Gå til innhold

Har vi for snille straffer i Norge?


Anbefalte innlegg

 

Tror du enl, at forbryteren vil angre noe mer om han sitter inne i 3 år eller 10 år? hadde eg sutte inne 10 år istedet for 3 hadde eg blitt enda mer bitter og forbanna.. Voldtekt og drap har altfor høye straffer. Hvis det skulle være en forbrytelse eg skulle kunne gå med på økt strafferamme på måtte det være vold. Heve straffen for vold, samt senke straffen for voldtekt. Sånn at de blir omtrent lik.

 

5665407[/snapback]

Kunne godt tenke meg å høre argumentasjonen for å senke straffen for voldtekt.
Vel når det å ha frivillig sex i blackout fylla regnes som voldtekt (men tydligvis er det kun jenta som da blir voldtatt selv om begge er like fulle) så annser ikke jeg voldtekt som noe allvorlig forbrytelse lenger.

 

Sorry jenter det er dere selv som har vannet ut voldtektsbegrepet så mye, så dere får selv ta konsekvensene av det.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Voldtekt er ille, men det må kunne bevises at det a) har skjedd et samleie og b) at det, med overlegg, ble utført mot "offerets" ønske. For meg blir det rart å straffe noen som ikke vet at den andre ikke ønsker det. DIsse "festvoldtektene" blir for meg litt snåle, begge parter er fulle, og man ender opp med ord mot ord om dette er ufrivillig eller ei. Da må selvsagt tvilen komme tiltalte til gode.

Straffenivået generelt er for snilt. Kvantumsrabatten må vekk - og livstid må bli en mulighet for gjengangerne, hvertfall om forbrytelsene er av en viss alvorlighetsgrad (trusler, ran, vold etc). Jeg er mer villig til å gi en morder en sjanse til etter mange år enn en som har 45 mindre, men fortsatt alvorlige, lovbrudd på samvittigheten. Dessuten må erstatningskravene skjerpes - man må slutte å ta store hensyn til betalingsevne. Om du er rik eller fattig er forbrytelsen like ille, og erstatningssummen må bli den samme - og gjerne langt høyere enn den vi ser i dag. (bøtesatser kan man heller innteksjustere).

Lenke til kommentar

Straffenivået generelt er for snilt.

Straffenivået har liten preventiv virkning.

Risikoen for å bli oppdaget derimot har høy preventiv virkning.

 

Ønsker du lavere kriminalitet er høy oppklaringsprosent

derfor det mest effektive mottiltaket.

 

Og høy oppklaringsprosent er ingen enkel sak i en forbrytertype det vanligvis

ikke er vitner til eller andre klare bevis.

Endret av doro8
Lenke til kommentar

 

 

 

Husker det var en sak der 2 jenter voldtok en mann i fylla mens han sov, de slapp unna med en advarsel vis jeg husker rett. Burde ikke de også straffes med 5år?!

Høres ut som en drøm :dribble:
Høres ut som at du er 14 år gammel...

 

Jeg tviler på at en 14 åring klarer å håndtere 2 kåte damer.

 

 

Så det var du som ble voldtatt?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Husker det var en sak der 2 jenter voldtok en mann i fylla mens han sov, de slapp unna med en advarsel vis jeg husker rett. Burde ikke de også straffes med 5år?!

Høres ut som en drøm :dribble:
Høres ut som at du er 14 år gammel...

 

Jeg tviler på at en 14 åring klarer å håndtere 2 kåte damer.

 

 

Så det var du som ble voldtatt?

 

Tror du virkelig en mann vil nekta to kåte kvinner tilgang?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Husker det var en sak der 2 jenter voldtok en mann i fylla mens han sov, de slapp unna med en advarsel vis jeg husker rett. Burde ikke de også straffes med 5år?!

Høres ut som en drøm :dribble:
Høres ut som at du er 14 år gammel...

 

Jeg tviler på at en 14 åring klarer å håndtere 2 kåte damer.

 

 

Så det var du som ble voldtatt?

 

Tror du virkelig en mann vil nekta to kåte kvinner tilgang?

 

 

Igjen. Du høres ut som en 14 åring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Straffenivået generelt er for snilt.

Straffenivået har liten preventiv virkning.

Risikoen for å bli oppdaget derimot har høy preventiv virkning.

 

Ønsker du lavere kriminalitet er høy oppklaringsprosent

derfor det mest effektive mottiltaket.

 

Og høy oppklaringsprosent er ingen enkel sak i en forbrytertype det vanligvis

ikke er vitner til eller andre klare bevis.

 

 

Hvis straffenivået har liten preventiv virkning burde vi kanskje kutte ut fengselsstraffer generelt? Hvis det preventive er det eneste som skal telle, that is. Hvis man luker ut "hevnelementet" er det fint lite som tilsier at folk skal sitte innesperret for forbrytelser, det eneste måtte være om det er stor gjentagelsesfare - men der slipper man jo fortsatt billig unna, ref alle dem som har ørten dommer av ulik art og fortsatt surrer gatelangs. Strykes "hevnelementet" vil det faktisk være naturlig å la de fleste drapsmenn slippe fri uten straff, da det er sjelden disse gjentar forbrytelsen. Er det dit vi vil? Mitt svar er et klart nei. Straff skal være noe som gjør at en ferdigsonet kan sies å ha "gjort opp for seg", og da må straffenivået stå i stil med forbrytelsen - ellers har man ikke gjort opp for noe som helst.

Lenke til kommentar

RE""Hvis straffenivået har liten preventiv virkning burde vi kanskje kutte ut fengselsstraffer generelt? Hvis det preventive er det eneste som skal telle, that is. Hvis man luker ut "hevnelementet" er det fint lite som tilsier at folk skal sitte innesperret for forbrytelser, det eneste måtte være om det er stor gjentagelsesfare - men der slipper man jo fortsatt billig unna, ref alle dem som har ørten dommer av ulik art og fortsatt surrer gatelangs. Strykes "hevnelementet" vil det faktisk være naturlig å la de fleste drapsmenn slippe fri uten straff, da det er sjelden disse gjentar forbrytelsen. Er det dit vi vil? Mitt svar er et klart nei. Straff skal være noe som gjør at en ferdigsonet kan sies å ha "gjort opp for seg", og da må straffenivået stå i stil med forbrytelsen - ellers har man ikke gjort opp for noe som helst.""

 

Selvsagt skal du ikke gå fra den ene ytterligheten til den andre. For mye og for lite ødelegger alt!

 

Liten preventiv virkning betyr ikke null virkning.

Men 21 års fengsel (Norge) har minst samme virkning som reel livstid (USA).

 

Det er riktig drap begått i affekt av ellers lovlydige borgere neppe blir en vane.

Men du skal også avskrekke generelt, eksempelvis førstegangsmordere og yrkeskriminelle som jevnlig likviderer ved ran eller etter oppdrag.

 

Det er sikker erfaring for høy oppklaringsprosent virker bedre enn høye straffer.

Eksempelvis vil det ikke hjelpe å innføre 10 års fengsel for sykkel- eller dieseltyverier så lenge oppklaringsprosenten er null (Politiet henlegger selv om du oppklarer selv).

 

Hva med å reservere fengselstraff for forbrytelser hvor vold er et element og straffe de rene økonomiske forbrytelsene med økonomisk straff = full skadeserstatning + en klekkelig bot?

 

Da får du samme forhold som med trafikkovertredelser i dag.

Enten betaler du boten og ferdig med saken eller du foretrekker å sone i fengsel.

Uansett er prevensjonen og "hevnen" like effektiv som en ren fengselstraff.

Endret av doro8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...