Gå til innhold

Hva skjer egentlig etter døden?


Anbefalte innlegg

Jeg aner ikke hva som skjer etter døden, men ettersom jeg er en smule kristen, tror jeg det finnes noe "mer". Jeg ville blitt gal i hodet hvis jeg skulle tenke det mange her tenker. "Jeg kommer til å råtne. Jeg kommer til å forsvinne i intet. Jeg kommer ikke til å være noe mer." Skumle tanker. Mulig de er sannsynlige, men jeg trøster meg med mye av det bibelen og de kristne har å si om døden. Om jeg havner i himmel eller helvete? Himmelen. Jeg er et godt menneske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fysikk på veldig høyt nivå...ofte referet til som "gud" eller "himmelen"...

Hvorfor har det seg slik at folk i dag tror vi vet alt som er å vite innen fysikk og biologi og andre temaer... Antar at de som var helt sikre på at jorden var rund fikk seg en liten overraskelse når de fant ut at den var rund... Vil tro det er flere overraskelser på lur :)

Lenke til kommentar
Hvorfor har det seg slik at folk i dag tror vi vet alt som er å vite innen fysikk og biologi og andre temaer...

5293474[/snapback]

 

dette er ikke riktig

5293492[/snapback]

 

Hvis du ikke skjønner hva jeg mente, så skal jeg utdybe:

 

Hvis en person tror på evig liv, paradis, gud eller andre overnaturlige ting, så avskriver han jo muligheten for at dette kan forklarers bare vi får god nok forståelse for den relevante fysikken. Bare fordi man ikke har noe forklaring på det per i dag, bør man være forsiktig med å "bestemme" at dette derfor må være en høyere makt eller no i den duren.

 

Hvordan er oppfattelsen av big-bang, evolusjonen (fra bakterie til mennesket) og slike ting fra en troende kristen sitt ståsted forresten ?

Lenke til kommentar
Jeg aner ikke hva som skjer etter døden, men ettersom jeg er en smule kristen, tror jeg det finnes noe "mer". Jeg ville blitt gal i hodet hvis jeg skulle tenke det mange her tenker. "Jeg kommer til å råtne. Jeg kommer til å forsvinne i intet. Jeg kommer ikke til å være noe mer." Skumle tanker.

5293378[/snapback]

 

Hvorfor er det skummelt? Lev livet mens du har det, etterpå er du borte (og kan forsåvidt heller ikke angre på noe). Er nok ikke noe "afterlife" nei.

Lenke til kommentar
Jeg aner ikke hva som skjer etter døden, men ettersom jeg er en smule kristen, tror jeg det finnes noe "mer". Jeg ville blitt gal i hodet hvis jeg skulle tenke det mange her tenker. "Jeg kommer til å råtne. Jeg kommer til å forsvinne i intet. Jeg kommer ikke til å være noe mer." Skumle tanker. Mulig de er sannsynlige, men jeg trøster meg med mye av det bibelen og de kristne har å si om døden. Om jeg havner i himmel eller helvete? Himmelen. Jeg er et godt menneske.

5293378[/snapback]

Jeg synes det er merkelig at kristne ikke finner ro i tanken på at man skal gå til evig hvile en eller annen gang. Mange andre relgioner har dette som sitt ultimate mål, der en gjenfødelse er en slags "straff" man må gå gjennom helt til sjelen er fullstendig renset og klar til å gå til evig hvile. Jeg er ikke relgiøs på noen måte, men jeg finner også ro i tanken på at det skal bli en endelig slutt en gang. Hvis det ikke hadde vært sånn så måtte det betydd at det enten 1. Det ble stadig flere sjeler på jorden og måtte bli totalt trafikkaos av sjeler, gjenferd, eller lignende i himmelen, helvete eller på jorda. Når tid går mot uendelig så går trafikkaoset av sjeler og klaustrofobien i et mylder av sjeler også gå mot uendelig. 2. Eller at antall sjeler er konstant og at hver gjenfødelse bare er en vidreføring av sjelene. Det vil i så fall si at antall sjeler aldri har ekspandert, og det bryter jo helt med normalt oppfatning av hvordan livet på jorda har utviklet seg. Begge deler ser jeg på som skremmende tanker. Evig hvile, råtne bort og bli ingenting ser jeg på som mye mer beroligende. Denne tanken er også fint med tanke på resirkulering. Alle kroppens elementer blir resirkulert og blir til nye levende organismer. Bare ikke helt på den måten som tilhengere av gjenfødelse tenker.

