Gå til innhold

Navn på barnet mitt.


Mr.Locke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ei i paralellklassen min heter Lisa Marie, hun er oppkalt etter datteren til Elvis, moren er nemlig en stor Elvis-fan. Så vidt jeg vet, så har hun aldri, aldri blitt mobbet for det navnet, selv om at alle vet hun er oppkalt etter datteren til Elvis. Alle tar det heller som du sier, Mr. Locke, med et smil. Kal El er i min mening en god idé på et navn.

5289556[/snapback]

Dette blir litt rart fordi hun har i utgangspunktet et ganske normalt navn. Det blir det samme som å si "hvorfor blir ikke alle som heter Maria mobbet? du husker jo moren til Jesus?"

Lenke til kommentar
Men så er jo Kal el grunnen til at mobberen starter og mobber barnet.

5289452[/snapback]

 

Nei, du går ut i fra at det vil være grunnen, det betyr ikke det samme som at det er grunnen. Dvs. nå spekulerer du om noe som ikke har skjedd enda.

 

Som jeg sa tidligere, selve grunnen til at mobbere mobber er som regel noe helt annet og langt mere dyptliggende - hos dem selv, og ikke hos offeret, noe som gjør at de som regel finner noe å mobbe om uansett. Men du får tro hva du vil, ingen skal nekte deg det.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner en som heter Lars Heng. I mange sammenhenger blir han utropt med etternavnet først, som forekommer i en rekke store forsamlinger. Det vil da si at opproperen sier "Heng Lars". Folk utbryter i latter hver gang dette skjer, og han må slite med vitser/mobbing om/av navnet sitt konstant. Han har nå lært seg å takle det, men det er fortsatt en viss påkjenning.

 

Ved å gi mellomnavnet Kal El til barnet ditt vil si at du utsetter barnet for en viss prosent sjanse for at det vil bli mobbet i eldre alder. Denne prosenten avhenger av hvor populær "Kal El" vil bli, hvor sterk mentalt han vil bli og hvilken vennekrets/skolekrets han henger i.

 

Når Lars Heng blir mobbet for navnet sitt, vil Kal El ha et større grunnlag for å bli mobbet ettersom det navnet tilhører legenden superman. Hvorfor utsette ungen deres for noe som kan unngås? Hvorfor ta denne sjansen at han kan bli mobbet? Skal ikke dere på best mulig måte unngå at barnet havner i slike og lignende situasjoner?

 

Tenk hvis han blir mobbet, da vil det være en viss sjanse for at han blir mentalt ødelagt. Han kan bli deprimert, han kan bli redd for å utrykke seg selv, han kan bli utstøttt fra "samfunnet", han får problemer med å komunisere, han kommer rett og slett til å slite. Da må dere ordne opp, er dere klare over det? Det er deres feil at hans navn er som det er. Ingen andre enn dere kan klandres da.

5289520[/snapback]

 

Jeg tror jeg vil si med ganske stor sikkerhet at en som får oppnevnt navnet sitt med etternavn først ofte og heter "Heng" til etternavn har langt større mobbepotensiale for navnet sitt enn en som heter "Mikke Mus" til mellomnavn rett og slett fordi fornavn og etternavn nevnes langt oftere, kommer opp i langt flere sammenhenger enn et mellomnavn noensinne vil.

 

Mellomnavn er også langt lettere å styre hvem man vil skal vite / ikke vite om det helt på egen hånd.

Fornavn og etternavn har man ikke den muligheten til å styre hvem som får vite hva. Folk ville lurt hvis du nekter å si fornavnet ditt i en sosial sammenheng "Hvorfor vil du ikke si hva du heter??", men de færreste reagerer med "Hvorfor vil du ikke si mellomnavnet ditt?" når de antageligvis ikke er klar over at personen har et mellomnavn engang før de får vite det.

