Gå til innhold

Gjør klar for G71


Anbefalte innlegg

Håper den kjem til AGP. Er på tide eit GF7xxx kjem til AGP nå synes eg.

5414658[/snapback]

AGP båndebredden begynner vel snart å bli en reell falskehals på denne generasjonen skjermkort, både teoretisk og i praksis. Sitter du med AGP så har du vel også en CPU som begynner å svette litt i samarbeid med GF7XXX ;)

5414734[/snapback]

 

Eg har ikkje ein CPU som sliter idag, AGP 8x båndbredda er enda meir enn nok. 7800 kunne fint ha blitt brukt til AGP 4x enda tipper eg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med AtW her. Har et X800XT PE AGP kort somjeg trodde ikke holdt mål da jeg fikk BF2. Så bytta jeg HK og min XP3000+ med en AMD64 4000+ og dæven ta som X800 kortet plutselig leverte frames! Nå spiller ikke jeg i 1600x1200 og det er vel heller ikke noe vanlig mainstream-oppløsning på enda en god stund. Oppløsningen går vel heller ned etterhvert som folk bytter ut CRT med LCD inntll LCD blir vesentlig billigere. Hvor mye forskjell er det f.eks på AF16 og AF32? Hjelper ikke om man anistroper eller alisaer tusen ganger så lenge ikke vi ser forskjell.

Men for all del, ikek stopp moroa. Det kommer vel snart noen smarte programmerere som veit hvordan man skal tyne en dual-core CPU maksimalt og da kan det være godt å ha skjermkort som duger. Ikke minst kan man sikkert kjøpe et skjermkort som holder en god stund inntil AMD/Intel finner opp et krutt som smeller litt høyere.

Lenke til kommentar
Håper den kjem til AGP. Er på tide eit GF7xxx kjem til AGP nå synes eg.

5414658[/snapback]

Både ATi og Nvidia har heldigvis gått mer og mer bort fra AGP... Om det er heldig eller ikke er nå en annen sak.

5415231[/snapback]

Den setningen = :hmm:

 

 

Ser forresten ikke hvorfor dette skal være heldig i det hele tatt. Sier meg bare at vi trenger mer konkurranse når de to største produsentene går inn for å presse forbrukerne over på nytt pci-e hovedkort... som de seff er markedsledende på også.

Lenke til kommentar
Håper den kjem til AGP. Er på tide eit GF7xxx kjem til AGP nå synes eg.

5414658[/snapback]

AGP båndebredden begynner vel snart å bli en reell falskehals på denne generasjonen skjermkort, både teoretisk og i praksis. Sitter du med AGP så har du vel også en CPU som begynner å svette litt i samarbeid med GF7XXX ;)

5414734[/snapback]

 

Eg har ikkje ein CPU som sliter idag, AGP 8x båndbredda er enda meir enn nok. 7800 kunne fint ha blitt brukt til AGP 4x enda tipper eg.

5415225[/snapback]

 

Jeg vet ikke om du er klar over at hvis du har sli så har hvert kort en båndbredde på 8x.. Men man får heller ikke dobbelt så høy score i 3dmark med to kort heller og det er nettopp fordi båndbredden blir for liten.. Hvis du hadde hatt et 7800gt kort og en båndbredde på 4x så ville ytelsen bli redusert veldig..

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om du er klar over at hvis du har sli så har hvert kort en båndbredde på 8x.. Men man får heller ikke dobbelt så høy score i 3dmark med to kort heller og det er nettopp fordi båndbredden blir for liten.. Hvis du hadde hatt et 7800gt kort og en båndbredde på 4x så ville ytelsen bli redusert veldig..

5415336[/snapback]

åååå ta dere sammen da :nei: . Pølsevev! Hjemmelekse til deg og

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om du er klar over at hvis du har sli så har hvert kort en båndbredde på 8x.. Men man får heller ikke dobbelt så høy score i 3dmark med to kort heller og det er nettopp fordi båndbredden blir for liten.. Hvis du hadde hatt et 7800gt kort og en båndbredde på 4x så ville ytelsen bli redusert veldig..

 

nå har vel tester vist at forskjellen på 8x og 16x i sli-opsett ikke nødvendigsvis gir den store ytelsesøkningen. (se anandtech.com sin test av Asus A8N32-SLI Deluxe som kilde. Gidder ikke finne link nå)

I tillegg så trodde jeg det at 8x PCIe tilsvarte "16x"-agp pga måten porten kommuniserer på? I såfall vil 4xAGP tilsvare 2xPCIe... eller er jeg heeelt på bærtur nå?

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om du er klar over at hvis du har sli så har hvert kort en båndbredde på 8x.. Men man får heller ikke dobbelt så høy score i 3dmark med to kort heller og det er nettopp fordi båndbredden blir for liten.. Hvis du hadde hatt et 7800gt kort og en båndbredde på 4x så ville ytelsen bli redusert veldig..

