Gå til innhold

Forretningsidé. Har du en?


Anbefalte innlegg

Små "klistrelapper" som man kan feste på ting man pleier å miste i hjemmet (mobil, lommebok, nøkler) som piper hvis man trykker på en knapp (en slags sentral).

 

Eks. Du har mistet lommeboken, men har klistret en klistrelapp på den. Du går til sentralen og trykker lommebok. Vips, så piper lommeboken, og du finner den i lomma. :)

5719731[/snapback]

Hva med å bruke et stoff som er bittelitt radioaktivt, og teipe en ganske liten bit av dette stoffet på det du pleier å miste. Så er det bare å bruke en geigteller-liknenes dings, som viser hvilken retning du må gå for å finne det du har mistet. Denne ideen er selvsagt avhengig av at det finnes et radioaktivt stoff som ikke er farlig.

Noen som vet om det finnes noe slikt?

7252929[/snapback]

 

Det bør, uintuitivt nok (da det er den mest energirike "vanlige" strålingen), være en alfa-kilde, da disse har for stort tverrsnitt (for stor sjangse for å kolidere) at de ikke trenger igjennom huden. De fleste stoppes faktisk i de ytterste, døde hudlagene.

 

Men om du puster inn støv som inneholder alfa-emittere... Au. Lungene har ikke noe yttre dødt hudlag for å si det slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Forretningsidé:

 

Ny emballasje/pakkemetode til frossen kjøttdeig.

Dagens emballasje ser slik ut:

 

5ACF4F6758.jpg

 

Den nye presses også inn i en plast"pølse" før frysing, men denne klemmes flat før frysinga slik at den blir en flat og firkantet blokk. Dette er en svært liten endring i produksjonslinjene (les: billig) og gir mange fordeler:

  • Kjøttdeigen fryser mye raskere (kortere vei fra fryseelementene til midten av kjøttdeigpølsa.)
  • Kjøttdeigen tiner mye raskere (samme grunn)
  • Blant annet kan man tine kjøttdeigen mye lettere og raskere når man steker den direkte.
  • Kjøttdeigen blir mye lettere å skjære opp etter behov når den er frosset.
  • Kort tid for tining gjør at man slipper å la den ligge i varmt vann i lang tid. Noe som gjør at bakterieveksten rett under plasten blir mye mindre. (Høye temperaturer i kjøttdeigen ytterst kan gi betydelig bakterievekst og dermed kortere holdbarhet i opptint tilstand og høyere risiko for at folk blir matforgiftet/diaré.)
  • Maskineriet som fryser kjøttdeigene kan gjerne presse flere spor på tvers av den firkantede "pølsa" slik at den er lett å knekke når den er frossen. Omtrent som å brekke en rekke sjokoladebiter av ei sjokoladeplate. Det kan gjerne være 100 gram mellom hvert spor. Dette gjør det lettere å posjonere kjøttdeigen etter ulike oppskrifter og hvor mange porsjoner man skal servere.
  • Runde kjøttdeiger er dårligere til å stable enn firkantede både fordi firkantede eliminerer lufta i mellom og dermed gir flere kg kjøttdeig per pappeske, men også fordi det er lettere å stable for ansatte og maskiner.
  • Firkantede gir mer overflateareal til å sette reklame på.
  • Dersom man mister kjøttdeigen på gulvet så stikker den ikke av. Firkantede kjøttdeiger ruller ikke under kjøkkeninnredninga, kjøkkenbordet, sofaen etc.
  • Endene av kjøttdeigblokka kan gjerne forsegles med smelting av plasten langs en kant. Dette sparer produsentene for det aluminiumbåndet som brukes nå og gjør det enklere å kildesortere dette i plastsøpla.

Lenke til kommentar

blla: Det er et poeng, men på den andre siden så får jo folk med seg løvbiff hjem uten at de tiner helt. En frossen pakke som er 5-10 ganger tykkere bør absolutt bli mulig å få med seg hjem uten at den tiner. Selv på varme sommerdager med lang kjøretur fra butikken.

