Gå til innhold

Forretningsidé. Har du en?


Anbefalte innlegg

Nå er ikke jeg så god på kjemi, men vet at vann er bygd opp av H2O.

 

Altså ett H atom, og 2 O atomer.

 

Hva med at man skiller "Vannet" og bruker hydrogen til drivstoff.

 

Eksosen som blir av hydrogenen blander seg med oksygen og blir til vann igjen? Stemmer ikke det?

 

I såfall, hva venter i på?

5870741[/snapback]

Hehe. Godt tenkt, men det er dessverre basert på følgende prinsipp: perpetuum mobile, eller på godt norsk: evighetsmaskin. Poenget er at det kreves like mye energi tilført for å splitte vann fra H2O til H2 + O, som det er energi som avgis når H2 + O forbrenner til H2O.

 

Reaksjonen med å splitte vannet kalles elektrolyse mens det motsatte er forberenning.

 

* Mimre tilbake til eksperimentene bak huset da jeg var 14. Det var en skjøtekabel ut vinduet, en transformator og likeretter etter oppskrift fra leksikonet, en kobberledning og en kullstav hentet fra en blyant som fungerte om elektroder i vann med litt såpe (kaustisk soda) for å øke ledningsevnen og 1,5L flasker fyllt med vann som fanget opp H2 og O2 boblene fra hver av elektrodene. Gjett om det smallt når jeg hadde montert styrestang på flaskene, åpnet korka og hadde en stang med fyrstikk på bort til åpninga.. Flaska føk mange meter til værs. (ca 5-10). Jaja, det var morsomme tider..

5870835[/snapback]

 

Hehe. skjønner du har hatt en artig oppvekst :dribble: Ikke lenge siden jeg herja med plumbo :tease:

 

Men hva med å bruke fornybar energi til å splitte vannet? Her i norge har vi jo masse vannkraft og vindkraft. Det forurenser meget lite, og Hydrogen som drivstoff forurenser jo ingenting.

 

Vil tro at det hadde gjort godt for Ozonlaget om det hadde blitt stopp for CO2 gassene :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hva med å bruke fornybar energi til å splitte vannet? Her i norge har vi jo masse vannkraft og vindkraft. Det forurenser meget lite, og Hydrogen som drivstoff forurenser jo ingenting.

5870881[/snapback]

Det er også en god idé. :yes: Vi har mye kraft å ta av i norge, men det meste er nå utbygget og det er stor motstand mot yttligere utbygging av vind og vannkraft. Den kraften vi produserer i dag brukes allerede så den kan vi ikke bare ta av uten videre.

 

Men på Island har de mye kraft til overs og har startet med hydrogenproduksjon basert på vannkraft og varmekraft fra bakken. Jeg tror forholdene mange plasser ligger til rette for vindkraft også. (Gode fundament, ingen mennesker i nærheten som blir plaget med lyder eller manglende utsikt, veier og passe mye vind)

 

En billigere og mindre miljøvennlig måte å produsere hydrogen på er å produsere det fra reformering av olje/gass, men det vil egentlig bare flytte CO2-problemet fra en plass til en annen. Et eksempel er: Metan (CH4) + Etan (C2H6) = Propan (C3H8) + Hydrogen (H2). Hydrogenet vil selvfølgelig brennes av miljøvennlig og fint, men det slippes ut like mye CO2 en annen plass når Propanet forbrennes.

Lenke til kommentar
Litt teit det med bankkortet... Hvis det står en bak deg i køen så får du feil kode hver gang kanskje :p

5650383[/snapback]

 

 

ja kanskje. men hvis hvert enkel brikke får en helt egen "ID"(egent signal) til bankkortet, så når du taster inn koden så leter maskinen gjennom de forskjellige signalene fra forskjellige brikker, og samenlikner dem med koden du skriver inn...

Men du har kanskje rett, det kan jo bli veldig lett å "crake" disse kortene, trenger bare å vite koden.

5650461[/snapback]

Tenk om 2 stykker har lik kode da det blir jo litt vannskelig. Det er jo begrenset antall koder en kan bruke.

 

 

Noen bør finne opp en suuuper billiginternett levrandør som leverer 100 yottabit/s :D:D:D

5668303[/snapback]

Nå er det vel ingen PCer som ville taklet dette, tror ingen deler faktisk. Det ville nok vært for raskt for alt, men hvem vet hva som finnes om 20 år eller noe slikt.

 

Min idé er ganske simpel...

