Gå til innhold

Desimal- og binærprefiks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, Linux regner rett på begge enhetene. Det samme gjør noen programmer for windows, deriblandt Azeurus. Men selve Windows regner galt. Den oppgir GiB-tallene og benevner det med GB. Da blir det ca 7,5% feil. I det man passerer 1TiB så blir verdiene hele ~10% gale. En harddisk på 1100GB vil se hele 100 GB for liten ut.

 

Det blir spennende å se om ferdigutgavene av Vista klarer å vise korrekte tall og benevninger.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

MB lever i beste velgående. Faktisk ser MB ut til å være på bedringens vei siden det blir stadig flere som er nøyaktige nok til å skille på MB og MiB. Om kanskje 10 år er kanskje nøyaktigheten til MB alment akseptert til nøyaktig 1.000.000 Byte i motsetning til i dag der nøyaktigheten er sterkt truet av at mange folk bruker MB med ca 5% unøyaktighet. Nok en gang: Jeg er overrasket over at den alltid (?) så nøyaktige og korrekte standariseringsorganisasjonen Veritas_ tar så lett på nøyaktigheten. Måler dere lengden på skip også med en unøyaktighet på ca 5%?

Lenke til kommentar
Nå tenker du vel ærlig talt på Det Norske Veritas  :thumbup:

 

Men Veritas betyr jo sannhet. Så jeg burde vel ikke ta det som gjør at jeg "lyver".

 

Men dette gikk da offtopic så slett dette når du ser de ;)

5608386[/snapback]

Beklager at jeg tolket veritas-navnet litt for langt. Det er selvfølgelig det norske veritas jeg tenkte på.

 

Jeg synes det var litt interresant så jeg flytter det like gjerne til en mer passende tråd. ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Sykt at en kan saksøke noen for å bruke måleenheter en selv ikke fullt forstår. Tror jeg skal saksøke alle som selger noe i ikke-metriske enheter. Hva med å starte med alle sagbruk som selger 5cm x 10cm planker? Skulle ikke forundre meg om saga fortsatt er stilt til 2" x 4".. eneste problemet er at jeg får mer enn jeg tror, men det kan jo være ille nok om en har planlagt veldig nøye.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Sånn går det når folk roter med måleenheter:

 

Kosmisk tabbe

 

_mars_orbit_jpg_445785t.jpg

DYR TABBE: NASA mistet et fartøy til 125 millioner dollar på grunn av blanding av målestandard. (Foto: NASA)

 

Ingeniørene lærer heldigvis av sine feil, men tabber blir fortsatt gjort. Ekspertene i NASA rev seg muligens i håret da de 23. september 1999 konstaterte at de hadde mistet et fartøy som skulle gå i bane rundt planeten Mars.

 

Årsaken var at en ingeniør hos Lockheed Martin hadde brukt engelske måleenheter, mens NASA selv brukte den metriske måleenhet.

 

Prisen på, fartøyet, eller tabben, var 125 millioner dollar, tilsvarende 750 millioner kroner.

 

Mer:

http://www.cnn.com/TECH/space/9909/30/mars.metric.02/

http://nssdc.gsfc.nasa.gov/nmc/tmp/1998-073A.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Climate_Orbiter

Lenke til kommentar

Akkurat, så:

 

186 "Windows GB" er egentlig 200 GB

 

Og 2048 "Corsair MB" er egentlig ca. 2202 MB. Ergo får du "mer for penga" når du kjøper RAM?

 

EDIT: Men, det er egentlig MiB, GiB osv. som er den "riktige" måleenheten, mtp bits osv da eller? GB, MB og KB burde egentlig aldri ha kommet på banen?

Endret av _Ferrari_
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...
MB lever i beste velgående. Faktisk ser MB ut til å være på bedringens vei siden det blir stadig flere som er nøyaktige nok til å skille på MB og MiB. Om kanskje 10 år er kanskje nøyaktigheten til MB alment akseptert til nøyaktig 1.000.000 Byte i motsetning til i dag der nøyaktigheten er sterkt truet av at mange folk bruker MB med ca 5% unøyaktighet. Nok en gang: Jeg er overrasket over at den alltid (?) så nøyaktige og korrekte standariseringsorganisasjonen Veritas_ tar så lett på nøyaktigheten. Måler dere lengden på skip også med en unøyaktighet på ca 5%?

5608218[/snapback]

 

Er Microsoft sertifisert av Veritas? I tilfelle så er KB klassifisert til 1024 Bytes ;-)

Jeg kan garrantere at DNV ikke regner 5% feil på skipslengeden eller sertifiserer skip med 5% feilmargin på noe som helst.

 

At folk flest gjerne vil ha kilobyte til 1000 bytes er enklere å forstå i og med dette er enklere å forholde seg til siden vi funker bedre i desimalmodus^^. Men det er heller ikke noe problem å forstå at toerpotensen er regla når størrelser en datamaskin kan jobbe med er et faktum heller. De fleste som har snusa på low-level programmering er vel enig i dette.

 

Selv om det meste av den siviliserte verden har adoptert SI som standard er vi ikke kvitt Inches / Pressure pr. Square Inc / US Barrels / Brittish pounds / Stones etc etc etc på maaaange år. Heldigvis er det enkelt å <KONVERTERE> fra det ene til det andre. Så det er bare å godta at de som vil bruke en kilobyte som 1000 bytes eller 1024 bytes får gjøre som de vil. (Selv om en kilobyte tradisjonelt sett alltid har vært 1024 bytes da ;-))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...