 

Hvordan er oppfattelsen av big-bang, evolusjonen (fra bakterie til mennesket) og slike ting fra en troende kristen sitt ståsted forresten ?

5293616[/snapback]

Det kommer vel an på hvor kristen man er. Jo mer kristen, jo fjernere blir det gjerne fra vitenskapelige og rasjonelle forklaringer. F.eks har man de litt små-ekstreme som tror bokstavelig på bibelens beskrivelse av skapelsen. (vifte med tryllestaven, poff, bli lys, bli adam og eva osv.) Men jeg tror majoriteten av kristne har tatt inn over seg at den bokstavelige forklaringen er så fjern at den er usansynlig. Jeg tror at normale moderate kristne stort sett er enige med de mest populære vitenskapelige teoriene om big-bang, solsystemets opprinnelse og utviklinga fra bakterie til menneske.

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg sånn halveis at hva man gjør i dette livet vil få betydning for det neste. .karma altså. Den negative/positive energien man sender ut i universet kommer 3x tilbake til deg. Derfor mener jeg at man egentlig ikke dør, men går videre til et nytt liv. Enten opp et nivå, eller blir der man er for å fortsette "studiene" ..

 

Reinkarnasjon ftw! ;)

Lenke til kommentar

Mye rart mellom himmel og jord, tror ikke mensket noensinne kan foklare alt, men det er utrulig mange tilfeldigheter som gjør at det er liv. Er bare en liten desimal faktisk når det gjelder f.eks karbon som er nødvendig for liv. Det er faktisk en ny teori som vinner frem som går ut på at mange naturkonstanter ser iut til å være innrettet akkurat for at det skal være liv.

 

Eller som Freeman Dysson (fysiker)sa "Det virker som om universet må ha visst at vi kom"

 

Så kanskje det finnes en form for høyere bevisthet, er jo litt besynderlig at alle folkeslag frem til i dag har en eller annen form for høyere bevisthet de tror på, vel idag er jo det og ikke tro nesten en form for religion det også.

 

Edit:

 

Og så er et en liten morsom sammenheng mellom det gamle testamentes skapelsesberettning og vitenskapen (jeg og mine konsperioasjonsteorier)

 

Det har vært 5 store katastrofer i historien om jorden som har endret forutsettningen for liv og endret evulasjonen slik at vi er her idag og det tilsvarer faktisk at det er lørdag (dersom en ser en dag som en periode i jordens historie) den dagen vi ble skapt i henhold til det jeg husker fra det gamle testamentet.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Mye rart mellom himmel og jord, tror ikke mensket noensinne kan foklare alt, men det er utrulig mange tilfeldigheter som gjør at det er liv. Er bare en liten desimal faktisk når det gjelder f.eks karbon som er nødvendig for liv. Det er faktisk en ny teori som vinner frem som går ut på at mange naturkonstanter ser iut til å være innrettet akkurat for at det skal være liv.

 

Eller som Freeman Dysson (fysiker)sa "Det virker som om universet må ha visst at vi kom"

 

Noen som har lest Illustrert Vitenskap i det siste ? :whistle:

 

"Liv" slik vi kjenner det er riktignok avhengig av en hel masse ting og tang. MEN, dersom universet hadde sett annerledes ut hadde det kanskje vært helt andre former for liv enn det vi kan tenke oss. Så jeg kjøper ikke den teorien der, som nesten virker som en sammenblanding av religion og vitenskap.

Lenke til kommentar

Joda leser stort sett alt jeg kommer over når det gjelder populærvitenskap, og vil heller ikke si at den teorien er særskilt god. Men det samme gjelder mange andre teorier, tror forresten big bang er den neste teorien som står for fall :)

 

For jeg tror vi har meget å lære enda og at våre tippoldebarn blir å synes det var mange rare teorier deres forfedre hadde.

Lenke til kommentar

Jeg tror Gud selv utløste underet "Big Bang". For meg er det lettest å tro at Gud står bak alt, også vitenskaplige finesser. At han har gitt oss bittelitt innsyn i vitenskapen, vi famler jo i forhold til de store spørsmålene, kanskje vi ikke er i nærhten av svarene engang. Men vi har fått akkurat den innsikten vi trenger, nok til å fungere på jorden. Alle "usannsynlige" tilfeldigheter som gjør at alt fungerer tror jeg ikke er tilfeldig i det hele tatt, som kristen. Tror kristendommen gjennom 2006 år, som alltid har syndestemplet løgn er til å stole på. Jeg opplever at bibelen stemmer. Hvorfor opplever jeg og mange konkrete bønnesvar som ikke kan forklares eller sannsynlige i det hele tatt? :)

Lenke til kommentar
Hvorfor opplever jeg og mange konkrete bønnesvar som ikke kan forklares eller sannsynlige i det hele tatt?