 

Ost på rull, kanskje noe slikt som bruntape kommer på. Dermed kan man f.eks. legge ost på en hjemmelaget pizza uten å høvle den 20 ganger, men istedet ruller man bare over den 5-6 ganger. Denne skal også kunne monteres i kjøleskapet som en slags ostedispancer.

5699858[/snapback]

Ville vært lurt hvis du klarer å få den fra hverandre og det bare ikke blir en sylinder med ost. Kan jo ha papir som skilleark men det hadde vært stilligere uten.

 

Små "klistrelapper" som man kan feste på ting man pleier å miste i hjemmet (mobil, lommebok, nøkler) som piper hvis man trykker på en knapp (en slags sentral).

 

Eks. Du har mistet lommeboken, men har klistret en klistrelapp på den. Du går til sentralen og trykker lommebok. Vips, så piper lommeboken, og du finner den i lomma. :)

5719731[/snapback]

Hva om man har rotet bort sentralen da :p

 

Nå er ikke jeg så god på kjemi, men vet at vann er bygd opp av H2O.

 

Altså ett H atom, og 2 O atomer.

 

Hva med at man skiller "Vannet" og bruker hydrogen til drivstoff.

 

Eksosen som blir av hydrogenen blander seg med oksygen og blir til vann igjen? Stemmer ikke det?

 

I såfall, hva venter i på?

5870741[/snapback]

Hvor får du energien til å separer dem fra? Det må jo taes fra et sted. Ellers er det fult mulig. Det er ikke mye miljøvennlig hvis energien kommer fra et kullkraftverk. Nå er det 2 Hydrogen og et Oksygen atom

 

2 H2 + O2  <--> 2 H2O + Energi

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg så god på kjemi, men vet at vann er bygd opp av H2O.

 

Altså ett H atom, og 2 O atomer.

 

Hva med at man skiller "Vannet" og bruker hydrogen til drivstoff.

 

Eksosen som blir av hydrogenen blander seg med oksygen og blir til vann igjen? Stemmer ikke det?

 

I såfall, hva venter i på?

5870741[/snapback]

Hvor får du energien til å separer dem fra? Det må jo taes fra et sted. Ellers er det fult mulig. Det er ikke mye miljøvennlig hvis energien kommer fra et kullkraftverk. Nå er det 2 Hydrogen og et Oksygen atom

 

2 H2 + O2  <--> 2 H2O + Energi

5871041[/snapback]

 

Henter jo energien fra en fornybar energikilde som ikke forurenser ;)

Lenke til kommentar
Men hva med å bruke fornybar energi til å splitte vannet? Her i norge har vi jo masse vannkraft og vindkraft. Det forurenser meget lite, og Hydrogen som drivstoff forurenser jo ingenting.

5870881[/snapback]

Det er også en god idé. :yes: Vi har mye kraft å ta av i norge, men det meste er nå utbygget og det er stor motstand mot yttligere utbygging av vind og vannkraft. Den kraften vi produserer i dag brukes allerede så den kan vi ikke bare ta av uten videre.

 

Men på Island har de mye kraft til overs og har startet med hydrogenproduksjon basert på vannkraft og varmekraft fra bakken. Jeg tror forholdene mange plasser ligger til rette for vindkraft også. (Gode fundament, ingen mennesker i nærheten som blir plaget med lyder eller manglende utsikt, veier og passe mye vind)

 

En billigere og mindre miljøvennlig måte å produsere hydrogen på er å produsere det fra reformering av olje/gass, men det vil egentlig bare flytte CO2-problemet fra en plass til en annen. Et eksempel er: Metan (CH4) + Etan (C2H6) = Propan (C3H8) + Hydrogen (H2). Hydrogenet vil selvfølgelig brennes av miljøvennlig og fint, men det slippes ut like mye CO2 en annen plass når Propanet forbrennes.

5870960[/snapback]

 

Så vidt jeg vet så har vi vel strengt tatt nok energi i Norge, det var bare det at noen politikere fant på å melde Norge inn på det europeiske kraftmarkedet. (hvem vet jeg ikke, men "innmelding i friest mulig marked, tvert imot landets interesser"... vel...)