5415336[/snapback]

åååå ta dere sammen da :nei: . Pølsevev! Hjemmelekse til deg og

5415378[/snapback]

Ok.. Jeg burde vel ikke være så skråsikker.. Jeg er ikke akkuratt så veldig god når det gjelder fakta om pc, men jeg MENER og TROR at det er slik.. Det er sikkert noen som kunne fått frem det jeg mener på en bedre måte også..

Lenke til kommentar
Du tør virkelig å sette x1800xt og GTX512 opp mot hverandre i ytelse? Har du i det hele tatt lest noe tester mellom disse to kortene? Det du sier er latterlig. GTX256 kan du begynne å sammenligne med. Da er du ikke helt på jordet lengre...

-Stigma

 

Stigma:

Folk og særlig du akkurat her har det med å legge ord i munnen på andre. Jeg synes derimot reaksjonen din er latterlig.

 

Det jeg sier, og som jeg synes kommer klart frem i mitt innlegg( med et kanskje i setningen som kunne vært tydeligere med et spørsmålstegn som ble et utropstegn) er at jeg ikke vet om 7800GTX 512MB er i noe særlig grad bedre enn X1800XT 512MB i den grad at det er verdt 2000,- ekstra i innkjøp. Og kanskje derfor er et bedre kjøp for pengene akkurat nå.

 

Derimot får man vel 7800GTX 256MB ned mot 3.600,- og man kan spørre seg hvem som er best av de to. Men uansett så vil vel da X1800XT 512MB kortet ha områder det overgår GTX 256MB. Både pga mer minne og bedre funskjoner/nyere funksjoner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
I tillegg så trodde jeg det at 8x PCIe tilsvarte "16x"-agp pga måten porten kommuniserer på? I såfall vil 4xAGP tilsvare 2xPCIe... eller er jeg heeelt på bærtur nå?

5415387[/snapback]

 

8xAGP gir samme båndbredde som PCIe 8 i teorien (~2133MB/s).

PCIe 16 er "dobbelt så rask" som 8xAGP i teorien igjen.

Lenke til kommentar
I tillegg så trodde jeg det at 8x PCIe tilsvarte "16x"-agp pga måten porten kommuniserer på? I såfall vil 4xAGP tilsvare 2xPCIe... eller er jeg heeelt på bærtur nå?

5415387[/snapback]

 

8xAGP gir samme båndbredde som PCIe 8 i teorien (~2133MB/s).

PCIe 16 er "dobbelt så rask" som 8xAGP i teorien igjen.

5415535[/snapback]

 

Ok... missforstått noe jeg da bare. jaja sån kan det gikk

Lenke til kommentar

Det som blir kult å se på nå er prisene på x1800xt (fremmover), nevnte det i en annen post, og Komplett har alleredet fått første krampe med å selge ut x1800xt til 3900kr. Om noen ønsker å skaffe seg et raskt kort for rundt 3000kr er det nokk ikke dumt å følge med litt her.

 

Tror 671 kommer til å bli billigere en 7800gtx 512 igjen pga muligheten til å produsere i større kvantum, tipper rundt 4500 - 5000 kr

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
I tillegg så trodde jeg det at 8x PCIe tilsvarte "16x"-agp pga måten porten kommuniserer på? I såfall vil 4xAGP tilsvare 2xPCIe... eller er jeg heeelt på bærtur nå?

5415387[/snapback]

 

8xAGP gir samme båndbredde som PCIe 8 i teorien (~2133MB/s).

PCIe 16 er "dobbelt så rask" som 8xAGP i teorien igjen.

5415535[/snapback]

Og det vil vel si at det faktisk gir en ytelses økning med PCIe16x enn med agp 8x? Som i allefall har vært mitt poeng hele tiden.. Ytelses økningen er kanskje ikke så stor, men jeg tror det vil bli for lite med en båndbredde på 4x.

Lenke til kommentar
Var det G71 som skulle være nesten identisk med GeForce 7800-brikken?

5415319[/snapback]

Er å anta at alle kortene i 7X serien har en viss likhet. Når det lanseres en ny generasjon går de over til 8X slik de har gjort i hele Geforce serien.

5415329[/snapback]

 

De er nesten identiske, forskjellen er at G71 blir produsert på 90 nm teknologi, og G70 er på 110 nm. De har også rettet opp noen småfeil som de fant i mellom tiden. Men de er bortsett fra dette identiske.

 

Det som gjør ytelses forskjellen er at brikken blir mindre, og da kan man klokke hastigheten mer (fra 500 til 700 MHz). Og selv om de er like varme da, så er det også ett mindre område å fjerne varmen i fra.

Lenke til kommentar
Og det vil vel si at det faktisk gir en ytelses økning med PCIe16x enn med agp 8x? Som i allefall har vært mitt poeng hele tiden.. Ytelses økningen er kanskje ikke så stor, men jeg tror det vil bli for lite med en båndbredde på 4x.

5415577[/snapback]

 

Det spørs helt hvor ofte kortet må fetche fra sysRAM, så det har sammenheng med hvor mye RAM skjermkortet har onboard igjen, det kommer vel spill nå som lukter på å bruke 512MB til textures, vertices etc. DooM 3 var tidlig ute, men å se forskjell der trenger man lupe på stillframes mener jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...