Gå til innhold

Hva skjer egentlig etter døden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For deg som dør så blir det nok mørkt, og så ingenting mere. Kroppen din råtner (som sagt av mange her), bevisstheten forsvinner. Du ligger ikke akkurat og merker at du har ligget der i årtusner heller :) Men mulig du "opplever" en del rare greier idet hjernen sier god-natt. Kanskje det forklarer tunellen mot det hvite lyset som så mange snakker om?! :p

Lenke til kommentar
Men mulig du "opplever" en del rare greier idet hjernen sier god-natt. Kanskje det forklarer tunellen mot det hvite lyset som så mange snakker om?! :p

5244196[/snapback]

 

 

 

Det kan vel være at det "lille" øyeblikket oppleves som en evighet for den aktuelle personen? Tid er vel relativt og knyttet til nettopp hjernen...

Endret av VikingF
Lenke til kommentar
Tid er ikke relativt når man ser på tilknytningen til hjernen. Da er det kun tidsoppfattelsen som er "relativ".

5244379[/snapback]

 

 

Det var nettopp det jeg mente. :thumbup:

 

Det siste minuttet kan virke som en time for den døende, de siste 10 sekundene som 1 mnd, de siste 5 som et år, det siste som 100 år, osv... Siden hjernen i denne perioden er på veg ut av drift, så vil jo også den subjektive oppfattelsen av tid være på veg ut av drift. Men "ingenting" eksisterer jo ikke, så individet vil jo bare nærme seg slutten subjektivt sett...

Lenke til kommentar
Uff, nei... Forhåpentligvis er det et sted som heter himmelen og vist jeg er heldig så havner jeg nettopp der  :innocent:

5246989[/snapback]

 

 

Ja, jeg tror det hadde vært kjempespennende å fått snakke med folk som levde for lenge siden og som har vært betydningsfulle i historien. Einstein, for eksempel. :p Eller diskutere moderne musikk med Bach. DET hadde vært en ultimat höydare!

 

 

Men det får man jo eventuelt aldri vite før man selv har parkert tøflene. :roll:

Lenke til kommentar

Som en delvis vitenskapsmann så må jeg vel si meg enig i at det ikke skjer noe. En lever, gjør valg og har personlighet etter kjemiske balanser, gener, oppvekst og erfaringer.

 

Dette gjør meg egentlig litt trist, for det er mye jeg har lyst til å gjøre og som en kanskje ikke "rekker" i løpet av et liv.

 

Så derfor håper jeg på:

 

At det finnes noe magi i verden. At vitenskapen aldri klarer å finne ut ting som hva "sjelen" er, at de ikke klarer å lage liv osv.

 

Jeg kan ikke si at jeg tror på Gud eller Budda, men hadde vært hyggelig om det skjer ett eller annet.

 

Den tid den evt. glede. Sorg blir det jo ikke i og med at en ikke eksisterer og aner seg selv.

 

Jeg tenker derfor er jeg. Så får en håpe på at en evt Gud er god å ikke bare lurer oss til å tro at vi eksisterer.

Lenke til kommentar
Som en delvis vitenskapsmann så må jeg vel si meg enig i at det ikke skjer noe. En lever, gjør valg og har personlighet etter kjemiske balanser, gener, oppvekst og erfaringer.

 

 

Jeg er "delvis vitenskapsmann" selv. Det vil si, jeg studerer på et Master of Science-studium. (Hehe.. :D ) Men likevel så er det såpass mye jeg ikke forstår av virkeligheten (eksistensielle spørsmål), selv om vitenskapen forsøker å gi gode svar. Svarene virker riktige - eller iallefall på god veg, men det er fortsatt noe som skurrer.... Spørsmålene jeg ikke får på plass er av filosofisk art, som for eksempek: "Hvorfor er jeg født som akkurat MEG?", "Hva var oddsen i utgangspunktet for at akkurat JEG skulle bli til?", "Hvordan kan man gå fra å være ingenting til å være noe?", osv... Ikke engang filosofene har greid å gi svar som ikke bare fører til enda flere spørsmål. Kanskje det ikke er døden som jeg finner mest mystisk, men livet... :hmm:

 

 

 

OK, det var vel dypt for en lørdagskveld. Skål. :xmas:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...