Gå til innhold

Navn på barnet mitt.


Mr.Locke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det kan godt skille seg positivt ut allikevel, men ikke for mye og skal ikke være noe som kan ligge ann til mobbing.

 

Og dere går for Kal El? Enig med mange andre her som sier styr unna. Luftet det for et par venner på msn også nå, og det første en del av de sa: "Mobbeoffer". Jeg har aldri vært noen mobber (ikke de heller), men er enig med dem.

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar
Det kan godt skille seg positivt ut allikevel, men ikke for mye og skal ikke være noe som kan ligge ann til mobbing.

 

Og dere går for Kal El? Enig med mange andre her som sier styr unna. Luftet det for et par venner på msn også nå, og det første en del av de sa: "Mobbeoffer". Jeg har aldri vært noen mobber (ikke de heller), men er enig med dem.

5286524[/snapback]

 

Nå tar du quoten min ut av sammenheng, den quoten der --> ("Det kan godt skille seg positivt ut allikevel, men ikke for mye og skal ikke være noe som kan ligge ann til mobbing") <-- gjaldt fornavn, ikke mellomnavn. Kal El er bestemt som mellomnavn, ikke fornavn.

 

Vi har våre meninger, enkelte av dine MSN-venner har sine meninger, men valget står bestemt på mellomnavnet (akkuratt hvorfor har jeg forklart tydelig og detaljert tidligere i tråden), det vi ønsker her er forslag på fornavn.

Lenke til kommentar

Mr. Locke, du virker som en person som ikke klarer å ta imot konstruktiv kritikk fra utenforstående. 90% av de besøkende i tråden råder deg til ikke å bruke navnet, men du gir det ikke en tanke engang? Ta et hint når samtlige utenom deg selv sier noe, det kan kanskje være noe i det..

 

Forøvrig synes jeg Daniel / Fredrik er fine guttenavn du kan skrive opp.

Lenke til kommentar
Mr. Locke, du virker som en person som ikke klarer å ta imot konstruktiv kritikk fra utenforstående. 90% av de besøkende i tråden råder deg til ikke å bruke navnet, men du gir det ikke en tanke engang? Ta et hint når samtlige utenom deg selv sier noe, det kan kanskje være noe i det..

 

Forøvrig synes jeg Daniel / Fredrik er fine guttenavn du kan skrive opp.

5287471[/snapback]

 

Det har rent lite med om vi kan ta kritikk, du må huske at vi har gjentatt poenget vårt ca 10 ganger i denne tråden allerede, ikke alle er negative til det (90% som du skriver stemmer jo ikke), og forumet her er ikke eneste sted vi har fått tilbakemeldinger, og så langt er flertallet av de vi har fortalt det positive.

Vi har tenkt nøye gjennom det, og har ikke utelukket det negative, men (for 11 gang nå) vi mener det negative vil skje uansett hva slags mellomnavn barnet har.

 

Å ta kritikk er en ting, noe vi er fullt i stand til, men ren omtolkning, som f.eks "Du gir det ikke en tanke en gang" <- har jo ingenting med virkeligheten å gjøre, har du i det hele tatt lest svarene/postene våres i tråden? Da ville du sett hvor mye vi har veid og tenkt på det frem og tilbake, men allikevel kommet til den konklusjonen etter vår egen mening at det er mere enn verdt det.

 

Enkelte her overdriver sterkt scenarioet ang. mobbing pga. et mellomnavn, som om det er verdens undergang for vedkommne, hvis det hadde virkelig hadde vært tilfelle burde isåfall ingen få barn en gang hvis verden er så ekstremt fæl på det nivået. Det er mye fælt og ødeleggende her i verden, mest på stor skala (krig, fattigdom, sult osv.), men tror neppe noen har dødd eller fått livet sitt ødelagt pga. mellomnavnet sitt.

 

Det er et fritt land, så du må gjerne vri på det du leser og omtolke det til å bety noe helt annet enn det som faktisk står skrevet, men det må bli ditt problem, ikke vårt. Du klarer jo ikke akseptere at jeg/vi faktisk er uenig uten at du må vri på hva jeg/vi faktisk tenker og mener om det.

 

På lik linje som du sier jeg burde ta et hint når noen er negative til det, så burde kanskje de også ta et hint om hva som er rett/galt å følge, er det virkelig riktig/rett å finslipe et navn man liker godt / forandre det pga. mobbe-potensialet, dvs. å tilpasse seg mobbere/folk med gale verdier i utgangspunket?.

 

Jeg har sagt det før, og sier det igjen, jeg vil heller følge rette verdier, enn å følge det enkleste men også det gale i et slikt tilfelle. At folk ikke skal få hete hva de vil uten å bli mobbet er galt, da løser man problemet ved å gjøre noe med selve mobbingen siden mobbingen er problemet, ikke navnene.

 

Se det i en annen situasjon (men samme prinsippet):

Synes du alle burde slutte å gå ut, og bygge hus under jorden og holde seg der heretter for å unngå terrorisme (tilpasse seg det gale), eller synes du man burde gjøre noe med terroristene (selve problemet)?

Vært mye i nyhetene om f.eks Al Quaida som ikke liker vesten. Hvis de ikke liker vesten, skal vi begynne å forandre oss her i vesten til de liker oss? Kanskje vi skal begynne å gå i burka og kjøpe oss koranen og vende oss mot Mekka fem ganger om dagen, tilpasse oss slik at vi er akseptable for dem, kanskje Al Quaida slutter å "mobbe" oss da? Høres det ut som en god løsning?

