Gå til innhold

Navn på barnet mitt.


Mr.Locke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.Locke:

 

Tror vi bare avslutter diskusjonen her. Vi har totalt forskjellig syn på dette.

Lykke til med den lille :)

5282163[/snapback]

 

Takk :D

 

( Jeg skjønner at du har et helt annet syn på det, og setter faktisk pris på at du ytrer din synsvinkel på det her i tråden, jeg kan ikke se noe galt i det. )

Lenke til kommentar

Kal El som mellomnavn er da konge. Det klanger godt på norsk, engelsk og heller ikke er for unorskt. Minner meg mye om navnet Kai. Kommer egentlig ikke på noe annet "mobbenavn" enn Superman, men det er jo heller ikke så alt for sårende. :) Go for it, sier jeg :thumbup:

 

Jeg vil også vite når dere planlegger å snakke med barnet om bien og blomsten.. :-p

Lenke til kommentar
Jeg vil også vite når dere planlegger å snakke med barnet om bien og blomsten.. :-p

 

Vet ikke helt om du mente det som en spøk. :)

Hvis spøk: Aldri, vi kommer til å stå på vår "forklaring" om at han/hun kom med storken helt til 40-års dagen. :w00t:

 

Hvis seriøst: Tidlig, rundt 4-6 års alderen, kommer helt ann på hvor mentalt/sosialt utviklet han/hun er, regner med at han/hun kommer til å finne ut det selv uansett rundt den alderen ved hjelp av jungeltrommer/rykter 4-5 åringer sprer rundt seg i f.eks barnehagen når han/hun kommer hjem og spør: "Mamma/pappa, Fredrik i barnehagen er en dumming, han sa at han kom fra tissen til faren sin, hvorfor juger han?".

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Mr.Locke:

 

Dette er ikke for å være frekt, men det er en smule

naivt å tro at en med navnet Kal-El ikke kommer til

bli ertet pga navnet!

 

De aller fleste gjør narr av folk med sære og merkelig

navn, og da hjelper det lite hva dere som foreldre

gjør når han vokser opp.

Mobbing er nådeløst, det er vanskelig for foreldre å forhindre sånt.

 

Selvfølgelig, men man kan også lære barna sine å faktisk holde seg unna folk som mobber, og man kan lære barn hvordan de kan motvirke mobbing selv, heve seg over det, snu på det, ta igjen osv. Livet er vel heller ikke perfekt og skal ikke være det heller, skal man ofre ting man liker og verdier for å helgardere seg pga. slike frykter det så har man tapt allerede før man har begynt synes nå jeg.

 

Poenget mitt er at mobbing ligger ikke hos personen som blir mobbet, men som regel hos mobberen. De som mobber vil mobbe noen uansett og vil alltid enten finne noe, eller finne noe hvis de først har bestemt seg, dvs de som aldri lærer. Man skal ikke tilpasse seg mobbere, det blir nærmest som å forhandle med terrorister.

 

Jeg vil heller få en sønn/datter som blir mobbet, og lærer seg å heve seg over det, forstå hos hvem feilen ligger og holde seg unna dem, enn å få en som mobber selv og muligens aldri lærer noe som helst.

5281931[/snapback]

Å gi barnet sitt mellomnavnet 'Kal EL' er jo å gi eventuelle mobbere ammunisjon på et sølvfat da mann... Uansett hva noe er, så lenge det stikker seg ut, klarer unger å vri det til å bli negativt.

 

Odd Kåre Harry Lars

Ole Jhonny Ronny Reidar

btw

Endret av Carl M
Lenke til kommentar
Det blir nok et ganske så vanlig/diskre fornavn, 1-ords fornavn, antageligvis ikke norrønt, selvom norrønt kan være fint det også ser jeg ikke helt det for meg.

 

Vi er ikke særlig "patriotiske" eller "Norske" hverken samboer eller meg, og ser mere på oss selv som verdensborgere enn norgesborgere (selvom vi begge er født i Norge og er "vikinger" sikkert 50 generasjoner tilbake.)

