Gå til innhold

GeForce 7900 kommer i mars


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mange som sier "minimal ytelsesøkning" når de refererer til 7900GTX? Har det vært noe benchmarks jeg ikke kjenner til eller?

 

Hvis ryktene om 700Mhz 32 pipes er riktig, så har vi allerede mer enn en dobling av teoretisk fillrate fra 7800GTX. Jeg sier ikke at det vil bety kortet blir 200% så raskt, men det kan fort bety 150-170% og det er ikke minimalt i mine øyne...

 

Heck... bare et vanlig 7800 med 700Mhz hadde jo ikke vært noe minimal oppgradering!

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er vel ikke akkurat x1900xt et strømsparende skjermkort, så om 7900gtx bruker mer strøm gjør vel ikke noe. Håper de løser det i neste generasjon.

Uansett om ryktene stemmer burde det øke endel i ytelse. tviler på at det bare er snakk om et par fps mer.

Selv står jeg over(igjen) og venter på geforce 8.

Mitt gode gamle 6800 agp kort gjør jobben sin enda :p

Lenke til kommentar
Er det nødvendig da? I anandtechs 3dmark06-artikkel fikk jeg inntrykk av at det var flere måter å implmentere det på, og bare den ene måten så støttet ikke nvidia FSAA, og at det ikek var den vanligste måten å gjøre det på (forsåvidt nettopp fordi nvidia ikke støtter det skikkelig). Og dessuten at den mest effektive implementasjon av HDR (HL2) brukte den andre måten å gjøre det på?

 

AtW

5500701[/snapback]

Half-Life 2 sin metode er ganske tungvindt og begrenset, jeg tviler derfor sterkt på at vi vil se mye til dette. nVidia har "avskrivd" dette som en fake måte å utføre HDR på. Det dem siktet til var at AA uansett vil utføres i pixel shader i fremtiden og ikke i ROP som idag. Bortsett fra å ikke kunne utføre AA med FP blending i ROP har nVidia full støtte for FP blending HDR.

Spill som bruker FP blending HDR er (med forbehold om at jeg har glemt noen):

FarCry 1.3

Splinter Cell:CH

Age of Empire 3

Serious Sam 2.

 

INT16 HDR er så vidt jeg vet begrenset til HL2 Lost Coast og Splinter Cell:CH som støtter begge deler.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Er det nødvendig da? I anandtechs 3dmark06-artikkel fikk jeg inntrykk av at det var flere måter å implmentere det på, og bare den ene måten så støttet ikke nvidia FSAA, og at det ikek var den vanligste måten å gjøre det på (forsåvidt nettopp fordi nvidia ikke støtter det skikkelig). Og dessuten at den mest effektive implementasjon av HDR (HL2) brukte den andre måten å gjøre det på?

 

AtW

5500701[/snapback]

Half-Life 2 sin metode er ganske tungvindt og begrenset, jeg tviler derfor sterkt på at vi vil se mye til dette. nVidia har "avskrivd" dette som en fake måte å utføre HDR på. Det dem siktet til var at AA uansett vil utføres i pixel shader i fremtiden og ikke i ROP som idag. Bortsett fra å ikke kunne utføre AA med FP blending i ROP har nVidia full støtte for FP blending HDR.

Spill som bruker FP blending HDR er (med forbehold om at jeg har glemt noen):

FarCry 1.3

Splinter Cell:CH

Age of Empire 3

Serious Sam 2.

 

INT16 HDR er så vidt jeg vet begrenset til HL2 Lost Coast og Splinter Cell:CH som støtter begge deler.

5500898[/snapback]

 

Hmm, interessant, takk for et oppklarende innlegg, blir litt forvirret av alt HDR-maset fram og tilbake.

 

AtW

Lenke til kommentar
Litt off-topic her men:

Hva er HDR og hva er det godt for?

 

Tror det har noe med lyssetting men er ikke helt sikker...

Har spilt HL2:lost coast, og det var det jeg fant ut

5501048[/snapback]

 

Det er i grunn og bunn en måte å rende mer naturlig lys og lyseffekter, slik som de framstår for et menneske. Dvs. vi mennsker oppfatter ikke løs slik som det faktisk er. I et mørkt miljø kompenser vi med å åpne pupillene mer. I et lyst miljø lukker vi pupillene mer for å ikke bli blendet.

 

HDR gir muligheten til å gi lys-kontraster som ellers ville vært "umulige" å implementere på gammel måte. F.eks. virkelig naturtro sol-glare, og effekten av å bli nesten blendet av lys ved gå ut av en mørk bunkers ut i sollyset, overveldmende lys om du stirrer rett inn i solen osv.

 

Om du har et kort som talker demoen, så er dette er glimrende demonstrasjon av HDR. Den krever et kort med pixel og vertex shader 2.0 eller høyere (dvs. de fleste kort av nyere type burde takle den).

http://www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl/

 

Har du ikke komptaibelt kort så kan bildene på siden gi deg en viss idè av hva slags effekter du kan få, men for de som kan, kjør demoen, den er utrolig flott å se på. Blir spennende når HDR blir implementert skikkeig i spill.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Men jeg har AGP :blush:  så hurra for dere andre :w00t:

 

Må si jeg angrer på at jeg ikke kjøpte PCI-E når jeg oppgraderte PCèn min!! :blush:

 

Ciao

5500366[/snapback]

Kan vel ikke akkurat kalle det oppgradering da :!:

Men fortvil ikke, et nytt hovedkort med pci-e koster da ikke så mye, og nytt skjermkort da :)

Lenke til kommentar

hadde vært fint om de kunne laget Go-Large 7900 xtx 512 edition, ett kompromi mellom wattforbruk og ytelse. se på opteron der har de 3 forskjellige watt-klasser på cpu, burde være mulig å ha 3 forskjellige på skjermkort og. go, go-large og vanlig

 

synd ikke amd og intel jobber like fort som nvidia og ati

Lenke til kommentar
Hdr er lys effekter som skal fungere mest mulig likt mot øyet ditt som det gjør i virkeligheten

5501065[/snapback]

 

Personlig skjønner jeg ikke hvoror det heter "High Dynamic Range", såvidt jeg kan skjønne blir det en lavere (og mer realistisk) dynamic range.

 

AtW

5501073[/snapback]

Nei, ikke slik jeg opplevde det i siste hl2 demoen og 3dmark06!

Lyseffektene ble mere intense, men samtidig mere realistisk og vakrere å se på :thumbup:

Endret av mofopop
Lenke til kommentar
Hdr er lys effekter som skal fungere mest mulig likt mot øyet ditt som det gjør i virkeligheten

5501065[/snapback]

 

Personlig skjønner jeg ikke hvoror det heter "High Dynamic Range", såvidt jeg kan skjønne blir det en lavere (og mer realistisk) dynamic range.

 

AtW

5501073[/snapback]

Nei, ikke slik jeg opplevde det i siste hl2 demoen og 3dmark06!

Lyseffektene ble mere intense, men samtidig mere realistisk og vakrere å se på :thumbup:

5502102[/snapback]

 

Mer realistisk og vakkert ja, men når du ser på sola feks blir jo alt veldig hvitt, det er ikke high dynamic range, det er en lav dynamic range?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...