Gå til innhold

Vista trenger hardware!


Anbefalte innlegg

Jaja, det var krisestemning ca 1990 da det ble sagt at win NT ville kreve 16(!) MB... Da var det skjelden å finne en maskin med mer enn 4 MB, det er da ikke så skjelden nå om dagen å finne en maskin med et par GB RAM?

 

5725507[/snapback]

 

rettelse: NT 4.0 krevde 12MB ram.

 

ellers har jeg mine store tvil om at vista kommer til å bli noen suksess.

testa vista på 2 maskiner her for noen dager siden.

1. athlon XP1600 med 768MB ram og et radeon 9700 pro.

2. Pentium D 3Ghz med 4 gig ram og et radeon X1600 pro.

 

på begge hadde jeg problemer med at det gikk generellt tregt og slukte ressurser.

og etter min mening ser hele dritten teit ut. hva pokker skal man med mye grafisk tull på desktoppen? XP har for mye tull, gudene må vite hvordan det ferdige vista kommer til å se ut...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GAAHHH! HVORFOR LIKER VI MICROSOFT A? det er jo bare tull jo! 800 mb ram? for det er jo noe alle har på HTPCen sin... :( Kostnader, kostnader, kostnader! Hvis linux fortsetter med å forbedre seg slik det har gjort, og microsoft blir enda grådigere ditcher jeg dem for linux asså! Og så kan dem se på hva jeg driver med! Nei! Ikke tale om! :no:

Endret av AOe
Lenke til kommentar
Bruker ikke Vista mye av minnet til skjermkortet og? hvordan blir det å fyre opp spill i Vista da?

5726209[/snapback]

Når du kjører full screen så rensker den nok minnet for windows ting.

5726254[/snapback]

 

Spent på å se hva den gjør om du ikke kjører fullscreen, eller har to skjermer.

 

AtW

Lenke til kommentar

:!: Lol! :!: Noen som har prøvd å kjøre XP med 128mb, det er sirup assa. Hvis 800mb er recommended, da er det bare å bla opp lommeboka for 4gig. Hvis du vil ha like brikker og noenlunde kvalitet 4-5-6000 spenn med dagens priser. :cry: Jeg kommer å vente med vista til alle kopisperrer og hdcp problemer er løst. dah er det uansett på tide med noe ny HW. :roll:

Lenke til kommentar

Har testa vista sin siste beta her og den tar fan ikke så mye........jeg vet den ikke er helt ferdig men at den "fullstendige" versjonen skal bruke 600mb mer det er da heller tvilsomt......Mange som har xp har jo et forbruk på 400 ,500mb. Blir kult da windows bruker 1 gb minne og at når du starter et spill som trenger et par så sliter du :!:

Lenke til kommentar
Bruker ikke Vista mye av minnet til skjermkortet og? hvordan blir det å fyre opp spill i Vista da?

5726209[/snapback]

Aero vil strupes når en starter et spill i fullskjerm. Og når en spiller i et vindu kan en vel ikke regne med optimal ytelse uansett OS.

5726271[/snapback]

 

Det er allikevel høyst relevant for mange, at man får suboptimal ytelse er greit nok, men hvor suboptimal da? 99% av full ytelse? 50%? I windows XP er det ikke mye man mister i ytelse av å ha ting som skjer på den sekundære skjermen når du spiller et spill feks.

 

AtW

Lenke til kommentar

Husker det var mye styr rundt Windows XP da det kom også. De første testene viste at spill gikk bedre under Win2000. Men så kom SP1 og nye drivere for XP. Så gikk spill bedre under XP eller iallefall like bra.

 

2GB RAM under Vista blir vel det samme som 1GB under XP i dag. Så når jeg skal over på Vista en gang i 2007, så har jeg sikkert 4GB RAM :p

Lenke til kommentar
Eneste Vista bruker Palladium til er valgfri maskinvarebasert kryptering av filsystem og "sikker oppstart". Så eneste "forpestingen" Palladium gjør i Vista er at det gjør dataene lagret på disken utilgjengelige for tyver eller dumme brukere som ikke husker å passe på passordene sine.

5725941[/snapback]

du får bare være godtroende, du. vista blir heller en trojansk hest som kjøres inn på harddisken og som blir godt støttet av maskinvaren etterhvert også (intel har jo allerede slike cpu'er)
Lenke til kommentar

Hvis bare valve kunne fått fingern ut av rævva og porta f.eks CS 1.6 / CS : S og HL2 til apple/linux....

