Gå til innhold

TES: shadows er ute!


Anbefalte innlegg

GRRRRRRR!!

 

Personlig er jeg pc-lojalist, men ser fordelene med xbox, for de som har det, på generell basis.

 

Det sagt har xbox1 + 360 messet opp Elder Scrolls endel. 

 

Min teori er at xbox1 arcadifiserte Morrowind.  Et eksempel på dette er det utskjelte combat-systemet i Morrowind som var et step ned fra combat i Daggerfall der du kunne svinge sverdet med musebevegelser f.eks. 

 

Når det gjelder 360 er jo Oblivion en av de 5 største satsningstitlene.  Hvilke er ment å fronte 360.  Alle consoller er avhengig av killer apps.  Hvis Bethesda har teknologi som "lag'er" til xbox360, ser jeg ikke bort fra at MS ikke vil tape ansikt ved at pc-versjonen ser bedre ut.  Noe som er til å grine av.

 

Slutter meg til et magert håp, om at shadows kan skrus av og på, i likhet med dere andre.  Eller kanskje en patch etterhvert.  Bør jo være mulig etter at den værste 360-hypen har gitt seg.

 

Mulig jeg starter "organisasjon mot paralellutvikling av rpg på pc/consoll" etterhvert.  ;-)

5519181[/snapback]

 

veldig irritert hvis de har tatt ut skyggene fordi xbox 360 ikke klarte å ha softshadow på objekter.

 

er ikke bare kjettingen fra E3 demoen som så fet ut med softshadow. legg merke til rett etter kjetting scenen så løfter demo spilleren noe fra bakken. de komenterer også hvor fint det ser ut med softshadow. nå er det borte rett før de skal slippe ut spillet.

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Softshadows er noe VIRKELIG krevende for GPU. Jeg tror det var Extremetech som testet FEAR med 7800GTX i SLI og fikk både kræsj, artifacts og KRAFTIG fall av FPS. Og da snakker vi om skytespill hvor antall objekter er MYE lavere enn i Oblivion. Måten FEAR tegner softshadows er at 4-5 vanlige skygger kombineres, så det er helt opplagt at systemet belastes fem ganger hardere enn med vanlige harde skygger, altså skygger med skarpe kanter - noe som ville sett veldig unaturlig ut for en tynn kjetting.

 

2. For meg er historien og spillbarheten viktigst. Jeg er i Oblivionverden for å "gjøre jobben", ikke for å kontrollere om alt er fotografisk troverdig. Jeg er ute etter action (selv om det kan hende at jeg sniker rundt mye), så jeg kommer til å konsentrere meg om motstandere, ikke om kjettinger og epler.

 

3. Jeg er selv utvikler, så jeg vet hvor fort tiden går når man sitter på den siden av bordet. Akkurat nå er det ENORMT press på utviklere der borte. De klarte ikke å levere til 1. desember, så de bare må levere spillet i mars. Og det er bare ca. 50 arbeidsdager til fristen når siste build må lages. Jeg regner med at det er noe virkelig galt med den delen av grafikkmotoren, så det er modig beslutning av både utviklere og utviklingssjefen. De tar ut features, slik at de klarer å levere kjernen (selve spillet) til tide og i god kvalitet.

 

4. Husk at etter en build leveres av utvikling, må den installeres hos testere og testes. Systemtest på systemet vårt tar gjerne en hel helg, så gjennomgår testsjefen alle feil og legger dem inn i feilregistreringssystemet. Så hos oss tar det 3 dager fra systemtest begynner til vi utviklere virkelig kommer i gang med feilretting, det tar sikkert mer på noe så stort som Oblivion (hvor mange timer tar det å løpe gjennom hvovedquesten?). Det er ikke hver build som får systemtest, men det må bli en hel systemtest på en Release Candidate. Poenget her er at de må sannsynligvis levere en RC rundt 1. mars, etterpå blir det bare rettelser av konkrete feil. Jeg foretrekker heller mer testing, senere levering og ingen skygger fremfor at jeg må begynne på nytt fordi en tester ikke oppdaget at en kritisk NPC kan dø hvis man tar de valgene jeg tar i spillet.

 

5. Jeg skal ikke utelukke at skygger kommer igjen senere - i form av en patch / servicepack.

Lenke til kommentar

The only thing that was taken out was shadows from objects sitting in the world -- things like apples and furniture. There's just too much clutter in the world, and you can interact with most of it. We could have left shadows on such objects in, but then we would have HAD to reduce their count and/or their interactivity. And we thought that maybe people might prefer having lots of stuff to interact with over reducing content just so that that apple can be nicely self-shadowed.