 

Stort sett så er det slik at strøm ellers i Europa er dyrere enn i Norge, så selv om man må legge masse kabler og slikt, så var det en kjempedeal for kraftprodusenter og resten av europa, ettersom ett fritt marked har den egenskapen at det jevner ut prisene på "standardvarer" og bringer dem så lavt som mulig til en "gjennomsnittlig produksjonskostnad". Noe som er kjedelig for de som produserer kraft dyrt (vind, sol, bølge etc.), og finfint for de som produserer billig kraft (vann, kjernekraft, kullkraft (?) etc.) og for nettleverandørene. Dermed kunne strømprodusentene selge masse strøm ut av landet, slik at det ble mindre strøm å selge her enn før, og den som var, derfor ble dyrere.

 

Nå har det seg slik at Norge har tradisjonellt sett hatt dyr arbeidskraft, dårlige veier, godt utdannet folk, og billig strøm. Nå har vi ikke lenger det siste. For å krone kransekaka blir det sannsynligvis noe vanskeligere å selge norsk gass i utlandet, fordi den må konkurere mot "billig norsk strøm".

 

Denne framstillingen er sikkert grovt forenklet, men likevel...

 

Noe helt annet:

Et ting jeg gjerne skulle sett, var "gjennomsiktige 3d-briller", komplett med en pda-liknende dings som kunne komunisere med en sentral for oppdatering av modellen, samt pinpointe sin egen posisjon og fingeren din sin (etc) sin posisjon, gjerne i sammarbeid med "force feedback" hansker. Alt sammen til en rimelig pris (billig nok til at en skole kunne kjøpt inn ett klassesett etc.)

 

Tenk: Du går inn i et (ellers helt vanlig) rom, som er utstyrt med WLAN (el.) og et skikkelig nøyaktig posisjoneringssystem. Tar på deg et par litt klumpete briller og en hanske, og fester en boks i beltet. Ledningene festes med et par borrelåsbånd.

 

Nå kan du se og manipulere "ikke-eksisterende" 3-dimensjonale objekter - tredimensjonal geometri etc. blir plutselig lett å forklare, ikke bare en bunt med streker på en veldig flat tavle, 3d-grafer i matlab trer klart fram foran deg etc. Kunne sikkert tenkt på en hel haug med tilsvarende muligheter...

 

Vet en slik løsning eksisterer, leste i et eller annet uio-blad (det tykke, litt finere med aktuellt forskningsnytt som kommer ut sånn ca 2 ganger i året kansje?) at det var blitt brukt til å visualisere hvordan en eller annen kirkeruin en gang så ut. Brillene på, og du så hvordan kirken så ut en gang for femhundre år siden, av, ruin. Håper de ikke visualiserte "slik så gulvet en gang ut" også... kan bli litt farlig :)

 

Hmm.. Hvorfor begynner jeg plutselig å få lyst på 3d-briller til pc'n...

Lenke til kommentar
Systemet kan selfølgelig utvides til å gi ennå mer avansert trafikkstyring eller trafikkinformasjon. F.eks ulykkesvarsling flere kilometer før man kommer dit man har satt som destinasjon på kjørecomputeren slik at man kan velge de mest effektive veiene. Evt. automatisk veivalgstrategi for å komme raskest mulig frem. Automatisk trafikktilpassning (be alle biler å kjøre inn til siden) i tilefelle det kommer utrykningskjøretøy, automatiske fartsgrenser basert på oppdaterte føreforhold. (F.eks at en 90-sone settes ned til 50 hvis det er sinnsykt glatte veier, eller at 90-sonen settes opp til 120 hvis det er perfekt, tørt sommerføre og lite trafikk. Myndighetene kan utnytte systemet til å gi fartsbøter til folk som kjører for fort etter forholdene (og ikke etter alt for stasjonære fartsgrenser). F.eks mener jeg at det å kjøre i 90 i dagens 90-soner på såpeglatt føre er minst like alvorlig som å kjøre i 140 i dagens 90-sone på tørt og nydelig sommerføre. Bare fantasien setter grenser for mulighetene med et slikt system.

5698669[/snapback]

 

 

Vil også være mulig å spore biler som har blitt stjelt.

 

Kanskje også vil det være mulig å bøtelegge folk som bryter trafikkreglene der det ikke er kontroll. Med tanke på hvor ofte slikt skjer vil jo folk fort bli fattige så må vel finne noe annet enn bøter kanskje. :hmm:

Lenke til kommentar
Hvis det er noen møbelsnekkere eller møbelprodusenter her som har lyst på en gratis foretningsidé så kan de få det her:

 

Alle husker saccosekkene, og deres styrker (tilpasser seg alltid perfekt til kroppen, og er varm og god om vinteren), og svakhetene (umulig å komme opp av for eldre, folk med dårlig rygg, gravide etc.)