 

Du ser på mellomnavnet som å "utsette barnet for noe som kan ungåes", vi ser på det som å gi barnet vårt et fint mellomnavn med betydninger og verdier jeg har snakket om tidligere, og det er fokuset vårt. (hvorfor har jeg forklart i detalj tidligere i tråden).

 

Uansett navn, fornavn,mellomnavn,etternavn:

 

Hvorfor skal jeg gjøre livet enkelt (og begrenset/finslipt/tilpasset ned til hver minste detalj) for barnet mitt bare for at han/hun skal få en naiv virkelighetsfjern dans på roser?

Jeg regner med å oppdra barnet til å takle konflikter som måtte komme i livet, og tviler på at mellomnavnet blir en av de "store" konfliktene.

Lenke til kommentar
Ei i paralellklassen min heter Lisa Marie, hun er oppkalt etter datteren til Elvis, moren er nemlig en stor Elvis-fan. Så vidt jeg vet, så har hun aldri, aldri blitt mobbet for det navnet, selv om at alle vet hun er oppkalt etter datteren til Elvis. Alle tar det heller som du sier, Mr. Locke, med et smil. Kal El er i min mening en god idé på et navn.

5289556[/snapback]

Dette blir litt rart fordi hun har i utgangspunktet et ganske normalt navn. Det blir det samme som å si "hvorfor blir ikke alle som heter Maria mobbet? du husker jo moren til Jesus?"

5289591[/snapback]

 

Ja, normalt, og jeg heter kun "Magnus", er ikke det normalt? Allikevel ble jeg mobbet for navnet mitt i 2-3 år før jeg satte en stopper for det.

Igjen, mobbere finner noe å mobbe for uansett hvis de først har bestemt seg.

 

<off-topic>

Jeg vil nesten gå så langt som å si at det er typisk mennesker, og naivt å tro at man skal kunne kontrollere alle faktorer i livet, kjærligheten ("gjør du sånn, elsker jeg deg, men gjør du slik så elsker jeg deg ikke"), kona / mannen sin, samfunnet, moral, til og med vår egen eksistens prøver vi å få oversikt (vitenskap) og enerett på (religion / "Gud").

 

Det sier jo bare litt om hvor redde mennesker er for det å ikke ha kontroll, det å ikke vite absolutt alt på forhånd. Jeg mener nå at livet ikke nødvendigvis blir bedre av å klamre seg desperat til å få kontroll på absolutt alt her i livet.

 

Enkelte ting er 100% uforutsigbart, hvis ikke ville jo jeg f.eks aldri blitt mobbet for et 100% normalt navn, det skulle jo ikke gått ann i følge enkeltes teorier her om hvor lett det er å beregne navn opp mot mobbing/ikke mobbing.

Og da glemmer vi faktisk også prinsippet om å ikke tilpasse seg pga. frykt for mobbere, dvs. avgjøre noe grunnleggende pga. frykt / følge / underlegge seg feil verdisyn. Nei og atter nei, mobbere er problemet, ikke navn eller hva folk vil hete eller kalle ungene sine. Da er det mobberne som må gjøres noe med, ikke alle andre.

 

Det er heller liten vits i å leve hvis man ikke tør å leve engang er det noe som heter.</off-topic>

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Men så er jo Kal el grunnen til at mobberen starter og mobber barnet.

5289452[/snapback]

 

Nei, du går ut i fra at det vil være grunnen, det betyr ikke det samme som at det er grunnen. Dvs. nå spekulerer du om noe som ikke har skjedd enda.

 

Som jeg sa tidligere, selve grunnen til at mobbere mobber er som regel noe helt annet og langt mere dyptliggende - hos dem selv, og ikke hos offeret, noe som gjør at de som regel finner noe å mobbe om uansett. Men du får tro hva du vil, ingen skal nekte deg det.

5289637[/snapback]

Joda, skjønner at det er noe mer dypt liggende osv osv. Men når bernet ditt har Kal El som mellomnavn, så er ditt barn lettere og begynne og mobbe enn feks en som heter Lisa Marie. Eller Marie som mellomnavn.