 

En ny oppfinnesle/forretningsidè: Vintermodus på vaskemaskin og oppvaskmaskin.

Disse maskinene tømmer normalt det varme vannet rett i avløpet. Den kWh maskinene har brukt går rett til å "fyre for kråka". Hvis maskinene hadde hatt en tank (ca 5-10l) med en varmeveksler på så kunne varmen i det skitne vannet blitt brukt til å varme opp rommet den står i før det tømmes ut. Maskina bør selvsagt kunne tømmes for klær og oppvask når det er ferdigvasket uten at tanken er kjølt ned og tømt ennå. I sommermodus kan vannet helles rett i avløpet. Da behøves ikke varmen til oppvarming i huset. Hvis man tørker klær på stativ på vaskerommet så vil selvsagt varmen bidra til at klærne tørker raskere.

Lenke til kommentar
blla: Det er et poeng, men på den andre siden så får jo folk med seg løvbiff hjem uten at de tiner helt. En frossen pakke som er 5-10 ganger tykkere bør absolutt bli mulig å få med seg hjem uten at den tiner. Selv på varme sommerdager med lang kjøretur fra butikken.

 

En ny oppfinnesle/forretningsidè: Vintermodus på vaskemaskin og oppvaskmaskin.

Disse maskinene tømmer normalt det varme vannet rett i avløpet. Den kWh maskinene har brukt går rett til å "fyre for kråka". Hvis maskinene hadde hatt en tank (ca 5-10l) med en varmeveksler på så kunne varmen i det skitne vannet blitt brukt til å varme opp rommet den står i før det tømmes ut. Maskina bør selvsagt kunne tømmes for klær og oppvask når det er ferdigvasket uten at tanken er kjølt ned og tømt ennå. I sommermodus kan vannet helles rett i avløpet. Da behøves ikke varmen til oppvarming i huset. Hvis man tørker klær på stativ på vaskerommet så vil selvsagt varmen bidra til at klærne tørker raskere.

7445043[/snapback]

 

God ide Simen :) Men når vannet kun skal brukes til oppvarming er det vel mulig å droppe varmeveksleren, og bare filtrere avløpsvannet, og bruke det. Du mister jo mye varme gjennom varmeveksleren.

 

 

Kom på dette for noen dager siden.

varmevekslerdusj.bmp

En slik varmeveksler vil være lett å montere på en hvilken som helst dusj. Hadde nok vært god butikk å selge sett som kan monteres selv.

Lenke til kommentar

Jepp, varmevekslerdusjen er en god idè. Den foreslått tidligere i tråden.

 

Hva mener du med "bare filtrere avløpsvannet, og bruke det"? Det høres ut som du tenker på å koke poteter i såpevann fra vaskemaskina. :p

 

En ventil som veksler hvor avløpet skal renne dersom det er varmt eller kaldt kan være en idè. Den ene delen kan gå til en varmeveksler som tar i bruk varmen til oppvarmingsformål. F.eks oppvarming av leiligheta eller forvarming av kaldtvann som skal inn i varmtvannstanken. Men det er en del problemer med det. Enten må man la toalettvannet renne forbi dette stedet eller så må rørdiameteren være så stor at varmeveksleren umulig kunne blitt særlig kompakt eller effektiv.

 

Hvis man i stedet for har varmeveksleren innebygget i vaskemaskina så slipper sluttkunden å tenke på det tekniske i det hele tatt. Vel, nesten i hvertfall, siden det utvilsomt må koste noe ekstra å implementere dette og dermed må kundene se poenget med å betale ekstra for en slik løsning. I tillegg må man huske på å sette knappen i riktig posisjon to ganger i året. Men det er i hvertfall lite å tenke på for kunden. Hvis dette skal fungere må det nok være en form for varmeveksler som overfører varme fra vann til luft. Den må ikk nødvendigvis være et system der vannet sirkulerer, men kan også være så enkelt som en varmtvannstank som ligner litt på oljefylte ovner og bare står og lar luft passere passivt helt til temperaturen er rett over romtemperatur eller til neste vask settes i gang.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig problemet med å la knappen stå konstant i "vinter"?