 

88573.jpeg

 

Idéen min går ut på å lage en saccostol med rygg. Dette tar vare på de styrkene til saccosekken, men fjerner svakheten om at den er vanskelig å komme opp av. Jeg ser for meg at stolen settes sammen av flere horisontale "pølser" omentrent som oppblåsbare madrasser slik at ikke alle kulene havner i setet av stolen. Et trendy design blir kanskje en utfordring, men komforten tror jeg ikke det skal være noe å si på. Håper noen tar tak i denne idéen for jeg har lyst til å kjøpe en sånn (om ikke produsenten dummer seg helt ut på design eller pris)

5870051[/snapback]

 

Men vil ikke denne være vond å sitte på. Du kan ikke lene deg så langt tilbake. Man vil ende opp med å sitte nesten helt rett, eller iallefall da forsvinner vitsen med saccosekk (stol). :hmm:

 

Hva mener du med de pølsene? Hvor harde er de?

Lenke til kommentar
Det er også en god idé. :yes: Vi har mye kraft å ta av i norge, men det meste er nå utbygget og det er stor motstand mot yttligere utbygging av vind og vannkraft. Den kraften vi produserer i dag brukes allerede så den kan vi ikke bare ta av uten videre.

5870960[/snapback]

Derfor det er så viktig at vi sparer på energien.

Vi produserer egentlig nok av energi, men folk skal sløse så innmari.

Hadde nettop et prosjekt om det på skolen, og vi bruker mye mer strøm en f. eks. Sverige pr. person, mye mer enn vi burde slev om vi tar med eventuelle temperaturforskjeller osv.

 

Istedet for å bygge ut flere vassdrag som er veldig ødeleggende for naturen, hva med å begynne med å spare strøm folkens?

 

Kan det være min forretningsplan? Få statlig støtte osv. :p

Lenke til kommentar
Det er også en god idé. :yes: Vi har mye kraft å ta av i norge, men det meste er nå utbygget og det er stor motstand mot yttligere utbygging av vind og vannkraft. Den kraften vi produserer i dag brukes allerede så den kan vi ikke bare ta av uten videre.

5870960[/snapback]

Derfor det er så viktig at vi sparer på energien.

Vi produserer egentlig nok av energi, men folk skal sløse så innmari.

Hadde nettop et prosjekt om det på skolen, og vi bruker mye mer strøm en f. eks. Sverige pr. person, mye mer enn vi burde slev om vi tar med eventuelle temperaturforskjeller osv.

 

Istedet for å bygge ut flere vassdrag som er veldig ødeleggende for naturen, hva med å begynne med å spare strøm folkens?

 

Kan det være min forretningsplan? Få statlig støtte osv. :p

5921320[/snapback]

lykke til med å spare den! Begynn med de store "hyttene" som Røkke og de der setter opp! Nesten så de må ha en høyspent kabel alene:P

Lenke til kommentar

Okey! En foretningsidé jeg har, er å starte en serverpark hvor bedrifter kan komme og plassere sitt IT-system. Dvs. Mitt firma holder hus, linje og vedlikehold, mens kunden selv eier maskinvaren.

Dette er allerede gjort, så det er ingen nyskapende idé. Men det er et "produkt" som enkelt kan markedsføres til å bli en stor suksess.

Lenke til kommentar
Okey! En foretningsidé jeg har, er å starte en serverpark hvor bedrifter kan komme og plassere sitt IT-system. Dvs. Mitt firma holder hus, linje og vedlikehold, mens kunden selv eier maskinvaren.

Dette er allerede gjort, så det er ingen nyskapende idé. Men det er et "produkt" som enkelt kan markedsføres til å bli en stor suksess.

5923364[/snapback]

 

Hva mener du med at kunden selv eier maskinvaren og firmaet holder hus, linje og vedlikehold.

:hmm:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har forslag til nytt tegneseriekonsept.

