Gå til innhold

Har vi for snille straffer i Norge?


Anbefalte innlegg

Hva hvis du havner i fengsel for å ha tatt litt dop? Fengsel er jo ikke akkurat preventivt mot dop, det smugles inn og er dermed tilgjengelig i et miljø hvor det er lite å gjøre. Så tar man dette dopet og ender opp med en stor gjeld og kontakter i det kriminelle miljøet.

 

En ting som jeg synes det er for lite av er straffearbeid, hvis du kjører for fort må du jobbe en uke for staten. Kan inntil en hvis alvorlighetsgrad skje i ditt eget yrke, dette vil da tilsi at alle betaler relativt mye penger, så en advokat ikke slipper billigere enn en renholdsarbeider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva hvis du havner i fengsel for å ha tatt litt dop? Fengsel er jo ikke akkurat preventivt mot dop, det smugles inn og er dermed tilgjengelig i et  miljø hvor det er lite å gjøre. Så tar man dette dopet og ender opp med en stor gjeld og kontakter i det kriminelle miljøet.

5667064[/snapback]

 

Løser man det problemet best ved å

 

1) ikke fengsle folk?

2) rydde opp i dopproblemene?

Lenke til kommentar
Nå har vi jo fått noe i dette landet som heter "forvaring", noe som betyr at han kan sitte inne resten av livet. Og det er jo en stor forbedring vil jeg si.

5666810[/snapback]

Utrolig sjeldent at noen får forvaringsdom. I tillegg er det fåtallet som sitter inne mer enn 10-15 år selv om de har blitt dømt til 21.

 

Dessuten er strafferammene for økonomisk kriminalitet latterlig høye i forhold til f.eks voldtekt, incest og drap.

Lenke til kommentar
Nå har vi jo fått noe i dette landet som heter "forvaring", noe som betyr at han kan sitte inne resten av livet. Og det er jo en stor forbedring vil jeg si.

5666810[/snapback]

Utrolig sjeldent at noen får forvaringsdom. I tillegg er det fåtallet som sitter inne mer enn 10-15 år selv om de har blitt dømt til 21.

 

Dessuten er strafferammene for økonomisk kriminalitet latterlig høye i forhold til f.eks voldtekt, incest og drap.

5667107[/snapback]

 

Det vet jeg, men muligheten er der. Så den dagen Ted Bundy dukker opp så er jo muligheten til å hive nøkklene der...

Lenke til kommentar
Hva hvis du havner i fengsel for å ha tatt litt dop? Fengsel er jo ikke akkurat preventivt mot dop, det smugles inn og er dermed tilgjengelig i et  miljø hvor det er lite å gjøre. Så tar man dette dopet og ender opp med en stor gjeld og kontakter i det kriminelle miljøet.

 

En ting som jeg synes det er for lite av er straffearbeid, hvis du kjører for fort må du jobbe en uke for staten. Kan inntil en hvis alvorlighetsgrad skje i ditt eget yrke, dette vil da tilsi at alle betaler relativt mye penger, så en advokat ikke slipper billigere enn en renholdsarbeider.

5667064[/snapback]

 

 

Jeg mener at man må rydde opp i problemene, men lar dette seg gjøre i et fengsels miljø? Akkurat der tviler jeg, så jeg synes man burde lage spesielle løsninger for å avruse folk. Disse burde da gå over lengere tid og inkludere at de etterhvert blir gitt en mulighet i samfunnet.

 

jeg bomma vist litt med qouten, men var ment til klilleng's post.

Endret av bleak
Lenke til kommentar
Jeg mener at man må rydde opp i problemene, men lar dette seg gjøre i et fengsels miljø? Akkurat der tviler jeg, så jeg synes man burde lage spesielle løsninger for å avruse folk. Disse burde da gå over lengere tid og inkludere at de etterhvert blir gitt en mulighet i samfunnet.

5667269[/snapback]

 

Selvsagt går det an å rydde opp. Det handler om vilje, ressurser og handling. Tvangsavrusning kan også vurderes nærmere, i tillegg.

Lenke til kommentar
Jeg mener at man må rydde opp i problemene, men lar dette seg gjøre i et fengsels miljø? Akkurat der tviler jeg, så jeg synes man burde lage spesielle løsninger for å avruse folk. Disse burde da gå over lengere tid og inkludere at de etterhvert blir gitt en mulighet i samfunnet.