You can interact with everything on that table except the candles. Every apple, strawberry and carrot, the books, plates, silverware, bottles of wine, etc. All the stuff on the shelves in the background can all be picked up, moved around, etc. You can fire an explosive spell into the middle of it and it'll all go flying. You can eat all the food, or combine it in various ways to make potions. You can drink the liquor in the bottles, read the books. You can take all the items and sell them, or just pile them up or display them in your OWN house if you want. And you and NPCs can sit in the chairs.

 

It's that type of thing that doesn't cast shadows and isn't self-shadowed -- though character shadows play realistically over them.

 

So again -- would you rather we remove that interactivity and that number of objects in the world, just so what's left can cast shadows?

 

 

I didn't think so.

 

Hentet fra denne siden

 

Er litt enig i det han sier der

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Get over it.

 

Jeg håper bare at de klarer å komme med en build uten den "flakkende" skogen som vist på videoen fra IGN.

 

Dessuten er framtiden alltid full av modder, patcher/plugins og eventuelle servicepakker som tidligere nevnt.

 

Time will show. La oss heller håpe vi får et stabilt spill. Dropp grafikk onanien.

Lenke til kommentar
for meg ser det ut som at de bildene har forskjellig mengde gamma på.

 

og sier ikke så mye om skyger..

5521657[/snapback]

 

hvis du har sett E3 video så ser du som på det samme bilde at det er skygge fra kjetting på veggen.

 

ser ut som pcgames video er blitt satt ned et par hakk

 

 

Lenke til kommentar

er ikke bare kjettingen fra E3 demoen som så fet ut med softshadow. legg merke til rett etter kjetting scenen så løfter demo spilleren noe fra bakken. de komenterer også hvor fint det ser ut med softshadow. [klipp]

5520927[/snapback]

 

That would be rib cage (ribbein festa på endel av ryggraden). Og JA det så helt rått ut!

Lenke til kommentar

[klipp]

So again -- would you rather we remove that interactivity and that number of objects in the world, just so what's left can cast shadows?

 

[klipp]

 

Er litt enig i det han sier der

5521118[/snapback]

 

Er jo bare spøkelser som ikke bør kaste skygge da :-)

Litt rart at et object ikke kaster skygge bare for det det ikke er playable, samme om det er en stol, et bord, fakkel eller et stearinslys. Er jo sistnevnte par ting som skaper atmosfære.

Lenke til kommentar

interview with Gavin Carter and Emil Pagliarulo

 

I would love to see some screens or videos that showcase the new shadow technology used in TES IV: Oblivion. We keep hearing how amazing the shadows are in the game - but we have yet to see them. The shadows in the current videos [the E3 demo] are from a very early build of the game and are not representative of the final game's shadow systems.

 

kathode: Well a few people have noticed that in our screenshots, there's a distinct lack of shadows. We held off on shadow development for a while for technical reasons, but we recently got it off the ground. And I can tell you that at full detail level our shadow system is unbelievable!

 

Emil: Yeah, those screenshots were basically taken before the shadows were implemented. Well, they're in now, and they look pretty incredible.

 

kathode: Our graphics programmer really knocked it out of the park. Imagine Doom 3 done with soft-shadowing instead of hard stencil lines.

bapenguin: Please release some fully shadowed screens soon!

 

Emil: Shadow screens? I can imagine they'll be coming in the not-to-distant future.

kathode: It does self-shadowing, as well. The whole nine yards and then some. it's really quite incredible. I imagine we'll be putting out screens probably with our e3 stuff.

 

Emil: Yeah, I mean, the shadows look as good or better than any of the stuff you've seen in Thief: Deadly Shadows, Riddick, or Splinter Cell.

 

kathode: We're still working on optimizations for them and things like that. They'll take all the processing power you can throw at them, but I'm sure we'll work out some options so people with less than cutting edge systems will be able to enjoy them as well.

 

 

Litt synd all den snakkingen hvor flott det er så plutselig har dem kuttet det ut

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Dersom det skal være skygger på alt, må nok antall objekter ned betraktelig.  Da er det bedre med mange objekter i spillet du kan flytte på.  Interaksjon er mye viktigere enn skygger.

5522355[/snapback]

 

skulle helst hatt begge i et next-gen spill som dette. men enig i det du sier

Lenke til kommentar
Ja, får håpe deres mistanker om hdr, gamma, graphics settings osv. er riktige :p Jeg er for all del ikke noen grafikkhore, spiller fortsatt Zelda: OOT jeg :D

5521779[/snapback]

Men det spillet er et unntak fra alle mulige regler, da. ;) Jeg er ikke noen grafikkhore jeg heller, men jeg mener at god grafikk er viktig for å underbygge stemningen. Men jeg spiller likevel Zelda: Ocarina of Time, og jeg kommer nok til å gjøre det til min dødsdag. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...