Det er å lansere en hero basert serie for ungdom. Det skal gå ut på at en gruppe jenter på 3 som driver med wrestling i et kvinnefengsel. De er tidligere straffedømt for forbrytelser de har gjort tidligere, men som en tjeneste til samfunnet gjør de goder for å hjelpe andre. De redder folk ved sin kvinnelige styrke. De er kroppsbyggere med wrestling erfaring fra trening inne i fengselet. Der var disiplin en viktig del for å komme tilbake til det gode liv. Det er sikkert mulig å lage en animasjonsfilm og eller serie om konseptet. Jeg fikk ideen etter å ha lest lege rapporter og boken om Sigmund Freud. Det hanlder om at kvinner som den sterkere del i samfunnet vil virke mer som menn. De skal være sterke på alle områder både psykisk og fysisk. Tegneseriekonseptet bygger mye på en kvinnelig super hero serie. En nisje til de som liker wrestling, og litt utenfor de faste rammer når det gjelder menn som de store heltene. Det mangler for få kvinnelige helter i tegneserieverden, og spesielt her i Norge LOL

 

PS:

Jeg skriver en del manus, og tilbudet til de som skriver er ikke godt nok. Vi må prøve å skape et bredere tilbud til de som liker å skrive manus til film, tv, tegneserie osv. Rådgivning og eller tilbakemedinger på hva de enkelte skriver er en mangelvare, og opplysninger om hvor folk kan hendvende seg er ikke utbredt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Kunden (firmaet) har et IT-system. Maskinene som styrer dette firmaets system plasseres hos mitt firmas lokaler, og jeg sikrer at maskinene har skikkelig linje, at de får nødvendig vedlikehold og at de står i brann- og jordskjelvsikre rom. Kunden betaler meg for dette.

 

Et fysisk PC-hotel.

5934104[/snapback]

 

Genial! Noen fant igjen denne tråden.

 

Noen som husker tynnklientidé'en min litt høyere opp? Nå skal MS implementere den - på windows-servere :cry: . Det kan bare ikke gå bra. Jeg burde sikkert søkt patent eller noe slikt...

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg kom på en idé på vei til jobben i dag:

 

 

post-3851-1163068904_thumb.png

post-3851-1163068904.png

 

En luftesystem som gjør at skoen lufter seg selv. Det fungerer selv om skoen er helt vann og lufttett. Kuren mot sure tær har kommet :D Luftesystemet fungerer ved at det er et lufteinntak høyt oppe, bak på skoen og at det er en enkel ventil der som hindrer luft i å komme ut den veien. Når man trår ned med foten vil man trå flat den myke lufteslangen som er i sålen slik at det presser luft ut fra lufteslangen og inn i skoen. Når man løfter foten så får lufteslangene sin opprinnelige form og suger luft inn fra ventilen bak på skoen. Ventilene ved utgangshullene inni skoen hindrer fuktig luft å strømme tilbake til slangesystemet. For hvert skritt vil dermed foten få tilført litt frisk luft som vil holde foten tørr selv om man svetter og går i vanntette sko. Når den friske lufta har nådd foten så strømmer den opp langs ankelen og ut den veien. Tørr og kjølig luft tilføres foten gjennom slangene, mens varm og fuktig luft forsvinner ut langs ankelen. Jeg kan se for meg at systemet kan brukes i støvler, flellsko, vintersko, sommersko av lær og andre sko som kan virke tette og varme.

 

Dette er en forretningsidé, men jeg har ingen planer om å realisere den. Derfor donerer jeg den til det store internettet og håper jeg ser slike sko i butikken en dag. :)

Lenke til kommentar
Små "klistrelapper" som man kan feste på ting man pleier å miste i hjemmet (mobil, lommebok, nøkler) som piper hvis man trykker på en knapp (en slags sentral).

 

Eks. Du har mistet lommeboken, men har klistret en klistrelapp på den. Du går til sentralen og trykker lommebok. Vips, så piper lommeboken, og du finner den i lomma. :)

5719731[/snapback]

Hva med å bruke et stoff som er bittelitt radioaktivt, og teipe en ganske liten bit av dette stoffet på det du pleier å miste. Så er det bare å bruke en geigteller-liknenes dings, som viser hvilken retning du må gå for å finne det du har mistet. Denne ideen er selvsagt avhengig av at det finnes et radioaktivt stoff som ikke er farlig.

Noen som vet om det finnes noe slikt?

Lenke til kommentar

En ide som vi diskuterte i lunsjen en dag som sikkert kan bli noe, men jeg tror ikke noen av oss ville gjort det. Det er for folk som sykler til jobben og ikke vil sykle tilbake når en er ferdig å transpotere sykler tilbake. Enten det er blitt for sent eller en ikke gidder å sykle oppoverbaker som en del her vil ha på veien hjem. Hvor lett det er å tjene penger på det er jeg usikker på, men med en bil, sannsynligvis varevogn eller noe så kunne det fungert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...