Gå til innhold

"More than meets the eye" kommer sommeren 2007


Dotten

Hvilken forventninger har du til filmen?  

406 stemmer

  1. 1. Hvilken forventninger har du til filmen?

    • [IMG]http://www.crazypeople.nl/Smileys/smilies/mf_dribble.gif[/IMG]
      156
    • [IMG]http://forums.telenet.be/breedband/images/smilies/thumbsup.gif[/IMG]
      75
    • [IMG]http://intraforum.hardware.no/style_emoticons/default/hmm.gif[/IMG]
      78
    • [IMG]http://www.werewolf.com/vb/images/smilies/shrug.gif[/IMG]
      63
    • [IMG]http://www.exisle.net/mb/style_emoticons/default/thumbs-down.gif[/IMG]
      34


Anbefalte innlegg

http://www.comingsoon.net/news/movienews.php?id=21787

 

Transformers Crosses $100 Million!

Source: ShowBiz Data, The Weekend Warrior

July 7, 2007

 

 

In just four and a half days, Michael Bay's Transformers has crossed the $100 million mark, adding an additional $22.4 million on Friday to put it ahead of the established Pixar film Ratatouille and Bruce Willis action sequel Live Free or Die Hard in terms of box office gross. Its first Friday is pointing to a three-day weekend in the range of $62 to 65 million.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sånn ca. 145 millioner, ca. halvparten av POC3, Spider-Man 3 og Superman Returns. Hvis noen kan forklare meg hvor Verbinski, Raimi og Singer gjorde av de siste 150 millionene så er det godt gjort...

 

Jeg tipper skuespiller-lønninger. Hvilket er synd de ikke spyttet i mer for, til Transformers.

Lenke til kommentar

Hva man sparte penger på:

  • Ingen overbetalte skuespillere.
  • Langt mer effektiv innspilling (Spielberg har aldri stått bak en film som koster mer enn 160 millioner dollar) Bay er også kjent for å være sykt effektiv i forhold til andre skuespillere
  • Spielberg sitt gode forhold til ILM. "Rabattordninger".
  • GM donerte biler (bare der sparte man 3 millioner dollar)
  • Bay, produsentene (minus to av dem) og skribentene gikk alle med på å kutte lønnen sin med 30%, slik at filmen ble spilt inn i USA og ikke i utlandet. Dette gjorde at Bay kunne benytte seg av sitt team og således holde effektiviteten oppe
  • Gjenbruk av enkelte scener. Eksempelvis er scenen med hangarskipet hentet fra Pearl Harbour (med enkelte digitale endringer).

Og jeg er spesielt glad for at man ikke kastet bort 20 millioner på en velkjent skuespiller. Dette ville gått på bekostning av det visuelle. I tillegg syntes jeg Shia Labeouf gjør en fenomenal jobb og jeg ser frem til å se han spille Indiana Jones sin sønn i neste Indiana film. Som anmelderne påpeker, dette er en kommende stjerne og han er Spielberg sin nye "protege".

 

I det hele tatt er dette et flott tegn for Hollywood. Det viser at man ikke nødvendigvis må spy inn hundrevis av millioner med dollar. I tillegg åpner det for flere nye fjes og ikke standardmedlemmene av 20 millionardollarsklubben. :)

 

På den andre siden er det nå klart at det stramme budsjettet også er grunnen til at man ikke kunne gjøre mer ut av

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jazz sin død og andre scener.

 

Men filmen er i mine øyne langt mer visuelt imponerende enn POTC3, Spider-Man 3 og det andre vi er blitt servert i år. Og det til halve prisen.

Lenke til kommentar
Og jeg er spesielt glad for at man ikke kastet bort 20 millioner på en velkjent skuespiller. Dette ville gått på bekostning av det visuelle. I tillegg syntes jeg Shia Labeouf gjør en fenomenal jobb og jeg ser frem til å se han spille Indiana Jones sin sønn i neste Indiana film. Som anmelderne påpeker, dette er en kommende stjerne og han er Spielberg sin nye "protege".

 

LaBeouf gjør en ok rolle men han gjør aldri noe spesielt ut av sin karakter. Det er neppe hans skyld alene, filmmakerne er til syvende og sist de ansvarlige, men det hadde vært noe helt annet om det hadde vært personer jeg faktisk brydde meg om i Transformers. For å ta eksempel fra en annen av Bays filmer, som The Rock, der gjør Cage og Connery roller som man blir sjarmert av og engasjert i og som holder deg spikret til stolen hvert eneste minutt gjennom filmen. Transformers er ikke verdig en sammenlikning en gang, når det kommer til å skape hovedpersoner som man har samme innlevelse og følelser for. Ikke sikkert høyere lønninger og mer kjente skuespillere hadde gjort noen forskjell, men mange av skuespillerprestasjonene i Transformers kunne helt klart vært bedre.

Lenke til kommentar

Dette blir subjektivt. Jeg ble like opptatt av Shia sin rolle som av Connery sin. Og det sier sitt for min del, da Connery er en enormt god skuespiller (og følgelig bedre enn Shia som fortsatt er et talent). Men så spiller han en karakter mer lik Peter Parker i den første Spider-Man filmen. Og Shia sin opptreden står ikke tilbake for Tobey sin.

 

Så for meg var Shia utrolig god og ikke bare "ok". Josh Duhamel har jeg også lenge hatt sansen for i serien Las Vegas, men desverre fikk han ikke så mye spilletid. Men egentlig greit nok, da vi fikk servert nok av militæret. Men så var det robotene man her skulle investere pengene i og jeg lot meg engasjere spesielt i Bumblebee, Optimus og Frenzy. De andre fikk lite "spilletid". Likte godt foreldrene til Sam, de ble godt spilt og serverte flott overdreven humor.