 

Det blir nok heller ikke et utenlandsk fornavn som ikke kan uttales på godt norsk.

 

Det blir nok noe i retning av Andreas, Anders, Andre, Marius, Marcus, Jon, Dag, Daniel, Dennis, Thomas, Espen o.l osv.

 

Mellomnavnet står, hvis det slår negativt ut (noe jeg ikke tror) er det vår jobb å kompensere for det, mennesker har en evne til å snu ting til ikke bare det værre, men også det bedre, og vi, og evt. han, er jo ikke helt hjelpesløse, det finnes værre ting å bekymre seg for i verden, og det finnes værre ting å bli kallt enn "supermann" i oppveksten hvis man først blir mobbet.

 

Igjen, mange fine forslag!, kom gjerne med flere ( har et par navnebøker også, men alltids interressant å høre andres forslag ).

5281772[/snapback]

 

Litt lenger oppe sier du at du ikke vil ha navn med religiøse røtter... her lister du opp med navn som har nettop det :D

Lenke til kommentar

Ja, men som sagt, mobbere vil alltid finne noe, og jeg er helt uenig at man skal tilpasse noe så grunnleggende som et navn pga. potensiell mobbefare, det blir å tilpasse seg etter personer med gale verdier(mobbere) i utgangspunktet, og det går stikk i strid med alle prinsipper og verdier jeg har hatt hele livet så lenge jeg kan huske.

 

Alle kommer til å oppleve mobbing, problemet må løses hos mobberne, ikke hos de som blir mobbet. Ikke alle mobber, men alle har blitt mobbet en eller annen gang.

 

Da er det bedre å følge et prinsipp om å forandre minoriteten som faktisk gjør noe galt(mobberne), enn å prøve å finslipe majoriteten(de som blir mobbet) til noe "akseptabelt" for at mobberne ikke skal legge merke til dem.

 

De fleste barn lærer faktisk fort å overkomme, heve seg over, utkonkurrere, ignorere eller holde seg unna mobbere etter ganske kort tid, det er kun et fåtall av dem som faktisk blir sittende i en langvarig situasjon med mobbere i så stor grad at det preger dem negativt/destruktivt resten av livet. Det er som regel de få som prøver å bli akseptert av mobbere ved å gjøre noe med seg selv det går dårlig for.

 

Må bare beklage og si at her kommer prinsippene og verdiene mine sterkt inn, og de forhandler jeg ikke med desverre.

 

Man unngår ikke problemer ved å rømme vekk fra dem, men ved å enten gjøre noe med problemet (og ikke seg selv med mindre man er problemet, ved å være f.eks en mobber), da kan man jo like så godt holde seg innendørs for man kan jo alltids få et fly i hodet hvis man går ut døren.

 

Dette er verdier og prinsipper jeg vil prege barna mine med også. Og blir han mobbet pga. mellomnavnet sitt, så lærer han det på den måten, blir han ikke mobbet pga. mellomnavnet, så vil han nok garantert bli mobbet for noe annet til syvende og sist og da lærer han nøyaktig det samme.

 

Med tanke på hvor mange rare fornavn det finnes, tror jeg neppe et spesielt mellomnavn vil være noe større "mål" for mobbere, og med den grad av fantasi barn har, kan de snu til og med det mest normale navn til å bli noe negativt noe hvis de først har bestemt seg for å mobbe noen. "Magnus" kan bli "Anus" og "Mongis" med god nok fantasi, det vet jeg av personlig mobberfaring ettersom jeg heter Magnus og har blitt mobbet for navnet mitt, som faktisk er ekstremt vanlig standardnavn sett i norsk sammenheng.

 

Jeg gikk ikke å hatet navnet mitt av den grunn, ønsket aldri å forandre navn av den grunn, jeg gjorde noe med problemet, og problemet er ikke navnet mitt, men mobberne.

