Gå til innhold

Crossfire Xpress 3200 er offisiell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
man trenger jo ikke mange pci portene da, raid-kontroller eller lydkort. Ikke noe mer er nødvendig. er det? :o

5688181[/snapback]

 

Spør hva man skal bruke PCen til, dette har jeg rundt omkring i mine PCer

 

- TV-kort

- Lydkort

- Nettkort (neppe nødvendig i dette tilfellet).

- Flere kontrollerkort (er ikek alltid en er nok i en maskin).

 

Ellers så har man jo potensielt fysikk-kort i framtiden-. Bluetooth, wlan og slike ting er kasnkje noe spesielt interesserte bruker?

 

AtW

Lenke til kommentar

Må bare få skyte inn at jeg som "gamer" foretrekker et eget dedikert lydkort i high end klassen med et surroundanlegg som yter kortet full rettferdighet. Å si at gamere generelt ikke vil ha mye "fuss" når de spiller, kjenner jeg meg ikke igjen i.

 

Lyd i spill er med på å forsterke spillopplevelsen, og er minst like viktig som grafikk i mine øyne. Hva hadde Half-Life 2 og Battlefield 2 (for å nevne noen) vært uten en skikkelig surroundopplevelse?

 

Ellers ser kortene greie ut, men flere PCI porter er å foretrekke for min del. :thumbup:

Lenke til kommentar

Synd at kortet er såpass dyrt. Det hadde vært perfekt til HTPC for oss som har plass til ATX HK der. Tenker siden NB kun bruker 8 W. Bruker ikke nForce 4 25 W eller noe slikt.

 

Det er greit at det kun var en PCI plass, men den skulle ha vært byttet med PCI-E x1 porten, slik at man fikk inn både dedikert lydkort og 2 skjermkort som tok dobbel plass.

 

Selv med ett high-end skjermkort (2 plasser) så vil man ikke kunne bruke PCI plassen, siden master plassen er den nederste x16 porten. Tipper den må brukes hvis man bruker kun ett kort.

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som ikke kjenner igjen strømkontakten oppe i høyre hjørne? Synes den ligner litt på de som sitter på dual cpu hovedkort.

5687695[/snapback]

 

Jeg har en slik på mitt ASUS A8N Sli og må bruke den for at det skal virke.

Lenke til kommentar
og har hele 8 S-ATA porter fra selve southbridge. (Jeg ser ingen kontroller fra Promise eller andre)

5687088[/snapback]

Vel, først og fremst har bare southbridge støtte for 4stk som tidligere nevnt her. Derimot har du helt rett i at det ikke er noen ekstra kontroller på det kortet, så hva er da problemet? Jo, kortet har nok bare 4stk S-ATa-porter, iallfall såvidt jeg kan se.

 

Er det noen som kan forklare meg hvordan i huleste man skal kunne utnytte 2x8GB båndbredde. Med standard klokk gir minnebussen til 939 løsninger maks 3,2GB i hver retning.

5692468[/snapback]

Nå blir det feil å si at det er i hver rettning siden den ikke er full duplex slik PCI-e er(?), og da blir det vel egentlig 4GB/s i hver rettning og altså overhode ingen mulighet for 8GB/s i en rettning slik en del tror. Dual Channel gir 6,4GB/s i en rettning og er halv duplex. I tillegg kan data komme fra både CPU og minne. Endret av Ernie
Lenke til kommentar
og har hele 8 S-ATA porter fra selve southbridge. (Jeg ser ingen kontroller fra Promise eller andre)

5687088[/snapback]

Vel, først og fremst har bare southbridge støtte for 4stk som tidligere nevnt her. Derimot har du helt rett i at det ikke er noen ekstra kontroller på det kortet, så hva er da problemet? Jo, kortet har nok bare 4stk S-ATa-porter, iallfall såvidt jeg kan se.

5692687[/snapback]

Jeg har blitt rettet på tidligere i tråden (Nærmere bestemt innlegg nr 8 i tråden av [GDI]Raptor kl 10.55 i går). Kortet har 8 SATA-porter som man tydelig ser av det store bildet som Skag1 la ut i tråden, og det er en kontroller fra Silicon Image like nedenfor batteriet på bildet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Nå blir det feil å si at det er i hver rettning siden den ikke er full duplex slik PCI-e er(?), og da blir det vel egentlig 4GB/s i hver rettning og altså overhode ingen mulighet for 8GB/s i en rettning slik en del tror. Dual Channel gir 6,4GB/s i en rettning og er halv duplex. I tillegg kan data komme fra både CPU og minne.