 

Når det kommer til Bernie Mac, Anthony Anderson osv så er det nå standardpakken de serverer (men Mac var faktisk ganske grei, for en gangs skyld). Australieneren og Anderson kunne egentlig blitt kuttet fra hele filmen, det subplottet var temmelig uinteressant og fungerte mer som å gjøre oss litt ekstra utålmodig for å se mer av robotene.

 

Men når budsjettet er på 145 millioner så kaster man ikke bort 20 millioner+ på en Connery eller Cage. Ikke når det er så mye visuelle dyre scener som må unnagjøres. Skulle gjerne sett eksempelvis Connery i filmen (selv om han er pensjonert nå, synd siden han da ikke blir med i neste Indiana film), men seriøst det gjorde ingenting å være foruten. Kan ikke akkurat si Tom Cruise gjorde noe ekstra for War of the worlds.

 

I slike filmer så har historien vist at det er best å ikke kaste bort penger på skuespillere og heller gå for talentene. Det fungerte i Jurassic Park (som virkelig gjorde Jeff Goldblum kjent) og i Independence Day (som ga oss Will Smith, som gikk fra tv til film). Her har man satset på den voksende stjernen Josh Duhamel og det store talentet Shia Labeouf, samt slengt inn ringreven Jon Voight,s om tross alt har vunnet Oscar og nominert fire ganger.

 

Steven Spielberg kjenner dette gamet. Og jeg tviler ikke et sekund på at Shia kan bli den nye Harrison Ford eller Tom Hanks som så mange kritikere nå spekulerer i.

 

Rett og slett fordi han nå blir rost opp i skyene for sin opptreden i Transformers som er blitt gigantisk og som også har kapret rollen som Indiana Jones jr. i neste Indy film. Han har allerede fått ros for de to forrige filmene sine også. Som kjent var det Star Wars og Indiana Jones som gjorde det for Harrison Ford, det samme mønsteret ser man her også.

 

Det hele blir faktisk "avgjort" av Indiana Jones IV sin suksess og hans opptreden der. Ironisk nok er det tomrommet etter nevnte Connery han må "fylle", siden Connery sa nei til den filmen.

 

Shia har rett og slett skutt gullfuglen ved å få rollen i de to filmene. Men når Spielberg først får øynene opp for noen så pleier han å gjøre dem til stjerner.

Lenke til kommentar
...samt slengt inn ringreven Jon Voight,s om tross alt har vunnet Oscar og nominert fire ganger.

 

Du har noen poeng, men akkurat når det gjelder Jon Voight så må jeg få si min mening. Han er en kjempeflink skuespiller og jeg er stor fan av mange av hans roller, men i Transformers gjør han kanskje den dårligste jobben jeg noen gang har sett han i.

Lenke til kommentar

Rollen i Transformers kunne vært bedre ja. Men for meg hadde det ikke så mye å si. Men om Shia ikke hadde gjort jobben sin så ville filmen virkelig kunne falt endel for min del.

 

Voight var faktisk mer imponerende i "Behind the scenes" klippet, hvor han rullet rundt, lo og viste at han var i bedre form enn de andre :D

 

Er spent på hvilket budsjett oppfølgeren får. Jeg tviler på at Shia blir særlig billig nå. Men med tanke på hvor "billig" denne filmen var og hvor mye penger den håver inn (og Hasbro tjener fett på lekene og kan spytte i mer) så tror jeg de vil få et ganske så mye bedre budsjett, selv om Spielberg alltid er litt gniten på akkurat dette.

 

Spørs jo hvem som blir regissøren. Bay har ikke sagt annet enn "kanskje". Men Spielberg er jo en god fan av han, så han overtaler han vel. Men det kunne jo vært artig å sett Spielberg prøve seg også, selv om jeg umulig kan tenke meg at han gidder overta noen andre sitt "verk".

 

Eneste som er sikkert er at det nok ikke blir noen Bruce Willis i en oppfølger. Bay og Willis er ikke akkurat på talefot etter munnhuggeriet i forkant av at Die Hard og Transformers ble sluppet. Filmen har i hvert fall gjort spådommene om at Die Hard 4.0 ville ødelegge for Transformers til skamme. Sistnevnte gir Die Hard juling på kinoen.

 

Men denne uken kommer Harry Potter flygende inn og tar over showet. Men Transformers ender på rundt 150 millioner dollar første uken i USA, noe som er ekstremt bra i konkuranse med License to wed, Ratatouille, Evan Almighty og Die Hard 4.0.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Filmen er en gigantisk suksess. I USA kan den ende opp med å slå POTC3 og Shrek 3 på kino.

 

Den holder seg til 8.0 på IMDB og har passert 400 millioner innspilte dollar internasjonalt, men har enda ikke premiert i Japan, Storbritannia, Tyskland og endel andre land. Den kan faktisk ende opp med mer enn 600 millioner dollar tatt inn internasjonalt.

 

Den vil trolig bli den største ikke-oppfølgeren siden Spider-Man, når man snakker inntjening.

Lenke til kommentar

Transformers er noe av det råeste jeg har sett. Den har alt, total råskap av noen spesiall effekter og lyd. Fikk frysninger igjennom hele filmen. Jeg mener råe biler som blir til store roboter! Hvor fett er ikke det!?

 

Biler, roboter, fly, og våpen. I tillegg så har den hauevis med humor. Elsker denne filmen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er det ikke på tide å bytte ut spørsmålet på toppen fra "Hvilken forventninger har du til filmen?" til f. eks Ble forventningene innfridd?" eller noe i den duren...

 

Synd at IMAX kinoen på Aker Brygge ble lagt ned, fikk aldri sjangsen til å få tatt meg en tur ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...