5667269[/snapback]

 

Selvsagt går det an å rydde opp. Det handler om vilje, ressurser og handling. Tvangsavrusning kan også vurderes nærmere, i tillegg.

5667344[/snapback]

 

Jeg tror også at det går an å løse opp i problemene, men om det er greit å få gjort i et fengsel er spørsmålet. Min mening blir da at vi burde skille ut de som kommer inn på grunn av bruk av dop tidlig, og sende dem til et eget tilbud. Dette burde være noe ala tvangsavrusning.

Lenke til kommentar
Hva hvis du havner i fengsel for å ha tatt litt dop? Fengsel er jo ikke akkurat preventivt mot dop, det smugles inn og er dermed tilgjengelig i et  miljø hvor det er lite å gjøre. Så tar man dette dopet og ender opp med en stor gjeld og kontakter i det kriminelle miljøet.

 

En ting som jeg synes det er for lite av er straffearbeid, hvis du kjører for fort må du jobbe en uke for staten. Kan inntil en hvis alvorlighetsgrad skje i ditt eget yrke, dette vil da tilsi at alle betaler relativt mye penger, så en advokat ikke slipper billigere enn en renholdsarbeider.

5667064[/snapback]

 

 

Jeg mener at man må rydde opp i problemene, men lar dette seg gjøre i et fengsels miljø? Akkurat der tviler jeg, så jeg synes man burde lage spesielle løsninger for å avruse folk. Disse burde da gå over lengere tid og inkludere at de etterhvert blir gitt en mulighet i samfunnet.

 

jeg bomma vist litt med qouten, men var ment til klilleng's post.

5667269[/snapback]

 

 

Også kalt isolat.

 

Kast de forbaska svake dr.ittsekken inn i isolat, og de sitte der over et par år.

Dop er dop, bare det ikke er sprøyter, og de tar det alene, selv, og ikke prøver og selge det videre osv. så er det greit , forsovit at redlige mnsk må rydde opp idet når de tar en overdose.

Lenke til kommentar
Økonomisk kriminalitet gjort av privatpersoner bør straffes ganske mildt, vil jeg mene.

 

Hvorfor det? Hvis en privatperson svindler deg på kr.30 000 ved et bilkjøp eller lignende, og pengene er tapt, -hvorfor skal dette tas mildt på?? Er jo slike kasus som er gjengangere p.g.a. lav straff.

Lenke til kommentar
Har vi for snille straffer i Norge?

 

Indeed.

 

Nå skal jeg være litt ekstrem her.

 

En person dreper og lemlester en hel familie. Han kommer ikke unna med dette. Settes i fengsel i 21år med 10år i betinget.

 

One word: Latterlig!

 

Etter min mening skal svinet råttne i en celle resten av livet ellers så skal han møte den berømte stolen.

 

Hadde kanskje ikke noe spesielt med denne tråden men.

5665199[/snapback]

Nå har det seg slik at denne personen aldri får se daglys utenfor en mental instutisjon igjen da. Uansett burde ett slik lovbrudd føre til isolat og aldri mer menneskelig kontakt resten av livet. :w00t:

Lenke til kommentar
Minimiumsstraffen for forfalskning av en 50-lapp er 3 år, vet om drapssaker hvor morderen ikke har fått mer.

5668047[/snapback]

 

Voldtekt har en strafferamme på 2år, om jeg ikke tar feil.

5668253[/snapback]

 

Det norske lovverket er sannsynligvis skrevet av en person som er blottet for logikk, spesielt mtp at et menneskeliv er verdt mindre enn 50 kr...

Lenke til kommentar
Ser en poll på VG.no nå, der over 90% mener at maksimumsstraffen bør heves til 27 år. Bør ikke strafferammene i Norge reflektere bedre hva befolkningen mener er fornuftige straffer? Jeg er klar over at det er få som har oversikt over alle virkningene det får, men likevel...

5670263[/snapback]

 

Er vel slik utviklingen desverre har blitt de senere åra, dvs. at straffenivå baseres mer og mere på hva media og tv-debatter til enhver tid hauser opp. Er klar over at noen synes dette er fint, jeg for min synes det er skremmende. :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...