De få som ikke klarer å gjøre noe med problemet, de ligger temmelig tynt ann uansett tror jeg, og blit psyket ned så mye andre steder enn hos mobberne, f.eks hjemme i så stor grad at de ikke er i stand til å gjøre noe for å enten sette en stopper på en slik situasjon eller holde seg unna.

Av de 30% barnet mitt kommer til å fortelle meg om av hverdagen sin gjennom oppveksten (regner med at han/hun kommer til å holde kjeft om de restende 70%.), så kommer jeg til å sørge for å ha ett såppass åpent forhold til barnet mitt at mobbing er faktisk blandt de 30% barnet mitt kan snakke med meg om og søke råd om uten å bli flau eller føle seg mindreverdig.

 

For å si det sånn, jeg er isåfall mere bekymret for at ungen faktisk skal tro at han faktisk er supermann og prøver på noe dumdristig noe som å f.eks hoppe ned fra hustak, stå oppå biler i fart o.l. (Noe jeg forøvrig var dum nok til å gjøre når jeg var liten, og er vel bare ren flaks at det ikke gikk forferdelig galt...)

 

Er vel også langt mere bekymret for at barnet skal bli en ufordragelig mobber, enn en som blir mobbet.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Det blir nok et ganske så vanlig/diskre fornavn, 1-ords fornavn, antageligvis ikke norrønt, selvom norrønt kan være fint det også ser jeg ikke helt det for meg.

 

Vi er ikke særlig "patriotiske" eller "Norske" hverken samboer eller meg, og ser mere på oss selv som verdensborgere enn norgesborgere (selvom vi begge er født i Norge og er "vikinger" sikkert 50 generasjoner tilbake.)

 

Det blir nok heller ikke et utenlandsk fornavn som ikke kan uttales på godt norsk.

 

Det blir nok noe i retning av Andreas, Anders, Andre, Marius, Marcus, Jon, Dag, Daniel, Dennis, Thomas, Espen o.l osv.

 

Mellomnavnet står, hvis det slår negativt ut (noe jeg ikke tror) er det vår jobb å kompensere for det, mennesker har en evne til å snu ting til ikke bare det værre, men også det bedre, og vi, og evt. han, er jo ikke helt hjelpesløse, det finnes værre ting å bekymre seg for i verden, og det finnes værre ting å bli kallt enn "supermann" i oppveksten hvis man først blir mobbet.

 

Igjen, mange fine forslag!, kom gjerne med flere ( har et par navnebøker også, men alltids interressant å høre andres forslag ).

5281772[/snapback]

 

Litt lenger oppe sier du at du ikke vil ha navn med religiøse røtter... her lister du opp med navn som har nettop det :D

5283576[/snapback]

 

Ja fint hvis du påpeker hvilke, vi har ikke gått så nøye inn på betydningen av alle navnene enda, noe jeg kommer til å gjøre når "listen" har blitt litt tydeligere.

Vi kommer nok ikke til å se bort i fra navn som har bare svake forbindelser til litt religion og litt andre ting hvis navnene er veldig fine etter vår smak. Det vi først og fremst vil unngå er rent religiøse ensbetydende navn som f.eks "Kristian / Christian".

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Joda, vel og bra at du har fått det for deg at mobbing utelukkende lærer barn verdier istedet for å for eksempel bryte ned selvtilliten og gi dem komplekser.

 

Et vanlig navn er fortsatt ikke det samme som "Kal El". Det er bare sært.

 

"Hva slags sære wannabe hippier har han til foreldre da?" er nok det første jeg hadde tenkt hvis jeg møtte en med det mellomnavnet. Men da ligger jo min mening med at det høres fjollete ut til grunne.

Lenke til kommentar

Ser at du nevner at det blir morsomt offentlig, i møte med andre folk, et samtale emne og greier, men tro meg, jeg har et såkalt morsomt etternavn, siden en vaktmester fra en viss TV serie for noen år siden hadde det samme navnet, og blir den dag idag påminnet det, og jeg begynner å bli ekstremt lei.

