Gå til innhold

Raptor på 146 GB?


Anbefalte innlegg

Denne utviklingen kommer vel fordi det begynner å bli mere og mere vanlig med s-ata i større lagringssystemer som fra emc, hp og ibm osv. tror prisen vil falle litt raskere etterhvert på slike kjappe 'billig' disker også..

5219216[/snapback]

 

Disse bruker allerede 7200rpm-disker. 10k rpm gir mer varme og mindre GB pr U. Eneste grunnen til at bedrifter velger SATA i stedet for SCSI i slike løsninger er behovet for stor plass og ikke nødvendigvis høy hastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SCSI gjør jo det hele en god del dyrere og mer tungvint med en gang, jeg vet om amnge som har en raptor, men relativt få som har SCSI. Og det at produsentene lager kjappe SCSI-disker burde jo senke utviklingskostnadene på en kjapp sata-modell?

 

AtW

5219561[/snapback]

 

SCSI tungvindt?

5219830[/snapback]

 

Ja, tungvint, så og si alle hovedkort du kjøper i dag er det bare å plugge en raptor inn i, kan du si det samme om SCSI?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror hovedårsaken til at WD er alene innen denne nisjen er todelt:

 

1) Det er en nisje.

2) WD er den eneste HDD produsenten som ikke har en serverlinje med disker (SAS, SCSI, FC) som de dermed må holde litt adskilt fra desktopmodellene for å forsvare den ekstra prisen på servermodellene.

 

Å bytte interface på en SAS disk til S-ATA burde være trivielt. Antagelig kan det gjøres med en firmware oppdatering i disken. Så det er ikke det at det vil koste produsenter av SAS disker så mye levere en S-ATA versjon. De er bare interessert i å segmentere markedet.

 

Håper forøvrig det kommer flere små Raptor disker med høy ytelse og lavt støynivå. Det er gulle gode systemdisker.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Etter min mening er dagens raptorer bortkastede penger. Ytelsegevinsten er så liten at det ikke er verdt prisen. Jeg håper at den nye blir bedre. Men for meg er det uansett uaktuellt. Jeg kjøper heller en flash-disk til OS. Men hvor ble SSD av??

5219712[/snapback]

Tror også det kan være en medvirkende årsak, dvs at produsentene ikke ser at ytelsespotensialet er stort nok til at det faktisk kan forsvare en satsning på 10k SATA disker. Raptor har vel på mange måter blitt hypet litt, ikke at de yter dårlig, men ytelsen er ikke sensasjonell sammenliknet med andre disker. Mener å huske at en av de nyere seriene fra Hitachi faktisk slo Raptoren på flere punkter.

 

Ellers er det vel bare å kjøpe en SCSI kontroller, dvs så veldig mye styr er det ikke.. Dvs annet enn at det blir dyrere, men uten å kunne vise til noe tall, så tror jeg kanskje at rent ytelsesmessig er det mer å hente her? SCSI disker produseres vel også med opptil 15000RPM?

Lenke til kommentar
Blir sikkert veldig dyr, 2500+, men det er ingen tvil om at det er blir en del av manges drømmeoppsett. 4 sånne i raid 0 i gummioppheng: 600GB med glede.

5219305[/snapback]

 

Man betaler ikke i dyre dommer for en slik disk og henger den opp i gummioppheng! Man oppnår noe dårligere accesstid da.

5220089[/snapback]

 

Kilde? Jeg har hørt påstanden flere steder, men aldri sett noe benching på det.

 

AtW

Lenke til kommentar

den pris historikken var litt misvisende. greit nok at disken kosta over 2000kr når den kom, men det var ikke den billigste webshoppen.

 

jeg kjøpte min i fjor høst, rundt september tror jeg, og da kosta den ca 1600kr på komplett.

 

uansett så håper jeg at den nye ikke blir så veldig dyr, for jeg har lyst på en. er veldig fornøyd med den jeg har nå (74gb)

 

jeg tror den foresten har en plate, ikke to på 36, da den er raskere enn lillebroren sin. det hadde nok blitt vanskelig å fått til med to plater framfor en større og tettere plate.

Lenke til kommentar

Jeg tror en viktig grunn til at mange kjøper raptor er at de mener disker generelt er alt for trenge. -Utenom WD tenker produsentene lite på hastighet, det eneste som teller er hvor mye den rommer. -Jeg aplauderer WD for å satse i riktig retning mens jeg venter på at disker med bare minne blir billigere.

Lenke til kommentar
Etter min mening er dagens raptorer bortkastede penger. Ytelsegevinsten er så liten at det ikke er verdt prisen. Jeg håper at den nye blir bedre. Men for meg er det uansett uaktuellt. Jeg kjøper heller en flash-disk til OS. Men hvor ble SSD av??

5219712[/snapback]

 

Nå er den ganske dyr, men husk at den ikke har kostet noe særlig mer tidligere, og mange av oss har hatt den lenge.

Lenke til kommentar
Fiksjon eller fakta.. hvis denne blir lansert i løpet h1 av 2005 er den på "skal ha" lista mi!! :)

5220014[/snapback]

*kremt* du mener vel 2006 :p

 

Men seriøst! Vet ikke helt hva jeg skal tro, hverken av ytelse eller støy. Så jeg tror jeg holder meg til Seagatene mine og tar til takke med helt åkei ytelse og stille PC.. :cool:

Lenke til kommentar
Jeg kjøper heller en flash-disk til OS. Men hvor ble SSD av??

Jeg jobber med saken. Simen Superflashdrive 8GB SATA er under utvikling :p

 

Tror også det kan være en medvirkende årsak, dvs at produsentene ikke ser at ytelsespotensialet er stort nok til at det faktisk kan forsvare en satsning på 10k SATA disker. Raptor har vel på mange måter blitt hypet litt, ikke at de yter dårlig, men ytelsen er ikke sensasjonell sammenliknet med andre disker. Mener å huske at en av de nyere seriene fra Hitachi faktisk slo Raptoren på flere punkter.

5220069[/snapback]

Jeg har også sett tester der Hitachi 7K500 er veldig konkurransedyktig med Raptor 74GB, og faktisk slo den i flertallet av tester.

 

DeskstarVsRaptor.png

 

Slik rent instinktivt vil det jo bero på temmelig elementær fysikk. Ikke at jeg orker å prøve å begynne å regne på det nå men. Rart om det ikke skulle være en forskjell. Om den er noe videre merkbar på bench er jo en annen ting dog.

5220230[/snapback]

Jeg tror også det er rimelig enkel fysikk, men jeg tror ikke det harmye å si om disken er hengt opp i strikk. Lesearmen veier kanskje 3-4 gram, mens en harddisk veier 5-600 gram. Ved å henge disken opp i strikk så vil kraft, motkraft, moment osv sikkert gjøre sånn at lesearmen får rundt en prosent lengre søketid.

 

den pris historikken var litt misvisende. greit nok at disken kosta over 2000kr når den kom, men det var ikke den billigste webshoppen.

 

jeg kjøpte min i fjor høst, rundt september tror jeg, og da kosta den ca 1600kr på komplett.

5220784[/snapback]

Det kan godt stemme med prishistrorikken.

Legg merke til at grafen bare dekker ett år bakover i tid, mens tabellen under viser helt tilbake til lanseringstidspunktet for ca 2 år siden. Det er da prisene startet på 2422kr på den billigste nettbutikken (i følge prisguiden). Det stemmer godt med tabellen at disken kostet rundt 1600kr på den billigste nettbutikken i fjor høst.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...