Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen av kommandoene for og fikse master boot recorden funket, desverre. I Vista consollen virker det ikke som noen kommandoer fungerer. Prøvde med XP-CDen, men den vil ikke la meg fikse på Vista disken, spør bare etter det ikke-eksisterende admin-passordet :(

 

Blir vel til at jeg går tilbake til XP en stund (regner med ay det funker), og så installerer Vista senere igjen.

Endret av Eivinde
Lenke til kommentar

AMD@ProZac:

 

-Du kan installere Vista på en clean disk, det er også anbefalt å gjøre det.

 

-Det følger med drivere til de fleste komponentene. Det gjorde hvertfall det på min PC. Skjekk hardwarestøtten til Vista på denne siden. Tastatur og mus kan du bruke uansett, men det er ikke sikkert du kan bruke ekstratastene.

 

-Det vet jeg ikke, men Releace Cantidate 1 kommer i august så du vil kanskje prøve den også og ikke bruke Beta 2 helt fram til Vista blir sluppet. Det gikk ikke an å oppgradere fra tidligere Vista versjoner til Beta 2.

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med å få lydkortet mitt til å fungere :s det står at det erinstallert med drivere fra nvidia.. fant en sånn vista beta driver for nforce 2. og kortet er installert står det i dev manager. men jeg får error når jeg prøver å spille av musikk.

 

står at det er ukjent error. men lyden funker fint fra system lyder som : bling blong med usb device og ding dong. med nedlastinger :S

Lenke til kommentar

For de som ønsker å få tilbake bootloaderen til XP:

 

1. Boot up with your Windows XP disc

 

2. Select the option Recovery Console.

 

3. At the prompt, type "fdisk /mbr" (without the quotes of course)

 

4. Restart your computer.

 

EDIT: Ser at dette egentlig er for de som har installert Linux, men verdt et forsøk...

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Kan legge den guiden til førstepost. Takk TCi!

6314005[/snapback]

Litt usikkker på at den fungerer. Leste den i tro at det var til Vista, men orginalt er det til de som multibooter med Linux. Men vil tro at det også fungerer for Vista. Noen kan da prøve.

Lenke til kommentar
Kan legge den guiden til førstepost. Takk TCi!

6314005[/snapback]

Litt usikkker på at den fungerer. Leste den i tro at det var til Vista, men orginalt er det til de som multibooter med Linux. Men vil tro at det også fungerer for Vista. Noen kan da prøve.

6314013[/snapback]

Du skal få tilbake bootloaderen med den prosessen. Jeg formaterer kun partisjonen, og da kommer den gamle bootloaderen opp. Jeg skjønner ikke at folk, på tross av det jeg sa, installerte Vista på samme partisjon som XP.

 

Dete er egenskapte problemer og du må nok installere et tredje operativsystem eller ta harddisken inni en annen maskin for å fikse Windowspartisjonen. Da sletter du Windows Vista-filene og gjenskaper mappestrukturen slik som den var før du installerte Windows Vista. Når du har gjort det kan du bruke TCi sitt triks for å få Bootloaderen tilbake. Det er også lurt å slette en eventuell skjult mappe som heter "Boot" før du gjør dette.

Lenke til kommentar
For de som ønsker å få tilbake bootloaderen til XP:

 

1. Boot up with your Windows XP disc

 

2. Select the option Recovery Console.

 

3. At the prompt, type "fdisk /mbr" (without the quotes of course)

 

4. Restart your computer.

 

EDIT: Ser at dette egentlig er for de som har installert Linux, men verdt et forsøk...

6313995[/snapback]

Da tar du livet av bootloaderen i Vista samtidig. Mer interessant hadde del vel vært å vise hvordan du kan starte opp Vista gjennom bootloaderen til XP....

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Hvordan og hvorfor skal du gjøre det?

6314070[/snapback]

Hvordan og hvorfor skal du gjøre hva? Ettersom bootloaderen i Vista er en tragedie å jobbe med, samtidig som den kun har to oppføringer; Vista og "eldre enn Vista" er det beste å jobbe med bootloaderen til XP. Å redigere en boot.ini fil er dessuten svært mye enklere enn det nye makkverket til MS.

Lenke til kommentar
Hvordan og hvorfor skal du gjøre det?

6314070[/snapback]

Hvordan og hvorfor skal du gjøre hva? Ettersom bootloaderen i Vista er en tragedie å jobbe med, samtidig som den kun har to oppføringer; Vista og "eldre enn Vista" er det beste å jobbe med bootloaderen til XP. Å redigere en boot.ini fil er dessuten svært mye enklere enn det nye makkverket til MS.

6314096[/snapback]

Heh, er jo akkurat som med boot.ini, bare at du må gjøre det i Vista. Så ikke bruk Vista da når du syns det er makkverk. :roll:

Lenke til kommentar
Da tar du livet av bootloaderen i Vista samtidig. Mer interessant hadde del vel vært å vise hvordan du kan starte opp Vista gjennom bootloaderen til XP....

6314052[/snapback]

Hvordan og hvorfor skal du gjøre det?

6314070[/snapback]

Forde vista har endret bootsectoren til winxp. Kjør først fixboot (fikser winxp partisjonens bootsector). Kjør så fdisk /mbr.

 

Når en windows pc booter, er det 2 boot steg. Først booter den fra første disken sin bootsecor / partisjonstabell, koden der finner vilken partisjon som er aktiv og starter så første sector fra den aktive partisjonen. Vista bytter ut WinXP partisjonens boot kode med egen kode som laster bootmgr. Det er denne som viser den nye dual boot menyen. Er ikke sikker på om fdisk /mbr er nødvendig, men det skader jo ikke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...