Gå til innhold

DVI forsvinner innen 2008?


Anbefalte innlegg

Jeg synes det er litt synd for HDMI pluggene er ikke akkurat veldig gode.. Man kan få dårlig kontakt/pluggene sklir litt ut.

 

Man må skille litt mellom de ulike versjonene av HDMI der ute. Det snakkes om at de nye HD spillerne der ute krever HDMI 1.3 (som ikke er utgitt enda) for å fungere med de nye lydformatene.

 

Ellers så går vel det greit å bruke DVI opp til ca 10m, mens HDMI klarer 15m eller noe slikt. Jeg bruker selv 10m DVI-D fra DVD-spiller til projektor.

 

HDCP ser jeg ikke på som noe stort problem, jeg har HDCP både på projektor og DVD-spiller. Det bryr meg ikke, så lenge det fungerer 100%.

 

Mvh

Endret av Outrage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spesifikasjonen til HDMI tilsier 3MHz, hvilket er ca dobbelt av DVI, i tillegg er HDMI spesifisert til en mye lengre avstand enn DVi. (Tror det er 5m vs 1,5m eller noe)

5571232[/snapback]

 

Jeg kjører 15 meter kabelstrekk på HDMI (max av anbefalt) helt uten problemer og signaltap :)

Lenke til kommentar
har hdmi mulighet for å skrus fast som dvi og dsub? dei tunge skjermkablene utøver jo ein stor belastning på den pinglete pluggen... i alle fall når einm nyttar seg av kvalitetskabler...

5571021[/snapback]

 

Det vil nå i alle fall være det minste problemet å lage plugger som kan det (uten at man mister kompatibilitet med plugger uten skrufeste).

 

Eneste er at du kanskje ikke får satt på plugg med skrufeste på en kontakt som ikke har...

Lenke til kommentar
Arvtakeren vil bli HDMI som gir bedre kompatibilitet med andre enheter (f.eks. TV-er) og høyere overføringshastigheter.

Er dette fakta? Jeg skulle likt å se noe dokumentasjon på det. (så vidt jeg har lest til nå så støtter de akkurat de samme overføringshastighetene)

5570745[/snapback]

 

Slik jeg har forstått det så ligger litt av problemet i TVene. Enkelte TVer får bedre bilde dersom det benyttes HDMI (tv) til HDMI (data/dvd etc.), og ikke en HDMI (tv) med overgang til DVI (data/dvd etc.). Dette er noe jeg bare har hørt, så jeg kan ikke bekrefte det. Faren til en kamerat kjøpte seg Samsung LE40R51, og her ble bildet mye bedre ved bruk av ren HDMI til HDMI, og ikke HDMI til DVI med overgang.

 

Overføringshastigheten er nok lik, men kanskje ikke kompabiliteten.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det så ligger litt av problemet i TVene. Enkelte TVer får bedre bilde dersom det benyttes HDMI (tv) til HDMI (data/dvd etc.), og ikke en HDMI (tv) med overgang til DVI (data/dvd etc.). Dette er noe jeg bare har hørt, så jeg kan ikke bekrefte det. Faren til en kamerat kjøpte seg Samsung LE40R51, og her ble bildet mye bedre ved bruk av ren HDMI til HDMI, og ikke HDMI til DVI med overgang.

5575682[/snapback]

Jeg synes fortsatt det høres rart ut. Så vidt jeg har skjønnt så er adaptere mellom HDMI og DVI rent passive. Altså ingenting annet enn en ren omrokkering av hvor hver leder kobles. I så fall ville det vært rart om det var noen som helst kvalitetsforskjell på om man kjører HDMI hele veien eller bruker en adapterkabel.

 

e817111.jpge817149.jpg

Prisene på disse er henholdsvis 156kr og 178kr, noe som høres lite ut hvis det skulle vært et aktivt ledd i disse.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Men er det så sikkert at det er HDMI som vinner?

Displayport er jo foreslått som ny standard, det finnes sikkert også flere alternativer.

Litt off topic: er det noen som husker navnet på den digitale porten som eksisterte på skjermkort en kort stund før DVI kom?

5570935[/snapback]

 

Mener og huske det heter DFP20 eller no...eller var det bare kontakten i seg selv?

Lenke til kommentar
Jeg synes fortsatt det høres rart ut. Så vidt jeg har skjønnt så er adaptere mellom HDMI og DVI rent passive. Altså ingenting annet enn en ren omrokkering av hvor hver leder kobles. I så fall ville det vært rart om det var noen som helst kvalitetsforskjell på om man kjører HDMI hele veien eller bruker en adapterkabel.