5692687[/snapback]

Beklager, var litt kjapt ute.. Halv duplex betyr jo forsåvidt alt fra 3.2GB i hver retning, til 6.4GB i en retning for 939. For Crossfire oppsettet (doble 16x PCI-E) blir den totale bånbredden 8GB i hver retning (2x4GB). Når det gjelder data så kommer det i all hovedsak fra minnet, muligens via CPU (du vil finne en analogi til dører i en annen tråd). Med ATIs løsning for Crossfire vil jeg tro at sammenlignbare skjermkort har ca. samme behov for data, hvilket da skulle tilsi at minnebussen vil være ute av stand til å levere så mye data som det er kapasitet for. Det vil overraske meg veldig mye om man ser økt ytelse ved å gå fra SLI/Crossfire 2x8x PCI-E til 2x16x PCI-E.

Lenke til kommentar
Nå blir det feil å si at det er i hver rettning siden den ikke er full duplex slik PCI-e er(?), og da blir det vel egentlig 4GB/s i hver rettning og altså overhode ingen mulighet for 8GB/s i en rettning slik en del tror. Dual Channel gir 6,4GB/s i en rettning og er halv duplex. I tillegg kan data komme fra både CPU og minne.

5692687[/snapback]

Beklager, var litt kjapt ute.. Halv duplex betyr jo forsåvidt alt fra 3.2GB i hver retning, til 6.4GB i en retning for 939. For Crossfire oppsettet (doble 16x PCI-E) blir den totale bånbredden 8GB i hver retning (2x4GB). Når det gjelder data så kommer det i all hovedsak fra minnet, muligens via CPU (du vil finne en analogi til dører i en annen tråd). Med ATIs løsning for Crossfire vil jeg tro at sammenlignbare skjermkort har ca. samme behov for data, hvilket da skulle tilsi at minnebussen vil være ute av stand til å levere så mye data som det er kapasitet for. Det vil overraske meg veldig mye om man ser økt ytelse ved å gå fra SLI/Crossfire 2x8x PCI-E til 2x16x PCI-E.

5695996[/snapback]

Nei, halv duplex vil overhode ikke være det samme som 3.2GB/s i hver rettning. Halv duplex betyr at man bare kan sende i en rettning om gangen, altså vil man alltid få 6.4GB/s i den rettningen man bruker. Dermed vil man ha i et worst case scenario fylle opp 6.4 av 8 mulige GB/s.

 

Når det er sagt så vil det jo sjeldent være behov for en overføring på 6.4GB/s fra minne til skjermkort, det skal jo trosalt brukes av resten av systemet også. Derimot vil man alikevel får økt ytelse pga. mindre forsinkelse siden det vil være raskere. Samtidig er det stor forskjell på 2GB/s og 4GB/s pr. skjermkort.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Nei, halv duplex vil overhode ikke være det samme som 3.2GB/s i hver rettning. Halv duplex betyr at man bare kan sende i en rettning om gangen, altså vil man alltid få 6.4GB/s i den rettningen man bruker. Dermed vil man ha i et worst case scenario fylle opp 6.4 av 8 mulige GB/s.

Tror du misforstår meg her. For å gjenta meg selv, med halv duplex og 6.4GB/s båndbredde vil maksimal overføringshatighet være i intervallet mellom 3.2GB/s i hver retning og 6.4GB/s i en retning. Halv duplex betyr ikke at data må gå en vei i ett sekund vettu (godt det ikke bare er jeg som blingser innimellom). Som du sier vil da 6.4GB i en retning være det nærmeste man kommer kapasiteten til PCI-E.

Lenke til kommentar
Nei, halv duplex vil overhode ikke være det samme som 3.2GB/s i hver rettning. Halv duplex betyr at man bare kan sende i en rettning om gangen, altså vil man alltid få 6.4GB/s i den rettningen man bruker. Dermed vil man ha i et worst case scenario fylle opp 6.4 av 8 mulige GB/s.

Tror du misforstår meg her. For å gjenta meg selv, med halv duplex og 6.4GB/s båndbredde vil maksimal overføringshatighet være i intervallet mellom 3.2GB/s i hver retning og 6.4GB/s i en retning. Halv duplex betyr ikke at data må gå en vei i ett sekund vettu (godt det ikke bare er jeg som blingser innimellom). Som du sier vil da 6.4GB i en retning være det nærmeste man kommer kapasiteten til PCI-E.

5703235[/snapback]

Nei, det betyr ikke at det må gå samme vei i et sekund, men det betyr da heller ikke at man kan si at man får x GB/s den ene vegen og y GB/s den andre siden du aldri vil få en overføring i 2 rettninger. Overføringshastigheten vil alltid være 6,4GB/s i en retning, selv om det i praksis kan være hva som helst mellom 0 og 6,4GB/s for hver av retningene.

Lenke til kommentar

Siden vi nå er langt inn i kveruleringen allerede. Overføringen er diskret, så hvis vi skal kjøre din stringente tolkning av overføringshastighet, så er den null så og si hele tiden, og uendelig i det øyeblikket et datapunkt overføres. Anbefaler deg og sjekke opp Cantor mengder her, begrepet "almost everywhere" fra målteorien bør også gi deg mye godt stoff når hjernen trenger trim. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...