Menmen, så lenge du ikke presenterer barnet ditt på barneskolen som "Andre Kal El *etternavn*". Så går det vel bra :p

OG du må huske på, er ikke alle som synes kal el er fint/uansett ned til minste detalj.. OG isteden for at du skal kommentere att det synes dere at er fint, kanskje barnet blir og hate det når det vokser opp, og skjemmes over det, isteden for og være stolt over det. Men så kommer det jo ann på hvor populær han er, og viljestyrke/god trohet. Så mulighetene er store for at barnet ditt bli og hate det.

Jeg tvile på at folk blir og tenke; "Kal el, fint navn". enn "HAHA KAL EL?!"

 

 

EDIT OG: Jeg TVILER på at mobberen tenker: "Åh, den gutten skal jeg mobbe"

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
Jeg tvile på at folk blir og tenke; "Kal el, fint navn". enn "HAHA KAL EL?!"

 

 

EDIT OG: Jeg TVILER på at mobberen tenker: "Åh, den gutten skal jeg mobbe"

 

Greit at du tviler på det, men det avspeiler allikevel ikke noe om virkeligheten/ den faktiske muligheten for at det du tror er det rette.

 

Jeg tror f.eks det stikk motsatte.

 

Nå er det slik at det er(blir) vårt barn, og selvom ikke alle på hele jorden synes det er fint, så går vi først og fremst etter hva vi selv synes, og ikke alle andre.

 

Denne tråden ble ikke laget for å høre hva alle andre synes om mellomnavnet ( dog det gjør oss ingenting å få høre det både på det positive og negative bare det ikke helt overtar det originale emnet ), men for å få forslag til fornavn, ikke fordi vi er redde for hva de fleste synes er stygt av fornavn, men rett og slett for å gjøre delen med å finne fornavn litt mere innterressant for oss.

Lenke til kommentar

Jaja, det kan vel gå ann, så lenge kal el ikke blir fornavn :wee:

Bare og håpe disse "anti-mobbbe programmet" funker om en 6 år da.

 

Flytta ned hit til oslo når jeg var 10 eller 9. Ble mobba gjennom barneskolen på grunn av dialekten. Så når jeg begynte i åttende bytta jeg skole, vekk fra gamle klasse"kamerater". Har jo vært litt små mobbing her også, men nå er det bare og ta igjen :)

EDIT: OG det er utrolig kjipt om noe lignende skjer med barnet ditt.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
Flytta ned hit til oslo når jeg var 10 eller 9. Ble mobba gjennom barneskolen på grunn av dialekten. Så når jeg begynte i åttende bytta jeg skole, vekk fra gamle klasse"kamerater". Har jo vært litt små mobbing her også, men nå er det bare og ta igjen :)

 

Får jeg spørre hva du ble/blir mobbet for, og hvordan du tar igjen?

Lenke til kommentar
Flytta ned hit til oslo når jeg var 10 eller 9. Ble mobba gjennom barneskolen på grunn av dialekten. Så når jeg begynte i åttende bytta jeg skole, vekk fra gamle klasse"kamerater". Har jo vært litt små mobbing her også, men nå er det bare og ta igjen :)

 

Får jeg spørre hva du ble/blir mobbet for, og hvordan du tar igjen?

5289822[/snapback]

Dialekta, og navnet. Og ta igjen; Mest verbalt, men hvis det trengs(hvis noen slår meg) så slår jeg tilbake.

Lenke til kommentar
Flytta ned hit til oslo når jeg var 10 eller 9. Ble mobba gjennom barneskolen på grunn av dialekten. Så når jeg begynte i åttende bytta jeg skole, vekk fra gamle klasse"kamerater". Har jo vært litt små mobbing her også, men nå er det bare og ta igjen :)

 

Får jeg spørre hva du ble/blir mobbet for, og hvordan du tar igjen?