Adapterne ER passive, men det betyr ikke at det ikke er en forskjell mellom DVI og HDMI for det. Avspilleren skifter automatisk til "DVI-modus" når en bruker en slik adapter. Bla. kan HDMI overføre linjeflettede bilder og med en fargedybde på opptil 12 bits. DVI kan kun sende progressive bilder, med maks 8 bits. HDMI skal vel også ha en noe mer robust overføringsstandard, uten at jeg er helt sikker på det. Intereserte kan heller lese HDMI whitepaper på hdmi.org.

 

Ulempen med HDMI er at selve pluggen er mye dårligere enn DVI-pluggen og bidrar dermed til mer støy/jitter. Adaptere/overganger mellom DVI og HDMI bidrar også til dette og bør derfor ikke benyttes ved lange kabelstrekk. Den siste ulempen er DRM...

Lenke til kommentar

Bare for å oppklare litt mer. Jeg ba personer som er litt mer interessert i HDMI teknoligien enn bare litt forumsynsing om å skjekke ut spesifikasjonene på hdmi.org. For å være enda mer konkret henviser jeg til denne lenken: http://www.hdmi.org/download/HDMI%20Specification%201.2a.pdf. Det mest interessante om HDMI i denne sammenheng står i kapittel 6, fra side 67 og utover. Kapittel 6.5 og 6.6 bekrefter hva jeg skrev i posten over.

Lenke til kommentar
Jeg synes fortsatt det høres rart ut. Så vidt jeg har skjønnt så er adaptere mellom HDMI og DVI rent passive. Altså ingenting annet enn en ren omrokkering av hvor hver leder kobles. I så fall ville det vært rart om det var noen som helst kvalitetsforskjell på om man kjører HDMI hele veien eller bruker en adapterkabel.

Adapterne ER passive, men det betyr ikke at det ikke er en forskjell mellom DVI og HDMI for det. Avspilleren skifter automatisk til "DVI-modus" når en bruker en slik adapter. Bla. kan HDMI overføre linjeflettede bilder og med en fargedybde på opptil 12 bits. DVI kan kun sende progressive bilder, med maks 8 bits. HDMI skal vel også ha en noe mer robust overføringsstandard, uten at jeg er helt sikker på det. Intereserte kan heller lese HDMI whitepaper på hdmi.org.

 

Ulempen med HDMI er at selve pluggen er mye dårligere enn DVI-pluggen og bidrar dermed til mer støy/jitter. Adaptere/overganger mellom DVI og HDMI bidrar også til dette og bør derfor ikke benyttes ved lange kabelstrekk. Den siste ulempen er DRM...

5576641[/snapback]

 

Men dette er jo mer snakk om datastandarden, enn kabelstandarden? Det skulle ikke være noe problem å sende et "hdmi-signal" igjennom en dvi-kabel?

 

AtW

Lenke til kommentar
Men dette er jo mer snakk om datastandarden, enn kabelstandarden? Det skulle ikke være noe problem å sende et "hdmi-signal" igjennom en dvi-kabel?

5576905[/snapback]

Sikkert ikke, akkurat som det sikkert ikke er noe problem å sende et VGA-signal til en RS-232 port... Skjermen med DVI-inngang må i så fall støtte formater som ligger utenfor DVI-standarden. For TV-apparater og projektorer kan det jo hende, men jeg tviler på at det samme gjelder for PC-skjermer.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg har lest kan en Dvi singel link sende en bildet på 1920x1080 @ 60hz Dual link greier 2048 x 1536..

 

hmm nå må det undersøkes ...

5576666[/snapback]

Nja, 30" skjermer benytter seg av DVI-DL og klarer å presse 2560 x 1600 gjennom, så jeg tror du tar feil der :)

 

Med DVI-DL dobler man den teoretiske båndbredden kabelen klarer å overføre.

Lenke til kommentar
Spesifikasjonen til HDMI tilsier 3MHz, hvilket er ca dobbelt av DVI, i tillegg er HDMI spesifisert til en mye lengre avstand enn DVi. (Tror det er 5m vs 1,5m eller noe)

5571232[/snapback]

Du mener sikkert 3 GHz eller 3 Gbit/s ? ca det samme som DVI dual link.

5571448[/snapback]

 

Ja jeg mener selvsagt 3GHz.

 

En viktig grunn til at HDMI kabler er såpass dyre er at spesifikasjonene er så strenge at man trenger ledere og skjerming som vanligvis bare brukes av litt dyrere kabelfabrikanter.

 

Mange som sier de har kabler som er lenger enn spesifikasjonen, det er netopp derfor disse er så dyre, pga det trengs renere metall, tykkere metaller, bedre skjerming osv. Og når det i tillegg ikke blir laget så store kvanti blir det raskt mye dyrere pr meter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...