 

Er morsomt for folk ellers, men ungen din kommer til å bli så jævlig lei etterhvert at han sikkert kommer til å skifte selv, siden supermann er såppas kjent, ikke bare i Norge, og sikkert kommer til å vare noen tiår til.

 

Jeg ville sterkt vurdert å gi han det etternavnet en gang til, personlig tenkte jeg på WoW eller noe MMORPG spill når jeg hørte Kal El, og jeg har sett mye supermann oppigjennom årene.

 

[selvdigger mode]

Svenn, Svein, eller Andre er jo fine navn.

[/selvdigger mode]

Endret av ThaAndre
Lenke til kommentar
Joda, vel og bra at du har fått det for deg at mobbing utelukkende lærer barn verdier istedet for å for eksempel bryte ned selvtilliten og gi dem komplekser.

 

Et vanlig navn er fortsatt ikke det samme som "Kal El". Det er bare sært.

 

"Hva slags sære wannabe hippier har han til foreldre da?" er nok det første jeg hadde tenkt hvis jeg møtte en med det mellomnavnet. Men da ligger jo min mening med at det høres fjollete ut til grunne.

5283633[/snapback]

 

Nå har ikke jeg skrevet at jeg utelukkende ser på det slik, det er dine ord, og veldig svart-hvitt måte å redefinere/omtolke det jeg skriver på.

 

Du viser jo at du ikke klarer (eller muligens ikke vil) å akseptere at jeg har mine prinsipper, men det gjør ikke dine meninger noe mere riktig av den grunn.

Folk har forskjellige smak, at du ikke kan akseptere det og må ty til å omdefinere det andre skriver må bli ditt problem.

Du utelukker alle andre faktorer jeg skriver om som har en faktisk sammenheng - som f.eks at ikke alle får nedbrutt selvtillit, man kan faktisk også lære en ting eller to, de fleste barn gjør faktisk det, og det finnes tusenvis av andre ting et barn kommer til å bli mobbet for potensielt.

 

Du må gjerne være uenig, og diskutere det med meg, men prøv å hold deg til fakta og ikke omdefiner hva jeg skriver og mener, det er veldig få faktorer her jeg har utelukket både som er for og imot, du omtolker det dit hen at jeg utelukker alt annet enn det positive, noe som ikke stemmer, jeg bare sier at de negative faktorene er uungåelige, de vil finne en måte å mobbe noen på uansett.

 

Hvis vi går ut i fra denne tråden ( selv om den ikke kan representere virkeligheten ettersom på nett/forum er folk som regel sterkere i meningene og mindre diplomatiske enn ute i virkeligheten ) så ville lille Kal El nå hatt 2 personer som direkte har sagt at de ville mobbet han og dermed prøvd det, 5 antageligvis gode venner som synes navnet er helt topp, 10 som ikke bryr seg og 8-9 som stusser litt men mere pga. emnet i tråden og dermed ville de nok holdt det for seg selv.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Er morsomt for folk ellers, men ungen din kommer til å bli så jævlig lei etterhvert at han sikkert kommer til å skifte selv

 

Er fullt mulig, og da er det ingen som kan nekte han det. Det får tiden vise.

 

Jeg ville blitt lei av å blitt kallt etter en skomaker også, det er tross alt også et etternavn og kommer dermed oftere frem i forbindelser/sosiale nettverk enn f.eks et mellomnavn.

 

Jeg ville blitt mindre lei over å fått slengt "supermann" etter meg, eller "Clark" enn f.eks "skomakern", men det er jo min personlige smak (ingenting vondt ment.)

 

Jeg kan såvidt mellomnavnet på samboer etter å ha lært det / hørt om det først etter 5 år rett og slett fordi det aldri har kommet opp, og vi har vært sammen i 6 år.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...