Som ... ?

 

For meg er det lettest å tro at Gud står bak alt, også vitenskaplige finesser. At han har gitt oss bittelitt innsyn i vitenskapen, vi famler jo i forhold til de store spørsmålene, kanskje vi ikke er i nærhten av svarene engang.

Hvordan kan du være sikker på at det er gud når du selv sier at man ikke er nærheten av svarene.

Endret av Pels
Lenke til kommentar

Når det gjelder religion, der har jeg absolutt ingen tro på non religioner, de er laget av mensker, og er selvfølglig deretter.

 

Men det blir usedvanlig kjedelig å være sci fi fan og ikke tro at det kan være en eller annen form for et eller annet som vi mennesker ikke forstår, eller kan beherseke. Hva en kaller det er da egentlig likegyldig, iallefall for meg.

 

Muligens er ting så kjedlig at vi kun lever er og dør og ikke er. Men det er da grusomt fantasiløst og kjedelig.

Lenke til kommentar
Når det gjelder religion, der har jeg absolutt ingen tro på non religioner, de er laget av mensker, og er selvfølglig deretter.

 

Men det blir usedvanlig kjedelig å være sci fi fan og ikke tro at det kan være en eller annen form for et eller annet som vi mennesker ikke forstår, eller kan beherseke. Hva en kaller det er da egentlig likegyldig, iallefall for meg.

 

Muligens er ting så kjedlig at vi kun lever er og dør og ikke er. Men det er da grusomt fantasiløst og kjedelig.

5295671[/snapback]

 

Du kan godt være sci-fi-fan og ikke tro på noe afterlife. Jeg anser det som meget sannsynlig at vi ikke er "alene", men vi har (enda) ikke utviklet teknologi til å utforske universet grundig nok.

Lenke til kommentar

Neh , jeg velger å tro på det umulige, det er mye mer spennende, dessuten så er det ikke bevist at det ikke er noe etter det blir svart, ergo er det like sansynsylig utfra dagens viten. Energi forgår ikke, bare skifter form er det ikke slik, og har mennesker en form for energi, kall det gjerne sjel, så kanksje det bare skifter form. :D

 

"Osse in the twilight sone"

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Mye rart mellom himmel og jord, tror ikke mensket noensinne kan foklare alt, men det er utrulig mange tilfeldigheter som gjør at det er liv. Er bare en liten desimal faktisk når det gjelder f.eks karbon som er nødvendig for liv. Det er faktisk en ny teori som vinner frem som går ut på at mange naturkonstanter ser iut til å være innrettet akkurat for at det skal være liv.

 

Eller som Freeman Dysson (fysiker)sa "Det virker som om universet må ha visst at vi kom"

 

Noen som har lest Illustrert Vitenskap i det siste ? :whistle:

 

"Liv" slik vi kjenner det er riktignok avhengig av en hel masse ting og tang. MEN, dersom universet hadde sett annerledes ut hadde det kanskje vært helt andre former for liv enn det vi kan tenke oss. Så jeg kjøper ikke den teorien der, som nesten virker som en sammenblanding av religion og vitenskap.

5294986[/snapback]

 

Jo, jeg leste den artikkelen. Dersom disse konstantene hadde vært annerledes, kunne to ting skjedd:

 

1. En annen form for liv, hvis vi i dag ikke kan tenke oss. Kansje ville de tenkt akkurat det samme?

2. Ingen form for liv, som derfor ikke kunne filosofert rundt dette og tenkt "søren også, dette gikk skitt".

 

Så jeg vil heller tro vi hadde sinnsyk flaks :) Eller at det finnes en rekke univers, og at dette tilfeldigvis passet til oss (eller rettere sagt - at vi tilpasset oss dette)

 

Men hvorfor skulle fysiske lovene være som de er i det hele tatt? Hva med et univers der gravitasjonen ikke finnes, sterk kjernekraft virker frastøtende, og har 5 romlige dimensjoner? Why not?

 

Ellers så tror jeg nok at døden er så kjedelig som at du dør, og så råtner du. Om du ikke blir kremert da.

 

[EDIT] Kjedelig, men sant. Så man får leve mens man gjør det! [/EDIT]

 

Det finnes ting vi vet, ting vi vet at vi ikke vet, og ting vi ikke vet at vi ikke vet. Takk og pris for at den siste bunken er størst (får vi håpe...)!

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...