 

Uansett - vaskemaskiner dumper haugevis med varme.

 

Ang. varmeveksling: Meget god idé. Som har blitt tatt opp av meg og simen1 (?) tidligere. Problemet er den rent tekniske implementasjonen. Man kan enten (slik du peker på) implementere den i dusjen (kansje som en del av et dusjkabinett?), eller sentralt (egne avløpsrør fra vasker, toaletter etc. og fra "vame ting" - dusjer, vaskemaskiner (?) etc.). Jeg ser dog et par problemer - den viktigste er renhold. Men det kunne kansje funka å (i ett dusjkabinett) ha en varmeveksler under gulvet på dusjkabinettet, og slik varmet opp kaldtvannet. Men vannlåsen må holdes utenfor.

 

Anyway. Det kommer snart på markedet. Det pleier å gjøre det når jeg har en god idé... Desverre er det ingen som vil betale meg noe for å ha pønsket på det en sein kveld eller en trøtt togtur... Men like gøy hver gang, det er det. Flere som har det sånn?

Lenke til kommentar
Hva er egentlig problemet med å la knappen stå konstant i "vinter"?

Det er greit å kunne slå av den funksjonen de dagene det er over 20'C i norge og folk holder på å "smelte" i sine godt isolerte hus. I varmere støk er det ennå viktigere å få varmen kjapt ut av huset via avløpet. Dersom man f.eks bor i Madrid og har 35'C om sommeren må man ha air-condition. Denne må jo ta unna varmen som evt. slippes ut i leiligheta. Med andre ord: Jo mer varme inn i leiligheta, jo mer strømforbruk. Men på den andre siden er ofte hus i varmere strøk dårlig isolerte og trenger derfor oppvarming om vinteren selv om temperaturen kanskje ikke kommer så ofte helt ned til frysepunktet. Det kan dermed være et marked for vaskemaskiner med vinterfunksjon også i varme deler av verden.

 

Anyway. Det kommer snart på markedet. Det pleier å gjøre det når jeg har en god idé... Desverre er det ingen som vil betale meg noe for å ha pønsket på det en sein kveld eller en trøtt togtur... Men like gøy hver gang, det er det. Flere som har det sånn?

7459039[/snapback]

Jepp. Det stemmer. WD Raptor, IDE flashdisker og håndtak til bæreposer er ting som har kommet på markedet etter at jeg har kommet på det. (Dog er det nok andre som har tenkt på det samme før meg uten at jeg visste om det). Det med varmeveksler til dusj er patentert, men gikk vist så dårlig at det aldri slo an kommersiellt. Trolig på grunn av at oppfinneren ikke tok høyde for hvor viktig og dyrt solid markedsføring er. Håper det dukker opp snart.

Lenke til kommentar

To nye forretningsidéer:

 

1. Mobiltelefonmus. Programvare til mobiltelefoner med kameraer som har svært kort nærgrense. Programvaren emulerer det brikken i en optisk mus gjør. Dvs analyserer bildet av underlaget for å fastslå i hvilken retning og hvor raskt man beveger "musa"/mobiltelefonen. Dette kan brukes til:

- Navigere i telefonens menyer, nettleser, GPS-kart osv i stedet for de kjipe mini-joystickene.

- Bruke telefonen som trådløs mus for datamaskiner med blåtann.

 

2. Laserdiode på mobiltelefoner. Dette er nyttig for å kunne:

- Bruke telefonen som laserpeker. Morsomt leketøy + kjekt for forelesere, foredragsholdere osv.

