Gå til innhold

Har vi for snille straffer i Norge?


Anbefalte innlegg

Viser til http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=114703 om en attenåring som blir dømt til 45 dagers betinget fengsel og 3000 kr i bot, for bl.a. narkotikabruk, fyllekjøring uten førerkort, biltyveri og drapstrusler som har ført til sykemeldinger.

 

Er det bare jeg som syns at denne straffen er alt for mild? Personlig har jeg vanskelig for å tro at 3000 kr er et veldig betydelig beløp for en kar av dette kaliberet, og at 45 dagers betinget fengsel ikke er nok til at det går opp for vedkommende hvor alvorlige handlingene hans har vært.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han var MINDREÅRIG.

Eg hadde vært forbanna eg og hvis eg hadde vokst opp på en barnevern institusjon. Å gi falsk personalia til purken er ikke alvorlig i det hele tatt. Og hvem har ikke prøvd hasj en gang i livet sitt? Eneste stakkars gutten er skyldig i er å ha hatt en dårlig dag...

Endret av magicus
Lenke til kommentar
Har vi for snille straffer i Norge?

 

Indeed.

 

Nå skal jeg være litt ekstrem her.

 

En person dreper og lemlester en hel familie. Han kommer ikke unna med dette. Settes i fengsel i 21år med 10år i betinget.

 

One word: Latterlig!

 

Etter min mening skal svinet råttne i en celle resten av livet ellers så skal han møte den berømte stolen.

 

Hadde kanskje ikke noe spesielt med denne tråden men.

Lenke til kommentar

Vi har for strenge straffer i norge. Så strenge at Norge bryter menneskerettighetene.. Vi fengsler folk som nekter å gå inn i militæret for å lære å drepe andre mennesker. Vi bruker for mye glattcelle. Kriminelle kan risikere å bli dømt til forvaring der en kan råtne resten av livet i en celle, ikke bare 21 år.

Vi trenger lavere straffer. Kriminelle blir ikke bedre mennesker av å være i fengsel.. I fengsel møter de likesinnede og verre kriminelle som oppmuntrer til flere kriminelle handlinger. Vis litt solidaritet og medfølelse. Mange kriminelle har hatt en vanskelig oppvekst og barndom og kriminalitet er gjerne det eneste de kan.. Fengsel og straff er ikke løsningen. Belønning av goder gjerninger er mer effektivt enn straffing av dårlige gjerninger..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du enl, at forbryteren vil angre noe mer om han sitter inne i 3 år eller 10 år? hadde eg sutte inne 10 år istedet for 3 hadde eg blitt enda mer bitter og forbanna.. Voldtekt og drap har altfor høye straffer. Hvis det skulle være en forbrytelse eg skulle kunne gå med på økt strafferamme på måtte det være vold. Heve straffen for vold, samt senke straffen for voldtekt. Sånn at de blir omtrent lik.

Lenke til kommentar
Kriminelle blir ikke bedre mennesker av å være i fengsel.. I fengsel møter de likesinnede og verre kriminelle som oppmuntrer til flere kriminelle handlinger. Vis litt solidaritet og medfølelse. Mange kriminelle har hatt en vanskelig oppvekst og barndom og kriminalitet er gjerne det eneste de kan.. Fengsel og straff er ikke løsningen. Belønning av goder gjerninger er mer effektivt enn straffing av dårlige gjerninger..

5665320[/snapback]

 

Korrekt. Fysisk straff er kanskje bedre. :whistle:

 

Visse folk er berre født som kriminelle, fysisk straff, hjernevasking eller terapi er vel det einaste som ville virka på dei. Men så begynner Amnesty og skrike og ha seg verre, så me får vel la dei rotna i fengsel, til ingen nytte.

 

Ja, og så er det disse med "dårlig barndom". Send dei til psykolog.

Lenke til kommentar
Vi har for strenge straffer i norge. Så strenge at Norge bryter menneskerettighetene.. Vi fengsler folk som nekter å gå inn i militæret for å lære å drepe andre mennesker. Vi bruker for mye glattcelle. Kriminelle kan risikere å bli dømt til forvaring der en kan råtne resten av livet i en celle, ikke bare 21 år.

Vi trenger lavere straffer. Kriminelle blir ikke bedre mennesker av å være i fengsel.. I fengsel møter de likesinnede og verre kriminelle som oppmuntrer til flere kriminelle handlinger. Vis litt solidaritet og medfølelse. Mange kriminelle har hatt en vanskelig oppvekst og barndom og kriminalitet er gjerne det eneste de kan.. Fengsel og straff er ikke løsningen. Belønning av goder gjerninger er mer effektivt enn straffing av dårlige gjerninger..

5665320[/snapback]

 

Uansett hvordan en snur og vender på det, velger kriminelle å bli kriminelle. En dårlig barndom gjør ikke automatisk at en person blir kriminell. Derfor er det på sin plass med straffer for kriminelle handlinger. Samtidig er det selvsagt viktig med forebyggende arbeid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Gidder ikke kommentere linken trådstarter gav. Men sånn ellers, så ja, vi har alt for milde straffer i Norge.

 

F.eks. disse syke pedoene som voldtar unger, og drapsmenn. Får kanskje 3 år fengsel. Skulle hatt livstid.

