Gå til innhold

Gjør klar for G71


Anbefalte innlegg

AGP 8x er egentlig mer enn nok. Skjedde det samme med agp standarden som IDE. IDE kom i stadig høyere hastigheter - helt opp til 133mbps. Var egentlig ikke noe forskjell utenom noen små optimaliseringer. En raptor disk - dagens raskeste SATA disk - tar vel en max 70mbps om jeg ikke husker feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holder på å sette sammen en monster maskin nå, og ble veldig iusikker av denne tråden her.....

 

Jeg hadde først sett for meg ett Gainward GeForce 7800 GTX 512 MB kort, eller gjærne to av dem viss det er noen vitts....

 

Så kommer dette opp da... Burde jeg heller gå for dette G71 kortet ?

 

Eller er det smart av meg å vente til sommeren å kjøpe G80 serien, som beskrives som åpenbaringen selv i denne tråden....

 

hadde egentlig planer om Ahtlon 64 FX-57, så kom denne Athlon 64 FX-60 opp da.. og så gikk jeg i usikker modus der også...

 

Jeg er skikkelig ute nå... hjelp!!

Lenke til kommentar
Hva blir ca pris på disse kortene? Blir det noe a la FX cpuene til amd? Altså uoppnåelig for oss dødelige...

5416150[/snapback]

 

 

Jeg tipper rundt 6k, det stod vel ikke noe om prisen noe sted. De "kan" jo ikke ta noe særlig mer enn ati tar for sitt nye kort. Det skal jo tross alt være en konkurrent.

Lenke til kommentar

Siden det omtrent kun er en krymping av G70, så vil jeg ikke tro at prisene av den grunn skal bli så høye. I utgangspunktet får de jo flere kjerner pr. wafer ved å krympe produksjonsteknikken som igjen gir et bedre inntjeningspotensiale.

 

Det som avgjør er vel ellers hva som også tilbys i tillegg med kortene. Minne osv.

Lenke til kommentar
Siden det omtrent kun er en krymping av G70, så vil jeg ikke tro at prisene av den grunn skal bli så høye. I utgangspunktet får de jo flere kjerner pr. wafer ved å krympe produksjonsteknikken som igjen gir et bedre inntjeningspotensiale.

 

Det som avgjør er vel ellers hva som også tilbys i tillegg med kortene. Minne osv.

5416192[/snapback]

 

Er det da slik å forstå at man ikke får noe ekstra ved å kjøpe et G71 kort i steden for et 512MB 7800 GTX kort....

Lenke til kommentar

Vel, må si at man skal lete lenge etter en cpu som kan fylle kravene til det skjermkorte der..

 

 

Må i såfall bli en FX 60 på 3.6GHZ minst...

 

Men dette er nok et kort som gir oss kjøperne enda en ting til og kjøpe nytt skjermkort...

Blir nå vertfall ikke nytt skjermkort før windows "vista" trer inn på banen...

Eller et DX10 med shader M4.0.. (G80) eller R600 serien fra ATI

Lenke til kommentar

Heathen:

Det vet jeg ikke, men noen nevnte at de vil komme med muligens mer/bedre minne og det ble nevnte flere pipelines?

 

Men sjekk ut dette.

 

En opplagt bedring er jo som det nevnes i artikkelen at pga krympet kjerne vil du kunne kjøre høyere frekvens eller ha mindre varmeutvikling med samme frekvens. Kanskje også strømkravene bedres med dette.

Lenke til kommentar
Var det G71 som skulle være nesten identisk med GeForce 7800-brikken?

5415319[/snapback]

Er å anta at alle kortene i 7X serien har en viss likhet. Når det lanseres en ny generasjon går de over til 8X slik de har gjort i hele Geforce serien.

5415329[/snapback]

 

De er nesten identiske, forskjellen er at G71 blir produsert på 90 nm teknologi, og G70 er på 110 nm. De har også rettet opp noen småfeil som de fant i mellom tiden. Men de er bortsett fra dette identiske.

 

Det som gjør ytelses forskjellen er at brikken blir mindre, og da kan man klokke hastigheten mer (fra 500 til 700 MHz). Og selv om de er like varme da, så er det også ett mindre område å fjerne varmen i fra.

5415590[/snapback]

Det var det jeg trodde. Jeg har lest det i en artikkel, men jeg fant den ikke igjen, så jeg hadde ingenting å henvise til.
Lenke til kommentar
Vel, må si at man skal lete lenge etter en cpu som kan fylle kravene til det skjermkorte der..

 

 

Må i såfall bli en FX 60 på 3.6GHZ minst...

 

Men dette er nok et kort som gir oss kjøperne enda en ting til og kjøpe nytt skjermkort...

Blir nå vertfall ikke nytt skjermkort før windows "vista" trer inn på banen...

Eller et DX10 med shader M4.0.. (G80) eller R600 serien fra ATI

5416280[/snapback]

 

 

 

forrige gtx 512 hadde sin flaske hals på 3500+ så jeg regner med man bør være litt over en 4000+ for og få skikkelig uttelling.

Lenke til kommentar
Vel, må si at man skal lete lenge etter en cpu som kan fylle kravene til det skjermkorte der..

 

 

Må i såfall bli en FX 60 på 3.6GHZ minst...

 

Men dette er nok et kort som gir oss kjøperne enda en ting til og kjøpe nytt skjermkort...

Blir nå vertfall ikke nytt skjermkort før windows "vista" trer inn på banen...

Eller et DX10 med shader M4.0.. (G80) eller R600 serien fra ATI

5416280[/snapback]

 

vil det si at jeg ikke vil klare å utnytte dette kortet uansett...

 

Dumme meg, jeg var klar for å sette to stk. 7800gtx512mb kort inn jeg...

 

Finnes det ingen CPU som klarer å svelge unna dette G71 kortet i det hele tatt?

 

Da spør jeg oim følgende.....

 

Hva er poenget med å selge det, når det ikke finnes noen som kan utnytte det..??

Lenke til kommentar
I tillegg så trodde jeg det at 8x PCIe tilsvarte "16x"-agp pga måten porten kommuniserer på? I såfall vil 4xAGP tilsvare 2xPCIe... eller er jeg heeelt på bærtur nå?

5415387[/snapback]

 

8xAGP gir samme båndbredde som PCIe 8 i teorien (~2133MB/s).

PCIe 16 er "dobbelt så rask" som 8xAGP i teorien igjen.

5415535[/snapback]

Det spørs vel om man regner med full duplex eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...