- Bruke telefonen som strekkodelser. Dette kan vise seg å bli ekstremt nyttig med riktig programvare, nettoppkobling og GPS. F.eks at man fører telefonen over strekkoden til gulrøttene i butikken og får opp en prisguide på hva det samme koster hos konkurrentene, alternative produkter, næringsinnhold, oppskriftforslag, info om produsenten (f.eks om produsenten eller produktet har fått dårlig karakter av andre kjøpere etc)

Lenke til kommentar

Beklager å måtte skuffe dere men ideen om å varmeveksle avløpsvann er allerede oppfunnet og utnyttet.

 

Såvidt jeg vet er dette likevel særdeles lite utbredt... så nettop på tv at et prosjekt med effektiv utnytting av gråvann var ferdig. Fant fram til en beskrivelse av prosjektet her: http://www.sintef.no/upload/Teknologi_og_s...d%20figurer.pdf

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Jeg så et inslag om det på TV-trøndelag for noen måneder siden. Prosjektet var ferdigstillt og beboerene skrøt veldig, sammen med byggherren, en fyr fra Sintef og noen andre intervjuobjekter. Innslaget var såpass generellt laget at det ikke ga meg noe nyttig teknisk informasjon ut over en oppramsing av sparetiltakene.

Lenke til kommentar
Ang. varmeveksling: Meget god idé. Som har blitt tatt opp av meg og simen1 (?) tidligere. Problemet er den rent tekniske implementasjonen. Man kan enten (slik du peker på) implementere den i dusjen (kansje som en del av et dusjkabinett?), eller sentralt (egne avløpsrør fra vasker, toaletter etc. og fra "vame ting" - dusjer, vaskemaskiner (?) etc.). Jeg ser dog et par problemer - den viktigste er renhold. Men det kunne kansje funka å (i ett dusjkabinett) ha en varmeveksler under gulvet på dusjkabinettet, og slik varmet opp kaldtvannet. Men vannlåsen må holdes utenfor.

7459039[/snapback]

Som det sies: Det har blitt gjort før, men ikke mye i Norge. Prøvde å finne ut litt om dette i forbindelse med et prosjekt på skolen, og fant noen som hadde kveilet vannrøret rundt et større vertikalt avløpsrør. (Når avløpsrøret er helt vertikalt, vil avløpsvannet "klistre" seg til røret innvendig, og får derfor stor overflate i forhold til volum.)

Lenke til kommentar

Selge lamagensere til alpakkagjetere og alpakkagensere til lamagjetere.

 

Eller les litt av dette:

http://www.copcap.com/composite-9082.htm

http://about.skype.com/2005/09/ebay_to_acquire_skype.html

Utviklerne av skype ble uventet rike... >_<

 

Det er den veien jeg går. :p

Prøver å bli litt populær: www.kakemot.com

 

Jeg tjener $65 hver gang noen via kakemot.com, registrerer seg på den webhost-greia i øvre venstre hjørnet.

Lenke til kommentar

Min ide handler om oppvarming av hus.

Som kjent varmer vi jo opp hus for at vi skal ha det godt å varmt, men i prinsippet er det bare den luften akkurat rundt oss (la oss si en cm fra oss) som trenger å være varm for at vi skal ha det bra. Min ide går derfor ut på å bare varme opp nettopp denne luften og dermed spare enorme mengder energi.

 

Hvordan dette skal løses teknisk er vel den største hindringen, men man kan tenke seg et microbølgovnprinsipp, men det vil antagelig være høyst kreftfarlig. Den andre ideen er at man har klær som varmer huden aktivt i stede for bare passivt. I tillegg har man svake luftstrømmer over ansikt og hender for å dekke den nakende huden. For nattlige aktiviteter blir man avhengi av en dyne av samme prinsipp.

 

Fremtidens teknologi vil nok gjøre dette mye lettere :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...