 

Jeg har full forståelse for de som er uenige, alle har sine meninger, men ikke be meg om å akseptere/vise forståelse for at du drar det lenger enn å være uenig og begynner å omtolke det jeg har skrevet.

Lenke til kommentar
Et enkelt spørsmål før jeg trekker meg tilbake: Hadde det vært fornavn så hadde det vært utelukket pga eventuell mobbing, men siden det er mellomnavn er det helt greit?

5287461[/snapback]

 

Både ja og nei, men aller mest fordi jeg liker rett og slett ikke "Kal El" som fornavn, men synes det er veldig fint som mellomnavn.

 

Mobbe-potensialet her blir sterkt overdrevent, husk at navn er ikke noe man velger først og fremst ut ifra "Er det lett å bli mobbet for? Eller det?", men ut ifra hva man faktisk selv liker og synes er fine navn.

 

Nå gjentar jeg meg selv (dvs. nevnt dette før), men jeg heter Magnus, høres det ut som et navn man kan mobbes for? Det er ett av de vanligste navnene i Norge, og det skal godt la seg gjøre å finne noe som rimer negativt på det eller kan assosierer negativt med "Magnus", allikevel ble jeg mobbet for navnet mitt "Mongus" og "Mongis" og "Magnild" og "Anus", så mobbere klarer å finne noe i absolutt alt hvis de først skal mobbe noen.

 

Mobbing skjer uansett, å forandre noe ved seg selv for å unngå det er ikke løsningen.

Lenke til kommentar

Til tross for at jeg har lest Mr. Lockes forklaringer rimelig grundig synes jeg «Kal El» høres ut som et merkelig navn, men jeg støtter ham likevel fullt ut i tanken om å gi barnet litt moralsk grunnlag uten å ty til dogmatiske religiøse utspill. Det han i praksis gjør her er å bevise at religionen ikke har enerett på edel moral, i motsetning til det diverse kristenmoralister prøver å påstå (uten at jeg vil skape noen religionsdebatt ut av dette, bare ment som en anekdote).

 

Mobbing er ikke en så enkel og «rasjonelt» begrunnet handling som diverse vil ha det til; det skal mer enn et uvanlig mellomnavn til for å bli mobbet (akkurat som at det å ha et vanlig mellomnavn ikke hindrer en fra å bli mobbet). Selvtillit hos barnet er viktigere enn å fjerne «risikofaktorer».

 

Om jeg kan få lov til å dvele litt ved trådens utgangspunkt vil jeg legge til at jeg har stort sans for navnet William, og Victoria i tilfeller det er snakk om jentenavn (anglofil royalist, jeg?).

 

Gratulerer på forhånd! ;)

Lenke til kommentar
Mr. Locke:

 

Helt i orden. :) Lykke til med barnet,

 

Takker og bukker.

 

men å dra inn Al Qaida som eksempel er vel å sette ting litt på spissen?

5288752[/snapback]

 

 

Jo det er det. og sikkert et dårlig eksempel, men det er også alt det er: et eksempel (kom ikke på noe bedre i farta).

 

Se på det slik da:

Mobbere mobber som regel fordi de blir utsatt for noe vondt, f.eks av foreldrene/mishandling/har det vondt hjemme og dermed gjør de alt for å ta det ut på andre, ofte de som er innen rekkevidde der og da. Der ligger problemet, og ikke hos ofrene som blir mobbet.

En mobber får det ikke bedre hjemme hvis offeret skifter mellomnavn, han/hun bare finner enten noe annet å mobbe for, eller finner seg ett nytt offer, men de fortsetter dog å være mobbere og har det fortsatt like vondt - dvs. årsaken til oppførselen deres har ikke blitt gjort noe med, ingen problemer har blitt løst.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en som heter Lars Heng. I mange sammenhenger blir han utropt med etternavnet først, som forekommer i en rekke store forsamlinger. Det vil da si at opproperen sier "Heng Lars". Folk utbryter i latter hver gang dette skjer, og han må slite med vitser/mobbing om/av navnet sitt konstant. Han har nå lært seg å takle det, men det er fortsatt en viss påkjenning.

 

Ved å gi mellomnavnet Kal El til barnet ditt vil si at du utsetter barnet for en viss prosent sjanse for at det vil bli mobbet i eldre alder. Denne prosenten avhenger av hvor populær "Kal El" vil bli, hvor sterk mentalt han vil bli og hvilken vennekrets/skolekrets han henger i.

 

Når Lars Heng blir mobbet for navnet sitt, vil Kal El ha et større grunnlag for å bli mobbet ettersom det navnet tilhører legenden superman. Hvorfor utsette ungen deres for noe som kan unngås? Hvorfor ta denne sjansen at han kan bli mobbet? Skal ikke dere på best mulig måte unngå at barnet havner i slike og lignende situasjoner?

 

Tenk hvis han blir mobbet, da vil det være en viss sjanse for at han blir mentalt ødelagt. Han kan bli deprimert, han kan bli redd for å utrykke seg selv, han kan bli utstøttt fra "samfunnet", han får problemer med å komunisere, han kommer rett og slett til å slite. Da må dere ordne opp, er dere klare over det? Det er deres feil at hans navn er som det er. Ingen andre enn dere kan klandres da.

Endret av Gef
Lenke til kommentar

Ei i paralellklassen min heter Lisa Marie, hun er oppkalt etter datteren til Elvis, moren er nemlig en stor Elvis-fan. Så vidt jeg vet, så har hun aldri, aldri blitt mobbet for det navnet, selv om at alle vet hun er oppkalt etter datteren til Elvis. Alle tar det heller som du sier, Mr. Locke, med et smil. Kal El er i min mening en god idé på et navn.

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...