5289822[/snapback]

Dialekta, og navnet. Og ta igjen; Mest verbalt, men hvis det trengs(hvis noen slår meg) så slår jeg tilbake.

5289859[/snapback]

 

Og du heter Kevin, ikke sant?

 

Prøvd å si noe som:

 

"Tror du å se ned på andre, pirke på ting de er født med, som navn og dialekt får deg til å utstråle intelligens her?

Tror du virkelig ikke at det sier bare mere om deg og dine rare behov enn hva det sier om meg?

Folk synes jo synd på deg bak ryggen din og ser på deg som lite smart sånn du holder på, men du vil heller ha respekt for å være et bøllefrø hvor ingen egentlig liker deg så fort du snur ryggen, enn å faktisk blir respektert for å være en likandes person?

Spør hvem som helst om det jeg sier stemmer , hvis du i det hele tatt finner noen som ikke er redd for neandertaler-teknikkene dine og tør å si sannheten rett i trynet ditt."

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Jeg må si min oppriktige mening og, det barnet har nok stor sannsynlighet for å bli mobbet med et slik navn som "kal el".

Min oppriktige mening er at barnet har stor sannsynlighet for å bli mobbet uansett navn.

 

Unger merker de merkeligeste ting og skaffer seg "overtaket" på andre barn.

 

Nettopp, akkuratt som jeg ble mobbet for "Magnus".

"Kal El" vil være kun en av et par tusen ting en mobber kan finne på bruke mot barnet mitt og vil neppe være den enkleste tingen å mobbe om. Og da snakker vi kun om "merkelige" ting, for å ikke nevne de hundretusener av normale tingene mobbere elsker å vri til å være noe "merkelig" når det egentlig ikke er det.

 

Jeg hadde en jakke i 2-3 år, helt normal jakke. Litt senere kom en musikkvideo ("I am the one and only"), da mobbet et par stykker meg i ca 5-6 mnd. fordi jakken min var nesten lik som jakken til han i musikkvideoen.

At den var bare nesten lik, eller at de visste godt at jeg allerede hadde hatt jakken i 2 år når videoen kom, eller at jakken var helt normal og en av dem hadde til og med en jakke som var nesten lik som min igjen, brydde de seg lite om.

 

<sarkasme> (ikke vondt ment)

Jeg skjønner jo nå i ettertid at jeg aldri burde ha kjøpt den jakken, og burde forutsett at en video kom på markedet som kunne føre til at et par neandertalere mobbet meg for å ha nesten lik jakke...</sarkasme>

 

Må si som før, jeg tror virkelig ikke mellomnavnet vil gi noe mere negativt utslag i sin helhet.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Hei. Vil komme med dette fra min synsvinkel, Jeg heter Andreas Ballestad, er 14 år og går i 9.kl på ungdomskolen. Det å bli mobbet for navnet har vært omtrent en ikke sak. Om Locke har bestemt seg for å kalle barnet for Karl-el til mellomnavn om det blir gutt er opp til han og/eller kona. Men nok OT.

 

Navn jeg syns er fine:

Sander

Chris

Marcus

 

Lykke til med barnet hvertfall ;)

Lenke til kommentar

Åtte regler for oppkalling av barn.

 

Ikke oppkall et barn:

- etter noe som rimer på et skjellsord eller et ord som på tilsvarende måte oppfattes negativt for små barn.

- etter en kjent personlighet med et særpreget navn, reelt eller fiktivt. Eks.: Elvis, Luke, Adolf osv.

- med et navn som slutter på y. Eks.: Harry, Johnny, Jimmy osv.

- med et navn som for de fleste relateres til en annen tid. Eks.: Olga, Ruth osv.

- med en dårlig kombinasjon av navn. Eks.: Onkelen til en venninne av meg heter Max Harry (tro det eller ei).

- etter deg selv. Eks.: Du heter William Stordalen og kaller sønnen din for William Stordalen junior.

- med et navn som kan forbinnes med en avvikende legning. Eks.: René,

- Bottolv

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...