Lenke til kommentar
Tror du enl, at forbryteren vil angre noe mer om han sitter inne i 3 år eller 10 år? hadde eg sutte inne 10 år istedet for 3 hadde eg blitt enda mer bitter og forbanna.. Voldtekt og drap har altfor høye straffer. Hvis det skulle være en forbrytelse eg skulle kunne gå med på økt strafferamme på måtte det være vold. Heve straffen for vold, samt senke straffen for voldtekt. Sånn at de blir omtrent lik.

5665407[/snapback]

 

Kunne godt tenke meg å høre argumentasjonen for å senke straffen for voldtekt.

Lenke til kommentar

Det kan jeg også tenkte meg å høre.

 

Jeg påstår at det aldri finnes noen unnskyldning for voldtekt. Mange hevder at å bli voldtatt er noe av det værste som kan skje med en, og det er på det rene at mange voldtektsoffere får livene sine mer eller mindre ødelagt. Hvordan kan man forsvare å ødelegge et annet menneskes liv? Ingenting kan gjøre det godt igjen.

Lenke til kommentar
Har vi for snille straffer i Norge?

 

Indeed.

 

Nå skal jeg være litt ekstrem her.

 

En person dreper og lemlester en hel familie. Han kommer ikke unna med dette. Settes i fengsel i 21år med 10år i betinget.

 

One word: Latterlig!

 

Etter min mening skal svinet råttne i en celle resten av livet ellers så skal han møte den berømte stolen.

 

Hadde kanskje ikke noe spesielt med denne tråden men.

5665199[/snapback]

 

 

Straffe rammen er latterlig - Ja.

 

Men ubetinga fengsel i 10år er mer enn det høres ut som. Ubetinga, etter 10år, så kan du sitte enda lenger, i en evighet, faktisk flere 10år til.

 

Straffa ramme er svak, ja, samma hvor mange du dreper, så får du maks 21år.

 

Men det er mye da..

Lenke til kommentar
Vi har for strenge straffer i norge. Så strenge at Norge bryter menneskerettighetene.. Vi fengsler folk som nekter å gå inn i militæret for å lære å drepe andre mennesker. Vi bruker for mye glattcelle. Kriminelle kan risikere å bli dømt til forvaring der en kan råtne resten av livet i en celle, ikke bare 21 år.

Vi trenger lavere straffer. Kriminelle blir ikke bedre mennesker av å være i fengsel.. I fengsel møter de likesinnede og verre kriminelle som oppmuntrer til flere kriminelle handlinger. Vis litt solidaritet og medfølelse. Mange kriminelle har hatt en vanskelig oppvekst og barndom og kriminalitet er gjerne det eneste de kan.. Fengsel og straff er ikke løsningen. Belønning av goder gjerninger er mer effektivt enn straffing av dårlige gjerninger..

5665320[/snapback]

 

Uansett hvordan en snur og vender på det, velger kriminelle å bli kriminelle. En dårlig barndom gjør ikke automatisk at en person blir kriminell. Derfor er det på sin plass med straffer for kriminelle handlinger. Samtidig er det selvsagt viktig med forebyggende arbeid.

5665470[/snapback]

 

 

Nei, men det blir jo en god del lettere og ta , istede for å kjøpe noe som du helst ikke har penger til, hvis du har levd på en instutisjon i 10år.

 

Og snu straffe rammene enda mer på hode ?! Det er gæli, voldtar noen, kapp av penis. Lik straff.

Lenke til kommentar

Det er på sin plass å spørre hva hensikten med høyere straff skal være, slik som magicus gjør. "Fordi de fortjener det" er ikke en god grunn, fra et samfunnsmessig perspektiv skal det mere til. Virker som enkelte tror at de kriminelle har det for godt, jeg kan berolige dere med at 95% har et helvete til liv.

 

Folk fortjener flere sjanser. Dette er faktisk en tradisjonell kristen verdi og en av de bedre sidene ved kristendommen. Ellers er ikke kriminalitet noen merkbar belastning på det norske samfunn. Dessuten er det svært dyrt å ha folk på soning.

 

Eneste som har det for bra etter min mening er hvitsnippforbrytere, disse slipper ofte unna fordi de kan lovene ut og inn.

Lenke til kommentar
Det er på sin plass å spørre hva hensikten med høyere straff skal være, slik som magicus gjør.

5666777[/snapback]

Holde de kriminelle innesperra slik at de ikke kan plage og skade lovlydige mennesker.

Få vanlige nordmenn til føle at loven er på deres side, og at samfunnet tar mer hensyn til dem enn forbryterne

Sørge for at de kriminelle merker en klar og utvetydig reaksjon fra samfunnet, slik at de forstår at de ikke kan være kriminelle og samtidig "lure seg unna".

 

Dette burde være kjent.

Lenke til kommentar
Har vi for snille straffer i Norge?

 

Indeed.

 

Nå skal jeg være litt ekstrem her.

 

En person dreper og lemlester en hel familie. Han kommer ikke unna med dette. Settes i fengsel i 21år med 10år i betinget.

 

One word: Latterlig!

 

Etter min mening skal svinet råttne i en celle resten av livet ellers så skal han møte den berømte stolen.

 

Hadde kanskje ikke noe spesielt med denne tråden men.

5665199[/snapback]

 

 

Nå har vi jo fått noe i dette landet som heter "forvaring", noe som betyr at han kan sitte inne resten av livet. Og det er jo en stor forbedring vil jeg si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...