 

Hvis det ikke gir meg full tilgang, så er jeg bra sikker på at det kommer en patch som fikser det RIMELIG kjapt. MS kan ta DRM'en sin med seg og gjemme den godt for min del. (Men, det er jo klart, dette er jo for å BESKYTTE oss stakkars forbrukerne slik at ikke vi "ubevist" gjør noe ulovlig :hrm: )

 

Alt dette maset om at det bruker mye ram, det må nå først og fremst slippes. Bugfixses med en ENORM oppgradering, som selvfølgelig inneholder egne nye feil. Som deretter må rettes opp med enda en ny kjempebugfix pakke.

Samt de samme vanlige ørtenhundreognittifem sikkerhetsoppgraderingene.

 

Deretter bruker det sikkert dobbelt så mye minne som det originalt gjorde og oppleves og blir betraktelig mye tregere.... :w00t:

Lenke til kommentar

Vista kjører finfint på test pcen min med et gammelt GeForce FX5500 skjermkort, som i sin tid kostet 600 kr å kjøpe (flere år siden), så jeg vil ikke påstå at det koster skjorta å få et skjermkort som støtter grafikken i vista. Når det gjelder minneforbruk mener jeg det er for tidlig å begynne å dømme MS, da operativsystemet nettopp er ferdig fyllt opp med features, og de ikke engang har begynt å optimisere systemet engang med den siste CTP builden. Trenger en RC build før jeg begynner å vurdere systemer kravene.

 

Personlig synes jeg utseendet til Vista er flott, og jeg gleder meg til å kunne bruke det skikkelig, og for de som trenger mest mulig performance, så finnes Windows Classic, som jeg nekter å tro vil kreve så utrolig mye mer enn XP SP2. Faktumet at GUI nå kjører på skjermkort kan også tyde på bra performance.

 

Når det gjelder spill så påstås det at de vil kjøre bedre enn XP, noe jeg har problemer med å tro. Jeg har utifra betaen sett at Aero Glass slås av hver gang det startes noe som trenger ytelse (f.eks. System Rating Tool), men jeg regner fortsatt med at Windows i bakgrunnen eter noe mer minne enn XP (men har ikke folk også en del mer minne nå enn ved XP-lanseringen? Skal bli spenende å se hvordan de løser det med doble skjermer og spilling på en, hva som da vil skje på den andre skjermen...

Lenke til kommentar
Jeg har en laptop med 266MHz Pentium MMX, 96MB RAM, 4GB HD.  Denne kjører jeg XP Pro SP2 fullt patchet på.  Med litt tweaking får jeg den til å starte opp uten å swappe til disk nevneverdig.  Da er eTrust Antivirus i bruk og brannmuren påslått.  Disken er selvsagt langsom, og det tar tid å starte maskinen.  Programoppstart er selvfølgelig også tregt, ikke minst fordi det ikke skal mye til før den swapper ganske heftig.  Men dersom jeg er litt tålmodig å venter på at alt er startet, fungerer alt som jag har prøvd til nå helt fint.  Ser tom. film på den... (DivX i omkring 320x200 går fint med rett programvare).  Ved å bruke dvalemodus, starter den opp igjen på 15 - 20 sekunder.

5725763[/snapback]

Dette var interessant, kan du gå i detalj om hvordan du har tweaket, og hvor mye virtuelt minne den bruker? Jeg har prøvd nyinstallert XPpro på maskiner med 256MB minne og 500-1500MHz prosessorer og det gikk forferdelig langsomt.

Lenke til kommentar

Det er ikke så rart at Vista vil kreve mer minne, utviklingen kan ikke akkurat stoppe bare fordi noen mener den kommer til å bruke for mye minne. Det er ikke bare operativsystemer som bruker mer og mer minne. Hvis vi kikker på spill, sammenlign for eksempel minneforbruket i Quake med Quake 4 eller Doom med Doom 3. Det er umulig å gå fra Quake til Quake 4 uten at minneforbruket øker, dette er vel logisk?

 

Hvis noen av dere har programmert litt så har dere vel opplevd at mer funksjonalitet resulterer oftest i høyere minneforbruke. Naturligvis så kan vi da lure på om koden i Vista er optimalisert for lavere minneforbruk. Optimalisering av koden med lavere minneforbruk som mål betyr også ofte at applikasjonen vil bruke mer CPU tid. Det resulterer igjen i en applikasjon som er tregere.

 

De fleste vil nok ikke ofre hastigheten?

 

Personlig så tenker jeg skal kjøpe minst 3GB minne ved neste oppgradering. Da sitter jeg igjen med 2.2GB.

 

Om 10-15 år vil nok noen lese denne tråden og få seg en god latter ved å kikke på våres minneforbruk problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...