalpakke fullspekket med alt mulig rart. Ja, mye er unødvendig for veldig mange, men allikevel. Sammenlignngsgrunnlaget er meningsløst. Skal du legge inn all funksjonalitet som Vista har i Ubuntu slipper du ikke unna med 64mb og en PII cpu. Jeg kan være enig i at Linux sikkert har sine fordeler, med Linux folk er f**n meg som fanatisk religiøse. ;)

5726854[/snapback]

 

Ja, Ubuntu linux kommer default med alt mulig rart av features.

 

Bra spillplattform? Tja, alle spill er stort sett laget for windows, så ikke helt enda, nei. Likevel finnes det mange spill for linux allerede, og via Wine er det mulig å kjøre det aller meste. Om du virkelig vil tyne flest FPS ut av spillet ditt, kan du også drepe hele skrivebordssystemet, og kjøre spillet direkte fra konsollet (en heftigere variant av den "nye" Vista-featuren)

Nettleser? Firefox er selvfølgelig forhåndsinstallert.

Medieavspiller? Totem, VLC og mplayer er vel preinstallert? Samt rythmbox, xmms og amaroK om du vil høre musikk.

Andre features? Følger faktisk med en office-pakke, et alternativ til photoshop, brenneprogrammer, bittorrent-klient, mailklient m.m. Dessuten kan man i Ubuntu oppdatere hele maskinen (og oppgradere til neste versjon (enda en "ny" Vista-feature)) uten å måtte gå ut på internett og hente det ned. Programvareinstallasjon gjøres også like enkelt. :)

Annen vista-funksjonalitet: Tja, enorme mengder eyecandy på en 3d-desktop via XGL er definitivt med i 6.04 (kommer om noen uker).

 

Problemet med Windows er at du får en pakke, og den er du stuck med. Om jeg vil bruke Ubuntu med en 400Mhz-boks med 64MB ram, kan jeg velge å bruke et skrivebordsmiljø som ikke spiser like mye ressurser, eventuelt kan jeg kjøre alt direkte fra kommandolinjen om jeg har en farlig dårlig maskin. Med Ubuntu kan du få alt fra 3d-rendret desktop med masse features og rimelig høye systemkrav, til en vanlig win2000-style desktop med de samme features og mye mindre systemkrav. Det dreier seg om fleksibilitet. ;)

 

Jo, men så er Win XP spesifisert til minimum 64mb å da.

Har du noengang prøvd å starte Win XP med 64MB?

det tar LANG tid.

 

WinXP har minimumskrav på 128MB, kanskje enda litt mer når SP2 kom. Jeg har kjørt WinXP med 128MB ram på en 500Mhz-boks. Det gikk ikke fort, egentlig. Ca. like god ytelse av WinXP @ 500Mhz og 128MB ram, som jeg fikk av Vista @ 2.4GHz og 1024MB ram.

5728628[/snapback]

:(

Må vell til butikken og kjøpe meg et 2gb ram sett til, slik at jeg får 3GB.

(en annen grunn er at de 1024mb jeg skal bytte ut er svært trege, og de andre 1024, er raske + 2gb raske til) :w00t:

 

Burde man ha Dual-core?

 

Eller vil en 4200+ (OC, singel core) være nok til å kjøre det helt smertefritt?

Hvor får jeg prøvd Vista? Må jeg ha sånn test lisens greier? :roll:

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Burde det ikke påpekes i artikkelen at å kjøre Glass Desktop-saken er valgfritt? Jeg har det fra en Microsoft-presentasjon at dette er avslått som default på installasjoner på bærbare pcer for eksempel. Videre ble det sagt at maskiner som kan kjøre Windows XP skal fint kunne kjøre Windows Vista...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Når alt kommer til alt, er jeg sikker på at Win Vista ikke krever så mye mere enn Win Xp.. Og jeg er dønn sikker på at har du 1 gig ram og ett brukbart middelklasse skjermkort med DirectX 9 går Vista som en drøm, og enda litt til.. ;)

Lenke til kommentar
Når alt kommer til alt, er jeg sikker på at Win Vista ikke krever så mye mere enn Win Xp.. Og jeg er dønn sikker på at har du 1 gig ram og ett brukbart middelklasse skjermkort med DirectX 9 går Vista som en drøm, og enda litt til..  ;)

5729102[/snapback]

 

Ja, det er jeg ganske sikker på også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Tatt fra Microsoft's webside:

 

System Requirements

 

Minimum system requirements will not be known until summer 2006 at the earliest. However, these guidelines provide useful estimates:

 

• 512 megabytes (MB) or more of RAM

 

• A dedicated graphics card with DirectX® 9.0 support

• A modern, Intel Pentium- or AMD Athlon-based PC.

5727087[/snapback]

 

Vel ! Hva vil dette si, maskiner med integrerte kan vi bare kaste i bosset ?

Lenke til kommentar
Tatt fra Microsoft's webside:

 

System Requirements

 

Minimum system requirements will not be known until summer 2006 at the earliest. However, these guidelines provide useful estimates:

 

• 512 megabytes (MB) or more of RAM

 

• A dedicated graphics card with DirectX® 9.0 support

• A modern, Intel Pentium- or AMD Athlon-based PC.

5727087[/snapback]

 

Vel ! Hva vil dette si, maskiner med integrerte kan vi bare kaste i bosset ?

5729137[/snapback]

 

Dette er vel anbefalte specs, ikke minimums-specs, går sikkert som gull med integrert grafikk (selv om man såklart ikke får kjørt all eye-candy).

 

AtW

Lenke til kommentar
Tatt fra Microsoft's webside:

 

System Requirements

 

Minimum system requirements will not be known until summer 2006 at the earliest. However, these guidelines provide useful estimates:

 

• 512 megabytes (MB) or more of RAM

 

• A dedicated graphics card with DirectX® 9.0 support

• A modern, Intel Pentium- or AMD Athlon-based PC.

5727087[/snapback]

 

Vel ! Hva vil dette si, maskiner med integrerte kan vi bare kaste i bosset ?

5729137[/snapback]

 

Dette er vel anbefalte specs, ikke minimums-specs, går sikkert som gull med integrert grafikk (selv om man såklart ikke får kjørt all eye-candy).

 

AtW

5729146[/snapback]

 

Jadda ! Jeg er med dere :) Bare en merkelig måte på å definere HW av MS...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...